رابطه طرحواره‌های ناسازگار اولیه با وسواس فکری - عملی و هوش‌هیجانی زنان ‏

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 استادیار، گروه مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، تهران، ایران

10.22034/aftj.2024.351531.1700

چکیده

هدف: هدف از پژوهش حاضر، تعیین رابطه ‏طرحواره‌های ناسازگار اولیه با وسواس فکری - عملی و هوش‌هیجانی زنان ‏بود. روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع همبستگی و جامعه آماری در پژوهش حاضر شامل کلیه زنان مراجعه کننده به فرهنگسراها شرق و جنوب شرقی (15و14و13و8و4) شهر تهران در سال 1398 بود. نمونه پژوهش با روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله‌ای (خوشه‌ای) انتخاب گردید و حجم نمونه برابر با 200 نفر بود. ابزار جمع آوری اطلاعات در این پژوهش شامل سه پرسشنامه طرحواره ناسازگار اولیه یانگ و همکاران (1991)، مقیاس هوش‌هیجانی تجدید نظر شده شوت (2004) و پرسشنامه وسواسی- اجباری بازنگری شده فوآ(2002) بود. فرضیات تحقیق با استفاده از آزمون تجریه رگرسیون و همبستگی پیرسون مورد بررسی قرار گرفتند. یافته­­ها: نتایج نشان که 64 درصد تغییرات وسواس فکری –عملی و 30 درصد از تغییرات هوش‌هیجانی زنان مراجعه کننده به فرهنگسراهای شرق و جنوب شرقی تهران به مولفه‌های طرحواره‌های ناسازگاری اولیه آن‌ها وابسته می‌باشد و بین ابعاد مختلف طرحواره ناسازگاری ابعاد اطاعت با بتای (378/0)، محرومیت هیجانی (418/0)، بی‌اعتمادی/بدرفتاری با بتای (474/0) و بازداری هیجانی با بتای (223/0) با وسواس فکری –عملی و ابعاد محرومیت هیجانی با بتای (161/0-)، بازداری هیجانی با بتای (462/0-) و خویشتن داری/خودانضباطی ناکافی با ضریب بتای منفی(162/0-) رابطه وجود دارد. همچنین بین وسواس فکری–عملی و هوش‌هیجانی با یکدیگر همبستگی منفی و معنی داری با اطمینان 99 درصد وجود دارد. نتیجه­گیری: نتایج در کل نشان داد بین اکثر مولفه‌های طرحواره‌های ناکارامد اولیه با وسواس فکری –عملی زنان همبستگی مثبت و معنی داری و با هوش‌هیجانی همبستگی منفی و معنی داری وجود دارد؛ با توجه به نتایج آزمون تجزیه رگرسیون می‌توان گفت طرحواره‌های ناکارامد اولیه وسواس فکری –عملی را در زنان مورد ارزیابی پیش بینی می‌کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Relationship between Primary Maladaptive Schemas and Obsessive-Compulsive and Emotional Intelligence among Women

نویسندگان [English]

  • Farzaneh Zakeri Zadeh 1
  • maasuomeh Behboodi 2
1 M.A, family counseling, Rodehen branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 Assistant Professor, Department of Psychology, Islamic Azad University, Rodehen Branch, Tehran, Iran
چکیده [English]

Aim: The aim of the current research was to determine the relationship between primary maladaptive schemas and obsessive-compulsive and emotional intelligence. Method: The research method is correlational. The statistical population in the present study included all the women who referred to the cultural centers of the east and southeast (4, 15, 14, 13, 8, 8) of Tehran in 2018. The research sample was selected by multi-stage (cluster) random sampling and the sample size was equal to 200 people. The data collection tools in this research included three questionnaires of Young's primary maladaptive schema, the Revised Schott Emotional Intelligence Scale (MSEIS) and the Revised Obsessive-Compulsive Questionnaire (OCI-R). The hypotheses of the research were investigated using regression test and Pearson correlation. Results: Examining the results as a whole showed that there is a positive and significant correlation between the majority of the components of the primary dysfunctional schemas and the intellectual-practical obsessions of women referring to cultural centers in the east and southeast of Tehran, and there is a negative and significant correlation with emotional intelligence. According to the results of the regression analysis test, it can be said that the primary dysfunctional schemas predict obsessive-compulsive behavior in the evaluated people, and in total 64% of the changes in obsessive-compulsiveness and 30% of the emotional intelligence changes of women referring to Eastern cultural centers and southeast of Tehran depends on the components of their primary incompatibility schemas, and among the different dimensions of the incompatibility schema, the dimensions of obedience with beta (0. 378), emotional deprivation (0. 418), mistrust/mistreatment with beta (0. 474) and Emotional inhibition with beta (0. 223) with obsessive-compulsive and emotional deprivation dimensions with beta (-0. 161), emotional inhibition with beta (-0. 462) and insufficient restraint/self-discipline with negative beta coefficient (162. 0-) There is a relationship. Also, there is a negative and significant correlation between obsessive-compulsive and emotional intelligence with 99% confidence. Conclusion: Overall, the results showed a significant positive correlation between most components of dysfunctional early maladaptive schemas and obsessive-compulsive symptoms in women, and a significant negative correlation with emotional intelligence. Considering the results of the regression analysis, it can be concluded that dysfunctional early maladaptive schemas predict obsessive-compulsive symptoms in women.

کلیدواژه‌ها [English]

  • primary maladaptive schemas
  • obsessive-compulsive
  • emotional intelligence
اسدی، مسعود؛ شیرعلیپور، اصغر؛ شکوری، زینب و محمد خانیف شهرام (1391). تحلیل فراشناخت درمان شناختی- رفتاری در درمان بیماران مبتلا به اختلال وسواس فکری؛ مجله علوم پزشکی دانشگاه شهید صدوقی یزد، 2(3)، 405-396.
استوار، صغری (1387). تبین نقش واسطه‌ای توجه متمرکز بر خود، خودکارآمدی اجتماعی بر ارتباط بین اضطراب اجتماعی و سوگیرهای شناختی در نوجوانان. پایان نامه دوره دکتری روانشناسی تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شیراز.
اسماعیلی، معصومه؛ احدی، حسن؛دلاور، علی و شفیع آبادی، عبدالله (1386). تاثیر آموزش مولفه‌های هوش هیجانی بر سلامت روان. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران(اندیشه و رفتار). 13(2)، 165-158.
اکبری، عباس (1392). پیش بینی بهزیستی روانی بر اساس مؤلفه‌های هوش‌هیجانی با واسطه گری تاب آوری در دانش آموزان. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز.
پاشا شریفی، حسن (1394). روش‌های تحقیق. دکتر حسن پاشا شریفی، دکتر نسترن شریفی، تهران. انتشارات سخن.
تاج پیکر، نرگس(1396). پیش بینی بهزیستی روانشناختی بر اساس هوش‌هیجانی و هوش اخلاقی. پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی تربیتی. دانشگاه ازاد اسلامی مرودشت.
جلالی، سیداحمد (1381). هوش‌هیجانی، فصلنامه تعلیم وتربیت، 18(1و2)، 83-67.
حکیمیان، فاطمه(1394). رابطه طرحواره‌های ناسازگار اولیه و سبک‌های دفاعی با هوش‌هیجانی دانش آموزان دختر. پایان نامه کارشناسی ارشد. رشته روانشناسی تربیتی. دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی.
خدا یاری فر، محمد عابدینی، یاسمین (1380) مقایسه کارایی روش‌های شناخت - رفتار درمانگری و شناخت - رفتار درمانگری توام با دارو درمانی، در مبتلایان به اختلال وسواس فکری - عملی. مجله روانشناسی و علوم تربیتی، 1، 6، 79، 145.
سعادتی، هیمن و لشنی، لیلا(1390). رابطة هوش معنوی با راهبردهای مقابله با استرس. توانبخشی. 12(4)، 81-75.
سودی، احمد، 1392، بررسی رابطه جهت گیری دینی (درونی - بیرونی) با نشانه‌های وسواس فکری عملی و وسواس مذهبی با توجه به نقش میانجی همجوشی فکر - عمل - احساس مسئولیت افراطی و احساس گناه و نمونه غیر بالینی (تهران، دانشگاه شاهد).
صفوی، محبوبه؛ موسوی لطفی، سیده مریم و لطفی، رضا (1388). بررسی همیستگی بین هوش‌هیجانی و سازگاری عاطفی و اجتماعی در دانش امزان دختر پیش دانشگاهی شهر تهران87-1386، پژوهنده، 261-255.
فروید، زیگموند (1987). مکانیزم‌های دفاعی روانی. ترجمه حبیب گوهری راد و محمد جوادی (1392). تهران. انتشارات رادمهر.
فرقدانی، آزاده(1383). بررسی میزان رابطه هوش‌هیجانی و سازگاری اجتماعی دانشجویان دختر دوره کارشناسی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. دانشگاه علامه طباطبایی. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی.
کریمی خرمی، مریم(1396). رابطه مهارت‌های زندگی و هوش‌هیجانی با صمیمیت زناشویی. پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی عمومی. دانشگاه ازاد اسلامی مرودشت.
محمدیان، میثم(1390). بررسی و تعیین سهم نشخوارگری فکری، بدشکلی بدنی و وسواس بی‌اختیاری در پیش بینی نشانه‌های افسردگی در دانشجویان. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علوم تحقیقات.
مرادی، مرضیه (1396). مقایسه باورهای فراشناختی، طرحواره‌های ناسازگار اولیه و تنظیم هیجان در بیماران مبتلا به وسواس و افراد بهنجار. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی. دانشگاه آزاد اسلامی ارسنجان.
 
References
Akbari, A. (2013). Predicting Psychological Well-Being Based on Emotional Intelligence Components with the Mediating Role of Resilience in Students. Master's Thesis, Shiraz University. (In Persian)
Asadi, M., Shirali Poor, A., Shokouhi, Z., & Mohammadi Khanifar, S. (2012). Analyzing Metacognition in Cognitive-Behavioral Therapy in the Treatment of Patients with Obsessive-Compulsive Disorder. Journal of Medical Sciences, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, 2(3), 396-405. (In Persian)
Atalay, H., Atalay, F., Karahan, D., & Caliskan, M. (2008). Early Maladaptive Schemas Activated in Patients with Obsessive-Compulsive Disorder: A Cross-Sectional Study. International Journal of Psychiatry in Clinical Practice, 12(4), 268-279.
Clark, D. A. (2003). Cognitive-Behavior Therapy for OCD. New York: The Guilford Press.
Esmaili, M., Ahadi, H., Dalvand, A., & Shafieabadi, A. (2007). The Effect of Emotional Intelligence Components on Mental Health. Iranian Journal of Clinical Psychology and Psychiatry, 13(2), 158-165. (In Persian)
Estvar, S. (2008). Explaining the Mediating Role of Self-Focused Attention, Social Self-Efficacy on the Relationship between Social Anxiety and Cognitive Biases in Adolescents. Doctoral Dissertation, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Shiraz University. (In Persian)
Evans, D. W., & Leckman, J. F. (2006). Origins of Obsessive-Compulsive Disorders: Developmental and Evolutionary Perspective. Development and Psychopathology, 72, 321-332.
Extremera, N., & Fernandez, P. (2005). Perceived Emotional Intelligence and Life Satisfaction: Predictive and Incremental Validity Using the Trait Meta-Mood Scale. Personality and Individual Differences, 39, 937-948.
Farghadani, A. (2004). Investigating the Relationship between Emotional Intelligence and Social Adaptation in Female Bachelor Students. Master's Thesis, Alameh Tabatabai University. (In Persian)
Freeston, M. H., & Ladouceur, R. (1997). The Cognitive Behavioral Treatment of Obsessions: A Treatment Manual. Unpublished manuscript, École de Psychologie, Université Laval, Québec, Canada.
Freud, S. (1987). The Mechanisms of Psychological Defense. Tehran: Radmehr Publication. (In Persian)
Hakimian, F. (2015). The Relationship between Early Maladaptive Schemas and Defense Mechanisms with Emotional Intelligence in Female Students. Master's Thesis, Islamic Azad University, Central Tehran Branch. (In Persian)
Harris, A. E., & Curtin, L. (2002). Parental Perception of Early Maladaptive Schema Depressive Symptoms in Young Adults. Cognitive Therapy and Research, 26, 405-416.
Jalali, S. A. (2002). Emotional Intelligence. Education and Training Quarterly, 18(1-2), 67-83. (In Persian)
Johnston, C., Dorahy, M. J., Courtney, D., Bayles, T., & O'Kane, M. (2009). Dysfunctional Schema Modes, Childhood Trauma, and Dissociation in Borderline Personality Disorder. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 40(2), 248-255.
Karimi Khormi, M. (2017). The Relationship between Life Skills and Emotional Intelligence with Marital Intimacy. Master's Thesis, Islamic Azad University, Marvdasht. (In Persian)
Khodayarifar, M. A. (2001). Comparison of the Effectiveness of Cognitive-Behavioral Therapy and Cognitive-Behavioral Therapy Combined with Medication in Patients with Obsessive-Compulsive Disorder. Journal of Psychology and Educational Sciences, 1(6), 145-179. (In Persian)
Kim, J. E., Lee, S. W., & Lee, S. J. (2014). Relationship between Schemas and Symptom Dimension in Patients with Obsessive-Compulsive Disorder. Psychiatry Research, 215, 134-140.
Lobbestael, J., Arntz, A., & Sieswerda, S. (2005). Schema Modes and Childhood Abuse in Borderline and Antisocial Personality Disorders. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 36(3), 240-253.
Lochner, C., Seedat, S., Dutoit, P. L., Neziroglu, F., Niehaus, D. J., H., & Sandler, R. (2005). Obsessive Compulsive Disorder and Trichotillomania: A Phenomenological Comparison. BMC Psychiatry, 5, 1-10.
Mohammadyan, M. (2011). Investigating and Determining the Contribution of Cognitive Distortions, Body Dysmorphic Disorder, and Compulsive Obsessions to the Prediction of Depression Symptoms in Students. Master's Thesis, University of Sciences and Research. (In Persian)
Moradi, M. (2017). Comparison of Metacognitive Beliefs, Early Maladaptive Schemas, and Emotional Regulation in Patients with Obsessive-Compulsive Disorder and Normal Individuals. Master's Thesis, Islamic Azad University, Arsanjan. (In Persian)
Pasha Sharifi, H. (2015). Research Methods. Tehran: Sokhan Publication. (In Persian)
Pinto-Gouveia, I., Castilho, P., Galhardo, A., & Cunha, M. (2006). Early Maladaptive Schemas and Social Phobia. Cognitive Therapy and Research, 30, 571-584.
Saadati, H., & Lashani, L. (2011). The Relationship between Spiritual Intelligence and Coping Strategies. Rehabilitation, 12(4), 75-81. (In Persian)
Sadock, N. J., Kaplan, H. I., & Sadock, V. A. (2007). Kaplan & Sadock's Synopsis of Psychiatry: Behavioral Sciences/Clinical Psychiatry (10th ed.). Lippincott Williams & Wilkins.
Safavi, M., Mousavi Lotfi, S. M., & Lotfi, R. (2009). Examining the Consistency between Emotional Intelligence and Emotional and Social Adjustment in Pre-University Female Students in Tehran. Researcher, 261-255. (In Persian)
Salkovskis, P. M., & Harrison, J. (1984). Abnormal and Normal Obsessions: A Replication. Behavior Research and Therapy, 22, 549-552.
Salkovskis, P. M., & Wahl, K. (2003). Treating Obsessional Problems Using Cognitive-Behavioural Therapy. In M. Reinecke & D. A. Clark (Eds.), Cognitive Therapy Across the Lifespan: Theory, Research and Practice (pp. 138-171). Cambridge, UK: Cambridge University Press.
Salovey, P., & Grewal, D. (2005). The Science of Emotional Intelligence. Current Directions in Psychological Science, 14(6).
Schmidt, N. B., Junior Young, J. E., & Telch, M. J. (1995). The Schema Questionnaire.
Soudi, A. (2013). Investigating the Relationship between Religious Orientation (Internal-External) and Cognitive and Religious Obsessions Considering the Mediating Role of Thought-Action Fusion and Excessive Responsibility and Guilt. Doctoral Dissertation, Shahid Beheshti University. (In Persian)
Tajpikar, N. (2017). Predicting Psychological Well-Being Based on Emotional Intelligence and Moral Intelligence. Master's Thesis, Islamic Azad University, Marvdasht. (In Persian)
Trimidad, D. R., Unger, J. B., Chou, C. P., & Johnson, A. (2004). The Protective Association of Emotional Intelligence with Psychosocial Smoking Risk Factors for Adolescents. Personality and Individual Differences, 36, 945-954.