اثربخشی آموزش رشد محور ویژه بزرگسالان 35 تا 45 سال در ارتقای انسجام خود و یادگیری مادام العمر

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران

2 دانشیار، گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران

3 دانشیار گروه روانشناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

10.22034/aftj.2023.383652.1923

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش رشد محور ویژه بزرگسالان 35 تا 45 سال در ارتقای انسجام خود و یادگیری مادام العمر انجام شده است. روش پژوهش: برای انجام پژوهش، روش شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل به کار برده شده است. جامعه آماری شامل زنان  35 تا 45 سال شاغل در مراکز بهداشتی درمانی شهرستان اسلامشهر در سال 1401 بود که 30 نفر (15 نفر آزمایش و 15 نفر کنترل) از این افراد که واجد ملاک‌های ورود بودند به روش در دسترس انتخاب شدند. برای اندازه گیری متغیرهای وابسته، پرسش‌نامه احساس انسجام آنتونوسکی (1993) و  یادگیری مادام العمر کربی و همکاران (2010) استفاده شده است. برای تحلیل داده‌ها از تحلیل کوواریانس تک متغیره بهره گرفته شد. یافته‌ها: یافته ­ها نشان داد که اجرای بسته آموزشی منجر به افزایش معنادار در انسجام خود (11.18=F و 0.01>p) و یادگیری مادام العمر (10.88=F و 0.01>p) بود. نتیجه‌گیری: بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که آموزش رشد محور ویژه بزرگسالان 35 تا 45 سال در ارتقای انسجام خود و یادگیری مادام العمر اثربخش است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The effectiveness of growth-oriented training for adults aged 35 to 45 in promoting self-coherence and lifelong learning

نویسندگان [English]

  • Roya Mosaei 1
  • Khadijeh Abolmaali Alhosseini 2
  • Fariborz Bagheri 3
1 PhD student in Educational Psychology, Roohen Branch, Islamic Azad University, Roohen, Iran
2 Associate Professor, Department of Psychology, Roodehen Branch, Islamic Azad University, Roodehen, Iran
3 Associate Professor, Department of Psychology, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Aim: The current study aims to examine the effectiveness of growth-oriented education specifically designed for adults aged 35 to 45 years in enhancing self-coherence and lifelong learning. Method: A quasi-experimental method with a pre-test-post-test control group design was employed for the study. The population consisted of women aged 35 to 45 years working in healthcare centers in Islamshahr city in 2022, from which 30 individuals (15 in the experimental group and 15 in the control group) meeting the inclusion criteria were conveniently selected. The Antonovsky’s Sense of Coherence (1993) and Kirby et al.’s (2010) Lifelong Learning questionnaires were used to measure the dependent variables. Univariate covariance analysis was used for data analysis. Results: The results showed that the implementation of the educational package significantly increased self-coherence (F=11.18, p<0.01) and lifelong learning (F=10.88, p<0.01). Conclusion: Therefore, it can be concluded that growth-oriented education for adults aged 35 to 45 years is effective in enhancing self-coherence and lifelong learning.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Developmental
  • developmental tasks
  • adult education
  • self-coherence
  • adult learning
احدی، حسن و محسنی، نیک چهره. (1394). روانشناسی رشد: مفاهیم بنیادی در روانشناسی نوجوانی و جوانی. نشر پردیس.
اکبری مقدم، ناهید. (1396). کارآمدی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر انسجام و انطباق خانواده و شفقت به خود در زنان متأهل. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شاهرود.
برک، لورا. (1397). روانشناسی رشد. ج 2، ترجمه: سیدمحمدی، یحیی، نشر ارسباران.
حاجی، حسین و خادم مسجدی، حمید. (1398). رابطه احساس انسجام روانی، تمایزیافتگی و شادکامی با کیفیت زندگی معلمان زن مقطع متوسطه شهرستان دزفول. دوماهنامه علمی – تخصصی پژوهش در هنر و علوم تخصصی، 5 (7)، 52-45.
رحیمی پسند، حجت اله. (1395). بررسی تحلیلی مبانی نظری ایده یادگیری مادام العمر به مثابه رویکرد تربیتی. پایان نامه دکترا، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز.
شولتز، دوآن و شولتز، سیدنی. (1398). نظریه های شخصیت، ترجمه: سید محمدی، یحیی، تهران: ویرایش. 
علی پور، احمد و شریف، نسیم (1391). بررسی روایی و پایایی پرسشنامه حس انسجام در دانشجویان‌، دوماهنامه پژوهنده، 17 (1)، 50-56.
کریمی، مریم و اسمعیلی، معصومه (1397). سالمندی و یکپارچگی خود، بررسی نظریه ها و ابعاد روانشناختی، کنفرانس بین المللی روانشناسی، علوم تربیتی و رفتاری، تهران: موسسه هم اندیشان مبتکر رادمان.
گیاهی، فاطمه، محمدرضایی، علی و کیان ارثی، فرحناز (139). ویژگی های روانسنجی مقیاس یادگیری مادام العمر در بین دانشجویان دانشگاه سمنان، پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 7 (1)، 69-78.
موسایی، رویا.، ابوالمعالی الحسینی، خدیجه. و باقری، فریبرز. (1402). تدوین بسته آموزشی رشدمحور ویژه بزرگسالان 35 تا 45 سال. 7 (1)، 148-138.
References
Ahadi, H., & Mohseni, N. (2015). Developmental psychology: Fundamental concepts in adolescent and young adulthood psychology. Pardis Publications. (In Persian)
Akbari Moghadam, N. (2017). The efficacy of acceptance and commitment therapy on family cohesion and self-compassion in married women. Master's thesis, Islamic Azad University, Shahrood Branch. (In Persian)
Alipour, A., & Sharif, N. (2012). Investigating the validity and reliability of the sense of coherence questionnaire in students. Peydareh Journal, 17(1), 50-56. (In Persian)
Ang, R. P., & Jiaqing, O. (2012). Association between caregiving, meaning in life, and life satisfaction beyond 50 in an Asian sample: Age as a moderator. Social Indicators Research, 108(3), 525–534.
Berk, L. (2018). Developmental psychology (Vol. 2). Translated by Seyed Mohammadi, Y. Arasbaran Publishing. (In Persian)
Billett, S. (2014). Conceptualising lifelong learning in contemporary times. In T. Halttunen, M. Koivisto, & S. Billett(Eds.), Promoting, assessing, recognizing and certifying Lifelong Learning: International perspectives and practices(pp. 19–36). Dordrecht, The Netherlands: Springer.
Boström, M., Andersson, E., Berg, M., Gustafsson, K., Gustavsson, E., Hysing, E., Lidskog, R., Löfmarck, E., Ojala, M., Olsson, J., Singleton, B.E., Svenberg, S., Uggla, Y., & Öhman, J. (2018).Conditions for Transformative Learning for Sustainable Development: A Theoretical Review and pproach. Sustainability, 10, 4479.
Feldt, T (2014). Development of sense of coherence in adulthood. European Health Psychologist, 16(S), 389.
Geukes, K., van Zalk, M., Back, M.D., (2017). Understanding personality development An integrative state process model, International Journal of Behavioral Development, 21. 
Giahii, F., Mohammadrezayi, A., & Kianarasi, F. (2021). Psychometric properties of the lifelong learning scale among Semnan University students. Research in Institutional and Virtual Learning, 7(1), 69-78. (In Persian)
Haji, H., & Khadem Masjedi, H. (2019). The relationship between perceived psychological coherence, differentiation, and well-being with the quality of life of female middle school teachers in Dezful. Journal of Research in Arts and Specialized Sciences, 5(7), 52-45. (In Persian)
Hochwälder, J. (2019). Sense of Coherence: Notes on Some Challenges for Future Research, Sage open, 1-8.
Karimi, M., & Esmaeili, M. (2018). Aging and self-integration: Examining psychological theories and dimensions. International Conference on Psychology, Educational Sciences, and Behavior, Tehran: Hamandishan Mobtaker Radman Institute. (In Persian)
Krok, D. (2020). Sense of coherence and psychological well-being among coronary heart disease patients: a moderated mediation model of affect and meaning in life. Current psychology, 1151, available in: https://link.springer.com/article/10.1007/s12144-020-00982-z.
Lee, H. (2020). A Study on the Ego-Integrity Phenomenon of the Elderly. Journal of the Korean Applied Science and Technology, 37(4), 794-806.
Lindblad, C., Sandelin, K., Petersson, L. M., Rohani, C., & Langius-Eklöf, A. (2016). Stability of the 03-item sense of coherence (SOC) scale: a longitudinal prospective study in women treated for breast cancer. Quality of Life Research, 25(3), 753-760.
Marie Blaschke, l. (2017). Self-determined Learning (Heutagogy) and Digital Media Creating integrated Educational Environments for Developing Lifelong Learning Skills. The Digital Turn in Higher Education, 129-140.
Mc Gee, S. L., Höltge, J., Maercker, A., & Thoma, M. V. (2018). Sense of coherence and stress-related resilience: Investigating the mediating and moderating mechanisms in the development of resilience following stress or adversity. Frontiers in Psychiatry, 9, 378-391.
McGinnis, D. (2018). Resilience, Life Events, and Well-Being During Midlife: Examining Resilience Subgroup. J Adult Dev, 25(3), 198–221.
Mosayi, R., Abolmaali Alhosseini, K., & Bagheri, F. (2023). Development of a growth-oriented educational package for adults aged 35 to 45. Journal of Psychology, 7(1), 138-148. (In Persian)
Power, F.P., Power, A.R., Snarey, J. (1988). Integrity and Aging: Ethical, Religious, and Psychosocial Perspectives. In K.D. Lapsley & F.C. Power (Eds.), Self, Ego, and Identity: Integrative Approaches, New York: Springer- Verlag.
Rahimi Pasand, H. (2016). An analytical study of the theoretical foundations of lifelong learning as an educational approach. Doctoral dissertation, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Shahid Chamran University of Ahvaz. (In Persian)
Roche, S. (2018). What’s the score? Assessing the impacts and outcomes of lifelong learning. International Review of Education volume 64, pages535–542.
Schultz, D., & Schultz, S. (2019). Personality theories. Translated by Seyed Mohammadi, Y. Tehran: Virayesh. (In Persian)
Stock, A.K. (2011) Developing lifelong education: developing post-school perspectives. In: Education and Participation .Msida, Malta: Malta University Press.
Super, S., Wagemakers, M. A. E., Picavet, H. S. J., Verkooijen, K. T., Koelen, M. A. (2016). Strengthening sense of coherence: Opportunities for theory building in health promotion. Health Promotion International, 31, 869-878.
Thompson, B.L. (2017). Making Sense: Regaining Self-Coherence. Meaning of pain, No 9, 309-324.
Timmer, D. (2015). How to stimulate transformative learning? : an explorative study into the triggers of transformative learning in the context of entrepreneurial development.  Bachelor Thesis. University of Twente, Enschede, the Netherlands.
Woods, P., Pharm, B., Gapp, R., & King, M. A. (2015). Researching pharmacist managerial capability: philosophical perspectives and paradigms of inquiry. Research in Social and Administrative Pharmacy, 11, 265–279. 
World Development Report (2018). Lifelong Learning. Word Bank Group.
Zadworna-Cieslak, M. (2020). Psychometric properties of the Developmental Tasks Questionnaire for Seniors. Current Psychology, Vol 39, 1172–1180.