مقایسه اثربخشی مداخله فرزندپروری مبتنی بر ذهن‌آگاهی به مادران و مداخله‌ شفقت به ‏خود به دختران بر تاب آوری دختران نوجوان با تعارض والد- فرزندی در شیوع ویروس کرونا

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه روانشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران،ایران

2 دانشیار، گروه روانشناسی بالینی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران،ایران

3 استادیار، گروه روانشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

4 استادیار گروه روانشناسی ، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران،ایران

10.22034/aftj.2023.365385.1791

چکیده

هدف: مقایسه اثر­بخشی مداخله فرزندپروری مبتنی بر ذهن آگاهی به مادران و مداخله شفقت به خود به دختران بر تاب­ آوری دختران نوجوان با تعارض والد-فرزندی در شیوع ویروس­کرونا بود. روش­ پژوهش: نیمه آزمایشی، با طرح پیش‌آزمون پس‌آزمون با گروه گواه و پیگیری بود. جامعه آماری را دختران نوجوان14و 15 سال که در سال تحصیلی 1400- 1399 در منطقه14شهر تهران و در مدارس دولتی مشغول به تحصیل بودند و مادران آن‌ها تشکیل می‌دادند.34 نفر از دانش­آموزان با تعارض والد- فرزند­­ با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروهمارده شدند. گروه آزمایش اول10نفر ­از مادران دانش آموزان تحت مداخله فرزندپروری مبتنی بر ذهن آگاهی (بوگلز و رستیفو، 2014) و­گروه آزمایش دوم 12نفر­از­ دانش ­آموزان تحت مداخله شفقت به ‏خود (گیلبرت،2010)، قرار گرفتند و در گروه گواه 12 نفر­از دانش ­آموزان هیچ مداخله دریافت نکردند. ابزار پژوهش مقیاس تاب­ آوری (کانر و دیویدسون، 2003) بود. یافته ­ها: نتایج حاصل از تحلیل واریانس آمیخته نشان داد که مداخله فرزند­پروری مبتنی بر ذهن­آگاهی به مادران و مداخله شفقت به خود به دختران نسبت به گروه گواه به طور معنی­ داری بر تاب­ آوری اثربخش بوده (001/0= P، 63/19 = F) و بین دو روش تفاوت معنا­داری در افزایش  تاب­ آوری مشاهده نشد و این تاثیر در طول زمان ثابت باقی­ مانده است (001/0p≤). نتیجه­ گیری: با توجه به­نتایج می‌توان از این آموزش­ها در محیط­ های مشاوره مدارس و خانواده به منظور افزایش تاب­ آوری و بهبود روابط نوجوانان دارای تعارض با والدین استفاده کرد

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Comparing the effectiveness of mindfulness-based parenthood intervention for mothers with self compassion intervention for girls on resilience of teenage girls having parent-child conflict in COVID-19 Pandemic

نویسندگان [English]

  • malihe mehrabi koshki 1
  • Farnaz Keshavarzi Arshadi 2
  • Fariba Hassani 3
  • Roya Kuochak Entezar 4
1 Department of Psychology Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 Associate Professor, Department of Clinical Psychology, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
3 Assistant Professor, Department of Psychology, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
4 Assistant Professor, Department of Psychology,Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran,Iran.
چکیده [English]

Aim: The present study is conducted with the aim of comparing the effectiveness of mindfulness-based parenthood intervention for mothers and self-compassion intervention for girls on resilience of teenage girls that have parent-child conflict. Method: The research method was quasi-experimental with a pre-test post-test design. It also had control group and follow-up. The statistical population of the study consisted of 14 and 15 years old teenage girls who were studying in public schools in district 14 of Tehran, in the school year 2021-22 and their mothers. The sample of the study was 34 students who were selected by purposive sampling method and randomly divided into three groups. The first group were 10 of the student's mothers who received mindfulness-based parenthood intervention (Bogels & Restifo, 2014) and the second group consisted of 12 students who received self-compassion intervention (Gilbert, 2010). Besides, the control group consisted of 12 students who didn’t receive any intervention. Data:were collected with resilience scale (Conner & Davidson, 2003). Results: The outcomes of the analysis of mixvariance demonstrated that mindfulness-based parenthood intervention for mothers and self-compassion intervention for girls were significantly effective on resilience, compared to the control group (F=19/63, P=0/001). and there were no significant differences between the effectiveness of the two methods and the effects of intervention over time remained constant (P≤0.001). Conclusion: Therefore, these interventions can be used in school counseling environments so as to increase resilience, improve relationships, for adolescents who have conflict with their parents

کلیدواژه‌ها [English]

  • parent-child conflict
  • Resilience
  • self-compassion
  • mindfulness-based parenthood
  • Coronavirus Pandemic
باقری شیخا نگفشه، فرزین.، علیزاده، دانیال.، صوایی نیری، وحید.، عسگری، فاطمه.، و قدرت، گلناز. (1400). نقش اعتیاد به اینترنت، ذهن­آگاهی، تاب­آوری در پیش بینی سلامت­روان دانش آموزان در دوره همه­گیری کرونا ویروس2019. فصلنامه سلامت روان کودک، 8 (3):1-14.
بیطرفان، لیلا.، کاظمی، محمود.، و یوسفی افراشته، مجید. (1396). رابطه سبک‌های دلبستگی به خدا و تاب آوری با اضطراب مرگ در سالمندان. مجله سالمندی ایران، 12 (4):449-457.
خضری، مجتبی.، محمودپور، عبدالباسط.، وحدانی، محبوبه.، و اسماعیلی، معصومه. (1400). پدیدار شناسی مدیریت تعارضات والد فرزند در دوران شیوع ویروس کرونا. نشریه رویش روانشناسی، 10 (7):76-67.
سردشتی، یلدا. (1398). مفهوم تاب آوری درسلامت روان. مجله روان بنه، شماره41.
شاکرمی، محمود.، لطیفی، زهره.، و موسوی، شکوفه. (1398). اثربخشی گروه درمانی متمرکز بر شفقت بر میزان پرخاشگری خودتنطیمی هیجانی و انگیزش تحصیلی دانش­آموزان پسر مقطع ابتدایی. فصلنامه پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 7 (2):87-77.
شیرکوند، فریده.، و مکوند حسینی، شاهرخ. (1398). بررسی اثربخشی درمان متمرکز بر شفقت بر تاب آوری بیماران مبتلا به ویتیلیگو. پنجمین کنفرانس ملی نوآوری‌های اخیر در روانشناسی، کاربردها و توانمند سازی با محوریت روان­درمانی، تهران، دانشگاه شمس گنبد.
شفیعی، معصومه.، اکبری، شرین.، و حیدری راد، حدیث. (1397). اثربخشی آموزش خوددلسوزی بر احساس تنهایی و تاب­آوری در زنان مطلقه بی بضاعت. فصلنامه روانشناسی و روانپزشکی شناخت، 5 (6):84-71.
 طاهرکرمی، ژیلا.، حسینی، امید.، و دشت بزرگی، زهرا. (1397). اثربخشی درمان مبتنی برشفقت بر تاب­آوری، خود گسستگی، امیدواری و بهزیستی روانشناختی زنان در حال یائسگی شهر اهواز. ماهنامه سلامت اجتماعی، 5 (3):197-189.
عسگری، محمد.، چوبداری، اصغر.، و اسکندری، حسین. (1400). واکاوی تجارب زیسته افراد به مبتلا به بیماری کرونا در روابط فردی، خانوادگی و اجتماعی و راهکارهای پیشگیری و کنترل آسیب­های روانی ناشی از آن. فرهنگ مشاوره و روان درمانی، 12 (45):52-33.
عراقی، یحیی. (1387). بررسی کیفیت رابطه ی والد– فرزندی در دو گروه از دانش­آموزان پسر پرخاشگر و غیر پرخاشگر. مجله مطالعات روان شناختی، 4 (4):113-129.
قهرمانی، مریم.، خلعتبری، جواد.، و تقوایی، داود. (1401). اثربخشی درمان شناختی-رفتاری و درمان متمرکز بر شفقت درمانی بر تاب‌آوری زنان در شرف طلاق. فصلنامه خانواده درمانی کاربردی، 3 (3):744-488.
قطور، زینب.، پوریحیی، سیدمصطفی.، داورنیا، رضا.، سلیمی، آرمان.، و شاکری، محمد. (1397). تاثیر درمان متمرکز بر شفقت برتاب آوری زنان مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس. نشریه ارمغان دانش، 23 (3):363-350.
کاوسی، لیلی.، عباسی، قدرت­اله.، و میرزائیان، بهرام. (1400). اثربخشی درمان متمرکز بر شفقت بر پریشانی روانشناختی، تصور از خود و حمایت اجتماعی درک‌ شده افراد مبتلا به اختلال پرخوری. روان پرستاری، ۹ (۳):۶۲-۵۰.
کریمی، صدیقه.، و لطفی، راضیه. (1400). بررسی تاثیر یوگای خنده بر تاب­آوری و امید به زندگی در بحران کرونا در میان زنان منطقه9 مشهد. پژوهش میان رشته‌ای زنان، 2 (2):76-63.
گرجین­پور، فاطمه.، علیپور، غلام­رضا.، جلوه، مازیار.، و عبدی، منصور. (1399). اثربخشی درمان مبتنی بر شفقت بر حرمت خود و انعطافپذیری کنشی پسران طلاق. فصلنامه خانواده درمانی کاربردی، 1 (2):1-22.
گیلبرت، پل. (1397). درمان متمرکز بر شفقت. ترجمه مهرنوش اثباتی و علی فیضی. تهران: انتشارت ابن سینا. (2010).
محمدی، فاطمه.، و امینی، ناصر. (1399). بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای خودکنترلی رفتار بر تاب‌آوری در نوجوانان بزهکار کانون اصلاح و تربیت شهرستان بوشهر. فصلنامه ایده‌های نوین روانشناسی، ۷ (۱۱):۱۰-۱.
موسی­زاده، زهره.، حقیقی، صبا.، و بیرشک، بهروز. (1396). تاب آوری راهنمای تربیت و پرورش دانش آموزان تاب آور، تهران نشر آکادمیک.
معمار، المیرا. (1394). اثربخشی آموزش فرزندپروری مبتنی بر ذهن آگاهی بر خودتنظیمی عاطفی، ذهن آگاهی بین فردی و بهزیستی روانی مادران و مشکلات رفتاری دختران نوجوان. پایان نامه دکتری روانشناسی، دانشگاه آزاد تهران مرکزی.
References
Araghi, Y. (1387). Examining the quality of parent-child relationship in two groups of aggressive and non-aggressive male students. Journal of Psychological Studies, 4(4):113-129. (In Persian)
Asgari, M., Choobdari, A., & Eskandari, H. (2021). Analyzing the lived experiences of people suffering from corona disease in personal, family and social relationships and ways to prevent and control mental injuries caused by it. Journal of Counseling and Psychotherapy, 12(45):52-33. (In Persian)
Bagheri Sheikha Negfesheh, F., Alizadeh, D., Savaei Niri, V., Asgari, F., & Ghodrat, G. (2021). The role of internet addiction, mindfulness, and resilience in predicting students' mental health during the 2019 coronavirus pandemic. Child Mental Health Quarterly, 8(3):1-14. (In Persian)
Bitarafan, L., Kazemi, M., & Yousefi Afrashte, M. (2017). The relationship between styles of attachment to God and resilience with death anxiety in the elderly. Iranian Journal of Aging, 12 (4):449-457. (In Persian)
Bluth, K., Mullarkey, M., Lathren, C. (2018). Self-compassion: A potential path to adolescent resilience and positive exploration. Journal of Child and Family Studies, 27 (9): 3037-3047.
Bogels, S., Restifo, K. (2014). Mindful Parenting A Guide for Mental Health Practitioners. New York: Springer Science & Business Media.
Bradley, j. M., Hojjat, M. (2017). A model of resilience and marital. satisfaction. The Journal of social psychology, 157 (5): 588-601.
Branje, S. (2018). Development of parent–adolescent relationships: Conflict interactions as a mechanism of change. Child Development Perspectives, 12 (3): 171-176.  
Chu, X. W., Fan, C. Y., Liu, Q. Q., & Zhou, Z. K. (2018). Cyberbullying victimization and symptoms of depression and anxiety among Chinese adolescents Examining hopelessness as a mediator and self compassion as a moderator. Computers in Human Behavior, 86, 377-386..
Coatsworth, J. D., Timpe, Z., Nix, R. L., Duncan, L. G., Greenberg, M. T. (2018). Changes in mindful parenting: Associations with changes in parenting, parent-youth relationship quality, and youth ehavior. Journal of The Society for Social Work and Research, 9 (4): 511–529.
Corthorn, C., & Milicic, N. (2016). Mindfulness and parenting: A correlational study of non-meditating mothers of preschool children. Journal of Child And Family Studies, 25 (5): 1672–1683 .
Cowling, C., Gordon, W. (2022). ‘Mindful parenting: future directions and challenges. International Journal of Spa and Wellness, 5 (1): 50-70.
Ghahremani, M., Khalatbari, J., & Taghvaei, D. (1401). The effectiveness of cognitive-behavioral therapy and therapy focused on compassion therapy on the resilience of women about to divorce. Applied Family Therapy Quarterly, 3(3):488-744. (In Persian)
Ghatour, Z., Pouryahya, S. M., Davarnia, R., Salimi, A., & Shakeri, M. (2018). Effect of Compassion-Focused Therapy on Women with Multiple Sclerosis. Armaghan Danesh Journal, 23 (3):363-350. (In Persian)
Gilbert, P. (2018). Compassion-focused therapy. Translated by Mehrnoosh Taftani and Ali Faizi. Tehran: Ibn Sina Publishing House. (2010). (In Persian)
Gorjinpour, F., Alipour, G., Jelveh, M., & Abdi, M. (2020). The effectiveness of compassion-based therapy on self-esteem and behavioral flexibility of divorced sons. Applied Family Therapy Quarterly, 1 (2):1-22. (In Persian)
Gouveia, M. J., Carona, C., Canavarro, M. C., Moreira, H. (2016). Self-compassion and dispositional mindfulness are associated with parenting styles and parenting stress: The mediating role of mindful parenting . Mindfulness, 7 (3): 700–712 .
Hwang, W. J., Lee, T. Y., Lim, K. O., Bae, D., Kwak, S., Park, H. Y., Kwon, J. S. (2018). The effects of four days of intensive mindfulness meditation training (Templestay program) on resilience to stress: a ran do mi zed controlled trial. Psychology, health & medicine, 23 (5): 497-504.
Janbozorgi, F., Darbani, S. A., & Parsakia, K. (2020). The structural model of predicting family health based on communication patterns and self-efficacy with the mediating role of self-compassion in women. Journal of Psychology of woman, 1 (3), 66-80.
Janssen, L. H., Kullberg, M.L. J., Verkuil, B., van Zwieten, N., Wever, M. C., van Houtum, L. A., Wentholt, W. G., & Elzinga, B. M. (2020). Does the COVID 19 pandemic impact parents and adolescents well-being? An Ema-study on daily affect and parenting. PloS one, 15 (10), e0240962.
Jones, L. B., Kiel, E. J., Luebbe, A. M., Hay, M. C. (2022). Resilience in mothers during the COVID-19 pandemic. Journal of Family Psychology Advance online publication.
Josipovic, Z. (2016). Love and compassion meditation: a nondual perspective. Annals of the New York Academy of Sciences, 1373 (1): 65-71.
Karimi, S., & Lotfi, R. (2021). Investigating the effect of laughter yoga on resilience and life expectancy in the Corona crisis among women in the 9th district of Mashhad. Women's Interdisciplinary Research, 2 (2): 76-63. (In Persian)
Kavousi, L., Abbasi, G., & Mirzaian, B. (2021). Effectiveness of compassion-focused therapy on psychological distress, self-concept, and perceived social support in individuals with binge eating disorder. Psychiatric Nursing, 9 (3): 50-62. (In Persian)
Khazari, M., Mahmoudpour, A., Vahadani, M., & Esmaili, Masoumeh. (2021). Phenomenology of parent-child conflict management during the outbreak of the corona virus. Journal of Roish Psychology, 10 (7):76-67.
 Kneeland, E. T., Goodman, F. R., Dovidio, J. F. (2020). Emotion beliefs, emotion regulation, and emotional experiences in daily life. Behavior therapy, 51 (5): 728-738.
Lahav, Z., Brunstein, A. (2018). Bullying victimization and depressive symptoms in adolescence: The moderating role of parent-child conflicts among boys and girls. Journal of Adolescence, 68, 152-158.
Ma, Y., Siu, A. F. (2016). A qualitative exploration of an eight-week mindful parenting program for parents. Journal of Asia Pacific Counseling6 (2): 87-100.
Memar, E. (2015). Effectiveness of parenting training based on mindfulness on emotional self-regulation, interpersonal mindfulness and mental well-being of mothers and behavioral problems of adolescent girls. PhD thesis in psychology, Central Tehran Azad University. (In Persian)
Meppelink, R., de Bruin, E. I.,Wanders-Mulder, F. H., Vennik, C. J., Bögels, S. M. (2016). Mindful parenting training in child psychiatric settings: heightened parental mindfulness reduces parents’ and children’s psychopathology. Mindfulness,7 (3): 680-689.
Mohammadi, F., & Amini, N. (2020). Investigating the effectiveness of teaching behavior self-control strategies on resilience in juvenile delinquents of Bushehr Correctional Center. New Ideas of Psychology Quarterly, 7(11):1-10. (In Persian)
Mousazadeh, Z., Haghighi, S., & Birshak, B. (2017). Resilience, a guide to training and developing resilient students, Tehran Academic Press. (In Persian)
Neff, K.D. (2016). The self-compassion scale is a valid and theoretically coherent measure of self-compassion. Mindfulness; 7 (1): 264-274.
 Nila, K., Holt, D.V., Ditzen, B., Aguilar-Raab,C. (2016). Mindfulness-based stress reduction (MBSR) enhances distress tolerance and resilience through changes in mindfulness. Mental Health Prev.4, 36–41.
Parent, J., McKee, L. G., Rough, J., Forehand, R. (2016). The association of parent mindfulness with parenting and youth psychopathology across three developmental stages. Journal of abnormal child psychology 44 (1):191-202.
 Pigaiani, Y., Zoccante, L., Zocca, A., Arzenton, A., Menegolli, M., Fadel, S., Ruggeri, M., & Colizzi, M. (2020). Adolescent Lifestyle Behaviors, Coping Strategies and Subjective Wellbeing during the COVID-19 Pand emic: An Online Student Survey. Healthcare , MDPI. 8 (4):472.
Sakka, S., Nikopoulou, V. A., Bonti, E., Tatsiopoulou, P., Karamouzi, P., Giazkoulidou, A., & Diakogiannis, I. (2020). Assessing test anxiety and resilience among Greek adolescents during covid-19 pandemic. Journal of Mind and Medical Sciences, 7 (2):173-178.
Sardashti, Y. (2019). The concept of resilience in mental health. Rovan Boneh Journal, 41. (In Persian)
Seekis,V., Bradley, G. L., Duffy, A. L. (2020). Does a facebook-enhanced mindful self-compassion intervene tion improve body image? An evaluation study. Body Image, 34, 259-269.
Shafiei, M., Akbari, S., & Heydari Rad, H. (2018). The effectiveness of self-compassion training on feelings of loneliness and resilience in poor divorced women. Quarterly Journal of Cognitive Psychology and Psychiatry, 5(6):84-71. (In Persian)
Shakrami, M., Latifi, Z., & Mousavi, S. (2019). The effectiveness of group therapy focused on compassion on the level of aggressiveness, emotional self-regulation and academic motivation of elementary school boys. Quarterly journal of research in school and virtual learning, 7 (2): 87-77. (In Persian)
Shirkavand, F., & Makvand Hosseini, S. (2019). Investigating the effectiveness of compassion-focused therapy on the resilience of patients with vitiligo. The fifth national conference on recent innovations in psychology, applications and empowerment with a focus on psychotherapy, Tehran, Shams Gonbad University. (In Persian)
Taherkarmi, J., Hosseini, O., & Dasht-e-Bozorgi, Z. (2018). The effectiveness of compassion-based therapy on resilience, self-dissociation, hope and psychological well-being of menopausal women in Ahvaz. Monthly Social Health, 5(3):197-189. (In Persian)
Tanni, K. T., Zainudin, Z. N., Hassan, S. A., Yusop, Y. M. (2021). A Systematic literature review on the Influential family factors and cultural differences in parent-adolescent conflict among adolescents. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 11 (5): 405–426.
Usher, K., Bhullar, N., Durkin, J., Gyamfi, N., & Jackson, D. (2020). Family violence and covid‐19: Increased vulnerability and reduced options for support. International journal of mental health nursing, 29 (4): 549-552
Wang, Y., Xu, W., Luo, F. (2016). Emotional resilience mediates the relationship between mindfulness and emotion. Psychological Reports118 (3): 725-736.
Zessin, U., Dickhäuser, O., Garbade, S. (2015). The relationship between self-compassion and well-being: A meta-analysis. Applied Psychology: Health and Well-Being, 7 (3): 340–364.