تدوین و اعتبارسنجی بسته والدگری مبتنی بر نظریه انسان سالم ویژه مادران دارای فرزند مبتلا به اختلالات برونسازی شده

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان). اصفهان، ایران

2 استادیار گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)، ایران

3 استادیار گروه روانشناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران

10.22034/aftj.2023.410093.2131

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با توجه به گستردگی و جامعیت نظریه انسان سالم و مبتنی بر فرهنگ بودن آن با هدف تدوین و اعتبارسنجی بسته والدگری مبتنی بر نظریه انسان سالم ویژه مادران دارای فرزند مبتلا به اختلالات برونسازی شده انجام شد. روش پژوهش: روش پژوهش کیفی از نوع اکتشافی (تحلیل موضوعی) استقرایی مسئله و نیاز محور با تکیه بر فرآیند و قواعد تحلیل مضمون استراوس و کوربین، بود که برای تدوین بسته‌ی والدگری مبتنی بر نظریه‌ی انسان سالم از روش تحلیل مضمون استفاده شد. حوزه پژوهش شامل 34 متون علمی که به روش نمونه‌گیری هدفمند و بر اساس ارتباط محتوا با راهبردهای آموزش انسان سالم انتخاب شد؛ همچنین اساتید و هیئت‌علمی گروه روان‌شناسی و مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان که در راستای ارزیابی بسته والدگری مبتنی بر انسان سالم، از بین آن‌ها 6 نفر به صورت نمونه‌گیری هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شدند. یافته­ ها: نتایج روش اشتراوس و کوربین (1998) نشان داد که 9 کد انتخابی (جاری بودن، مهربانی با مخلوق، رضایت از زندگی و لذت بردن، شادی، فراشناخت، بخشش و گذشت، فراموشی، آرامش و معنا، امید) به دست آمد و بسته‌ی والدگری مبتنی بر نظریه‌ی انسان سالم بر اساس این ابعاد با توجه به درصد فراوانی واحدهای معنایی کدهای انتخابی تنظیم گردید و پایایی و روایی آن بر اساس تائید متخصصان و ضریب توافق ارزیاب‌ها که 99/0 به دست آمد، تائید گردید. نتیجه گیری: بنابراین از بسته تدوین شده که مبتنی بر فرهنگ خانواده‌های ایرانی می‌باشد، می‌توان برای آموزش به والدین بالاخص مادران کودکان دارای مشکلات رفتاری در راستای ارتقای کیفیت زندگی آنان استفاده نمود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Compilation and validation of a parenting package based on the healthy human theory for mothers with children with externalizing disorders

نویسندگان [English]

  • Zahra Khansari 1
  • hajar torkan 2
  • Mansoureh Bahramipour 3
1 Department of Counseling, Islamic Azad University, Khorasgan Branch, Isfahan, Iran
2 Assistant professor Department of Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Isfahan Islamic Azad University (Khorasgan), Iran
3 Assistant Professor, Department of Psychology, Isfahan Branch (Khorasgan), Islamic Azad University, Isfahan, Iran
چکیده [English]

Aim: The present study was conducted considering the breadth and comprehensiveness of the healthy human theory and its culture-based nature, with the aim of compiling and validating a parenting package based on the healthy human theory, especially for mothers with children with externalizing disorders. Method: The qualitative research method was an exploratory type (thematic analysis) inductive problem and need based on the process and rules of content analysis by Strauss and Corbin, and the content analysis method was used to compile the parenting package based on the healthy human theory. The research area includes 34 scientific texts that were selected by purposeful sampling and based on the relationship between the content and healthy human education strategies; Also, the professors and faculty of the Department of Psychology and Counseling of Isfahan Islamic Azad University, 6 of them were selected as a sample in order to evaluate the parenting package based on healthy people. Results: The results of the method of Strauss and Corbin (1998) showed that 9 selected codes (being present, kindness to creatures, satisfaction with life and enjoyment, happiness, metacognition, forgiveness and forgiveness, forgetting, peace and meaning, hope) and the parenting package based on the healthy human theory was adjusted based on these dimensions according to the frequency of the semantic units of the selected codes, and its reliability and validity were confirmed based on the approval of experts and the agreement coefficient of the evaluators, which was 0.99. Conclusion: Therefore, the compiled package, which is based on the culture of Iranian families, can be used to educate parents, especially mothers of children with behavioral problems, in order to improve their quality of life.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Parenting
  • healthy human theory
  • theme analysis
  • externalizing disorders
اسدی، آمنه.، و آقایی، اصغر. (1401). تاثیر بسته‌ی آموزشی نظریه‌ی انسان سالم بر خودکارآمدی و سلامت روان دانش‌آموزان دختر دوره‌ی متوسطه. طلوع بهداشت، ۲۱ (۴): 55-80
آقایی، اصغر. (1397). نظریه انسان سالم. اصفهان: انتشارات نوشته.
آقایی، اصغر. (1399). نظریه انسان سالم. اصفهان: انتشارات نوشته.
امیری، محمد.، موللی، گلی.، نسائیان، علی.، حجازی، معصومه.، و اسدی گندمانی، رضا. (1396). تأثیر آموزش مدیریت رفتار به مادران بر علائم اختلال و رفتارهای پرخاشگرانه کودکان با اختلال نافرمانی مقابله‌ای. مجله توانبخشی، ۱۸ (۲)، ۹۷-۸۴.
امینی، سعید.، وخشوعی، مریم. (1396). رابطه تاب آوری و شادکامی والدین با مشکلات رفتاری دانش آموزان ابتدایی. فصلنامه روانشناسی افراد استثنایی، 7(26)، 159-176.
بزرگمنش، کاظم.، نظری، علی محمد.، و زهراکار، کیانوش. (1395). اثر بخشی خانواده درمانی بر انسجام و انعطاف پذیری خانواده. نشریه پرستاری و مامایی جامع نگر، 26(82)، 35-27.
بلالی، رضا.، و آقایوسفی، علیرضا. (1390). اثربخشی برنامه آموزش والدین بر کاهش مشکلات رفتاری کودکان. فصلنامه روانشناسی کاربردی، 5(4)، 59-73.
بوستانی، فریده.، برزگر، مریم.، سامانی، سارا.، و سهرابی، نادر (1399). بررسی رابطه مشکلات رفتاری کودکان با خشونت مادران دارای کودکان نقص توجه همراه با بیش فعالی در شهر شیراز. فصلنامه زن و جامعه، 11(4)، 31-47.
بیرانوند، محمود.، موسوی، سعید.، کاکاوند، علیرضا.، غفوری، احمد.، و اوحدی، علی. (1394). تاثیر آموزش تفکر مثبت بر رضایت از زندگی و احساس معنی در زندگی مادرام کودکان مبتلا به اختلال‌های برونی سازی شده، مشاوره کاربردی، 5(1)، 63-80.
پیریائی، مریم.، کاکاوند، علی رضا.، جلالی، محمدرضا. (1399). مقایسه ادراک انصاف، حمایت اجتماعی ادراک شده و بخشش در مادران کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه بیش فعالی و عادی. خانواده پژوهی، 16(64)، 493-511.
تهرانی دوست، محمد.، شهریور، زاهد.، محمودی قرائی، جواد.، و علاقبندراد، جعفر.(1387). تأثیر آموزش تربیت سازنده فرزندان به والدین در کاهش مشکلات رفتاری کودکان. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، 14(4)، 371-379.
جعفری ثانی، باقر.، بیاضی، محمدحسن.، و تیموری، سعید (1400). اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر عاطفه منفی و بهبود رابطه والد-کودک در مادران کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله ای. فصلنامه روانشناسی تحلیلی – شناختی، 12(48)، 91-102.
درخشنده، رارضیه.، نامدارپور، فهمیه.، و عابدی، محمدرضا (1396). تاثیر درمان مبتنی بر شفقت بر سلامت روان مادران کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی-نقص توجه. دومین کنگره بین المللی نقش زن در سلامت خانواده و جامعه، دانشگاه الزهرا.
ذوقی پایدار، محمدرضا.، قاسمی، مصطفی.، بیات، اعظم.، و صنایعی کمال، سارا (1394). مقایسه سلامت روان مادران دارای کودکان با و بدون اختلال کم توجهی - بیش فعالی. تعلیم و تربیت کودکان استثنایی، 15(8)، 5-15.
ریاحی، فاطمه.، امینی، فاطمه.، صالحی ویسی، مراد (1391). مشکلات رفتاری کودکان و ارتباط آن با سلامت روان مادران. مجله دانشگاه علوم پزشکی پارس (دانشگاه علوم پزشکی جهرم)، 10(1)، 46-52.
زمستانی، مهدی.، قلی زاده، زهره.، و علایی، محمد (1397). اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر افسردگی و اضطراب مادران دارای فرزند با اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی. فصلنامه روانشناسی افراد استثنایی، 8(29)، 61-84.
سهرابی، فریده.، خانجانی، رضا.، زینالی، شهره (1394). اثربخشی آموزش فرزندپروری والدین بر کاهش علایم اختلال سلوک و بهبود سبک‌های فرزندپروری. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی گرگان، 17(2)، 23-32.
صادقی، محمد.، و حسینی رمقانی، نادر. (1395). اثربخشی آموزش فرزندپروری مبتنی بر ذهن آگاهی بر اضطراب و نگرانی مادران دارای کودک مبتلا به اختلال بیش فعالی-کمبود توجه. سلامت جامعه، 10(4)، 1-13.
طالبی، سعیده.، عظمتی لولتی، حمید.، شفاعت، علی.، یزدانی چراتی، جواد.، و جنتی، یعقوب. (1397). تاثیر آموزش مبتنی بر ذهن آگاهی بر سرمایه روان شناختی والدین کودکان کم توجه/بیش فعال. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، 18(17)، 107-119.
عباسعلی زاده رنجبری، رضا.، بدری گرگری، ر حیم.، و اسماعیل پور، خلیل. (1400). تأثیر آموزش بخشایشگری در مادران کودکان با اختلال نارسایی توجه بیشفعالی بر اصلاح روابط والد کودک. پژوهشنامه روانشناسی مثبت، 7(2)، 17-32.
غریبی، حسین.، فتحی آذر، ادیب.، ادیب، یعقوب.، حاتمی، جلیل.، قلی زاده، رضا. (1390). پدیدارشناسی تجارب مادران در زندگی با کودکان بیش فعال. خانواده پژوهی، 7(25)، 5-25.
فراقی دستجرد، باقر.، شریفی درآمدی، پرویز.، و نورعلی، فرخی. (1398). اثربخشی برنامه آموزشی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تعامل مادر-کودک مادران دارای کودک مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، 62(6)، 436-427.
فوروارد، س (1399). کتاب والدین سمی: شناخت و درمان آسیب‌های جسمی و روانی ناشی از رفتار اشتباه والدین. ترجمه فاطمه موحدپارسا، تهران: انتشارات الینا.
کاکاوند، علی رضا.، شمس اسفندآباد، حسین.، و بیرانوند، محمود (1394). تأثیر آموزش تفکر مثبت به مادران بر کاهش اختلال‌های بیرونی شده کودکان آن ها. مجله ی روان شناسی مدرسه، 4(4)، 125-142.
کجباف، محمدباقر.، شیرازی تهرانی، ع.لیرضا.، میردریکوند، فاطمه.، مظاهری، محمد (1394). اثربخشی آموزش مدیریت رفتاری والدین بر سلامت عمومی مادران کودکان بیش فعال. خانواده پژوهی، 11(41)، 103-122.
کمالی، اکرم.، واقعی، سوسن.، اصغری پور، ناهید.، بهنام وشانی، حمیدرضا. (1395). تأثیر آموزش تنظیم هیجان بر سلامت روان مادران دارای کودک بیش فعال - نقص توجه. مجله طنین سلامت، 4(3)، 16-25.
محمدحسنی، سارا.، عسگری، پگاه.، حیدری، علی رضا.، و احتشامی، پرویز. (1400). مقایسه اثربخشی آموزش مدیریت والدین و طرحواره درمانی گروهی به والدین بر انگیزه تحصیلی و نافرمانی مقابله‌ای فرزندان نوجوان آن‌ها با اختلال سلوک. نشریه مدیریت ارتقای سلامت، 10(4)، 83-98.
محمدی مصیری، فاطمه.، طاهر، محبوبه.، مرادی، سارا.، معتقدی فرد، مریم. (1399). اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اضطراب و تنیدگی مادران داری کودک با اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی. فصلنامه سلامت روان کودک، ۷ (۲)، ۳۲۱-۳۱۲.
مرادی، سارا.، آقایی، اصغر.، گل پرور، محسن. (1399). مقایسه اثربخشی بسته آموزشی مبتنی بر نظریه انسان سالم و آموزش هیجان مدار بر بخشش فردی زوجین.، مطالعات اسلامی زنان و خانواده، 7(13)، 123-142.
مرادی، سارا. (1399). تدوین بسته آموزش نظریه انسان سالم و مقایسه اثربخشی آن با آموزش هیجان مدار بر رضایت زناشویی، شادمانی زناشویی، بخشش بین فردی و امید در زوجین شهر اصفهان. پایان نامه دکتری روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان).
منصورنژاد، زیبا.، ملک پور، محمد.، قمرانی، احمد. (1398). مقایسه ا ثربخشی آموزش مهارتهای خودتعیین گری و مدیریت والدین بر مشکلات رفتاری برونی شده دانش آموزان. خانواده و پژوهش، 18(1)، 121-136.
نساج پور اصفهانی، فاطمه.، آقایی، اصغر (1400). اثر بخشی روش آموزش گروهی رضایت، مبتنی بر نظریه انسان سالم بر فرسودگی زنا شویی زوجین دارای تعارض زناشویی. فصلنامه ایده‌های نوین روانشناسی، ۸ (۱۲)، ۱۱-۱.
نواب، مهدی.، دهقانی، اصغر.، صالحی، محمد. (1397). تأثیر گروه درمانی مبتنی بر شفقت بر کیفیت زندگی و تغییر در اهداف و اولویت‌های مادران کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی. فصلنامه سلامت روان کودک، 5(1)، 127-139.
ولیئی، زاهد.، و امانی، احمد (1399). اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر رابطه والد فرزندی، -استرس والدگری و سخت رویی مادران دارای فرزند با اختلال کم توجهی/بیش فعالی. فصلنامه علمی روانشناسی افراد استثنایی، 10(38)، 207-230.
همتی، زهره و آقایی، اصغر (1400). مقایسه اثربخشی درمان لذت بردن مبتنی بر نظریه انسان سالم و درمان شناختی رفتاری بر نشخوار فکری و ابعاد آن در زنان درگیر طلاق عاطفی،همایش ملی پژوهش‌های نوین در روانشناسی و علوم رفتاری،خمینی شهر.
References
Abbasalizadeh Ranjbari, R., Badri Gorgeri, H., & Esmailpour, K. (2021). The impact of forgiveness therapy in mothers of children with attention-deficit hyperactivity disorder on improving parent-child relationships. Positive Psychology Research, 7(2), 17-32. (In Persian)
Aghaei, A. (2018). The theory of the healthy human. Isfahan: Nooshteh Publications. (In Persian)
Aghaei, A. (2020). The theory of the healthy human. Isfahan: Nooshteh Publications. (In Persian)
Amini, S., & Khoshooei, M. (2017). The relationship between resilience and parental well-being with behavioral problems in elementary school students. Journal of Exceptional Individuals Psychology, 7(26), 159-176. (In Persian)
Amiri, M., Mollai, G., Nesaeyan, A., Hajazi, M., & Asadi Gandamani, R. (2017). The effect of behavior management training for mothers on symptoms of oppositional defiant disorder in children. Journal of Rehabilitation, 18(2), 97-84. (In Persian)
Asadi, A., & Aghaei, A. (2022). The effect of the healthy human theory educational package on self-efficacy and mental health of female middle school students. Toloo-e-Behdasht, 21(4), 55-80. (In Persian)
Azazy, S., Nour-Eldein, H., Salama, H., & Ismail, M. (2018). Quality of life and family function of parents of children with attention deficit hyperactivity disorder. East Mediterr Health J, 24(6), 579-87.‏
Battagliese, G., Caccetta, M., Luppino, O. I., Baglioni, C., Cardi, V., Mancini, F., & Buonanno, C. (2015). Cognitive-behavioral therapy for externalizing disorders: A meta-analysis of treatment effectiveness. Behaviour research and therapy, 75, 60-71.‏
Beiranvand, M., Mousavi, S., Kakavand, A. R., Ghofouri, A., & Ouhadi, A. (2015). The effect of positive thinking education on life satisfaction and sense of meaning in life of mothers with children suffering from externalizing disorders. Applied Counseling, 5(1), 63-80. (In Persian)
Bolali, R., & Aghayousefi, A. (2011). The effectiveness of parent training program on reducing children's behavioral problems. Journal of Applied Psychology, 5(4), 59-73. (In Persian)
Booker, J. A., Capriola-Hall, N. N., Greene, R. W., & Ollendick, T. H. (2019). The parent–child relationship and posttreatment child outcomes across two treatments for oppositional defiant disorder. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, 49(3), 405-419.
Boostani, F., Barzegar, M., Samani, S., & Sohrabi, N. (2020). The relationship between children's behavioral problems and maternal violence in children with attention deficit hyperactivity disorder in Shiraz. Women and Society Quarterly, 11(4), 31-47. (In Persian)
Bozorgmanesh, K., Nazari, A. M., & Zahra Kar, K. (2016). The effectiveness of family therapy on family cohesion and flexibility. Journal of Comprehensive Nursing and Midwifery, 26(82), 27-35. (In Persian)
Chaudhury, P., Bhattacharya, B., & Saha, P. K. (2020). Parent–Child Relationship and Marital Quality of Parents of Conduct or Oppositional Defiant Disorder and Unaffected Individuals: A Comparative Study. Psychological Studies, 65(2), 124-136.‏
Daniel, N. (2019). An Exploratory Study of How Parents Experience and Manage the Behaviours Associated with Oppositional Defiant Disorder. University of Johannesburg (South Africa).‏
Darkeshnehdeh, R., Namdarpour, F., & Abedi, M. R. (2017). The effect of compassion-based therapy on the mental health of mothers of children with attention-deficit hyperactivity disorder. The 2nd International Congress on the Role of Women in Family and Society, Alzahra University. (In Persian)
Di Giuseppe, M., Prout, T. A., Fabiani, M., & Kui, T. (2020). Defensive profile of parents of children with externalizing problems receiving Regulation-Focused Psychotherapy for Children (RFP-C): A pilot study. Mediterranean Journal of Clinical Psychology, 8(2).‏
Faraghi Dastjerd, B., Sharifi Daramadi, P., & Noorali, F. (2019). The effectiveness of acceptance and commitment therapy-based educational program on parent-child interaction, parenting stress, and maternal rigidity in mothers with children with attention-deficit/hyperactivity disorder. Journal of Mashhad University of Medical Sciences, 62(6), 427-436. (In Persian)
Francis, M. (2020). PARENT STRESS AND EXTERN T STRESS AND EXTERNALIZING BEH ALIZING BEHAVIORS ARE VIORS ARE RELATED: THE REASON THEY ARE RELATED DEPENDS ON CHILD. A thesis submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree of MASTER OF ARTS to the faculty of the DEPART MENT OF PSYCHOLOGY of ST. JOHN’S COLLEGE OF LIBERAL ARTS AND SCIENCES at ST. JOHN'S UNIVERSITY.
Gharibi, H., Fathiazar, A., Adibi, Y., Hatami, J., & Ghelichzadeh, R. (2011). Phenomenological study of mothers' experiences of living with hyperactive children. Family Research, 7(25), 5-25. (In Persian)
Hemmati, Z., & Aghaei, A. (2021). The effectiveness of pleasure-based therapy based on the theory of the healthy human and cognitive-behavioral therapy on rumination and its dimensions in women going through emotional divorce. National Conference on New Research in Psychology and Behavioral Sciences, Khomeyni Shahr. (In Persian)
Jafari Sani, B., Bayazi, M. H., & Timouri, S. (2021). The effectiveness of emotion regulation training on negative emotions and improving parent-child relationship in mothers of children with oppositional defiant disorder. Analytical-Cognitive Psychology, 12(48), 91-102. (In Persian)
Kamali, Z., & Amani, A. (2020). The effectiveness of acceptance and commitment therapy-based treatment on parent-child relationship, parenting stress, and maternal stubbornness in mothers with children with attention-deficit/hyperactivity disorder. Journal of Exceptional Individuals Psychology, 10(38), 207-230. (In Persian)
Karimzadeh, M., Rostami, M., Teymouri, R., Moazzen, Z., & Tahmasebi, S. (2017). The association between parental mental health and behavioral disorders in pre-school children. Electronic physician, 9(6), 44-97.‏
Katzmann, J., Döpfner, M., & Görtz-Dorten, A. (2018). Child-based treatment of oppositional defiant disorder: mediating effects on parental depression, anxiety and stress. European child & adolescent psychiatry, 27(9), 1181-1192.‏
Kimonis, E. R., Frick, P. J., & Fleming, G. E. (2019). Externalizing disorders of childhood and adolescence. In Psychopathology (pp. 427-457). Routledge.‏
Knappe, S., Martini, J., Muris, P., Wittchen, H. U., & Beesdo-Baum, K. (2022). Progression of externalizing disorders into anxiety disorders: Longitudinal transitions in the first three decades of life. Journal of Anxiety Disorders, 86, 102533.‏
Leitch, S., Sciberras, E., Post, B., Gerner, B., Rinehart, N., Nicholson, J. M., & Evans, S. (2019). Experience of stress in parents of children with ADHD: A qualitative study. International journal of qualitative studies on health and well-being, 14(1), 1690091.‏
Manti, F., Giovannone, F., & Sogos, C. (2019). Parental stress of preschool children with generalized anxiety or oppositional defiant disorder. Frontiers in pediatrics, 7, 415.‏
Mingebach, T., Kamp-Becker, I., Christiansen, H., & Weber, L. (2018). Meta-meta-analysis on the effectiveness of parent-based interventions for the treatment of child externalizing behavior problems. PloS one, 13(9), e0202855.‏
Moen, Ø. L., Hedelin, B., & Hall-Lord, M. L. (2016). Family functioning, psychological distress, and well-being in parents with a child having ADHD. SAGE Open, 6(1), 2158244015626767.‏
Peasgood, T., Bhardwaj, A., Brazier, J. E., Biggs, K., Coghill, D., Daley, D.,... & Sonuga-Barke, E. J. (2021). What is the health and well-being burden for parents living with a child with ADHD in the United Kingdom?. Journal of attention disorders, 25(14), 1962-1976.‏
Piryayi, M., Kakavand, A. R., & Jalali, M. R. (2020). A comparison of perceived fairness, perceived social support, and forgiveness in mothers of children with attention deficit hyperactivity disorder and normal children. Family Research, 16(64), 493-511. (In Persian)
Riyahi, F., Amini, F., Salehi Vissi, M., & Salehi Vissi, M. (2012). Children's behavioral problems and their relationship with maternal mental health. Pars Journal of Medical Sciences (Jahrom Medical School), 10(1), 46-52. (In Persian)
Sadeghi, M., & Hosseini Ramghani, N. (2016). The effectiveness of mindfulness-based parenting training on anxiety and worry in mothers with children suffering from attention-deficit/hyperactivity disorder. Community Health, 10(4), 1-13. (In Persian)
Sanders, M. R. (2002). Parenting interventions and the prevention of serious mental health problems in children. MJA, 177, 7, 87-92.
Sohrabi, F., Khanjani, R., & Zeinali, S. (2016). The effectiveness of parenting education on reducing conduct disorder symptoms and improving parenting styles. Journal of Gorgan University of Medical Sciences, 17(2), 23-32. (In Persian)
Talebi, S., Azematilooti, H., Shafaat, A., Yazdani Cherati, J., & Jannati, Y. (2019). The effect of mindfulness-based parenting education on parents' psychological capital and self-efficacy of children with attention-deficit/hyperactivity disorder. Journal of Mazandaran University of Medical Sciences, 18(17), 107-119. (In Persian)
Tehranidoust, M., Shahriari, Z., Mahmoudi Gharaii, J., & Alaqqbandarad, J. (2008). The effect of constructive parenting training on reducing children's behavioral problems. Iranian Journal of Clinical Psychology and Psychiatry, 14(4), 371-379. (In Persian)
Weber, L., Kamp-Becker, I., Christiansen, H., & Mingebach, T. (2019). Treatment of child externalizing behavior problems: a comprehensive review and meta–meta-analysis on effects of parent-based interventions on parental characteristics. European Child & Adolescent Psychiatry, 28(8), 1025-1036.‏
Zemestani, M., Gholizadeh, Z., & Alaei, M. (2018). The effectiveness of acceptance and commitment therapy on depression and anxiety in mothers with children with attention-deficit/hyperactivity disorder. Journal of Exceptional Individuals Psychology, 8(29), 61-84. (In Persian)
Zoghi Paydar, M. R., Ghasemi, M., Bayat, A., & Sanaei Kamal, S. (2015). A comparison of the mental health of mothers with and without children with attention-deficit/hyperactivity disorder. Exceptional Children Education, 15(8), 5-15. (In Persian)