تدوین و اعتبار سنجی برنامه فرزندپروری مبتنی بر تجارب زیسته مادران دارای کودک با آسیب شنوایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، گروه روانشناسی عمومی و استثنایی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 استادیار گروه روانشناسی، واحد نکا، دانشگاه آزاد اسلامی، نکا، ایران

3 استادیار گروه علوم تربیتی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران

10.22034/aftj.2023.385323.1939

چکیده

هدف: هدف پژوهش تدوین و اعتبار سنجی برنامه فرزندپروری مبتنی بر تجارب زیسته مادران دارای کودک با آسیب شنوایی بود. روش پژوهش: پژوهش به شیوه کیفی-کمی انجام شد. جامعه تحقیق مادران دارای کودک با آسیب شنوایی در شهرستان‌های ساری و میان‌دورود بود. در بخش کیفی از شیوه نمونه گیری هدفمند تا حد اشباع استفاده شد. شیوه نمونه گیری در بخش کمی بصورت در دسترس بود و 16 نفر از مادران انتخاب شدند. ابزار مصاحبه غیرساختاریافته بود. برای تأمین روایی و پایایی، مصاحبه‌های ثبت شده همراه با مضمون بدست آمده از آن‌ها، در اختیار مصاحبه شوندگان قرار گرفت و از شیوه اطمینان پذیری از داده‌های استخراج شده منطبق از مصاحبه‌های صورت پذیرفته، استفاده بعمل آمد. برای تأمین اعتبار از شیوه انتقال پذیری استفاده شد. پایایی کل دو کُد گذار برابر 90/0 می‌باشد. برای تعیین اعتبار و برازش مولفه‌های برنامه از نرم‌افزار‌26 SPSS و Amos استفاده شد. یافته‌ها: با عنایت به مصاحبه‌ها و پیشینه‌های پژوهش، برنامه فرزندپروری مذکور در 10 جلسه تدوین شد که عبارت است از: پذیرش مشکل ناشنوایی فرزند، بهره گیری از تجربیات مادران دارای فرزند ناشنوا، آشناسازی مادران با نحوه مراقبت از فرزند ناشنوا، آشنا سازی با شیوه‌های کنترل هیجان، آشنا سازی با شیوه‌های رفع احساس درماندگی، آشنا سازی با راهکارهای ارتباط با فرزند ناشنوا، تعامل با فرزند، آشنا سازی با شیوه‌های رفع احساس خستگی، رفع احساس ناامیدی، برطرف سازی احساس تنهایی کودک. نتیجه‌گیری: نتایج تحقیق نشان دهنده اعتبار و برازش مولفه‌های تدوین شده برنامه فرزندپرورش مبتنی بر تجارب زیسته مادران بود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Developing and validating a parenting program based on the lived experiences of mothers with hearing impaired children

نویسندگان [English]

  • Fateme Mortazavi Kiasri 1
  • Donyavi Reza 2
  • Behrang Esmaeili shad 3
1 Ph.D student, Department of General and Exceptional Psychology, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 Assistant Professor, Department of Psychology, Neka Branch, Islamic Azad University, Neka, Iran
3 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Bojnord Branch, Islamic Azad University, Bojnord, Iran
چکیده [English]

Aim: The purpose of the research was to develop and validate a parenting program based on the lived experiences of mothers with hearing impaired children. Method: The research was conducted in a qualitative-quantitative way. The research community consisted of mothers with hearing impaired children in Sari and Miandorud cities. In the qualitative part, the purposeful sampling method was used until saturation. Sampling method was available in quantitative section and 16 mothers were selected. The interview tool was unstructured. In order to ensure validity and reliability, the recorded interviews along with the content obtained from them were provided to the interviewees and the method of reliability of extracted data according to the conducted interviews was used. Transferability method was used to provide validity. The total efficiency of two encoders is equal to 0.90. SPSS 26 and Amos software were used to determine the validity and suitability of program components. Results: Based on the interviews and the background of the research, the mentioned parenting program was compiled in 10 sessions, which consists of: accepting the child's deaf problem, using the experiences of mothers with deaf children, familiarizing mothers with how to care for a deaf child, Acquaintance with methods of emotion control, familiarization with ways to relieve the feeling of helplessness, familiarization with ways to communicate with a deaf child, interaction with the child, familiarization with ways to relieve the feeling of fatigue, relief from the feeling of hopelessness, relief from the child's feeling of loneliness. Conclusion: The research results showed the validity and appropriateness of the compiled components of the parenting program based on the lived experiences of mothers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • lived experiences
  • mothers
  • children
  • hearing damage
منابع
آقازیارتی علی، عاشوری محمد، نوروزی قاسم، هالاهان دانیل پی. (1402). اثربخشی فرزندپروری ذهن‌آگاهانه بر تنظیم شناختی و رفتاری هیجان مادران کودکان کم‌شنوا. فیض، ۲۷ (۱) :۷۶-۸۳
ابراهیمی،حسین.، محمدی،عیسی.، شمشیری،محمود.، محمدی،علی محمد.، دادخواه،بهروز. (1394). نگرانی‌های مادران دارای کودک ناشنوا: یک مطالعه  کیفی. مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، 13(1): 145-136.
اسمیت، تام. ای. سی.، پولووی، ادوارد. ای.، داوتی، ترزا.، پتن، جیمز. آر.، داودی، کارول. ای. (1395). روانشناسی و آموزش دانش آموزان ویژه.، ترجمه قربان همتی علمدارلو، عباسعلی حسین خانزاده، حمید علیزاده، تهران: ارسباران (تاریخ انتشار اثر به زبان اصلی، 2012).
افروز غلامعلی، تقی زاده حسین. بررسی مقایسه‌ای حمایت اجتماعی ادراک شده و سلامت روان مادران کودکان با و بدون آسیب شنوایی. تعلیم و تربیت استثنایی، ۲ (۱۲۴) :۷-۱۷
امامی سیگارودی، ع.، دهقان نیری، ن.، رهنورد، ز.، نوری، س. (1391). روش شناسی تحقیق کیفی: پدیدارشناسی. پرستاری و مامایی جامع نگر،2(22): 63-56
بحری، سیده لیلا.، دهقان منشادی،ماریه.، دهقان منشادی، زبیده. (1393). بررسی نقش پیش بینی کنندگی تاب آوری و حمایت اجتماعی در سلامت روانی والدین کودکان نابینا و ناشنوا. تعلیم و تربیت استثنایی، 14(1): 12-5.
پاغنده، م.، حسنزاده، س.، قاسمزاده، س. (1398). اثربخشی برنامةتعامل مادر با کودک بر تنیدگی فرز ند پروری ورابطة والدین باکودک دارای آسیب شنوایی. پژوهش در سلامت روانشناختی، 13(1): 99-124
تقوایی یزدی، مریم. (1399). رابطه شیوه‌های فرزندپروری با احساس تنهایی و اختلالات رفتاری درون نمود و برون نمود والدین-دانش آموزان. مهارت‌های روانشناسی تربیتی، 11(4): 54-38. 
حبیبی، آرش.، جلال نیا، راحله. (1401). پدیدارشناسی، تهران: نارون دانش
حسینی مائده، عاشوری محمد. (1401). برنامه رابطه‌درمانی کودک -والد و متناسب‌سازی آن برای کودکان با آسیب جسمی، اوتیسم و ناشنوا : مرور روایتی. رویش روان شناسی، ۱۱ (۱۱) :۱-۱۴
خداپرست کازرونی، س. ( 1394 ). بررسی مقایسه‌ای رضایت مندی زناشویی و صمیمیت زوجینی والدین کودکان عقب مانده معلول جسمی و بهنجار. پایان نامة کارشناسی ارشد، رشته روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه تبریز.
ذکایی فر، آرزو.، موسی زاده، توکل. (1399). نقش سبک‌های فرزند پروری والدین در پیش‌بینی رشد اجتماعی کودکان پیش‌دبستان 5 و 6 ساله. پژوهش‌های روانشناسی اجتماعی، 10(37): 100-87
رحمان پور محمد. (1393). بررسی چالش‌های فراروی الگوی فرزندپروری والدین دارای فرزندان کم شنوا و ارائه راهکارهای مناسب. تعلیم و تربیت استثنایی. ۱ (۱۲۳) :۳۶-۴۸.
رحیمی، سهیل. (1400). تاثیر سبکهای فرزندپروری بر احساس تنهایی کودکان ناشنوا، اولین کنگره ملی توانبخشی ایران، تهران
صابری‌راد احمد، حیدری حسن، داوودی حسین. (1399). اثربخشی برنامه فرزندپروری براساس مدل ساندرز بر تنظیم هیجان مادران و تعامل مادر و کودک با اختلال رفتاری. مطالعات ناتوانی، ۱۰:7-1
علمردانی صومعه، سجاد.، نریمانی، محمد.(1394). مقایسه عدم تحمل بلاتکلیفی و تنظیم هیجان در مادران دختران ناشنوا و شنوا. مطالعات پیش دبستان و دبستان، 1(1): 111-93.
علی اکبری دهکردی،مهناز.، کاکاجویباری، علی اصغر.، محتشمی، طیبه.، یکتاخواه، سرور. (1390). میزان استرس مادران  در کودکان هنجار، کم شنوا، و سایر کودکان استثنایی. شنوایی سنجی،20(1): 136-129.
علی اکبری دهکردی، مهناز.، کاکو جویباری، علی اصغر.، محتشمی، طیبه.، یکدله‏پور، نرگس. (1393). اثربخشی برنامه فرزندپروری مثبت بر تنیدگی والدینی در مادران کودکان با آسیب شنوایی. شنوایی شناسی، 23 (6): 75-66
فرامرزی، سالار.، مرادی،محمدرضا. (1393). تأثیر هنردرمانی با رویکرد نقاشی بر کاهش ناامیدی و تنهایی کودکان ناشنوای پسر. شنوایی شناسی،23(6): 31-25.
فرشباف مانی صفت، فرناز.، پوررحیم، الناز. (1397). مقایسۀ سلامت روان، سرمایۀ روان‌شناختی و صمیمیت زناشویی در مادران کودکان کم‌شنوا، ناتوانی‌های هوشی و کودکان عادی. کودکان استثنایی، ۱۸ (۱) :۳۳-۴۶
فروغان، مهشید.، موللی، گیتا.، سلیمی، مجید و ملایری، سعید اسد ( 1385). بررسی تاثیر مشاوره بر سلامت روانی والدین و کودکان کم شنوا. شنوایی شناسی، 15(2): 60-53.
قدمی، م.، کاکو جویباری، ع.ا. (1390). نگرش عاطفی مادران کودکا ن ناشنو ا و کم توا ن ذهنی نسبت به فرزندان معلولشان. کودکان استثنائی، 11 (3): 283-292
ملازاده، علیرضا.، جاهدی فر، علی. (1399). کودک ناشنوا.، کرونا و آموزش خانواده‌محور، دسترسی آنلاین www.behzisti.ir (22/04/1399)
موللی، گیتا.، نعمتی، شهروز (1388). مشکلات فراروی والدین در پرورش فرزندان کم شنوا. شنوایی شناسی، 18 (2-1): 11-1.
موللی، گیتا.، عبداله زاده رافی، مهدی.، نعمتی، شهروز (1392). مقایسه سلامت عمومی مادران کودکان کم شنوا و شنوا. شنوایی شناسی، 22 (2) :39-34.
نعمتی، شهروز. (1398). تجربه زیسته مادران دارای کودکان با آسیب‌های شنوایی از مشکلات فراروی فرزندان شان: مطالعه پدیدارشناسی. سلامت روان کودک، 6 (۴) :۳۱۵-۳۰۵
References
Afrouz, G., & Taghizadeh, H. (2017). A comparative study of perceived social support and mental health of mothers with and without hearing-impaired children. Journal of Exceptional Education, 2(124), 7-17. (In Persian)
Aghaziarati, A., Ashori, M., Norouzi, G., & Hallahan, D. P. (2023). Mindful Parenting: Attachment of Deaf Children and Resilience in Their Mothers. Deaf Studies and Deaf Education, 28(3): 300-310.
Aliakbari Dehkordi, M., Kakojouibari, A. A., Mohtashemi, T., & Yektakhah, S. (2011). The level of stress of mothers of normal, hearing-impaired, and other exceptional children. Audiology, 20(1), 129-136. (In Persian)
Aliakbari Dehkordi, M., Kakojouibari, A. A., Mohtashemi, T., & Yekdelpour, N. (2015). The effectiveness of positive parenting program on parenting stress in mothers of children with hearing impairment. Audiology, 23(6), 66-75. (In Persian)
Alimardani Soume'e, S., & Narimani, M. (2015). Comparison of intolerance of uncertainty and emotion regulation in mothers of deaf and hearing daughters. Pre-school and Elementary Education Studies, 1(1), 93-111. (In Persian)
Allegretti CM. (2002). The effects of a cochlear implant on the family of a hearing-impaired child. Paediatr Nurs, 28(6): 614-20.
Antonopoulou K, Hadjikakou K, Stampoltzis A, Nicolaou N. (2012). Parenting styles of mothers with deaf or hard-of-hearing children and hearing siblings. Deaf Studies and Deaf Edu-cation, 17(3): 306-1
Bahri, S. L., Dehghan Manshadi, M., & Dehghan Manshadi, Z. (2014). Predictive role of resilience and perceived social support in the mental health of parents of blind and hearing-impaired children. Journal of Exceptional Education, 14(1), 5-12. (In Persian)
Barker DH, Quittner AL, Fink NE, Eisenberg LS, Tobey EA, Niparko JK. (2009). Predicting behavior problems in deaf and hearing children: The influences of language, attention, and parent-child communication. Development and Psychopathology, 21(2):373-9
Bashir, A., Bashir, U., Lone, A., & Ahmad, Z. (2014). Challenges faced by families of autistic children. Interdisciplinary Research and Innovations, 2(1): 64–68
Ebrahimi Hossein., Mohammadi Eissa., Mohammadi Mohammad Ali., Pirzadeh Akbar., Mahmoudi Hamzeh., Ansari Ismail. (2015). Stigma in Mothers of Deaf Children. Otorhinolaryngol, 27(79): 109–118.
Ebrahimi, H., Mohammadi, E., Shamshiri, M., Mohammadi, A. M., & Dadkhah, B. (2015). Qualitative study of mothers' concerns about deaf children. The Journal of Urmia Nursing and Midwifery Faculty, 13(1), 145-136. (In Persian)
Emami Sigaroudi, A., Dehghan Niri, N., Rahnavard, Z., & Nouri, S. (2012). Qualitative research methodology: Phenomenology. Journal of Comprehensive Nursing and Midwifery, 2(22), 56-63. (In Persian)
Faramarzi, S., & Moradi, M. R. (2014). The Effect of art therapy using painting on reducing hopelessness and loneliness in deaf boy children. Audiology, 23(6), 31-25. (In Persian)
Farshbaf Mani Safat, F., & Pourrahim, E. (2018). Comparison of psychological health, psychological capital, and marital intimacy in mothers of children with hearing loss, intellectual disabilities and normal children. Exceptional Children, 18(1), 33-46. (In Persian)
Fellinger J, Holzinger D, Pollard R. (2012). Mental health of deaf people. Lancet; 379(9820):1037-44
Foroughan, M., Mowlaei, G., Salimi, M., & Malayeri, S. A. (2006). The effect of counseling on the psychological health of deaf parents and their children. Audiology, 15(2), 60-53. (In Persian)
Galvin. Ray. (2015). How many interviews are enough? Do qualitative interviews in building energy consumption research produce reliable knowledge?. Building Engineering, 1(1): 2-12
Ghadami, M., & Kakoojoobaray, A. (2011). Emotional attitude of mothers of deaf and mentally handicapped children toward their disabled children. Exceptional Children, 11(3), 283-292. (In Persian)
Gilliver M, Ching TY, Sjahalam-King J. (2013). When expectation meets experience: parents' recollections of and experiences with a child diagnosed with hearing loss soon after birth. Audiol, 52 (2): doi: 10.3109/14992027.2013.825051
Habibi, A., & Jalalnia, R. (2022). Phenomenology. Tehran: Narvan Danesh. (In Persian)
Hallahan DP, Kauffman JM, Pullen PC. (2011). Exceptional learners: an introduction to special education. 12 edition. Boston: Pearson Education
Hintermair M. (2006). Parental resources, parental stress, and socioemotional development of deaf and hard of hearing children. Deaf Stud Deaf Educ, 11(4): 493-513.
Hosseini, M., & Ashouri, M. (2022). Play therapy program for parent-child relationship and adaptation for children with physical disabilities, autism, and hearing impairment: A narrative review. Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal, 11(11), 1-14. (In Persian)
Howe D. (2006). Disabled children, parent-child interaction and attachment. Child & Family Social Work, 11(2): 95-106.
Jean, Y. Q., Mazlan, R., Ahmad, M., Maamor, N. (2018). Parenting stress and maternal coherence: Mothers with deaf or hard-of-hearing children. Audiology, 27(3): 260-271.
Kasin, Courtney., Muñoz, Karen., Ong, Clarissa., Whicker, John., Twohig, Michael. (2020). Well-being of Parents of Children Who Are Deaf or Hard of Hearing, Early Hearing Detection and Intervention, 5(1): 86-97
Khodaparast Kazeroni, S. (2015). A comparative study of marital satisfaction and marital intimacy of parents of mentally disabled and normal children. Unpublished master's thesis, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Tabriz. (In Persian)
Kobosko J, Geremek-Samsonowicz A, Skarżyński H. (2014). Mental health problems of mothers and fathers of the deaf children with cochlear implants. Otolaryngol Pol, 68(3):135-42.
Kurtzer-White Ellen,. Luterman David. (2003). Families and children with hearing loss: Grief and coping, Developmental Disabilities Research Reviews, 9(4): 232-235
Kushalnagar P, Krull K, Hannay J, Mehta P, Caudle S, Oghalai J. (2005). Intelligence, parental depression, and behavior adaptability in deaf strategies in parents of children with cancer. Soc Sci Med, 60(5): 965-75.
Lillo-Martin, D. C., Gale, E., & Chen Pichler, D. (2023). Family ASL: An Early Start to Equitable Education for Deaf Children. Topics in Early Childhood Special Education, 43(2): 156–166
Meinzen-Derr J, Lim LH, Choo DI, Buyniski S, Willey S. (2008). Pediatric hearing impairment caregiver experience: impact of duration of hearing loss on parental stress. Pediatr Otorhinolaryngol, 72(11): 1693-703.
Mollazadeh, A., & Jahedi Far, A. (2020). Deaf children, coronavirus and family-centered education. Retrieved from www.behzisti.ir on 22/04/1399. (In Persian)
Movalali, G., & Naemati, S. (2009). Parenting issues in raising hearing-impaired children. Audiology, 18(2-1), 11-1. (In Persian)
Movalali, G., Abdollahzadeh Rafi, M., & Naemati, S. (2013). Comparison of general health in mothers of hearing-impaired and normal children. Audiology, 22(2), 39-34. (In Persian)
Murphy NA. (2007). The Health of Caregivers for Child ren with Disabilities: Caregiver Perspectives. Child: Care, Health  and Development, 33 (2): 180-187.
Naemati, S. (2019). Mother's lived experience of raising children with hearing impairments: a phenomenological study. Child Mental Health, 6(4), 305-315.
Okoro, E. N. (2021). Parental attitude towards academics of children with hearing impairment in Oyo State, Nigeria. International Journal of Educational Research, 9(1): 130-138.
Paghanadeh, M., Hassanzadeh, S., & Ghasemzadeh, S. (2019). The effectiveness of mother-child interaction program on reducing parenting stress and improving parent-child relationship in mothers with hearing-impaired children. Journal of Psychological Health, 13(1), 99-124.  (In Persian)
Pilarska, Agnieszka., Sekula, Alicja. (2019). Bidirectional dependency of developmental and social difficulties in hearing impaired children on the mother’s state anxiety. Child and Family Studies, 28: 744-752.
Pinquart M. (2013). Do the parent-child relationship and parenting behaviors differ between families with a child with and without chronic illness? A meta-analysis. Pediatric Psychology, 38(7): 708-21
Rahimi, S. (2022). The role of parenting styles in the loneliness of hearing-impaired children. Proceedings of the 1st National Congress of Iran Rehabilitation, Tehran. (In Persian)
Rahmanpour Mohammad, M. (2014). Challenges facing the parenting model of parents with hearing-impaired children and appropriate solutions. Journal of Exceptional Education, 1(123), 36-48. (In Persian)
Saberi Rad, A., Heidari, H., & Davoudi, H. (2020). The effectiveness of Saunders's parenting program on maternal emotion regulation and mother-child interaction with behavioral disorders. Exceptional Education Studies, 10, 1-7.  (In Persian)
Sealy, J., McMahon, C., & Sweller, N. (2023). Parenting Deaf Children: Exploring Relationships Between Resolution of Diagnosis, Parenting Styles and Morale, and Perceived Child Vulnerability. Child and Family Studies, 1-15. https://doi.org/10.1007/s10826-023-02579-z
Smith, T. I. C., Polvoorde, E. A., Doty, T., Patton, J. A., Davoudi, C. A., & Patel, A. R. (2013). Psychology and education of special children. (K. Hemati Almodarresi, A.A. Hossein Khanzadeh, & H. Alizadeh, Trans.) Tehran: Ersbaran. (Original work published 2012). (In Persian)
Steinberg AG, Davila JR, Collazo J, Loew RC, Fischgrund JE. (1997). A Little Sign and a Lot of Love...: Attitudes, Perceptions, and Beliefs of Hispanic Families with Deaf Children. Qualitative Health Research, 7(2): 202-222
Störbeck, C., Young, A. (2016). The HI HOPES data set of deaf children under the age of 6 in South Africa: Maternal suspicion, age of identification and newborn hearing screening. BMC pediatrics, 16(1): 1-10.
Stuart, A., & Smith, M. R. (2019). The emergence and prevalence of hearing loss in children with homozygous sickle cell disease. Journal of Pediatric Otorhinolaryngology, 123: 69–79
Taghvaee Yazdi, M. (2020). The relationship between parenting styles and loneliness and internal and external behavioral disorders in parents and students. Educational Psychology Skills, 11(4), 38-54. (In Persian)
Turnball.K, Jackson.L.(2004). How a deaf child affects family life Available at: www. Hands and voices.
Van Eldik T, Treffers PD, Veerman JW, Verhulst FC. (2004). Mental health problems of deaf Dutch children as indicated by parents' responses to the child behavior checklist. Ann Deaf, 148(5): 390-5.
Wright B, Hargate R, Garside M, Carr G, Wakefield T, Swanwick R, Noon I, Simpson P. (2021). A systematic scoping review of early interventions for parents of deaf infants. BMC Pediatr, 21(1):467
Zekaei Far, A., & Mozaffari, T. (2020). The role of parenting styles in predicting social development in 5- and 6-year-old preschoolers. Social Psychology Research, 10(37), 87-100. (In Persian)