The purpose of this study is to investigate the place of custom in white marriage from the point of view of Islamic jurisprudence

Document Type : Original Article

Authors

1 PhD student, Department of Jurisprudence and Fundamentals of Law, Jiroft Branch, Islamic Azad University, Jiroft, Iran

2 Assistant Professor, Department of Jurisprudence and Fundamentals of Law, Jiroft Branch, Islamic Azad University, Jiroft, Iran.

Abstract

Purpose: The purpose of this study is to investigate the place of custom in white marriage from the point of view of Islamic jurisprudence. In all religions and according to the viewpoint of all sociologists, the family is the first and most important institution in which a person is born and in the end grows and excels. In fact, the importance of the family is to the extent that it has been strongly emphasized in all the holy books. Continuing the generation and having children is the most necessary and the main fruit of marriage, which is also recommended by all religions. White marriage is the biggest scourge of all the mentioned cases. Method: This research was done based on library sources and descriptive-analytical method. Findings: Among the reasons for turning to white marriage in Iran are unemployment, wrong traditions such as heavy dowries, back-breaking wedding expenses, the gap between the rich and the poor, etc. Also, the significant increase in single households as a result of independence, generational conflicts, occupational and educational migration can be considered as one of the important factors of the spread of white marriage in the country from a sociological point of view. Couples who choose white marriage have less mental health than people who get married officially, and have a much lower level of life satisfaction. Not being clear about the boundaries of responsibilities and obligations in joint life and expecting financial participation and income sharing, people not being targeted for economic investment and financial growth are other issues that people face in white marriage.

Keywords


قرآن کریم، ترجمۀ مهدی الهی قمشه­ای
آزاد ارمکی، تقی (1391). پیدایش شکل­های جدید خانواده در تهران، جامعه پژوهی فرهنگی، 3(1): 43- 77.
اسدی، محمدی و هاشمی، مجید (1391)، بررسی پدیده طلاق وچونگی حضانت فرزندان بعد از مفارقت، فصلنامه مطالعات زن، 16: 42-22.
امامی، حسن، (1386)، حقوق مدنی، چاپ نوزدهم، تهران: کتاب‌فروشی اسلامیه.
برات دستجردی، نگین و عرفان، آرزو (1391). بررسی عوامل موثر در گرایش به ازدواج اینترنتی در بین دانشجویان، پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی، 2: 32-12.
جعفری لنگرودی، محمدجعفر، (1385)، ترمینولوژی حقوق، تهران: گنج دانش.
حکیمی­ها، سعید (1389)، جرم صدور گواهی خلاف واقع؛ ابعاد قانونی و حقوقی، مجله پزشکی قانونی، 2: 22-1.
خویی، ابوالقاسم، (1392)، منهاج الصالحین، جلد  دوم و سوم، قم: مدینه العلم.
دادمرزی، سیدمهدی.، و محقق داماد، سیدمصطفی (1391)، بررسی مقایسه­ای ماهیت نکاح در فقه و حقوق موضوعه، مجله پژوهش­های حقوقی تطبیقی، 61: 56-34.
درودیان، حسنعلی (1381)، تقریرات درس حقوق مدنی 3 (قواعد عمومی قراردادها)، تهران: دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران.
دیانی، عبدالرسول، (1395)، حقوق خانواده، چاپ سوم، تهران: بنیاد حقوقی میزان.
سلیمی، مهدی، سلطانی، عباسعلی(1392)، نکاح معاطاتی و تفاوت آن با زنا، پژوهشنامه حقوق اسلامی، 21: 56-32.
سیدی بنایی، سیدباقر (1390). «بررسی نکاح معاطاتی از منظر فقه و حقوق موضوعه»، فصلنامه تخصصی فقه و مبانی حقوق اسلامی، 7(23):  87- 113.
قبله­ای، خلیل. (1395). بررسی احکام فقهی و حقوقی ازدواج سفید در ایران، تهران: بنیاد حقوقی میزان.
گرجی، ابوالقاسم و همکاران. (1384)، بررسی تطبیقی حقوق خانواده، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
محقق داماد، سیدمصطفی. (1385)، حقوق قراردادها در فقه امامیه، تهران: نشر سمت.
مکارم شیرازی، ناصر، (1411ق)، القواعدالفقهیه، چاپ سوم، قم: مدرسه امام امیرالمؤمنین(ع).
موسوی خمینی، روح الله، (بی­تا)، تحریر الوسیله، چاپ اول، قم: مؤسسة دارالعلم.
نجفی، محمدحسن، (بی­تا)، جواهرالکلام فی شرح شرایع‌الاسلام، محقـق: شـیخ عبـاس قوچـانی، چاپ هفتم، بیـرو: داراحیاء التراث العربی.