The effectiveness of combination therapy based on acceptance and commitment, mindfulness and schema therapy on interpersonal relationships in men and women with obsessive-compulsive disorder

Document Type : Original Article

Authors

1 PhD Student in Counseling, Department of Counseling, Tonekabon Branch, Islamic Azad University, Tonekabon, Iran

2 Associate Professor, Department of Psychology, Tonekabon Branch, Islamic Azad University, Tonekabon, Iran

3 Assistant Professor, Department of Counseling, Tonekabon Branch, Islamic Azad University, Tonekabon, Iran

Abstract

Purpose: The aim of this study was to evaluate the effectiveness of an integrated training package of three therapies based on acceptance and commitment (ACT), mindfulness-based cognitive therapy (MBCT) and schema therapy (ST) on interpersonal relationships in patients with obsessive-compulsive disorder. Algebra was performed.
Method: This research was conducted experimentally with a pre-test-post-test design with a control group with a follow-up phase (quarterly). According to the inclusion criteria of all male and female clients of Nikta Clinic with the diagnosis of obsessive-compulsive disorder, in the pre-test conditions, they answered the interpersonal communication skills questionnaire (Matson et al., 1995) and those with a standard deviation. They obtained lower (below score 62) in this questionnaire, 77 people were screened and 30 of them were randomly selected and replaced in 2 experimental and control groups (15 people in each group). Then, the experimental group underwent 20 sessions (each session for 120 minutes and two sessions per week) of a research package and a combination of three approaches of acceptance and commitment therapy, mindfulness-based cognitive therapy and schema therapy. At the end of the treatment period, again in the post-test phase, both groups were asked to answer the research questionnaire. Finally, after three months, follow-up was performed and the effect of this method was evaluated.
Findings: The results showed the effectiveness of a combination of three approaches based on acceptance and commitment, mindfulness-based cognitive therapy and schema therapy on interpersonal relationships in the experimental group (F = 30.12, P 00 0.001). Also, three months after the sessions related to integrated therapy, in the follow-up phase, the integrated protocol was still effective on interpersonal relationships (p <0.001).

Keywords


اصغری، محمد.، و حاجی زاده، ابراهیم (1390). روش‌ها و تحلیل‌های آماری با نگاه به روش تحقیق در علوم زیستی و بهداشتی (به همراه راهنمای SPSS). تهران: سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی.
ایزدی، راضی.ف و عابدی، محمدرضا (1392). کاهش علائم وسواس در بیماران مبتلابه وسواس فکری و عملی مقاوم به درمان از طریق درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد. فصل­نامه فیض، 7(3): 286-275.
بنی­آدم، لیلا.، مکوند­حسینی، شاهرخ.، و صداقت، مستوره (1396). اثربخشی طرحواره درمانی بر وسواس فکری- عملی و رضایت زناشویی زنان متاهل. پژوهش­های کاربردی روان‌شناختی، 2 (8): 143-131. 
پاشاشریفی، حسن.، گنجی، حمزه.، رهنمای، نمین.، و مریم، شریفی. (1393). پیش­بینی گرایش نوجوانان به اعتیاد بر اساس ویژگی­های شخصیتی و شیوه­های فرزند پروری به‌منظورارایه­ی مدلی برای پیش­گیری. اندیشه و رفتار در روان‌شناسی بالینی، 9(33): 56-47.
سهرابی، فرامرز (1394). روان‌درمانی‌های موج سوم: خاستگاه، حال و چشم‌انداز، با تأکید ویژه‌بر طرحواره درمانی. مطالعات روانشناسی بالینی ویژه‌نامه، 18(5): 14-1.
کرمی، الهه (1391). بررسی و مقایسه طرحواره­های ناسازگار اولیه و سبک‌های دلبستگی در مردان با ارتکاب زیاد خشونت علیه همسران و مردان با درجه ارتکاب پایین خشونت علیه همسران. (پایان‌نامه کارشناسی ارشد)، دانشگاه الزهراء، ایران، تهران.
صیادی اصل، زینب (1398). اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد در کاهش علائم اضطراب و افسردگی و افزایش کیفیت زندگی معتادین به مواد مخدر. پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی ‌واحد اردبیل.
محمودی، فیروز.، فیض­اله­زاده، زینب.، و صمدی، زهرا (1395). مقایسه مهارت‌های روابط میان فردی دانشجویان دانشگاه تبریز و دانشگاه علوم پزشکی تبریز. ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 16: 418-۴۲۹.
معراجی­فر، زهره.، و طباطبایی، سیدموسی (1397). بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر روابط بین فردی و سازگاری اجتماعی نوجوانان. پنجمین کنفرانس بین المللی روانشناسی،علوم تربیتی و سبک زندگی.
منجمی‌زاده، اصغر (۱۳۹۱). بررسی رابطه بین مهارت‌های ارتباطی بین فردی و میزان پذیرش اجتماعی دانشجویان. پایان‌نامه کارشناسی علوم اجتماعی، دانشگاه پیام نور خوراسگان.
هریس، راس (2009).  Act به زبان ساده: الفبای درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد. ترجمه انوشه امین زاده، 1396. تهران: ارجمند.
همتی ثابت، اکبر.، نوابی نژاد، شکوه.، و خلعتبری، جواد (1395). مقایسه اثربخشی طرحواره درمانی و شناخت درمانی گروهی بر افسردگی، اضطراب و استرس ادراک‌شده مراجعان زن مرکز معاونت بهداشتی درمانی همدان. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت، 3(1): 12-25.
References
American Psychiatric Association (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders-Fifth Edition. American Psychiatric Association Publishing.
Bare,A. (2006).mindfulness-Based tratment Approaches CLINICAN,S GUIDE TO EVIDENCE BASE AND APPLICATIONS New YORK : Holt Rinehart & Winston.
Britton WB, Shahar B, Szepsenwol O, Jacobs WJ. (2012). Mindfulness-based cognitive therapy improves emotional reactivity to social stress: Results from a randomized controlled trial. Behav Ther. (43):365–80.
Clark, D. A. (2005). Focus on “cognition” in cognitive behavior therapy for ocd: is it really necessary? Cognitive Behaviour Therapy, 34(3), 131-139.
Cummings, E. M. Kouros, C. D. & Papp, L. M. (2007). Marital aggression and children's responses to everyday interparental conflict. European Psychologist, 12(1), 17-28.
De zoysa, P. (2013). The Use of Mindfulness Practice in the Treatment of a Case of Obsessive Compulsive Disorder in Sri Lanka. J Reliy Health, (52): 299-306.
Garrison, J, Fva; EB, & Astkty, G. (2003). Obsession (2rd ed). Translate by: AH, Mehryar. Tehran: Roshd. (Persian).
Gunty, M.D. Buri, Z. (2008). Parental practices and the development of maladaptive schemas online submission, paper presented at the annual meeting of the Midwestern psychological association. Chicago, IL, may 2008. 33 pp.
Kabat-Zin, J. (1990). Full Catastrophe Living: Using the Wisdom of Your Body and Mind to Face Stress Pain and Illness. New York: Dell Publishing
Karno,M,Gloding,J.M.Sorenson,S.B.&Burnam,M.A. (2011). The epidemiology of Obsessive Compulsive Disorder in five US Communities.Archives of General Psychiatry,45(12),1094-1099.
Mackay M. (2008). Hand book of research method in abnormal and clinical psychology New York: Guilford Press; 342-376.
Marchant, N. L. Lovland, L. R. Jones, R. et al. (2020). Repetitive negative thinking is associated with amyloid, tau, and cognitive decline. Alzheimer's Dement, 16, 1054-1064.
Matson, J. L. Sevin, J. A. & Box, M. L. (1995). Social skills in children.  In W.  O’Donohue &  L.  Krasner (Eds.),  Handbook of psychological skills training:  Techniques and applications (pp. 36-53). Boston: Allyn & Bacon.
McCullough, M. E. Belleh, C. G. Kilpatrick, S. D. & Johnson, J. L. (2001). Vengefulness: Relationship with forgiveness, rumination, well-being, and the Big Five. Personality and Social psychology, Bulletin, 27, 601-610.
Millar, P. & Stevens, J. (2012). Management training and national sport organization managers: Examining the impact of training on individual and organizational performances. Sport Management Review. 15(3): 303-288.
Moyer, D. N. Page, A. R. McMakin, D. Q. Murrell, A. R. Lester, E. G. & Walker, H. A. (2018). The impact of acceptance and commitment therapy on positive parenting strategies among parents who have experienced relationship violence. Journal of Family Violence, 33(4), 269-279.
 Nolen-Hoeksema, S. Wisco, B. E. & Lyubomirsky, S. (2008). Rethinking Rumination. Perspectives on Psychological Science, 3(5), 400- 424.
Pourebrahimi, M. Amirteimuri, R. Bani-Asadi, H. (2016). The effectiveness of meta-cognitive therapy, neurofeedback and fluvoxamine on anxiety, depression and symptoms of Obsessive compulsive disorder. Journal of Thought & Behavior in Clinical Psychology. 38(10), 37-46. (Persian ).
Rees, CS. Van Koesveld, KE. (2008). An open trial of group metacognitive therapy for obsessivecompulsive disorder. J Behave Ther Exp Psychiatry; (39): 451-458.
Segal, Z, V. Wiliams, J. M. G. & Teasdale, J. D. (2002). Mindfulness-Bassed cognitive therapy for depression: A New Approach to Prevanting cognitive Behavioral therapy. Book Reviews. 1, VOL, 3, No, 11.
Sheshachala, K. & Narayanaswamy, J. C. (2019). Glutamatergic augmentation strategies in obsessive-compulsive disorder. Indian J Psychiatry, 61(1), 58-65.
Thomas, J. Turkheimer, E. &; Oltmanns, T. F. (2000). Psychometric analysis of racial differences on the Maudsley obsessional compulsive inventory. Assessment, 7, 247–258.
Twohig MP, Hayes SC, Masuda A. (2006). Increasing willingness to experience obsessions: Acceptance and commitment therapy as a treatment for obsessive compulsive disorder. Behav Ther.37(1): 3-13.
Walker, L. Colosimo, K. (2011). "Mindfulness, self-compassion and happiness in non- mediators: A theoretical and empirical examination",Personality and Individual Differences, 50. 222-227
Wenzolf, RM. & Wehner, DM. (2000). Thought suppression. I AnnRev psychology; 55: 882-892.
Young,JE. (1999). Cognitive therapy for personality disorders Cognitive Therapy for Personality Disorders: A schema focused approach. 3th Professional resource press.
Young J, Closko J, Vishar M. (2010). Schema Therapy: A Practical Guide for Clinical Specialists, Translator: Hamidpoor H, Andooz Z. First print, Tehran: Arjomand  Publications