طراحی مدل رفتار درونی سازی نوجوانان بر اساس محیط خانواده با نقش میانجی پاسخ های مقابله ای

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران

2 گروه روانشناسی، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران

3 دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایران

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل رفتار درونی سازی نوجوانان بر اساس محیط خانواده با نقش میانجی پاسخ‌های مقابله‌ای انجام شد. روش پژوهش: در روش پژوهش توصیفی و از نوع مدل سازی معادلات ساختاری بود. جامعه‌آماری پژوهش حاضر کلیه دانش‌آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه دوم منطقه 3 شهر تهران در سال 1400 بودند. تعداد افراد نمونه 400 دانش‌آموز بودند که با روش خوشه‌ای (4 مدرسه) انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل سیاهه اختلالات رفتاری کودک (آخنباخ، 1991)، پرسشنامه محیط خانواده (رادولف موس و پرنیس موس، 1976) و پرسشنامه راهبردهای مقابله‌ای (لازاروس و فولکمن، 1988) بودند. داده‌های گردآوری شده با روش مدل سازی معادلات ساختاری تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج تحلیل داده‌ها نشان داد که مدل از برازش مطلوبی برخوردار است. نتایج نشان داد محیط خانواده اثر مستقیم بر رفتار درونی سازی نداشته است، رابطۀ محیط خانواده با رفتار درونی سازی به صورت مستقیم برابر (42/1- = t و 08/0-=β) است. نتیجه‌گیری: فرضیه مطرح شده در ارتباط با وجود اثر مستقیم محیط خانواده بر رفتار درونی سازی نوجوانان با 95 درصد اطمینان رد می‌شود. همچنین اثر غیرمستقیم محیط خانواده بر رفتار درونی سازی نوجوانان به واسطه راهبردهای مقابله‌ای با 95 درصد اطمینان تایید می‌شود (P<0.05).

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Designing the Internalizing Behavior Model of Adolescents Based on the Family Environment with the Mediating Role of Coping Responses

نویسندگان [English]

  • Maryam Sobhani 1
  • Kobra Haji Alizadeh 2
  • Eghbal Zarei 3
  • Azita Amirfakhraei 2
1 Ph.D. student general psychology, Bandar Abbas Branch, Islamic Azad University, Bandar Abbas, Iran
2 Department of Psychology, Bandar Abbas Branch, Islamic Azad University, Bandar Abbas, Iran
3 Associate Professor, Department of Psychology, University of Hormozgan , Bandar Abbas, Iran
چکیده [English]

Aim: The present study was conducted with the aim of designing a model of adolescent internalizing behavior based on the family environment with the mediating role of coping responses. Method: The research method was descriptive and structural equation modeling. The statistical population of the current study was all the male and female students of the second secondary level in the 3rd district of Tehran in the year 1400. The number of sample people was 400 students who were selected by cluster method (4 schools). The research tools included the list of child behavioral disorders (Achenbach, 1991), the family environment questionnaire (Radolph Moss and Pernice Moss, 1976) and the coping strategies questionnaire (Lazarus and Folkman, 1988). The collected data were analyzed by structural equation modeling method. Results: The results of data analysis showed that the model has a good fit, The results showed that the family environment had no direct effect on internalizing behavior, the relationship between family environment and internalizing behavior is directly equal (t = -1.42 and β = -0.08). Conclusion: Therefore, the hypothesis raised in connection with the existence of a direct effect of the family environment on the internalizing behavior of adolescents is rejected with 95% certainty. Also, the indirect effect of the family environment on the internalizing behavior of adolescents through coping strategies is confirmed with 95% confidence (p<0.05).

کلیدواژه‌ها [English]

  • internalizing behavior
  • family environment
  • coping responses
اسلامیه، محمدمهدی. (1387). بررسی میزان شیوع اختلالات رفتاری دانش آموزان دوره ابتدایی شهر تهران. نشریه کودکان استثنایی، 8 (1): 109-98.
خادم، حمیرا.، ضیایی، طیبه.، و کشت کار، عباسعلی. (1388). اختلالات رفتاری و برخی عوامل مرتبط با آن در کودکان سن مدرسه شهر گرگان. نشریه پژوهش پرستاری، 4 (14): 37-29.
سیف نراقی، مریم. (1395). روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی: بر اساس دی اس ام فایو. تهران: انتشارات ارسباران.
غباری بناب، باقر.، پرند، اکرم.، حسین خانزاده، عباسعلی.، و موللی، گیتا و نعمتی، شهروز. (1388). میزان شیوع مشکلات رفتاری دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر تهران. فصلنامه علمی پژوهشی کودکان استثنایی، 9 (3): 223-238.
مینایی، اصغر. (1385). انطباق و هنجاریابی سیاهه رفتاری کودک آخنباخ، پرسشنامه خود سنجی و فرم گزارش معلم. نشریه کودکان استثنایی، 6 (1): 558-529.
Reference
Akcinar, B., & Baydar, N. (2016). Development of externalizing behaviors in the context of family and non-family relationships. Journal of Child and Family Studies25(6), 1848-1859.‏
Brumley, L. D., & Jaffee, S. R. (2016). Defining and distinguishing promotive and protective effects for childhood externalizing psychopathology: a systematic review. Social psychiatry and psychiatric epidemiology51(6), 803-815.‏
Burlaka, V., Wu, Q., Wu, S., & Churakova, I. (2019). Internalizing and externalizing behaviors among Ukrainian children: the role of family communication and maternal coping. Journal of child and family studies28(5), 1283-1293.‏
Calzada, E. J., Roche, K. M., White, R., Partovi, R., & Little, T. D. (2020). Family strengths and Latinx youth externalizing behavior: Modifying impacts of an adverse immigration environment. Journal of Latinx psychology8(4), 332.‏ ‏
Colman, I., Wadsworth, M. E., Croudace, T. J., & Jones, P. B. (2007). Forty-year psychiatric outcomes following assessment for internalizing disorder in adolescence. American Journal of Psychiatry164(1), 126-133.‏
Deane, K., Richards, M., Mozley, M., Scott, D., Rice, C., & Garbarino, J. (2018). Posttraumatic stress, family functioning, and externalizing in adolescents exposed to violence: A moderated mediation model. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology47(sup1), S176-S189.‏
Edwards, R. C., & Hans, S. L. (2015). Infant risk factors associated with internalizing, externalizing, and co-occurring behavior problems in young children. Developmental Psychology51(4), 489.‏
Ensink, J. B., de Moor, M. H., Zafarmand, M. H., de Laat, S., Uitterlinden, A., Vrijkotte, T. G., ... & Middeldorp, C. M. (2020). Maternal environmental risk factors and the development of internalizing and externalizing problems in childhood: The complex role of genetic factors. American Journal of Medical Genetics Part B: Neuropsychiatric Genetics183(1), 17-25.‏
Kysar-Moon, A. (2022). Adverse childhood experiences, family social capital, and externalizing behavior problems: An analysis across multiple ecological levels. Journal of Family Issues43(12), 3168-3193.‏
Magill, M., Ray, L., Kiluk, B., Hoadley, A., Bernstein, M., Tonigan, J. S., & Carroll, K. (2019). A meta-analysis of cognitive-behavioral therapy for alcohol or other drug use disorders: Treatment efficacy by contrast condition. Journal of consulting and clinical psychology87(12), 1093.‏
Mastrotheodoros, S., Canário, C., Cristina Gugliandolo, M., Merkas, M., & Keijsers, L. (2020). Family functioning and adolescent internalizing and externalizing problems: Disentangling between-, and within-family associations. Journal of youth and adolescence49(4), 804-817.‏
McClintock, S. M. (2005). Relationship of internalizing behavior problems to intelligence and executive functioning in children (Doctoral dissertation).
Mitchell, B. S., Kern, L., & Conroy, M. A. (2019). Supporting students with emotional or behavioral disorders: State of the field. Behavioral Disorders44(2), 70-84.‏
Räikkönen, K., Gissler, M., & Kajantie, E. (2020). Associations between maternal antenatal corticosteroid treatment and mental and behavioral disorders in children. Jama323(19), 1924-1933.‏
Sainero, A., Bravo, A., & del Valle, J. F. (2014). Examining needs and referrals to mental health services for children in residential care in Spain: an empirical study in an autonomous community. Journal of Emotional and Behavioral Disorders22(1), 16-26.‏
Simó-Pinatella, D., Mumbardó-Adam, C., Alomar-Kurz, E., Sugai, G., & Simonsen, B. (2019). Prevalence of challenging behaviors exhibited by children with disabilities: Mapping the literature. Journal of behavioral education28(3), 323-343.‏
Steege, M. W., Pratt, J. L., Wickerd, G., Guare, R., & Watson, T. S. (2019). Conducting school-based functional behavioral assessments: A practitioner's guide. Guilford Publications.‏
Tabachnick, B. G., Fidell, L. S., & Ullman, J. B. (2007). Using multivariate statistics (Vol. 5, pp. 481-498). Boston, MA: pearson.‏
Thijs, P. E., van Dijk, I. K., Stoof, R., & Notten, N. (2015). Adolescent problem behaviour: The gender gap in European perspective. European Journal of Criminology12(5), 598-615.‏
Weeland, J., Overbeek, G., de Castro, B. O., & Matthys, W. (2015). Underlying mechanisms of gene–environment interactions in externalizing behavior: A systematic review and search for theoretical mechanisms. Clinical child and family psychology review18(4), 413-442.‏
Wolff, J. C., & Ollendick, T. H. (2006). The comorbidity of conduct problems and depression in childhood and adolescence. Clinical child and family psychology review9(3), 201-220.‏
Womack, S. R., Taraban, L., Shaw, D. S., Wilson, M. N., & Dishion, T. J. (2019). Family turbulence and child internalizing and externalizing behaviors: Moderation of effects by race. Child development90(6), e729-e744.‏
Yan-Li, S., Roslan, S., Abdullah, M. C., & Abdullah, H. (2020). Do family environment, parental care and adolescent externalizing problem mediate the relationship between parental readiness and adolescent school performance among commuter families?. Community, Work & Family23(3), 342-365.‏