آریاصدر، زیور.، داوودی، ایران.، نیسی، عبدالکاظم.، و مهرابی زاده هنرمند، مهناز. (1400). تاثیر مشارکت خانواده در درمان شناختی-رفتاری کودکان مبتلا به اختلال وسواس-جبری. مجله علمی پژوهشی یافته. ۲۳ (۴):۱۲۰-۱۰۶.
دلاوری، مریم.، و مشهدی، علی.، و کیمیایی، سیدعلی.، و خادمی، مژگان. (1398). اثربخشی مداخله شناختی رفتاری خانواده محور بر انطباق خانواده و شدت اختلال وسواس بی اختیاری کودکان. روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی), 15(60 ), 367-378.
سید موسوی، پریسا سادات.، قنبری، سعید.، و مظاهری، محمد علی. (1394). اثربخشی مداخله دلبستگی محور با روش پسخوراند ویدیویی بر کاهش بازنماییهای منفی و اضطراب جدایی کودکان. مجله علمی پژوهشی یافته. ۱۷ (۲) :۱۰۴-۹۰
قاسم زاده، سوگند.، حسن زاده، میترا.، ودودی، ساجده.، علوی، زهرا.، ومطبوع ریاحی، مینو. (1399). اثربخشی مداخله شناختی رفتاری خانواده محور بر رضایتمندی زوجیت و تعامل والدکودک مادران دارای کودک با نشانگان بالینی اختلال وسواسی جبری. مجله دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی. ۱۸ (۳) :۳۳۲-۳۲۱
محمدی پور، محمد.، مزارعی ستوده، احمد.(۱۳۹۷). اثربخشی مداخله دلبستگی محور بر بهبود رابطه والد-کودک و کاهش نشانه های اضطراب جدایی در کودکان ۷ تا ۱۰ ساله، فصلنامه علمی پژوهشی روانشناسی کاربردی، ۲(۴۶): ۲۴۲-۲۲۳.
محمودعلیلو، مجید.، و یادگاری، ندا.، و حق نظری، فرزین.، و پورشریفی، حمید.، و هاشمی نصرت آباد، تورج. (1392). تاثیر درمان شناختی-رفتاری خانواده محور در کاهش اضطراب کودکان مبتلا به اختلالات اضطرابی. مشاوره کاربردی. 3(1), 19-34.
نادعلی،حسین.، بشارت، محمدعلی.، رستمی،رضا.، و بهرامی احسان، هادی.(۱۳۹۵). اثربخشی مداخله دلبستگی محور مادر-کودک بر افزایش ایمنی دلبستگی کودکان پیش دبستانی. فصلنامه روانش شناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، ۱۲(۴): ۳۵۴-۳۴۳
References
Ahmadizadeh, R., Zenoozian, S., Rezaei, M., Mohammadi, J., & Motahhari, Z. (2022). Effect of Child-Parent Relationship Therapy on the Severity of Separation Anxiety Disorder in Children: A Clinical Trial with a Parallel Groups Study Design. Preventive Care in Nursing & Midwifery Journal, 12(1), 20-28.
Bertelsen, T. B., Himle, J. A., & Håland, Å. T. (2022). Bidirectional Relationship Between Family Accommodation and Youth Anxiety During Cognitive-Behavioral Treatment. Child psychiatry and human development, 10.1007/s10578-021-01304-5. Advance online publication. https://doi.org/10.1007/s10578-021-01304-5
Colonnesi, C., Draijer, E. M., Jan JM Stams, G., Van der Bruggen, C. O., Bögels, S. M., & Noom, M. J. (2011). The relation between insecure attachment and child anxiety: A meta-analytic review. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, 40(4), 630-645.
Cooke, J. E., Racine, N., Plamondon, A., Tough, S., & Madigan, S. (2019). Maternal adverse childhood experiences, attachment style, and mental health: pathways of transmission to child behavior problems. Child abuse & neglect, 93, 27-37.
Corcoran, M., & McNulty, M. (2018). Examining the role of attachment in the relationship between childhood adversity, psychological distress and subjective well-being. Child abuse & neglect, 76, 297-309.
De Barros, P. M. F., Polga, N., Szejko, N., Miguel, E. C., Leckman, J. F., Silverman, W. K., & Lebowitz, E. R. (2020). Family accommodation mediates the impact of childhood anxiety on functional impairment. Journal of anxiety disorders, 76, 102318.
Driscoll, K., Schonberg, M., Stark, M. F., Carter, A. S., & Hirshfeld-Becker, D. (2020). Family-centered cognitive behavioral therapy for anxiety in very young children with autism spectrum disorder. Journal of Autism and Developmental Disorders, 50(11), 3905-3920.
Evans, R., Hill, C., O'Brien, D., & Creswell, C. (2019). Evaluation of a group format of clinician‐guided, parent‐delivered cognitive behavioural therapy for child anxiety in routine clinical practice: a pilot‐implementation study. Child and Adolescent Mental Health, 24(1), 36-43.
Forslund, T., & Duschinsky, R. (Eds.). (2021). Attachment theory and research: A reader. John Wiley & Sons.
Giani, L., Caputi, M., Forresi, B., Michelini, G., & Scaini, S. (2021). Evaluation of cognitive-behavioral therapy efficacy in the treatment of separation anxiety disorder in childhood and adolescence: a systematic review of randomized controlled trials. International Journal of Cognitive Therapy, 1-24.
Groh, A. M., Fearon, R. P., van IJzendoorn, M. H., Bakermans‐Kranenburg, M. J., & Roisman, G. I. (2017). Attachment in the early life course: Meta‐analytic evidence for its role in socioemotional development. Child Development Perspectives, 11(1), 70-76.
Koen, N., & Stein, D.(2022). Pharmacotherapy of anxiety disorders: a critical review. Journal of dialogues in clinical neuroscience, published online: 423-437.
Lebowitz, E. R., Marin, C., Martino, A., Shimshoni, Y., & Silverman, W. K. (2020). Parent-based treatment as efficacious as cognitive-behavioral therapy for childhood anxiety: A randomized noninferiority study of supportive parenting for anxious childhood emotions. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 59(3), 362-372.
Lebowitz, E. R., Marin, C., Martino, A., Shimshoni, Y., & Silverman, W. K. (2020). Parent-based treatment as efficacious as cognitive-behavioral therapy for childhood anxiety: A randomized noninferiority study of supportive parenting for anxious childhood emotions. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 59(3), 362-372.
Madigan, S., Brumariu, L. E., Villani, V., Atkinson, L., & Lyons-Ruth, K. (2016). Representational and questionnaire measures of attachment: A meta-analysis of relations to child internalizing and externalizing problems. Psychological bulletin, 142(4), 367.
McGuire, J. F., & Storch, E. A. (2019). An inhibitory learning approach to cognitive-behavioral therapy for children and adolescents. Cognitive and behavioral practice, 26(1), 214-224.
Otte, C. (2022). Cognitive behavioral therapy in anxiety disorders: current state of the evidence. Dialogues in clinical neuroscience. 13:4, 413-421,
Perihan, C., Burke, M., Bowman-Perrott, L., Bicer, A., Gallup, J., Thompson, J., & Sallese, M. (2020). Effects of cognitive behavioral therapy for reducing anxiety in children with high functioning ASD: a systematic review and meta-analysis. Journal of autism and developmental disorders, 50(6), 1958-1972.
Peris, T. S., Thamrin, H., & Rozenman, M. S. (2021). Family intervention for child and adolescent anxiety: a meta-analytic review of therapy targets, techniques, and outcomes. Journal of Affective Disorders, 286, 282-295.
Salvaris, C. A., Wade, C., Galea, S., Yap, M. B. H., & Lawrence, K. A. (2022). Children’s Perspectives of an Enhanced Cognitive-Behavioral Treatment for Child–Parent Dyads with Anxiety Disorders. Cognitive and Behavioral Practice.
Spruit, A., Goos, L., Weenink, N., Rodenburg, R., Niemeyer, H., Stams, G. J., & Colonnesi, C. (2020). The relation between attachment and depression in children and adolescents: A multilevel meta-analysis. Clinical child and family psychology review, 23, 54-69.
Spruit, A., Goos, L., Weenink, N., Rodenburg, R., Niemeyer, H., Stams, G. J., & Colonnesi, C. (2020). The relation between attachment and depression in children and adolescents: A multilevel meta-analysis. Clinical child and family psychology review, 23(1), 54-69.
Sroufe, L. A. (1997). Psychopathology as an outcome of development. Development and psychopathology, 9(2), 251-268.
Wergeland, G. J. H., Riise, E. N., & Öst, L. G. (2021). Cognitive behavior therapy for internalizing disorders in children and adolescents in routine clinical care: A systematic review and meta-analysis. Clinical Psychology Review, 83, 101918.
Wolgensinger, L. (2022). Cognitive behavioral group therapy for anxiety: recent developments. Dialogues in clinical neuroscience.
Wood, J. J. (2006). Parental intrusiveness and children’s separation anxiety in a clinical sample. Child psychiatry and human development, 37(1), 73-87.
***