پیش‌بینی شرمساری نوجوانان بر اساس شفقت به خود و تنظیم هیجان با توجه به نقش میانجی حل مشکل

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه روان‌شناسی، واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایران

2 استاد، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران

3 استادیار، گروه روانشناسی، واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایران

چکیده

هدف: پژوهش حاضر باهدف پیش‌بینی شرمساری نوجوانان بر اساس شفقت به خود و تنظیم هیجان با توجه به نقش میانجی حل مشکل در نوجوانان 12 تا 15 سال شهر تهران انجام شد. روش پژوهش: در قالب یک طرح همبستگی به شیوه مقطعی، 320 نفر (دختر و پسر) از نوجوانان شهر تهران به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند که پس از جمع‌آوری داده‌ها، تعداد 312 پرسشنامه قابل‌تجزیه و تحلیل بوده است و از شرکت‌کنندگان خواسته شد به پرسشنامه‌های استاندارد تنظیم هیجان گارنفسکی و همکاران (2001)، حل مشکل هپنر و پترسون (1982)، شفقت به خود نف (2003) و احساس شرم و گناه کوهن و همکاران (2011) پاسخ دهند. به‌منظور تحلیل داده از نرم‌افزارهای Spss و Smart-PLS استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که 65.9 درصد از تغییرات شرمساری ناشی از تغییرات متغیرهای شفقت به خود و تنظیم هیجانی است و تمامی متغیر­های مذکور تأثیر معناداری بر شرمساری دارند (001/0P<). همچنین نتایج مرتبط با نقش میانجی‌گری حل مشکل، نشان داد که صرفاً تنظیم هیجان منفی از طریق حل مشکل بر شرمساری با شدت 0.45 اثر غیرمستقیم دارد (001/0P<) و دو متغیر تنظیم هیجان مثبت و شفقت به خود از طریق حل مشکل بر شرمساری دارای تأثیر غیرمستقیم نمی­باشند (05/0P>). نتیجه ­گیری: بر اساس یافته‌های پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که متغیرهای شفقت به خود و تنظیم هیجانی بر شرمساری نوجوانان تأثیرگذار می‌باشند و حل مشکل در رابطه بین تنظیم هیجان منفی و شرمساری نوجوانان نقش میانجی دارد؛ بنابراین، توجه به این مکانیسم‌ها می‌تواند در تدوین مداخلات پیشگیرانه و درمانیِ کارآمد برای نوجوان در مقابله با شرمساری نوجوانان و ابتلا به نشانه‌های افسردگی مفید باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Prediction of adolescent shame based on self-compassion and emotional regulation according to the mediating role of problem solving

نویسندگان [English]

  • Mahsa Moradmand 1
  • Hassan Ashayeri 2
  • Hooman Namvar 3
1 PhD student, Department of Psychology, Saveh Branch, Islamic Azad University, Saveh, Iran
2 Professor, Faculty of Rehabilitation Sciences, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
3 Assistant Professor, Department of Psychology, Saveh Branch, Islamic Azad University, Saveh, Iran
چکیده [English]

Aim: The present study was conducted with the aim of predicting adolescent embarrassment based on self-compassion and emotional regulation with regard to the mediator role of problem solving in adolescents aged 12 to 15 years in Tehran. Methods: In the form of a cross-sectional correlational design, 320 people (boys and girls) were selected from the teenagers of Tehran city by purposive sampling method, after collecting the data, 312 questionnaires could be analyzed. The participants were asked to answer standard questionnaires of emotion regulation by Granfaski et al. (2001), problem solving by Hepner and Patterson (1982), self-compassion by Neff (2003), and feelings of shame and guilt by Cohen et al. (2011). In order to analyze the data, Spss and Smart-PLS software were used. Results: The results showed that 65.9% of the changes in shame are caused by the changes in self-compassion and emotional regulation variables, and all the mentioned variables have a significant effect on shame (P<0.001). Also, the results related to the mediating role of problem solving showed that only negative emotion regulation through problem solving has an indirect effect on embarrassment with an intensity of 0.45 (P<0.001) and the two variables of positive emotion regulation and self-compassion through problem solving They do not have an indirect effect on shame (P>0.05). Conclusion: Based on the findings of the research, it can be concluded that the variables of self-compassion and emotional regulation have an effect on teenagers' shame and problem solving has a mediating role in the relationship between negative emotion regulation and teenagers' shame. Therefore, paying attention to these mechanisms can be useful in formulating effective preventive and therapeutic interventions for adolescents in dealing with adolescent embarrassment and depression symptoms.

کلیدواژه‌ها [English]

  • positive and negative emotion regulation
  • self-compassion
  • problem solving
  • adolescent shaming
اکبرپور نیکور، افسانه.، نجارپور استادی، سعید (1400). اثربخشی آموزش مهارت‌های مثبت اندیشی بر سرزندگی تحصیلی و تنظیم هیجان در دانش آموزان دختر دوره متوسطه اول. مجله پیشرفت‌های نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش، 4(34)، 1-13.
جعفری، مریم.، صابری، هائیده (1395). پیش‌بینی حل مسأله بر اساس تنظیم هیجانی و عاطفه مثبت و منفی در دانش آموزان دوره دوم دبیرستان، نهمین کنگره بین المللی روان درمانی، اجلاس آسیایی در بستر ارزش‌های فرهنگی، تهران.
جلیلی، اکبر.، حجازی، مسعود.، انتصار فومنی، غلامحسین.، مروتی، ذکرالله. (1397). رابطه فراشناخت و عملکرد تحصیلی با میانجی گری حل مسئله، فصلنامه سلامت روان کودک، 5 (1)، 91-80.
دشتی، نیر.، پناه علی، امیر.، معصومه، آزموده (1400). اثربخشی آموزش حل مسأله به روش‌شناختی-اجتماعی بر خود توانمندسازی اجتماعی و سازگاری اجتماعی دانش آموزان دختر. فصلنامه پژوهش‌های نوین روانشناختی،16(61)، 13-1.
رستمی، سمیرا.، جوکار، بهرام (1396). رابطه افتراقی دل‌بستگی به والدین و همسالان در پیش‌بینی تجربه هیجان‌های شرم و گناه در نوجوانان دختر و پسر. نشریه پژوهش در سلامت روانشناختی، 11(4)، 27-16.
شریفی باستان، فرنگیس.، یزدی، سیده منور.، زهرایی، شقایق (1395). نقش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و عاطفه مثبت و منفی در پیش‌بینی تاب‌آوری زنان مبتلا به سرطان پستان، فصلنامه روان پرستاری، 4 (2)، 49-38.
شیبانی، حسین.، میکاییلی، نیلوفر.، نریمانی، محمد (1399). مقایسه اثربخشی درمان شناختی رفتاری و آموزش تنظیم هیجان بر تحریک‌پذیری، افسردگی، اضطراب، استرس و تنظیم هیجان در نوجوانان دارای اختلال بد تنظیمی خلق مخرب. روان‌شناسی بالینی، 12(2)، 50-41.
صبا، بهمن.، ایمان پرور، سهیلا (1399). نقش تنظیم هیجان و تاب‌آوری در پیش‌بینی فرسودگی تحصیلی دانش آموزان. روان‌شناسی مدرسه و آموزشگاه، 9(4)، 62-73.
کلیایی، ‌لیلا.، میرنسب، ‌میرمحمود.، بهرامی، ‌منصوره. (2016). مقایسه مهارت‌های اجتماعی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری و دانش آموزان بهنجار شهرستان فلاورجان در سال تحصیلی ۱۳۹۴-۱۳۹۳. مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی، 5(2)، 217-226.‎
کمالی ایگلی، سمیه.، ابوالمعالی الحسینی، خدیجه (1399) تبیین پرخاشگری بر اساس راهبردهای مثبت و منفی تنظیم شناختی هیجان در دختران نوجوان، فصلنامه روانشناسی تحلیلی-شناختی، 11(40)، 11-1.
مرادی، محمد راضی.، ظفر، مسعود.، رضایی، علی حسین. (2017). اثربخشی آموزش مهارتهای حل مسئله به شکل گروهی بر کاهش میزان افسردگی و کاهش میزان قربانی شدن دانش آموزان قربانی قلدری. فصلنامه علمی پژوهشی شناخت، 4(1)، 76-88.‎
هاشمی، سعداله.، درتاج، فریبرز.، سعدی پور، اسماعیل.، اسدزاده، حسن (1396). الگوی ساختاری احساسات شرم و گناه بر اساس شیوه‌های فرزندپروری والدین: نقش واسطه‌ای سبک‌های دل‌بستگی، فصلنامه علمی-پژوهشی روان‌شناسی کاربردی، 4(44)، 493- 475.
References
Akbarpour Nikour, Afsanah., Najarpur Ustadi, Saeed (1400). The effectiveness of teaching positive thinking skills on academic vitality and emotion regulation in female students of the first secondary school. Journal of New Developments in Psychology, Educational Sciences and Education, 4(34), 1-13. (In Persian)
Betts, J., Gullone, E., & Allen, J. S. (2009). An examination of emotion regulation, temperament, and parenting style as potential predictors of adolescent depression risk status: A correlational study. British Journal of Developmental Psychology, 27(2), 473-485.
Bluth, K., & Blanton, P. W. (2014). Mindfulness and self-compassion: Exploring pathways to adolescent emotional well-being. Journal of child and family studies, 23, 1298-1309.
Dashti, Nayer., Panah Ali, Amir., Masoumeh, Azmoudeh (2021). The effectiveness of social-methodological problem solving training on self-empowerment and social adjustment of female students. New Psychological Research Quarterly, 16(61), 1-13. (In Persian)
Dearing, R. L., Stuewig, J., & Tangney, J. P. (2005). On the importance of distinguishing shame from guilt: Relations to problematic alcohol and drug use. Addictive behaviors, 30(7), 1392-1404.
Fabiansson, E. C., & Denson, T. F. (2016). Anger, hostility and anger management. Encyclopedia of Mental Health, 64-67.
Garnefski, N., & Kraaij, V. (2006). Relationships between cognitive emotion regulation strategies and depressive symptoms: A comparative study of five specific samples. Personality and Individual differences, 40(8), 1659-1669.
Gong, X., & Paulson, S. E. (2017). Effect of family affective environment on individuals' emotion regulation. Personality and individual differences, 117, 144-149.
Gross, J. J., & John, O. P. (2003). Individual differences in two emotion regulation processes: implications for affect, relationships, and well-being. Journal of personality and social psychology, 85(2), 348.
Gross, J. J., & Tampson, R. A. (2007). Emotion regulation: conceptual foundation, in Hand book of Emotion Regulation, ed J.J. Gross (New York, NY: Guilford Press), 3-24.
Hashemi, S., Dortaj, F., Sadipour, E., & Asadzadeh, H. (2017). Structural model of shame and guilt feelings based on parenting styles: The mediating role of attachment styles. Journal of Applied Psychology, 11(1), 475-493. (In Persian)
Hughes, E. K., Gullone, E., Dudley, A., & Tonge, B. (2010). A case-control study of emotion regulation and school refusal in children and adolescents. The Journal of Early Adolescence, 30(5), 691-706.
Jafari, M., Sabri, H. (2016). Predicting problem solving based on emotional regulation and positive and negative affect in second year high school students, 9th International Congress of Psychotherapy, Asian Summit in the Context of Cultural Values, Tehran. (In Persian)
Jalili A, Hejazi M, Entesar Foumani G, Morovati Z. The Relationship between Meta-Cognition and Academic Performance with Mediation Role of Problem Solving. J Child Ment Health 2018; 5 (1) :80-91. (In Persian)
Johnson, E. A., & O'Brien, K. A. (2013). Self-compassion soothes the savage ego-threat system: Effects on negative affect, shame, rumination, and depressive symptoms. Journal of Social and Clinical Psychology, 32(9), 939-963.
Kamali Igoli, S., & Abolmaali Alhoseini, K. (2017). Predicting cognitive emotion regulation strategies according to family communication processes and perfectionism in high school adolescent girls. Journal of Applied Psychology, 10(4), 291-310. (In Persian)
Keliai, Leila, Mirnasab, Mirmahmoud, Bahrami, Mansoura. (2016). Comparison of social skills of students with learning disabilities and normal students of Flowerjan city in the academic year of 2014-2014. Studies in Psychology and Educational Sciences, 5(2), 217-226. (In Persian)
Lanteigne, D. M., Flynn, J. J., Eastabrook, J. M., & Hollenstein, T. (2014). Discordant patterns among emotional experience, arousal, and expression in adolescence: Relations with emotion regulation and internalizing problems. Canadian Journal of Behavioral Science/ Revue Canadienne des sciences du comportement, 46, 29-39.
Marques, R., Monteiro, F., Canavarro, M. C., & Fonseca, A. (2018). The role of emotion regulation difficulties in the relationship between attachment representations and depressive and anxiety symptoms in the postpartum period. Journal of affective disorders, 238, 39-46.
Mogler, C. (2009). The physical, cognitive, social, personality, moral and faith development of adolescence. English: Sprache.
Moradi M, Zaffar M, Rezaei A. The effectiveness of training problem solving skills in order to decrease depression and bullied-victimized among male students. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2017; 4 (1) :76-88. (In Persian)
Muris, P., & Meesters, C. (2014). Small or big in the eyes of the other: On the developmental psychopathology of self-conscious emotions as shame, guilt, and pride. Clinical child and family psychology review, 17, 19-40.
Neff, K. D. & Germer, C. (2017). Self-compassion and Psychological Wellbeing. In J. Doty (Ed). Oxford Handbook of Compassion and resilience on health-related quality of life for individuals with multiple sclerosis. Disable Health, Disability and Health 11(2): 256-261.
Neff, K., (2011). Self-compassion: stop beating yourself up and leave in security behind. New York: Morrow.
Passainisi, A. Sapienza, I. Budello, S., & Giaimo, F. (2015). The relationship between guilt, shame and self-efficacy beliefs in middle school students. Procedia-social and Behavioral Sciences. 197: 1013-70
Rostami S, Jokar B. Differential relationship between Components of Attachment (parent and peer) in predicting emotional experiences of Shame and Guilt Feelings in male and female adolescents. rph 2018; 11 (4) :16-30. (In Persian)
Saba, B., & Imanparvar, S. (2021). The Role of Academic Emotion Regulation and Resilience in Predicting Students’ Academic Burnout. Journal of School Psychology, 9(4), 62-73. (In Persian)
Seligowski, A. V., Rogers, A. P., & Orcutt, H. K. (2016). Relations among emotion regulation and DSM-5 symptom clusters of PTSD. Personality and Individual Differences, 92, 104-108.
Sharifibastan F, Yazdi S, zahraei S. The Role of Cognitive Emotion Regulation and Positive and Negative Affect in Resiliency of Women with Breast Cancer. IJPN 2016; 4 (2) :38-49. (In Persian)
sheybani, H., mikaeili, N., & narimani, M. (2020). The effectiveness of Cognitive-behavioral Therapy and Emotion Regulation Training on Irritability, Depression, anxiety, and emotion regulation in adolescents with Disruptive Mood Dysregulation Disorder. Journal of Clinical Psychology, 12(2), 41-50. (In Persian)
Velotti, P. Elison, J.,& Carofalo, C. (2014). Shame and aggression: Different trajectories and implications. Aggression and Violent Behaviour, 19,454-461.
Weintraub, M. L.R, et al, (2015). Perception of social mobility: development of new psychosocial indicator associated with adolescent risk behaviors.frontiers in public health.
Whittle, S., Liu, K., Bastin, C., Harrison, B. J., & Davey, C. G. (2016). Neurodevelopmental correlates of proneness to guilt and shame in adolescence and early adulthood. Developmental cognitive neuroscience, 19, 51-57. Bell, A. C & D' Zurilla, T. J. (2009). Problem-solving therapy for depression: A meta-analysis Clinical Psychology Review, 29: 348-353.
Williams, S. R., & Woodruff-Borden, J. (2015). Parent emotion socialization practices and child self-regulation as predictors of child anxiety: The mediating role of cardiac variability. Child Psychiatry & Human Development, 46, 512-522.