اثربخشی آموزش درمان متمرکز بر شفقت به والدین بر کاهش پرخاشگری، مشکلات رفتاری و اضطراب فرزندان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه روانشناسی، واحد نائین، دانشگاه آزاد اسلامی، نائین، ایران

2 دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران

3 کارشناسی ارشد گروه روانشناسی، واحد ارسنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، ارسنجان، ایران

4 دانشجوی دکتری گروه روانشناسی، واحد ارسنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، ارسنجان، ایران

5 دکتری گروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران ایران

6 کارشناسی ارشد گروه روانشناسی، واحد فیروزآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، فیروزآباد، ایران

چکیده

هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش درمان متمرکز بر شفقت به والدین بر کاهش پرخاشگری، مشکلات رفتاری و اضطراب فرزندان بود. روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع طرح­های کاربردی و نیمه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه والدین و کودکان 8 تا 10 ساله مراجعه کننده به کلینیک روانشناسی شهر اصفهان در شش ماه دوم سال 1401 بود. نمونه این پژوهش شامل 30 نفر از مراجعه‌کننده به مراکز مشاوره که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایشی درمان متمرکز بر شفقت به والدین و یک گروه لیست انتظار جای داده شدند. داده ­ها با استفاده از پرسشنامه پرخاشگری، مشکلات رفتاری، اضطراب به دست آمد. داده­ها با استفاده از روش مانکوا و تحلیل واریانس با اندازه­گیری مکرر استفاده شد و تحلیل­های آماری فوق با بهره­گیری از نرم افزار SPSS-26 به اجرا درآمد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که درمان متمرکز بر شفقت به والدین بر کاهش پرخاشگری، مشکلات رفتاری و اضطراب فرزندان موثر بود. نتیجه‌گیری: بنابراین می توان نتیجه گرفت که درمان متمرکز بر شفقت به والدین می­تواند به عنوان روش مداخله­ای موثری برای بهبود کاهش پرخاشگری، مشکلات رفتاری و اضطراب فرزندان باشد

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The effectiveness of teaching compassion focused therapy to parents on reducing aggression, behavioral problems and anxiety of children

نویسندگان [English]

  • Parisa Dinari 1
  • Nikoo Omidbakhtiari 2
  • Matin Pouya 3
  • Zahra Mirzaei 4
  • Zahra Heydari 5
  • Aboozar Farhadi 6
1 Department of Psychology, Naein Branch, Islamic Azad University, Naein, Iran
2 PhD student, Department of Psychology, Shiraz branch, Islamic Azad University, Shiraz, Iran
3 M.A of Department of Psychology, Arsanjan Branch, Islamic Azad University, Arsanjan, Iran
4 PhD student, Department of Psychology, Islamic Azad University, Arsanjan Branch, Arsanjan, Iran
5 Ph.D Department of Psychology, Marvdasht Branch, Islamic Azad University, Marvvdasht, Iran
6 Department of Psychology, Firoozabad Branch, Islamic Azad University, Firoozabad, Iran
چکیده [English]

Aim: The purpose of the present study was to determine the effectiveness of therapy training focused on compassion for parents on reducing aggression, behavioral problems and anxiety of children. Method: The present research was of applied and semi-experimental designs of pre-test-post-test type with control group. The statistical population of this research included all parents and children aged 8 to 10 who referred to the psychology clinic of Isfahan city in the second six months of 1401. The sample of this study includes 30 people who refer to counseling centers who were selected using available sampling method and were randomly placed in two experimental treatment groups focused on compassion for parents and a waiting list group. Data were obtained using aggression, behavioral problems, and anxiety questionnaires. The data were analyzed using the Mancova method and analysis of variance with repeated measurements, and the above statistical analyzes were performed using SPSS-26 software. Results: The results showed that the treatment focused on compassion for parents was effective in reducing aggression, behavioral problems and anxiety of children (P=0.05). Conclusion: Therefore, it can be concluded that the treatment focused on compassion for parents can be an effective intervention method to improve the reduction of aggression, behavioral problems and anxiety of children

کلیدواژه‌ها [English]

  • Compassion-focused therapy
  • aggression
  • behavior problems
  • anxiety
  • children
  شهیم، سیما، یوسفی، فریده. (1378). پرسشنامه مشکلات رفتاری کودکان پیش دبستانی (فرم والد). مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز. 29: 19-32.
واحدی، شهرام.، فتحی زاده، اسکندر.، حسینی نسب، سید داوود.، و مقدم، محمد. (1387). بررسی پایایی و روایی مقیاس پرخاشگری پیش دیستانی و ارزیابی میزان پرخاشگری در کودکان پیش دبستانی ارومیه. فصلنامه اصول بهداشت روانی. 10 (37): 15-24.
References
Baddeley, A. D. (2021). Developing the concept of working memory: The role of neuropsychology. Archives of Clinical Neuropsychology36(6), 861-873.
Bratt, A. S., Svensson, I., & Rusner, M. (2019). Finding confidence and inner trust as a parent: experiences of group-based compassion-focused therapy for the parents of adolescents with mental health problems. International Journal of Qualitative Studies on Health and Well-being14(1), 1684166.
Coyne, L. W., Gould, E. R., Grimaldi, M., Wilson, K. G., Baffuto, G., & Biglan, A. (2021). First things first: Parent psychological flexibility and self-compassion during COVID-19. Behavior analysis in practice14(4), 1092-1098.
dos Santos-Lima, C., de Souza Mourão, D., de Carvalho, C. F., Souza-Marques, B., Vega, C. M., Gonçalves, R. A., ... & de Souza Hacon, S. (2020). Neuropsychological effects of mercury exposure in children and adolescents of the Amazon Region, Brazil. Neurotoxicology79, 48-57.
Emerson, L. M., Ogielda, C., & Rowse, G. (2019). A systematic review of the role of parents in the development of anxious cognitions in children. Journal of Anxiety Disorders62, 15-25.
Firmansyah, A., Setiawan, H., Wibowo, D. A., Rohita, T., & Umami, A. (2021, March). Virtual Reality (VR) Media Distraction Relieve Anxiety Level of the Children During Circumcision. In 1st Paris Van Java International Seminar on Health, Economics, Social Science and Humanities (PVJ-ISHESSH 2020) (pp. 611-614). Atlantis Press.
Gilbert, P. (2009). Introducing compassion-focused therapy. Advances in psychiatric treatment15(3), 199-208.
Gilbert, P. (2019). Explorations into the nature and function of compassion. Current opinion in psychology28, 108-114.
Gilbert, P., & Irons, C. (2004). A pilot exploration of the use of compassionate images in a group of self-critical people. Memory, 12, 507-516.
Hintsanen, M., Gluschkoff, K., Dobewall, H., Cloninger, C. R., Keltner, D., Saarinen, A., ... & Pulkki-Råback, L. (2019). Parent–child-relationship quality predicts offspring dispositional compassion in adulthood: A prospective follow-up study over three decades. Developmental psychology55(1), 216.
Kerns, C. M., Winder-Patel, B., Iosif, A. M., Nordahl, C. W., Heath, B., Solomon, M., & Amaral, D. G. (2021). Clinically significant anxiety in children with autism spectrum disorder and varied intellectual functioning. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology50(6), 780-795.
McDaniel, B. T., & Radesky, J. S. (2018). Technoference: longitudinal associations between parent technology use, parenting stress, and child behavior problems. Pediatric research84(2), 210-218.
Miranda, A., Mira, A., Berenguer, C., Rosello, B., & Baixauli, I. (2019). Parenting stress in mothers of children with autism without intellectual disability. Mediation of behavioral problems and coping strategies. Frontiers in psychology10, 464.
Morelli, F., Aprile, G., Martolini, C., Ballante, E., Olivier, L., Ercolino, E., ... & Signorini, S. (2022). Visual Function and Neuropsychological Profile in Children with Cerebral Visual Impairment. Children9(6), 921.
Poehlmann‐Tynan, J., Engbretson, A., Vigna, A. B., Weymouth, L. A., Burnson, C., Zahn‐Waxler, C., ... & Raison, C. L. (2020). Cognitively‐Based Compassion Training for parents reduces cortisol in infants and young children. Infant Mental Health Journal41(1), 126-144.
Rees, S., Channon, S., & Waters, C. S. (2019). The impact of maternal prenatal and postnatal anxiety on children’s emotional problems: a systematic review. European child & adolescent psychiatry28(2), 257-280.
Robinson, S., Hastings, R. P., Weiss, J. A., Pagavathsing, J., & Lunsky, Y. (2018). Self‐compassion and psychological distress in parents of young people and adults with intellectual and developmental disabilities. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities31(3), 454-458.
Scherer, N., Verhey, I., & Kuper, H. (2019). Depression and anxiety in parents of children with intellectual and developmental disabilities: A systematic review and meta-analysis. PloS one14(7), e0219888.
Spence, S. H. (1997). Spence children′ s anxiety scale. Journal of Anxiety Disorders.
Torbet, S., Proeve, M., & Roberts, R. M. (2019). Self-compassion: a protective factor for parents of children with autism spectrum disorder. Mindfulness10(12), 2492-2506.
Verche, E., San Luis, C., & Hernández, S. (2018). Neuropsychology of frontal lobe epilepsy in children and adults: Systematic review and meta-analysis. Epilepsy & Behavior88, 15-20.