کشف مولفه‌های مسیرتربیتی خانوادگی زنان موفق : یک نمونه پژوهش کیفی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران

2 استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران

چکیده

هدف: 
هدف مطالعه‌ی حاضر کشف مؤلفه‌های تربیتی زنان موفق است. این مطالعه با روش کیفی و به روش تحلیل مضمون (کلارک و بروان، 2006) انجام شد. روش: روش نمونه‌گیری هدفمند از نوع متجانس 20بود به این ترتیب که 13 نفر از زنان موفق بر اساس ملاک‌های ورود و خروج انتخاب شدند و مورد مصاحبه قرار گرفتند. ابزار پژوهش مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. یافته‌ها: داده-های گردآوری شده به کمک تحلیل مضمون  مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. پنج مقوله اصلی را نشان داد که عبارت بودند از سبک زندگی خانواده (با خرده مقولات محل سکونت، تفریحات، ارتباطات، تغذیه، الگوی خواب و پوشاک)، تجارب همشیرها (با خرده مقولات تجارب شاد و تجارب ناشاد همشیرها)، ویژگی‌های والدین (با خرده مقولات ویژگی‌های الگومند و  ویژگی‌های الگومند،  محورهای تربیتی والدین (با خرده مقولات (تأکیدات تربیتی و روش‌های تربیتی) و سبک همسالان (با خرده مقولات وضعیت روانی همسالان، وضعیت مادی همسالان و وضعیت اجتماعی همسالان). نتیجه‌گیری: با توجه به این نتایج می‌توان گفت در مسیر تربیتی زنان موفق مؤلفه‌هایی رخ داده که به آن‌ها کمک کرده است تا در جهت موفقیت حرکت کنند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Identifying the educational components of successful women: A sample of qualitative research

نویسندگان [English]

  • Akram Sadeghidehkordi 1
  • Zahra Yousefi 2
  • Hajar Torkan 2
1 PhD Student in Counseling, Islamic Azad University, Isfahan Branch (Khorasgan), Isfahan, Iran
2 Assistant professor, psychology group, Islamic Azad university, Isfahan (khorasgan) branch, Isfahan, Iran
چکیده [English]

Aim: The purpose of this study is to explore the educational components of successful women. Methods: This study was performed by qualitative method and content analysis method (Clark and Brown, 2006). The purposive sampling method was heterogeneous 20 so that 11 successful women were selected based on entry and exit criteria and interviewed. The research tool was a semi-structured interview. Results: The collected data were analyzed using content analysis method (Clark and Brown, 2006). The five main categories were family lifestyle (with subcategories of residence, recreation, communication, nutrition, sleep patterns and clothing), experiences of siblings (with subcategories of happy experiences and unhappy experiences of siblings), characteristics of parents (with the subcategories of model features and model characteristics, parental educational axes (with subcategories educational emphases and educational methods) and peer style (with subcategories of peers' mental status, peers' material status and peers' social status). Conclusion: According to these results, it can be said that in the educational path of successful women, components have occurred that have helped them to move towards success.

کلیدواژه‌ها [English]

  • educational components
  • successful women
  • content analysis
خلیل الرحمن، الهه.، یوسفی، زهرا. (1398). روابط چندگانه روان بنه های سازش نایافته اولیه، روابط خانوادگی، و شخصیت مادر با ناگویی هیجانی کودکان دبستانی. فصلنامه سلامت روان کودک، ۶(۱): ۱۲۴-۱۳۷.
دانشمند خوراسگانی، مینا.، یوسفی، زهرا. (1396). اثربخشی آموزش گروهی اصلاح سبک فرزندپروری بر اساس اصلاح طرح‌واره‌های ناسازگار به مادران بر بهبود مشکلات رفتاری کودکان پیش‌دبستانی. دانش و پژوهش در روان‌شناسی کاربردی، 18(4): 62-71.
سعادتی، نادره.، یوسفی، زهرا.، گل پرور، محسن. (1399). اثربخشی برنامه آموزش والدین به شیوه استپ (STEP)  بر کیفیت روابط والد - فرزندی، خودکارآمدی والدگری و انعطاف‌پذیری شناختی مادران نوجوانان. فصلنامه علمی پژوهشی علوم روانشناختی، ۱۹(۹۴): ۱۳۱۹-۱۳۳۰.
سلیمی سودرجانی، ماهره.، یوسفی، زهرا. (1396). تأثیر آموزش سبک های والدگری مبتنی بر پذیرش و تعهد به مادران بر اضطراب جدایی و نافرمانی کودکان. فصلنامه سلامت روان کودک، ۴(۲): ۱۰۴-۱۱۵.
مرادی، حبیبه.، یوسفی، زهرا. (1396). پیش‌بینی عملکرد اجرایی دختران دبستانی بر اساس ویژگی‌های سیستمی خانواده (مثلث‌سازی و مرزها) و مشارکت پدران. مطالعات پیش دبستان و دبستان، 2(8): 93-110.
References
Baumrind, D. (1991). The influence of parenting style on adolescent competence and substance use. The journal of early adolescence, 11(1), 56-95.‏
Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology, 3(2), 77-101.
Braun, V., Clarke, V., & Hayfield, N. (2019). ‘A starting point for your journey, not a map’: Nikki Hayfield in conversation with Virginia Braun and Victoria Clarke about thematic analysis.Qualitative Research in Psychology, 1-22.
Burdick-Will, J. (2018). Neighborhood violence, peer effects, and academic achievement in Chicago. Sociology of education91(3), 205-223.‏
Chapple, A., & Ziebland, S. (2018). Challenging explanations for the lack of senior women in science? Reflections from successful women scientists at an elite British University.International Journal of Gender, Science and Technology,9(3), 298-315.‏
Ching, K. H., & Tak, L. M. (2017). The structural model in parenting style, attachment style, self-regulation and self-esteem for smartphone addiction. IAFOR Journal of Psychology & the Behavioral Sciences3(1), 85-103.‏
‏Feldman, E. R. (2021). The corporate parenting advantage, Revisited. Strategic Management Journal, 42(1), 114-143.‏
Gafor, A. (2014). Construction and Validation of Scale of Parenting Style. Online Submission, 2(4), 315-323.
‏Garcia, F., & Gracia, E. (2009). Is always authoritative the optimum parenting style? Evidence from Spanish families.Adolescence, 44(173), 101-131.
Garcia, O. F., Lopez-Fernandez, O., & Serra, E. (2021). Raising Spanish children with an antisocial tendency: Do we know what the optimal parenting style is? Journal of interpersonal violence, 36(13-14), 6117-6144.‏
‏Gioia, D. (2021). A systematic methodology for doing qualitative research. The Journal of Applied Behavioral Science, 57(1), 20-29.‏
Guo, X., Lv, B., Zhou, H., Liu, C., Liu, J., Jiang, K., & Luo, L. (2018). Gender differences in how family income and parental education relate to reading achievement in China: The mediating role of parental expectation and parental involvement. Frontiers in psychology9, 783.‏
Havron, N., Ramus, F., Heude, B., Forhan, A., Cristia, A., Peyre, H., & EDEN Mother-Child Cohort Study Group. (2019). The effect of older siblings on language development as a function of age difference and sex. Psychological Science,30(9), 1333-1343.‏
Jermsittiparsert, K. (2020). Factors of Successful Women Leadership in Asian: Moderating Role of Political Differences and Organization Culture. In Agile Business Leadership Methods for Industry 4.0. Emerald Publishing Limited.‏
Jonyniene, J., Kern, R.M., & Gfroerer, K.P. (2015). Efficacy of Lithuanian Systematic Training for Effective Parenting (STEP) on Parenting Style and Perception of Child Behavior. The Family Journal, 23(4), 392–406.
Kumalasari, R. D., Lukiyanto, K., & Purnomo, A. (2021). External Factors Motivating Successful Women Entrepreneurs: A Study of Women Entrepreneurs Community in A Rural Area. PalArch's Journal of Archaeology of Egypt/Egyptology18(1), 518-526.‏
Kuppens, S., & Ceulemans, E. (2019). Parenting styles: A closer look at a well-known concept. Journal of child and family studies, 28(1), 168-181.‏
Langner, L. A. (2018). Flexible men and successful women: The effects of flexible working hours on German couples’ wages. Work, employment and society32(4), 687-706.‏
Mackenzie, A., & Roberts, C. (2017). Adopting neuroscience: Parenting and affective indeterminacy. Body & Society, 23(3), 130-155.‏
Pansrithong, N., & Leksansern, A. (2020). The Guidelines for Implementing Happy Secondary School in Thailand. Psychology and Education Journal, 57(7), 537-541.‏
Top, N., Liew, J., & Luo, W. (2017). Family and school influences on youths' behavioral and academic outcomes: Cross-level interactions between parental monitoring and character development curriculum. The Journal of genetic psychology178(2), 108-118.‏
Seligman, M. E. (2007). The optimistic child: A proven program to safeguard children against depression and build lifelong resilience. Houghton Mifflin Harcourt.‏
Suth, A. (2014). Brain-based parenting: The neuroscience of caregiving for healthy attachment. Journal of Marital and Family Therapy, 40(3), 404.‏
Vaismoradi, M., Turunen, H., & Bondas, T. (2013). Content analysis and thematic analysis: Implications for conducting a qualitative descriptive study. Nursing & health sciences, 15(3), 398-405.‏
Wall, G. (2018). ‘Love builds brains’: representations of attachment and children's brain development in parenting education material. Sociology of health & illness, 40(3), 395-409.‏
Wang, M. T., Kiuru, N., Degol, J. L., & Salmela-Aro, K. (2018). Friends, academic achievement, and school engagement during adolescence: A social network approach to peer influence and selection effects. Learning and Instruction58, 148-160.‏
Zeb, A. (2018). Determinants of successful women entrepreneurship in Pakistan. Abasyn University Journal of Social Sciences11(1).‏