مقایسه سبک های فرزندپروری، احساس تنهایی و مهارت های ارتباطی زنان بی سرپرست و عادی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد گروه روانشناسی، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 استادیار گروه روانشناسی، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

3 گروه آموزشی پیش از دبستان، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران

چکیده

هدف : هدف از انجام این پژوهش مقایسه سبک‌های فرزندپروری، احساس تنهایی و مهارت‌های ارتباطی زنان بی‌سرپرست و عادی بود
روش پژوهش: جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی زنان سرپرست خانوار مراجعه‌کننده به سرای محله شهر تهران بود که تعداد آن‌ها برابر با 360 نفر بوده و تعداد تقریبی حجم نمونه، با توجه به حجم جامعه و مراجعه به جدول کرجسی و مورگان، برابر با 186 نفر برآورد شد. ابزار گردآوری داده‌ها شامل پرسشنامه سبک‌های فرزندپروری بامریند (1991)، پرسشنامه مهارت‌های ارتباطی جرابک (2004) و پرسشنامه احساس تنهایی راسل، پیلوا وکورتونا (1980): بود. روش تجزیه و تحلیل داده‌ها از طریق آمار توصیفی فراوانی، درصد فراوانی، جدول توزیع فراوانی، ترسیم نمودارها و توصیف ویژگی‌های پاسخ‌دهندگان به پرسشنامه استفاده شد و از طریق آمار استنباطی آزمون کلموگروف - اسمیرنوف برای تعیین نرمال بودن متغیرهای پژوهش و همچنین برای تحلیل داده‌ها در این تحقیق با توجه به نوع اطلاعات و اهداف مورد نظر به منظور تائید یا رد سؤال‌ها از آزمون تی مستقل استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده‏ها نیز توسط نرم‏افزار SPSS 24 صورت گرفت.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که احساس تنهایی و مهارت‌های ارتباطی در زنان بی‌سرپرست و عادی تفاوت معناداری وجود دارد. به عبارت دیگر زنان عادی در متغیر مهارت‌های ارتباطی نمرات بیشتر و زنان بی‌سرپرست در متغیر احساس تنهایی نمرات بیشتری کسب کردند و این تفاوت معنادار است. با توجه به اندازه اثر این تفاوت در مهارت‌های ارتباطی کمترین تفاوت وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که بین سبک‌های فرزندپروری زنان بی‌سرپرست و عادی در سطح 05/0 = α تفاوت معناداری وجود دارد. به عبارت دیگر زنان عادی در متغیر سبک‌های فرزندپروری نمرات بیشتری کسب کردند و این تفاوت معنادار است .
نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج تحقیق توسعه و گسترش مداخلات روان‌شناختی می‌تواند به ارتقای سبک‌های فرزندپروری، مهارت‌های ارتباطی و کاهش احساس تنهایی در زنان سرپرست خانوار کمک نماید.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Comparison of parenting styles, loneliness and communication skills in homeless and normal women

نویسندگان [English]

  • Ali Siaha 1
  • Parinaz Banisi 2
  • Alireza Mohammadiariya 3
1 M.A student of Psychology Department, West Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 Assistant Professor, Department of Psychology, West Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
3 Department of Preschool Education, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran
چکیده [English]

Objective: Women heads of households are considered as vulnerable groups in society due to problems in parenting. The aim of this study was to compare parenting styles, loneliness and communication skills in homeless and normal women.
Method: The statistical population of this study included all female-headed households who referred to Sarai Mahalla in Tehran, whose number was equal to 360 people and the approximate number of sample size, according to the size of the population and referring to Krejcie and Morgan table, is equal to 186 N was estimated. Data collection tools included Bamrind (1991) Parenting Beck Questionnaire, Jarabek Communication Skills Questionnaire (2004) and Russell, Pilva and Cortona (1980) Loneliness Questionnaire. Data analysis method was used through descriptive statistics of frequency, frequency percentage, frequency distribution table, drawing diagrams and describing the characteristics of respondents to the questionnaire and through inferential statistics of Kolmogorov-Smirnov test to determine the normality of research variables and also to analyze Data In this study, according to the type of information and objectives, independent t-test was used to confirm or reject the questions. Data analysis was performed by SPSS 24 software.
Results: The results showed that there was a significant difference between loneliness and communication skills in homeless and normal women. In other words, normal women scored higher in the communication skills variable and homeless women scored higher in the loneliness variable, and this difference is significant. Due to the size of the effect, there is little difference in communication skills. The results also showed that there is a significant difference between parenting styles in homeless and normal women. In other words, normal women scored higher in the parenting style variable, and this difference is significant.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Parenting styles
  • loneliness
  • communication skills
  • homeless women
حسن‌پور، امین.، سیف نراقی، مریم.، قره خانی، احمد.، و جعفری، مسعود. (1391). بررسی رابطۀ دلبستگی به خدا و سلامت روان در والدین کودکان استثنایی و عادی شهر همدان سال تحصیلی 1388 -1387، فصلنامۀ افراد استثنایی،2(6)،22-1.
پور شریفی، حمید.، بهرامی، احسانه.، و طایف تبریزی، رقیه. (1390). بررسی اثربخشی آموزش کوتاه‌مدت مهارت‌های زندگی در میان دانش‌آموزان دختر سال اول دبیرستان‌های منطقه 8 تهران، روانشناسی معاصر، 1(1)، 47-40.
خان احمدی، عثمان.، اتفاقی، مهناز.، و قادری بگه جان، کاوه. (1395). مقایسه احساس تنهایی و منبع کنترل در بین زنان سرپرست خانوار و زنان غیر سرپرست، سومین کنفرانس بین‌المللی پژوهش در علوم و تکنولوژی برلین، آلمان تیرماه 1395.
خانلری، لیدا.، و مکوندی، بهنام. (۱۳۹۵). رابطه سبک‌های دلبستگی، مهارت‌های ارتباطی و ویژگی‌های شخصیتی بااحساس تنهایی در دانش‌آموزان دختر دبیرستانی دوره اول شهر اهواز، دومین همایش ملی مطالعات و تحقیقات نوین در حوزه علوم تربیتی و روانشناسی ایران، قم، مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی سروش حکمت مرتضوی.
خسروی، معصومه.، صباحی، پرویز.، و ناظری، امیر. (1393). اثربخشی آموزش مهارت‌های ارتباطی در کاهش احساس تنهایی و افسردگی زنان مطلقه،  نشریة دانشور پزشکی، 21(112)، 12-1.
خونی نژاد، غلامرضا.، رجایی، علیرضا.، و محب راد، تکتم. (1396). رابطه سبک‌های فرزند پروری ادراک‌شده بااحساس تنهایی نوجوانان دختر، فصلنامه دانش و پژوهش در روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان (اصفهان)،34،  92-75.
سالار محمدی، طاهره. (1395). مقایسه سبک فرزند پروری و سبک دلبستگی در بین زنان سرپرست خانوار وزنان عادی شهرستان بوشهر، سومین کنفرانس بین‌المللی روانشناسی، علوم تربیتی و سبک زندگی، مشهد.
شاه‌محمدی، سلمان.، و نریمانی، محمد. (1394). مقایسه شیوه‌های فرزند پروری در زنان سرپرست خانواده با زنان غیر سرپرست تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره)، اولین کنگره بین‌المللی روانشناسی و علوم تربیتی با رویکرد اسلامی، اردبیل.
شعبان زاده، افسانه.، زارع بهرام‌آبادی، مهدی.، حاتمی، حمیدرضا.، و زهراکار، کیانوش. (1392). بررسی رابطه میان سبک‌های مقابله با استرس و حمایت اجتماعی باکیفیت زندگی زنان سرپرست خانوار شهر تهران، فصلنامه علمی پژوهشی زن و جامعه، 4 (4): 20-1.
شهبازی راد، افسانه. (1390). رابطه معنویت، تاب‌آوری و راهبرد مقابله‌ای با بهزیستی و کیفیت زندگی در دانشجویان دانشگاه رازی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه رازی کرمانشاه، دانشکده علوم اجتماعی، گروه روانشناسی.
شهریاری، عزت.، سعادتمند، زهره.، فاتحی زاده، مریم.، و محققیان، شهناز. (1392). بررسی نیازهای آموزشی زنان سرپرست خانوار شاغل فرهنگی آموزش‌وپرورش. فصلنامه علمی- پژوهشی زن و جامعه، 4 (3): 46-29.
شیانی، ملیحه.، زارع، حنان. (1398). فراتحلیل مطالعات زنان سرپرست خانوار در ایران، مطالعات جامعه‌شناختی،26(2)، 97-67.
صاحبدل، حسین.، اسدی، مسعود.، و شکوری، زینب. (1393). بررسی تأثیر آموزش مهارت‌های ارتباطی به مادران بر کاهش رفتارهای پرخطر فرزندان معتاد، پژوهش‌های روان‌شناسی بالینی و مشاوره، 3 (2): 80-65.
غباری بناب، باقر.، و حدادی کوهسار، علی‌اکبر. (1390). دلبستگی به خدا در بافت فرهنگ اسلامی: پایه‌های نظری، ساخت و رواسازی ابزار اندازه‌گیری، روش‌ها و مدل‌های روان‌شناختی، 1 (4): 96-73.
قمی، میلاد؛ و نجیمی، مرتضی. (1394). آموزش مهارت‌های ارتباطی در ارتقای سلامت روان زنان سرپرست خانوار. روانشناسی معاصر، 10: 1196-1194.
قربانی، فریدون.، انصاری، حمید.، و محسنی، رضاعلی. (1398). فراتحلیل نیازها و اولویت‌های زندگی زنان سرپرست خانوار با رویکرد جامعه‌شناختی. فصلنامه علمی پژوهشی رفاه اجتماعی، 19 (72): 96-55.
اسعدی، سید محمد. (1391). رابطه بین زمینه اجتماعی فرهنگی با شیوه تربیتی والدین موفقیت تحصیلی و سبک یادگیری فرزندان. فصلنامه اندیشه و رفتار. 12 (1): 28-21.
رستمی، مرضیه. (1390). بررسی رابطه بین شیوه‌های فرزند پروری باهوش هیجانی در بین دانش‌آموزان اول متوسطه شهر گنبد. پایان­نامه کارشناسی روانشناسی، دانشگاه پیام نور گنبد.
رضایی، اکبر.، و خداخواه، شبنم. (1390). رابطه بین سبک‌های فرزند پروری و باورهای معرفت‌شناختی با پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان مقطع متوسطه. مجلد علوم تربیتی، 2 (5): 126.
عبدی، کبری.، و عبدی، فرهاد. (1399). ارتباط سبک‌های فرزند پروری ادراک‌شده بااحساس تنهایی نوجوانان دختر شهر کرمانشاه 98-99، دومین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی.
غباری بناب، باقر.، و حدادی کوهسار، علی‌اکبر. (1390). دلبستگی به خدا در بافت فرهنگ اسلامی: پایه‌های نظری، ساخت و رواسازی ابزار اندازه‌گیری. روش‌ها و مدل‌های روان‌شناختی، 1 (4): 96-73.
مجد آبادی، زهرا.، نیک پیما، نسرین.، حضرتی گنبد، سارا.، نوری، فاطمه.، و نوعی محمدباقر، الهام. (1398). کیفیت زندگی زنان سرپرست خانوار در ایران: یک مطالعه مروری، پژوهش پرستاری، 14(5)، 65-58.
نیمروزی ناوخی، نوروز.، و محمدی صابر، محبوبه. (1391). مقایسه شیوه‌های فرزند پروری در بین زنان شاغل و خانه‌دار سرپرست خانوار، ششمین کنگره ملی آسیب‌شناسی خانواده.
References
  Finlayson,T.L., Siefert,K.ISMAI,L.A., Woosung,S. (2014). Maternal self-efficacy and 1-5 year old children brushing habits. Community Dent Oral Epidemiol, 35, 272-281.
Falconier, M. K. (2015). Together–A couples’ program to improve communication, coping, and financial management skills: Development and initial pilot‐testing. Journal of marital and family therapy41(2), 236-250.
Han, G. (2019). Determining the correlation between quality of life and self-concept in children with attention deficit/hyperactivity disorder. Journal of Psychiatric and Mental Health Nursing, 21 (7), 601-608.
Jensen, S. (2018). Social Media Usage: The Impact on Feelings of Depression or Loneliness.
Le, E. (2012). Relationships Among Depressive Symptoms, Spiritual Well-being, and Quality of Life in Primary Liver Cancer Patients in Korea. Case Western Reserve University, Nursing.
Marchand, J. F., Hock, E. (2018). Avoidance and attacking conflictresolution strategies among married couple: Relations to depressive symptoms and marital satisfaction. Family Relations, 49, 201 – 206.
Nazoktabar, H., N.Aliabadi.,A (2011). «International Conference on Social Science and Humanity», IPEDR vol.5, IACSIT Press, Singapore.
Sadeh,A.Tikotzky, L. Scher,A. (2010). Parenting and infant sleep, Sleep med rev,14(20), 89-96.
Qualter, E.P. (2013). The nature of creativity as manifest in its testing weis C, Singer B. Psychological wellbeing meaning measurement, and implications for psychotherapy research. Journal of Psychotherapy and Psychosomatics.; 65: 14-23
Vallotton, C., Ayoub, C. (2015).Use your words: The role of language in the development of toddlers’ selfregulation.Available online at www.sciencedirect.com
Young, M., Denny, G., Young, T., & Luquis, R. (2018). Sexual Married Women Satisfaction Among. Am J Health Stud, 16, 73-84.