انجمن ایرانی مطالعات زنانخانواده درمانی کاربردی3041-87981320201121Editor's note: Family roadmap through Coronaسخن سردبیر: نقشه راه عبور خانواده از پیچ کرونا1311992010.22034/aftj.2020.119920FAشکوه نوابی نژاداستاد گروه مشاوره دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران0000-0001-9529-0706Journal Article20201202Coronavirus is not just a disease, it has had its effects on the economy, culture, and even the family at the micro and macro levels, and has led to dramatic positive and negative changes in some areas. The family is one of the institutions that has been greatly affected by the pandemic of this virus, positive and negative effects that indicate the positive and negative characteristics of different families; But in the end, the corona can provide families with an unparalleled opportunity to correct some of the trends and interactions within the family, if viewed properly. Among these positive effects, most of all, is the love, motivation and appetite for acquiring daily knowledge and information related to the sciences related to the Corona epidemic, which we observe among different sections of society, and this is a place of hope and a good sign. Education is broadcast in the media and more widely in cyberspace. All of them are eager to know the latest scientific findings on the virus and thus raise their awareness of the disease, but this quarantine has provided unique opportunities for family members.کرونا تنها یک بیماری نیست، این ویروس در سطوح خرد و کلان اثراتش را در اقتصاد، فرهنگ، حتی خانواده بر جای گذاشته و موجب شده تا در برخی عرصهها شاهد تحولات شگرف مثبت و منفی باشیم. خانواده هم یکی از نهادهایی است که از پاندمی این ویروس تأثیر بسیار زیادی پذیرفته است، تأثیراتی مثبت و منفی که حکایت از ویژگیهای مثبت و منفی خانوادههای مختلف دارد؛ اما در نهایت کرونا میتواند فرصت بیبدیل برای اصلاح برخی روندها و تعاملات درون خانواده را پیش روی خانوادهها قرار دهد، اگر به درستی به آن نگریسته شود؛ از جمله این اثرات مثبت بیشتر از همه عشق و انگیزه و اشتها به کسب دانش و اطلاعات روزانه در ارتباط با علوم مرتبط با اپیدمی کرونا است که در میان اقشار مختلف جامعه ملاحظه میکنیم و این جای امیدواری و نشانه خوبی است.علاوه بر آن، برنامههای آموزشی در رسانهها و در سطح گستردهتر در فضای مجازی پخش میشود. همه اینها مشتاقاند تا بدانند آخرین یافتههای علمی در رابطه با این ویروس چیست و از این طریق آگاهیشان را در رابطه با این بیماری بالا میبرند، اما این قرنطینه فرصتهای بینظیری را در اختیار اعضای خانواده قرار داده است.https://www.aftj.ir/article_119920_3bfb7cf0de1532907cd4df964041bc70.pdfانجمن ایرانی مطالعات زنانخانواده درمانی کاربردی3041-87981320201121Effectiveness of laughter Yoga training on quality of life and mental health of Diabetic womenاثربخشی آموزش یوگای خنده بر کیفیت زندگی و سلامت روانی زنان دچار دیابت42211951710.22034/aftj.2020.119517FAالهه حیدریدانشجوی دکتری گروه روانشناسی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران0000-0002-4966-812Xمحمود شیرازیاستادیار گروه روانشناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران0000-0003-4337-1314غلامرضا ثناگوی محرراستادیار گروه روانشناسی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران0000-0001-6991-8328Journal Article20201105Aim: The purpose of this study was to determine the effectiveness of laughter yoga training on quality of life and mental health of women with diabetes. Method: A quasi-experimental study with two experimental groups, a control group, pre-test, post-test and two-month follow-up and the statistical population was 70 female teachers with diabetes in Zahedan in 1397. Sixty women were selected from this community in an accessible manner and randomly assigned 30 individuals in each of the experimental and control groups. Research tools Goldberg and Hiller (GHQ-28) and Parkerson and Berhadot (1990) and Health Laughter Yoga Program (2011) were administered to the experimental group in eight 60-minute group sessions once a week. Data were analyzed using repeated measures analysis of variance. Results: The results indicated the effect of laughter yoga training on physical symptoms (F=4.55, P = 0.037), anxiety symptoms and sleep disorder (F = 3.33, P = 0.024), social functioning (F = 4.35, P = 0.041), depressive symptoms (F = 4.92, P=0.030), total mental health score (F = 3.68, P = 0.046), and Total Quality of Life Score (F = 5.12, P = 0/021) and this effect was sustained at follow-up. Conclusion: According to the findings of this study, laughter yoga training can be used as a complementary therapy along with other therapies to improve the mental health and quality of life of women with diabetes.<strong>مقدمه:</strong> هدف پژوهش تعیین اثربخشی آموزش یوگای خنده بر کیفیت زندگی و سلامت روانی زنان مبتلا به دیابتبود. <strong>روش:</strong> روش پژوهش شبه آزمایشی با گروه آزمایش و گواه، طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری دو ماهه و جامعه آماری 70 نفر از معلمان زن دچار دیابت مدارس مناطق 1 و 2 آموزش و پرورش شهرستان زاهدان در سال 1397 بود. از این جامعه 60 زن پس از ارسال بخشنامه از سوی اداره آموزش و پرورش به صورت داوطلبانه در غربالگری شرکت کردند که 30 زن دچار دیابت انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه کاربندی شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ و هیلر (1978) و سلامت پارکرسون، براودهید و تس (1990) و نیز برنامه یوگای خنده پزشکی (1391) در 8 جلسه 60 دقیقهای گروهی هفتهای یکبار به گروه آزمایش آموزش داده شد. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس مختلط با اندازهگیری مکرر تحلیل شد. <strong>یافتهها:</strong> نتایج حاکی از تأثیر آموزش یوگای خنده بر علائم جسمانی (4/55=P=0/037,F)، علائم اضطرابی و اختلال خواب (3/33 =P=0/024,F)، کارکرد اجتماعی (4/35=P=0/041,F)، علائم افسردگی (4/92=P=0/030,F) و نمره کل سلامت روانی (3/63 =P=0/046,F) و نمره کل کیفیت زندگی (6/36=P=0/021,F) و پایداری این تأثیر در مرحله پیگیری بود. <strong>نتیجهگیری:</strong> آموزش یوگای خنده، فرد را تشویق میکند تا تجربههای مثبت و خوب خود را باز شناسد و نقش آنها را در افزایش و ارتقای احترام به خود و دیگران و حرمت خود باز شناسد؛ بنابراین بنظر میرسد بهتر است آموزش یوگای خنده در معلمان زن دچار دیابت همراه با تغییرات سبک زندگی و آموزش شیوههای مقابله با شرایط استرس آور حاصل از بیماری باشد تا نتایج پایدارتر به دست آید.https://www.aftj.ir/article_119517_8e61ee42a143015cdcc2ddb098785198.pdfانجمن ایرانی مطالعات زنانخانواده درمانی کاربردی3041-87981320201121The effectiveness of emotionally focused couple therapy on couple’s functional flexibility and distress toleranceاثر بخشى درمان هیجان مدار بر انعطافپذیری کنشى و تحمل پریشانى زنان233811955910.22034/aftj.2020.119559FAزهرا حسین زادهدانشجوی دکتری گروه مشاوره، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران0000-0003-1740-3933شهره قربان شیرودیدانشیار گروه مشاوره، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران0000-0001-8473-1756جواد خلعتبریدانشیار گروه روانشناسی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران0000-0001-6891-9214محمد علی رحمانیاستادیار گروه مشاوره، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران0000-0002-8480-5425Journal Article20201106Aim: The present study aimed to the effectiveness of emotionally-focused couple therapy on couple’s functional flexibility and distress tolerance. Method: This research was a quasi-experimental study with a pre-test and post-test associated with a control group and a 3-month follow-up. The statistical population included couples referring to Avaye Daroon and Rahnama Counseling Centers and Mehr Hospital Counseling Center in Tehran from May to June 2018. Of them, 60 couples volunteered to participate in the research answered the Connor-Davidson Functional Flexibility Questionnaire (Resilience Scale) (2003) and Simons and Gaher Distress Tolerance Scale (2005). After the screening, 30 couples were selected who were randomly assigned to an experimental group who exposed to an intervention of emotionally-focused couple therapy, and a control group, 15 couples in each group. experimental group were received eight 90-minutes sessions of intervention. Johnson's Emotion-Focused Intervention (2012) were used. The data were analyzed using a mixed ANOVA of repeated measures. Results: The results indicated the effect of emotion-focused intervention on functional flexibility (P = 0.001, F = 29.75) and distress tolerance (P = 0.004, F = 12.14) the stability of these effects at the follow-up phase. Conclusion: interventions led the couples to remove their focus from their spouse's behavior and to focus on their behavior, and thereby, they stopped the use of the mentioned communication barriers and, while increasing their tolerance, they could improve their relationships by learning the right communication program to increase their flexibility.هدف: هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی درمان هیجان مدار بر انعطافپذیریکنشى و تحمل پریشانى زنان بود. <strong>روش:</strong> پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با پیشآزمون و پسآزمون و گروه گواه با پیگیری سه ماهه بود؛ جامعه آماری زنان مراجعه کننده به مراکز مشاوره آوای درون، رهنما و مرکز مشاوره بیمارستان مهر شهر تهران در بازه زمانی اردیبهشت تا خرداد سال 1397 بود که 60 زن متاهل داوطلب مشارکت در پژوهش به پرسشنامه انعطافپذیری کنشی کونور و دیویدسون (2003) و تحمل پریشانی سیمونز و گاهر (2005) پاسخ دادند که پس از غربالگری 30 زن انتخاب و در گروه آزمایشی هیجان مدار (15 زن) و گروه گواه (15 زن) به صورت تصادفی جایگزین شدند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 90 دقیقهای تحت مداخله هیجان مدار جانسون (2012) قرار گرفت و دادهها با استفاده از تحلیل واریانس مختلط اندازههای مکرر تحلیل شد. <strong>یافتهها:</strong> نتایج حاکی از تأثیر مداخله هیجان مدار بر انعطافپذیری کنشی (75/29 =F، 001/0 =P) و تحمل پریشانی (14/12 =F، 004/0 =P) و پایداری این تأثیر در مرحله پیگیری بود. <strong>نتیجهگیری:</strong> این مداخله موجب شد تا زنان تمرکز را از رفتار همسر خود برداشته و بر رفتار خود متمرکز شوند و در نتیجه کاربرد موانع ارتباطی مذکور را متوقف کرده و ضمن افزایش تحمل، با یادگیری برنامه ارتباط درست، توانستند روابط خویش را بهبود بخشیده و انعطافپذیری خود را بالاتر ببرند؛ بنابراین مداخله مؤثری برای درمان انعطافپذیری کنشی و تحمل پریشانی محسوب میشوند.https://www.aftj.ir/article_119559_3474f1cbed7222d5f5a90a2b5f7a64c7.pdfانجمن ایرانی مطالعات زنانخانواده درمانی کاربردی3041-87981320201121Predicting Emotional Dysfunction in Female Adolescents Based on Early Maladaptive Schema and Parental Mind Theory of Secondary High School Girlsپیشبینی ناگوییهیجانی نوجوانان دختر بر اساس طرحوارهی ناسازگار اولیه و نظریه ذهن والدین دانش آموزان دختر متوسطه دوم396511987610.22034/aftj.2020.119876FAمژگان قنبرحیدریکارشناسی ارشد مشاوره خانواده، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران0000-0003-1416-990Xمحمد قمریدانشیار، گروه روانشناسی، واحد ابهر، دانشگاه آزاد اسالمی، ابهر، ایران0000-0002-3796-6509Journal Article20201028Aim: The aim of this study was to investigate the prediction of emotional distress in adolescent girls based on the initial maladaptive schema and parental mind theory. Method: This is a descriptive correlational study and the statistical population was the second female high school students in Tehran in the academic year 1397-1398 and using the method of random multi-stage cluster sampling, In order to collect information, Toronto Emotional Dysfunction Questionnaire (1994), Young's Early Maladaptive Schema Short Questionnaire (1998) and Baron-Cohen Mind Test (2001) were used to collect data. Pearson correlation coefficient and stepwise regression analysis were used to analyze the data. Results: The results showed that there was a positive and significant relationship between the scores of the components of the initial maladaptive schemas of the parents with the emotional malaise of the girls (P = 0.01); There is also a negative and significant relationship between the score of parents 'mind theory and girls' emotional malaise (P = 0.01). Also, stepwise regression coefficients showed that the standard schemas were stubborn (β = 0.24, P = 0.001), self-disciplinary (β = 0.33, P = 0.001), and abusive (β = 0.41, 001). P = 0.0), Mind theory (β = 0.43, P = 0.001), Release (β = 0.48, P = 0.001), Emotional inhibition (β = 0.50, = 0.001) P), imperfection and shame (β = 0.52, P = 0.001), and entitlement (β = 0.53, P = 0.001), were able to predict emotional malaiseمقدمه: هدف این پژوهش بررسی پیش بینی ناگویی هیجانی در دختران نوجوان بر اساس طرحواره ناسازگار اولیه و نظریه ذهن والدین بود. روش: این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است و جامعه آماری دانش آموزان دختر متوسطه دوم شهر تهران در سال تحصیلی 1397-1398 بود و با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای تصادفی ابتدا از بین مدارس مقطع متوسطه دوم دختران منطقه 5، 9، 12 و 21 تهران انتخاب و از هر منطقه سه دبیرستان انتخاب و با حفظ اصل محرمانه بودن و رضایت جهت شرکت در پژوهش و بر اساس فرمول کوکران 300 دانشآموز انتخاب شدند. در این پژوهش به منظور جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه ناگویی هیجانی تورنتو (1994)، پرسشنامه فرم کوتاه طرحوارهی ناسازگار اولیه یانگ (1998) و آزمون ذهنخوانی بارون-کوهن (2001) استفاده شد. برای تحلیل دادهها از روش آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گامبهگام استفاده گردید. یافتهها: نتایج نشان داد که بین نمره مولفههای طرحوارههای ناسازگار اولیه والدین با ناگویی هیجانی دختران رابطه مثبت و معنیدار وجود دارد (01/0 P=)؛ همچنین بین نمره نظریه ذهن والدین با ناگویی هیجانی دختران رابطه منفی و معنیدار وجود دارد (0/01= P). همچنین ضرایب رگرسیون گام به گام نشان داد که طرحوارههای معیار سرسختانه (0/001=β=0/24 ,P)، خودانضباطی (0/001=β=0/33 ,P)، بدرفتاری (0/001= β=0/41,P)، نظریه ذهن (0/001=β=0/43 ,P)، رهاشدگی (0/001=β=0/48 ,P)، بازداری هیجانی (0/001=β=0/50 ,P)، نقص و شرم (0/001=β=0/52 ,P)، و استحقاق (0/001=β=0/53 ,P)، توانست ناگویی هیجانی را پیشبینی کنند.https://www.aftj.ir/article_119876_458e178b15e7dc7700c476f0551a6050.pdfانجمن ایرانی مطالعات زنانخانواده درمانی کاربردی3041-87981320201121The effectiveness of rhythmic movement games training on separation anxiety in childrenاثربخشی آموزش بازیهای حرکتی ریتمیک بر اضطراب جدایی کودکان668312007810.22034/aftj.2020.120078FAسالار فرامرزیدانشیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان، ایران0000-0002-0493-9723سعدی بکرایگروه روانشناسی، دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید ایزدپناه یاسوج، ایران0000-0001-8393-1297مجید محب زادهکارشناسی ارشد علوم تربیتی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران0000-0003-3670-0001علی آقازیارتیدانشجوی دکتری گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان، ایران0000-0001-6110-9729بدر رنجبرکارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، واحد بندرلنگه، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرلنگه، ایران0000-0002-2080-2583Journal Article20201128Aim: The aim of this study was to determine the effectiveness of rhythmic movement game training on reducing separation anxiety in children aged 5 to 6 years. Method: The research method was quasi-experimental with pretest-posttest design with control group and two-month follow-up. The study population of this study was children aged 5 to 6 years with separation anxiety referred to the Family and child clinic of Shahid Beheshti University in 2018. After screening with separation separation measurement scale (parent version), 24 children were selected by convenience sampling method and randomly in The experimental and control groups (12 children in each group) were replaced. The experimental group underwent Rafie (2012) rhythmic movement training package for 8 sessions, but the control group did not receive any intervention. Data were analyzed using repeated measures analysis of variance statistical method. Results: The results showed that rhythmic motor game training on the total score of separation anxiety (F = 0.004, P = 0.004), fear of being left alone (F = 0.012, F = 7.7), fear of abandonment. (F = 10.00, P = 0.004), then the fear of physical diseases (F = 0.004, F = 10.60) and the dimension of worry about dangerous accidents (F = 0.049, F = 3.97) and this effect was sustained in the follow-up phase. Conclusion: Teaching rhythmic movement games is an effective strategic intervention to reduce separation anxiety in children.مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان اثربخشی آموزش بازیهای حرکتی ریتمیک بر کاهش اضطراب جدایی کودکان 5 تا 6 سال بود. روش: روش پژوهش نیمه تجربی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه و پیگیری دو ماهه و جامعۀ مورد مطالعه این پژوهش 29 کودک 5 تا 6 سال دارای اضطراب جدایی ارجاع داده شده به کلینیک تخصصی خانواده و کودک دانشگاه شهید بهشتی در سال 1397 بود که پس از غربالگری با مقیاس سنجش اضطراب جدایی (نسخه والد) 24 کودک به شیوه هدفمند انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه 12 کودک) جایگزین شدند. گروه آزمایشی به مدت 8 جلسه تحت بسته آموزش بازیهای حرکتی ریتمیک رافعی (1391) قرار گرفتند، اما گروه گواه هیچ مداخلهای دریافت نکرد. دادهها با استفاده از روش آماری واریانس مختلط تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش بازیهای حرکتی ریتمیک بر نمره کل اضطراب جدایی (10/60=P=0/004,F)، بعد ترس از تنها ماندن (7/43=P=0/012,F)، بعد ترس از رها شدن (F=10/39, P=0/004)، بعد ترس از بیماریهای جسمی (10/09=P=0/004,F) و بعد نگرانی درباره حوادث خطرناک (F=3/97 P=0/049) مؤثر بوده است و این تاثیر در مرحله پیگیری پایدار بود. نتیجهگیری: آموزش بازیهای حرکتی ریتمیک یک مداخله راهبردی مؤثر برای کاهش میزان اضطراب جدایی کودکان است. بر مبنای نتایج این پژوهش به مشاوران و روانشناسان کودک میتوان پیشنهاد نمود که با استفاده از این روش درمانی در کاهش اضطراب جدایی در کودکان بکوشند.https://www.aftj.ir/article_120078_8ba5994dbcb296a041c503eed7bdafd1.pdfانجمن ایرانی مطالعات زنانخانواده درمانی کاربردی3041-87981320201121The Predicting Mental Health Based on Psychological Hardiness, Emotional Intelligence and Cognitive Triad of Mothers who have Slow-Learner Childrenپیشبینی سلامتروان بر اساس سرسختی روانشناختی، هوشهیجانی و مثلثشناختی در مادران دانشآموزان دیرآموز8410112044610.22034/aftj.2020.258515.1032FAمریم رستمیگروه روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان ، تهران، ایرانhttps://orcid.org/00ناهید ثامتیاستادیار گروه روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایرانhttps://orcid.org/00گلین مهدی نژاد گرجیاستادیار گروه روانشناسی، موسسه آموزش عالی طبری بابل، ایرانhttps://orcid.org/00سعیده ابرقوکارشناسی ارشد مشاوره توانبخشی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانhttps://orcid.org/00Journal Article20201127This study aimed at Predicting Mental Health Based on Psychological Hardiness, Emotional Intelligence and Cognitive Triad in Mothers with Slow-Learning Children.<br />The research method was descriptive and correlational. The statistical population consisted of mothers with Slow-Learning children who were selected through <br />non-probability and convenience sampling method during 2017-2018, in Tehran. In this study Ahvaz hardiness inventory (1998), Petrides and Furnhams emotional intelligence scale (2001), Beckham’s cognitive triad inventory (1986) and Goldberg general health questionnaire (1979) were used. The data were analyzed by multiple regression Inter method. The findings revealed that psychological hardiness of mothers with slow-learning children has a significant effect on predicting their mental health of them (p < 0.05). The results also showed that from among the components of emotional intelligence, optimism and control of emotions predicted mental health significantly (p < 0.05). On the other hand, it was found that among cognitive Triad components, view to self and view to future predicted mental health significantly (p < 0.05). As a result, it can be argued that having a cognitive personality and high emotional intelligence as well as positive perspective to self and future in mothers with slow-learning children can lead to their mental health.<strong>مقدمه:</strong> هدف پژوهش حاضر پیشبینی سلامتروان بر اساس سرسختی روانشناختی، هوشهیجانی و مثلثشناختی مادران دانشآموزان دیرآموز بود. <strong>روش:</strong> روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری این پژوهش را 132 نفر از مادران دانشآموزان مدارس دیرآموز شهر تهران در سال تحصیلی 1397-1396 تشکیل دادند که تعداد 78 مادر با استفاده از روش نمونه گیری غیر احتمالی و از نوع در دسترس انتخاب و به سیاهه سرسختی روانشناختی اهواز (1377)، مقیاس هوشهیجانی پترایدز و فارنهام (2001)، سیاهه مثلثشناختی بکهام (1986) و پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ (1979) پاسخ دادند؛ برای تحلیل دادهها از روش آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه خطی استفاده گردید. <strong>یافته ها: </strong>نتایج نشان داد سرسختی روانشناختی (0/01= β=-0/41,P) توانست سلامت روان مادران کودکان دیرآموز را پیشبینی کند؛ همچنین مولفههای هوشهیجانی (P=0/01)؛ مولفههای خوش بینی و کنترل عواطف (P=0/01) و از بین مولفههای مثلثشناختی، مولفههای بازخورد به خود و بازخورد به آینده (P=0/01) توانستند سلامتروان مادران را پیشبینی کند. <strong>نتیجه گیری: </strong>سرسختی روانشناختی و هوش هیجانی بالا و داشتن نگرش مثبت نسبت به خود، دنیا و آینده در مادران دارای کودک دیرآموز میتواند منجر به سلامتروانی آنها شود.https://www.aftj.ir/article_120446_088f28a22e744599dd5f19622bbb1b34.pdfانجمن ایرانی مطالعات زنانخانواده درمانی کاربردی3041-87981320201121Structural Model of Predicting Marital Satisfaction Based on Attachment Styles and Life Orientation in Married Women: With the Mediating Role of Sensation Seekingالگوی ساختاری پیشبینی رضایت زناشویی بر اساس سبکهای دلبستگی و جهت گیری زندگی در زنان متاهل: با نقش واسطهای هیجان خواهی10212012085110.22034/aftj.2020.255752.1020FAفرانک صابونچیدانشجوی دکتری گروه مشاوره، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران0000-0001-8450-5214فریده دوکانه ای فرددانشیار گروه مشاوره، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران0000-0002-5571-8349معصومه بهبودیاستادیار گروه مشاوره، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران0000-0002-2257-2822Journal Article20201103<strong>Aim:</strong> This study aimed to design a structural model for predicting marital satisfaction based on attachment styles and life orientation with the mediating role of sensation seeking in married women. <strong>Method:</strong> It is a correlational research and the statistical population was 1854 married women referring to health centers in the north of Tehran in 2018. Using random sampling, Azgol, Araj, Niavaran, and Bagh Ferdows neighborhoods were selected, and from these neighborhoods based on Sample Power software, 350 women were selected. Then, Enrich's (1989) Marital Satisfaction Questionnaire, Collins and Reed's Adult Attachment Questionnaire (1990), Shearer and Carver's (1985) Life Orientation, and Zuckerman's (1978) Sensation Seeking Questionnaire were completed and the data were analyzed using Smart Plus structural equations. <strong>Results:</strong> The results showed that the direct path of model fit of secure (β = 0.62), anxious (β = = -0.65), and avoidant (β = -0.43) attachment style, life orientation optimistic perception (β = 0.46) and pessimistic perception (β = -0.57) and sensation seeking (β = 0.59) have a positive effect on marital satisfaction. Structural model can also predicate marital satisfaction based on secure (β = 0.53), anxious (β = -0.65), and avoidant (β = -0.43) attachment style, optimistic perception (β = 0.42) and pessimistic perception (β = -0.45) through sensation seeking mediation. <strong>Conclusion:</strong> The results show that the design of an appropriate structural model for predicting marital satisfaction based on attachment styles and life orientation with the mediating role of sensation seeking is consistent with the theoretical model and has a good fit; Therefore, for the cohesion and creation of a desirable marital relationship, it is possible to improve couples' relationships by recognizing the emotions of each couple, the type of attachment style and the confrontation of their psychological elements.هدف: هدف پژوهش حاضر طراحی مدل ساختاری پیش بینی رضایت زناشویی براساس سبکهای دلبستگی و جهت گیری زندگی با نقش واسطهای هیجان خواهی در زنان متاهل بود. روش: روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری 1854 زن متأهل مراجعه کننده به خانههای سلامت شمال تهران در سال 1397 بود. با استفاده از نمونهگیری تصادفی محلههای ازگل، اراج، نیاوران و باغ فردوس انتخاب و از این محلهها بر اساس نرم افزار سمپل پاور 350 زن انتخاب شدند. سپس پرسشنامه رضایت زناشویی انریچ (1989)، دلبستگی بزرگسالان کولینز و رید (1990)، جهتگیری زندگی شیرر و کارور (1985) و هیجانخواهی زاکرمن (1978) تکمیل و دادهها با استفاده از معادلات ساختاری اسمارت پلاس تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد که مسیر مستقیم برازش مدل از سبک دلبستگی ایمن (62/0=β)، اضطرابی (65/0-=β)، اجتنابی (43/0-=β)، و جهتگیری زندگی خوشبینانه (46/0=β) و بدبینانه (57/0-=β) و هیجانخواهی (59/0=β) بر رضایت زناشویی شدت اثر مطلوبی دارد. همچنین الگوی ساختاری میتواند رضایت زناشویی را بر اساس سبک دلبستگی ایمن (53/0=β)، اضطرابی (65/0-=β)، اجتنابی (43/0-=β)، و جهتگیری زندگی خوشبینانه (42/0=β) و بدبینانه (45/0-=β) با میانجیگری هیجانخواهی پیشبینی کرده و از برازش مطلوبی برخوردار است. نتیجهگیری: برآیند پژوهش نشان داده است که طراحی مدل ساختاری مناسب برای پیش بینی رضایت زناشویی براساس سبکهای دلبستگی و جهت گیری زندگی با نقش واسطهای هیجان خواهی با مدل نظری مطابقت داشته و از برازش مطلوبی برخوردار است؛ لذا برای انسجام و خَلق رابطه زناشویی مطلوب، میتوان با شناخت هیجانهای هریک از زوجها، نوع سبک دلبستگی و تقابل عناصر درون روانی آنها، روابط زوجها را بهبود بخشید.https://www.aftj.ir/article_120851_20a01aab3ed39ec6893a6b7f67dd8de4.pdfانجمن ایرانی مطالعات زنانخانواده درمانی کاربردی3041-87981320201121The Effectiveness of Self-Control Training in Improving Interpersonal Skills, and Educational Performance of Adolescent Girlsاثربخشی آموزش خویشتنداری بر مهارتهای بین فردی و عملکرد تحصیلی دختران12113714077710.22034/aftj.2021.250060.1018FAلیلا افروختهدانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران0000-0003-4455-5115کوروش پارسا معیناستادیار گروه علوم تربیتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران0000-0002-1281-674Xرضا قربان جهرمیاستادیار گروه روانشناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران0000-0002-0295-5295Journal Article20200925Aim: The present study aimed to determine the effectiveness of self-control training in improving interpersonal skills, and educational performance of adolescent girls. Method: The study was quasi-experimental with a pretest-posttest design, a control group, and a two-month follow-up. The statistical population consisted of female high school students in District 11 of Tehran, and 60 students were selected by the convenience sampling method and were randomly assigned into experimental (n=30), and control (n=30) groups. The research tools included Matson's Interpersonal Communication Skills Questionnaire (1983), and the Educational Performance Questionnaire by Fam and Taylor (1999). The experimental group underwent self-control training for seven 60-minute sessions, and the control group waited for training during this period. Data were analyzed using repeated-measures analysis of variance. Results: The results indicated that self-control training was effective in improving interpersonal skills (F=11.92, P=0.001), and educational performance (F=19.14, P=0.001), and the effect was stable in the follow-up phase. Conclusion: Self-control training can be used as a useful intervention method to increase interpersonal skills and educational performance and thus better efficiency in students.هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش خویشتنداری بر مهارتهای بین فردی و عملکرد تحصیلی دختران نوجوان بود. روش پژوهش: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه و پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری پژوهش نیز دانشآموزان دختر مقطع متوسطه منطقه 11 شهر تهران بودند که با روش نمونهگیری در دسترس 60 دانشآموز انتخاب و در دو گروه آزمایش (30 نفر) و گواه (30 نفر) به صورت تصادفی کاربندی شدند. ابزارهای پژوهش پرسشنامه مهارت بین فردی ماتسون (1983) و عملکرد تحصیلی فام و تیلور (1999) بود؛ گروه آزمایش 7 جلسه 60 دقیقهای تحت آموزش خویشتنداری قرار گرفتند و گروه گواه در طول این مدت در انتظار آموزش ماندند. دادهها با استفاده از واریانس اندازههای مکرر تحلیل شد. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که آموزش خویشتنداری بر مهارتهای بین فردی (0/001=F=11/92, P) و عملکرد تحصیلی (0/001=F=19/14,P) مؤثر است و این تأثیر در مرحله پیگیری پایدار بود. نتیجهگیری: بر این اساس آموزش خویشتنداری میتواند به عنوان یک روش مداخلهای مفید جهت افزایش مهارتهای بین فردی و عملکرد تحصیلی و در نتیجه کارآمدی بهتر دانشآموزان به کار رود.https://www.aftj.ir/article_140777_95ad19b754f021f149f426d49124f306.pdfانجمن ایرانی مطالعات زنانخانواده درمانی کاربردی3041-87981320201121The relationship between parenting styles of parents and emotional intelligence and aggression among teenage girlsرابطه سبک فرزندپروری والدین با هوش هیجانی و پرخاشگری دختران نوجوان13815314860310.22034/aftj.2020.148603FAمریم خسرویکارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، واحد آیت الله آملی، دانشگاه آزاد اسلامی، آمل، ایران0000-0001-7769-9831جمال صادقیاستادیار گروه روانشناسی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران0000-0002-8979-207XJournal Article20220422<span class="VIiyi" lang="en"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="en" data-language-to-translate-into="fa" data-phrase-index="0" data-number-of-phrases="1"><span class="Q4iAWc"><strong>Aim:</strong> This research aimed to determine the relationship between parenting styles and emotional intelligence and aggression among teenage girls. <strong>Method:</strong> The study was correlational and its statistical population included 1149 high school girl students in Amol city in the first semester of the academic year 2018-2019. In this population, 234 people were randomly selected and completed the questionnaires of Baumrind Parenting Styles (1973), Schutte Emotional Intelligence, and Buss–Perry Aggression Questionnaire (1992). The data were analyzed by Pearson analysis and multivariate regression using SPSS 21 software. <strong>Results:</strong> The findings indicated a relationship between the parenting style of parents and emotional intelligence and aggression among girls (P = 0.01). There is also a relationship between parenting styles and emotional intelligence. Also, there is a relationship between parenting style and aggression among girls (P = 0.01). <strong>Conclusion:</strong> The parenting style of parents can play both supportive and non-supportive roles, the use of which can impact the child's development and growth in the field of emotional intelligence and the emergence of aggression</span></span></span><strong>هدف:</strong> این پژوهش با هدف تعیین رابطه سبک فرزندپروری والدین با هوش هیجانی و پرخاشگری دختران نوجوان انجام شد. <strong>روش پژوهش:</strong> روش این پژوهش همبستگی و جامعه آماری آن 1149 نفر از دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه شهرستان آمل در نیمسال اول سال تحصیلی 98-97 بود که تعداد 234 نفر به شیوه تصادفی طبقهای انتخاب و به پرسشنامههای شیوههای فرزندپروری والدین بامریند (1973)، هوش هیجانی شوت (1998) و پرخاشگری باس و پری (1992) پاسخ دادند. دادههای حاصل به روش تحلیل پیرسون و رگرسیون چند متغیره با نرم افزار 21SPSS تجزیه و تحلیل شد. <strong>یافتهها:</strong> نتایج نشان داد بین سبک فرزندپروری والدین با هوش هیجانی و پرخاشگری در دختران رابطه وجود دارد (01/0=P)؛ همچنین بین سبک فرزندپروری والدین با هوش هیجانی و بین سبک فرزندپروری والدین با پرخاشگری در دختران رابطه وجود دارد (01/0=P). <strong>نتیجهگیری:</strong> سبک فرزند پروری والدین میتواند هم دارای نقش حمایتی باشد و هم دارای نقش غیر حمایتی که پیامد بهکارگیری آن میتواند بر تحول و رشد کودک در زمینه هوش هیجانی و بروز پرخاشگری مؤثر باشد.https://www.aftj.ir/article_148603_77d6dc0e4c6e6123dc1e2b67880cf4a1.pdfانجمن ایرانی مطالعات زنانخانواده درمانی کاربردی3041-87981320201121Comparison of self-compassion, hardiness, forgiveness in women with hypertension and normal subjectsمقایسه شفقت به خود، سرسختی، بخشش در زنان بیمار مبتلا به فشار خون و افراد عادی15416816327510.22034/aftj.2022.256383.1024FAصمد شیرین زاده دستگیریاستادیار گروه روانشناسی، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران0000-0001-7073-9896مریم لطیفیکارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بوشهر، ایران0000-0002-6131-9862نصیبه دانشمندکارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بوشهر، ایران0000-0003-1665-7667نرگس السادات علوی نژادکارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بوشهر، ایران0000-0001-6209-9729محبوبه صمیمی پورکارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران0000-0002-5324-416Xزهرا میرزاییدانشجوی دکتری گروه روانشناسی، واحد ارسنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، ارسنجان، ایران.0000-0002-9733-0019Journal Article20201108<strong>Aim:</strong> Background and purpose: Blood pressure is one of the most important causes of chronic disability in the world, which has chronic and progressive causes. The present study was conducted with the aim of comparing self-compassion, stubbornness and forgiveness in hypertensive patients and normal people. <strong>Method:</strong> The research design was of the type of causal-comparative research and the statistical population of the present study was female patients with blood pressure referred to the clinics of Shiraz city as well as normal people. A number of 100 people including two groups of 50 people of high blood pressure patients and normal people were selected as a sample, and high blood pressure patients who were under the supervision of a doctor due to blood pressure problems and visited the clinic and had the conditions to participate in the research were selected from them to conduct the research, Was invited Hypertensive patients were selected by targeted sampling from among those who referred to the clinics. Also, normal people were selected by available sampling method, the sample people were matched based on demographic characteristics such as age, education, and marital status. The measurement tools in this research were: Rees, Pamir, Neff and Vangacht (2011) self-compassion questionnaire short form, Ahvaz Psychological Toughness Scale (AHI) - and forgiveness questionnaire by Ray, Levikano, Flak, Olivski, Heim and Madia (2001). The data were analyzed using multivariate analysis of variance and Spss.22 software. <strong>Results:</strong> The results of analysis of variance indicated that there was a significant difference between self-compassion (F=94.72; P<0.001) in hypertensive and normal patients. Also, there was a significant difference between stubbornness (F=43.78; P<0.001) in hypertensive and normal patients, and based on other results, a significant difference was observed between positive feelings (F=15.99; P<0.001) and negative feelings in hypertensive and normal patients<strong>. Conclusion:</strong> Medical specialists related to blood pressure can consider the stress factor and pathological psychological characteristics of patients that can be related to the risk of occurrence and recurrence of this disease. Advise their patients to consult a psychologist and complete at least one complete course of psychotherapy related to psychosomatic diseases.<strong>هدف:</strong> این پژوهش حاضر با هدف مقایسه شفقت به خود، سرسختی و بخشش در بیماران فشارخونی و افراد عادی انجام گرفت. <strong>روش پژوهش:</strong> طرح پژوهش از نوع پژوهش های علی- مقایسه ای و جامعه آماری پژوهش حاضر بیماران زن مبتلا به فشارخون مراجعه کننده به درمانگاههای شهر شیراز و همچنین افراد عادی بود. تعداد 100 نفر شامل دو گروه 50 نفری از بیماران فشارخونی و افراد عادی به عنوان نمونه انتخاب شدند که بیماران فشارخونی که به دلیل داشتن مشکلات فشارخون زیر نظر پزشک بوده و به درمانگاه مراجعه نموده و شرایط شرکت در پژوهش را داشته باشند از آنان جهت انجام پژوهش دعوت شد. بیماران فشارخونی با روش نمونه گیری هدفمند از میان مراجعه کنندگان به درمانگاه ها انتخاب شد. همچنین افراد عادی به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. افراد نمونه بر اساس ویژگی های جمعیت شناختی مانند سن، تحصیلات، وضعیت تاهل همتاسازی شدند. ابزار اندازه گیری در این پژوهش عبارت بودند از: پرسشنامه شفقت خود فرم کوتاه ریس، پامیر، نف و ونگاچت (2011)، مقیاس سرسختی روانشناختی اهواز (AHI) و پرسشنامه بخشش توسط ری، لویاکانو، فلاک، اولیوسکی، هیم و مادیا (2001). دادهها با استفاده از روش تحلیل واریانس چندمتغیره و نرمافزار Spss.22 تحلیل شد. <strong>یافتهها:</strong> نتایج حاصل از آزمون تحلیل واریانس حاکی از آن بود که بین شفقت به خود (72/94=F؛ 001/0>P) در بیماران فشارخونی و عادی تفاوت معنادار وجود داشت. همچنین بین سرسختی (78/43=F؛ 001/0>P) در بیماران فشارخونی و عادی تفاوت معنادار وجود داشت و بر اساس دیگر نتایج بین احساس مثبت (99/15=F؛ 001/0>P) و احساس منفی (08/19=F؛ 001/0>P) در بیماران فشارخونی و عادی تفاوت معنادار مشاهده شد. <strong>نتیجهگیری:</strong> متخصصان پزشکی مرتبط با فشار خون می توانند با در نظر گرفتن عامل استرس و ویژگی های روان شناختی پاتولوژیک بیماران که می تواند با ریسک بروز و عود این بیماری مرتبط باشد. به بیماران خود مشاوره با روان شناس و گذراندن دست کم یک دوره کامل روان درمانی مربوط به بیماری های روان تنی توصیه کنند.https://www.aftj.ir/article_163275_ad18c52e56bb7be329b2a9baa1717265.pdfانجمن ایرانی مطالعات زنانخانواده درمانی کاربردی3041-87981320201121The effect of vision-based exercises on the psychological risk factors affecting falls in the elderlyتأثیر تمرینات بینایی محور بر ریسک فاکتورهای روانشناختی مؤثر بر سقوط سالمندان16918716358010.22034/aftj.2022.258439.1036FAعارف دهقانی جارجی کندی رودگروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران0000-0001-8677-7678صادق نصریگروه علوم تربیتی ، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران0000-0002-2471-867Xنگار آرازشیگروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد بوکان، دانشگاه آزاد اسلامی، بوکان، ایران0000-0003-3817-2417Journal Article20201202Aim: The aim of the current research was the effect of vision-based exercises on the psychological risk factors of falling in the elderly. Method: The current research was of a semi-experimental type with a pre-test-post-test design with a control group and in terms of practical purpose. All the elderly were from Tehran. A statistical sample was prepared by referring to elderly care and welfare centers and a list of elderly people (over 60 years old) in Tehran, and those who were available and willing to participate in the research were purposefully and available in two experimental and control groups of 15 people. Results: The results of covariance analysis showed that in both reaction time and memory variables, the training group achieved better performance than the control group in the post-test. The results of the correlated t-test showed that there were significant changes in the reaction time and memory results from the pre-test to the post-test in the training group (P=0.05). Conclusion: Considering the suitability of vision exercises for the elderly, it is suggested to use these exercises in sports programs to improve the memory and reaction time of the elderlyهدف: هدف از پژوهش حاضر تأثیر تمرینات بینایی محور بر ریسک فاکتورهای روانشناختی سقوط سالمندان بود. روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی با طرح پیشآزمون- پسآزمون همراه با گروه کنترل و ازلحاظ هدف کاربردی بود. کلیه سالمندان شهر تهران بودند. نمونه آماری با مراجعه به مراکز نگهداری سالمندان و بهزیستی و فهرستی از سالمندان (بالای 60 سال) شهر تهران تهیه شد و کسانی که در دسترس بودند و تمایل به شرکت در پژوهش رادارند بهصورت هدفمند و در دسترس در دو گروه 15 نفری تجربی و گروه کنترل قرار گرفتند. یافتهها: نتایج آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که در هر دو متغیر زمان واکنش و حافظه گروه تمرین عملکرد بهتری را نسبت به گروه گواه در پسآزمون به دست آورد (05/0=P). نتیجهگیری: با توجه به مناسب بودن تمرینات بینایی برای افراد سالمند، پیشنهاد میشود از این تمرینات در برنامههای ورزشی برای بهبود حافظه و زمان واکنش افراد سالمند استفاده شود.https://www.aftj.ir/article_163580_233b4beea586a118b495e44e16c423a5.pdfانجمن ایرانی مطالعات زنانخانواده درمانی کاربردی3041-87981320201121Comparing the effectiveness of schema therapy and therapy based on emotional efficiency on rumination and emotional expression of divorced women in Tehranمقایسه اثربخشی طرحواره درمانی و درمان مبتنی بر کارآمدی هیجانی بر نشخوار فکری و ابرازگری هیجانی زنان مطلقه شهر تهران18820316706810.22034/aftj.2020.167068FAمریم قدیانیگروه روانشناسی، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران غرب، ایران0000-0002-6131-9862سعیده نژاد حسینیگروه روانشناسی، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران0000-0003-0693-7155Journal Article20230220<strong>Aim:</strong> The purpose of this research is to compare the effectiveness of schema therapy and therapy based on emotional efficiency on rumination and emotional expression of divorced women in Tehran. <strong>Method:</strong> The research design was experimental studies with a semi-experimental design and a pre-test-post-test type with a control group. The current research population includes all divorced women in the 5th district of Tehran, of which 45 people were selected as the sample size by cluster sampling method, and were randomly divided into three experimental and control groups of 15 people. Both groups answered the rumination scale of Nalan Hoeksma and Maro (1991) and the emotion expression scale of King and Ammons et al. (1990) in two phases: pre-test, post-test and follow-up. The first experimental group received schema therapy based on Yang et al.'s (2003) protocol, and the second experimental group received emotional efficiency therapy based on McKay and West's (2016) protocol for ten sessions, and two 90-minute workshop sessions per week. Received, but the control group did not receive training. The data were analyzed by variance analysis with repeated measurements and Spss.22 software. <strong>Results:</strong> The results showed that schema therapy and therapy based on emotional efficiency was effective on rumination (F=8.00, P=0.009) and emotional expression (F=6.68, P=0.016) of divorced women. Also, the results showed that schema therapy had a greater effect on women's rumination and emotional expression compared to treatment based on emotional efficiency<strong>. Conclusion:</strong> It is possible to use both schema therapy and therapy based on emotional efficiency to improve the psychological problems of divorced women.<strong>هدف:</strong> هدف از پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی طرحواره درمانی و درمان مبتنی بر کارآمدی هیجانی بر نشخوار فکری و ابرازگری هیجانی زنان مطلقه شهر تهران میباشد. <strong>روش پژوهش:</strong> طرح پژوهش از نوع مطالعات تجربی با طرح نیمه آزمایشی و از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه و مرحله پیگیری بوده است. جامعه پژوهش حاضر شامل کلیه زنان مطلقه منطقه 5 تهران میباشد که از این بین 45 نفر به عنوان حجم نمونه با روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شده، و به صورت تصادفی در سه گروه 15 نفره آزمایش و گواه قرار گرفتند. هر دو گروه به مقیاس نشخوار فکری نالن هوکسما و مارو (1991) و مقیاس ابراز هیجان کینگ و آمونز و همکاران (1990) در دو مرحله پیشآزمون، پس آزمون و پیگیری پاسخ دادند. گروه آزمایش اول، طرحواره درمانی براساس پروتکل یانگ و همکاران (2003) و گروه آزمایش دوم، درمان مبتنی بر کارآمدی هیجانی را براساس پروتکل مککی و وست (2016) به مدت ده جلسه، و هر هفته دو جلسه کارگاه آموزشی 90 دقیقه ای دریافت نمودند اما گروه گواه، آموزشی دریافت نکرد. دادهها به وسیله آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و نرم افزار Spss.22 تجزیه و تحلیل شدند. <strong>یافته ها:</strong> نتایج نشان داد که طرحواره درمانی و درمان مبتنی بر کارآمدی هیجانی بر نشخوار فکری (00/8=F، 009/0=P) و ابرازگری هیجانی (68/6=F، 016/0=P) زنان مطلقه تاثیرگذار است. همچنین نتایج نشان داد طرحواره درمانی تاثیر بیشتری در مقایسه درمان مبتنی بر کارآمدی هیجانی بر نشخوار فکری و ابرازگری هیجانی زنان داشت. <strong>نتیجه گیری:</strong> میتوان از هر دو مدخله طرحواره درمانی و درمان مبتنی بر کارآمدی هیجانی در جهت بهبود مشکلات روانشناختی زنان مطلقه استفاده نمود.https://www.aftj.ir/article_167068_ecbed433cd85aa2b9a103095c4144a99.pdf