انجمن ایرانی مطالعات زنانخانواده درمانی کاربردی3041-87981120200420Prediction of marital commitment: Attachment style and Relational Maintenance Behaviorپیش بین های تعهد زناشویی: سبک های دلبستگی و راهبردهای حفظ رابطه11611152510.22034/aftj.2020.111525FAمهدی قزلسفلواستادیار گروه روانشناسی، دانشگاه گنبد کاووس، گنبدکاووس، ایران0000-0002-1409-156XJournal Article20200803<strong>Aims:</strong> The aim of the present study was to examine the role of relational maintenance behavior and attachment style in predicting marital commitment. <strong>Method:</strong> The statistical population was all people married in Tehran city that 372 married people (233 women and 139 men) were selected by multiple cluster sampling. The data collection instrument was Relational maintenance behavior measure (Stafford, Dainton, & Haas, 2000), Adult attachment questionnaire (Hazan, & Shaver, 1987), and personal commitment subscale from The Investment Model Scale (Rusbult, Martz & Agnew, 1998). <strong>Result:</strong> The results showed that there is a significant positive relationship between subscale assurance, openness, conflict management, share task, positivity, advice, and secure attachment with marital commitment and there is a significant negative correlative between avoidance and anxiety attachment style with marital commitment. Also, multiple regression analyses showed that four subscales relational maintenance behavior (assurance, openness, conflict management, and positivity) and attachment style (secure, avoidance and anxiety) can predict marital commitment (P=0.05). <strong>Conclusion:</strong> According to these findings, can conclude that relational maintenance behavior and attachment style impact marital commitment.<strong>هدف:</strong> پژوهش حاضر بررسی نقش راهبردهای حفظ رابطه و سبکهای دلبستگی در پیشبینی تعهد زناشویی<strong> </strong>بود. <strong>روش: </strong>جامعه این پژوهش شامل کلیه افراد متأهلشهر تهران بود که از میان آنها 372 فرد متأهل (233 زن و 139 مرد) به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه راهبردهای حفظ رابطه (استفورد، داینتون و هاس، 2000)، پرسشنامه سبک دلبستگی (هازن و شیور، 1987) و خرده مقیاس تعهد شخصیپرسشنامه مدل سرمایهگذاری (رازبلت، مارتز و آگنیو، 1998) جمعآوری شدند. <strong>یافتهها:</strong> نتایج نشان داد که بین خرده مقیاس اطمینان بخشی، باز بودن، مدیریت تعارض، تقسیم وظایف، مثبت نگری، نصیحت و سبک دلبستگی ایمن با تعهد زناشویی رابطه مثبت معنیدار و بین سبک دلبستگی اجتنابی و اضطرابی با تعهد زناشویی رابطه منفی معنیداری به دست آمد (05/0=P.). همچنین تحلیل رگرسیون چند متغیری نشان داد که چهار خرده مقیاس راهبردهای حفظ رابطه (اطمینان بخشی، باز بودن، تقسیم وظایف و مثبت نگری) و سبکهای دلبستگی (ایمن، اجتنابی و اضطرابی) میتوانند تعهد زناشویی را پیشبینی کنند. <strong>نتیجهگیری:</strong> بر اساس این یافتهها، میتوان نتیجه گرفت که راهبردهای حفظ رابطه و سبک دلبستگی در تعهد زناشویی تأثیر دارند.https://www.aftj.ir/article_111525_5690ef3a0dfda804726d14f8f28b55d2.pdfانجمن ایرانی مطالعات زنانخانواده درمانی کاربردی3041-87981120200420The Effectiveness of Prevention and Relationship Education Program (PREP) on Communication Beliefsاثربخشی برنامه پیشگیری و بهبود رابطه بر باورهای روابط زناشویی173411137010.22034/aftj.2020.111370FAفریدون اسلامیدانشجوی دکتری مشاوره، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ایران0000-0002-6877-1130کیومرث فرحبخشدانشیار گروه مشاوره دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران0000-0003-2884-6465حسین سلیمی بجستانیدانشیار گروه مشاوره دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران0000-0002-8110-3743Journal Article20200803Aim: The purpose of this study was to determine the effectiveness of Prevention and Relationship Education Program (PREP) on Communication Beliefs. Method: The research method was quasi-experimental with experimental group and control group, pre-test, post-test and two-month follow-up and The statistical population of this study was couples who referred to Mehravar counseling center in Tehran during the period of November and December 97 who referred to counseling center. 20 couples were selected by purposeful method and were divided into experimental (10 couples) and control (10 couples) groups. Replaced at random. The experimental group received weekly intervention in 8 sessions of 90 minutes. Both groups were evaluated in three stages of pre-test, post-test and follow-up by the marital communication beliefs scale. Data were analyzed using repeated measures ANOVA. Results: The results showed that the effect of intervention prevention and relationship improvement program on communication beliefs (F = 27.23, P = 0.001), dissociative component of dissent (F = 18.20, P = 0.001), spouse invariance (F = 23.73, P = 0.001), Expectation and expectation component of mind reading (F = 28.94, P = 0.001), component of sexual perfectionism (F = 25.63, P = 0.001), and gender inequality component (F =17.03, P = 0.001) are effective and this effect 01 stable at follow-up. Conclusion: Based on the findings of this study, it can be concluded that enrichment of marriage based on PREP is a prerequisite for reducing marital couples' ineffective communication beliefs. Therefore, it is recommended to emphasize the importance of family enrichment programs<strong>هدف:</strong> هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی برنامه پیشگیری و بهبود رابطه بر باورهای روابط زناشویی بود. <strong>روش:</strong> پژوهش حاضر نیمه تجربی با گروه آزمایش، گواه و طرح پیشآزمون، پسآزمون با پیگیری دوماهه بود. جامعه آماری این پژوهش زوجین مراجعهکننده به مرکز مشاوره مهرآور شهر تهران بودند که در بازه زمانی آبان و آذر 97 به مرکز مشاوره مراجعه کرده بودند که 20 زوج به روش هدفمند انتخاب و به دو گروه آزمایش (10 زوج) و گروه گواه (10 زوج) بهصورت تصادفی جایگزین شدند. گروه آزمایش مداخله هفتگی را به شکل گروهی در 8 جلسه 90 دقیقهای دریافت کردند. هر دو گروه در سه مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری بهوسیله مقیاس باورهای ارتباطی زناشویی مورد ارزیابی قرار گرفتند. دادهها با استفاده از آزمون واریانس اندازههای مکرر تحلیل شد<strong>. یافتهها:</strong> نتایج نشان داد تأثیر مداخله برنامه پیشگیری و بهبود رابطه بر باورهای ارتباطی (23/2=F، 001/0=P)، مؤلفه تخریبکنندگی مخالفت (20/18=F، 001/0=P)، مؤلفه تغییرناپذیری همسر (73/23=F، 001/0=P)، مؤلفه توقع و انتظار ذهنخوانی (94/28=F، 001/0=P)، مؤلفه کمالگرایی جنسی (01/25=F، 001/0=P) و مؤلفه ناهمسانی جنسیتی (03/17=F، 001/0=P) مؤثرند. <strong>نتیجهگیری:</strong> بر پایه یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که غنیسازی ازدواج بر مبنای برنامه پیشگیری و بهبود رابطه روشی فراخور برای کاهش باورهای ارتباطی ناکارآمد زوجین ازدواج است. ازاینرو، پیشنهاد میشود در راستای تحکیم و تقویت بنیاد خانواده به برنامههای غنیسازی ازدواج در جهت پیشگیری و بهبود رابطه در زوجها اهمیت داده شود.https://www.aftj.ir/article_111370_53ffb57a98e722f6e9f053797ab36cf8.pdfانجمن ایرانی مطالعات زنانخانواده درمانی کاربردی3041-87981120200420The effectiveness of premarital skills training model Saving Your Marriage Before It Starts (SYMBIS) on patterns and damages of engagement couplesاثر بخشی آموزش مهارتهای پیش از ازدواج مدل تحکیم ازدواج پیش از شروع (سیمبیس) بر الگوها و آسیبهای زوجهای نامزد355311295510.22034/aftj.2020.112955FAمهدی رستمیگروه مشاوره و روانشناسی، مرکز مطالعات و تحقیقات اجتماعی ایران مهر، تهران، ایران0000-0002-8110-3743شکوه نوابی نژاداستاد گروه مشاوره، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران0000-0001-9529-0706ولی اله فرزاددانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران0000-0001-9536-5309Journal Article20200511Aim: The purpose of this study was to determine the effectiveness of pre-marital skills training model on saving your marriage before It Starts (SYMBIS) on patterns and damages of engagement couples. Method: The research method was quasi-experimental with experimental group and control group, pre-test, post-test and three-month follow-up and the statistical population was 44 couples referring to Shahid Beheshti University Counseling Center in 1977. From this community, 20 couples were selected by purposeful sampling and randomly assigned 10 couples in each of the two experimental and control groups. The research instrument was a Questionnaire Evaluation and Measurement Patterns and premarital damages Rostami, Navabi Nejad and Farzad's (2019) as well as a premarital skills training program based-model on Symbis Parrott and Parrott (2016). Was. Data were analyzed using repeated measures analysis of variance. Results: Results show the effect of pre-marriage skills training based-model on Symbis on dysfunctional communication patterns (F = 7.7, P = 0.009), ineffective relationship management patterns (F = 6.91, P = 0.013), improving couples' value system (F = 4.54, P = 0.040), Schema mentality (F = 4.49, P = 0.040), and damaging effects of the core family (F = 10.62, P = 0.003) and This effect was sustained at the follow-up stage. Conclusion: Since teaching marriage consolidation model on saving your marriage before It Starts to identifying dysfunctional communication patterns and modifying these patterns and increasing relationship management skills, it can be used to improve patterns and reduce marital harm.هدف: هدف پژوهش تعیین اثر بخشی آموزش مهارتهای پیش از ازدواج مدل تحکیم ازدواج پیش از شروع (سیمبیس) بر الگوها و آسیبهای زوجهای نامزد بود. روش: روش پژوهش شبه آزمایشی با گروه آزمایش و گروه گواه، طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری سه ماهه و جامعه آماری 44 زوج نامزد مراجعهکننده به مرکز مشاوره دانشگاه شهید بهشتی در سال 1397 بود. از این جامعه 20 زوج نامزد به شیوه هدفمند انتخاب و به شکل تصادفی 10 زوج در هر یک از دو گروه آزمایش و گواه گمارش شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه سنجش و ارزیابی الگوها و آسیبهای پیش از ازدواج رستمی، نوابی نژاد و فرزاد (1398) و نیز برنامه آموزش مهارتهای پیش از ازدواج مبتنی بر مدل تحکیم ازدواج پیش از شروع پاروت و پاروت (2016) بود که در 8 جلسه 90 دقیقهای گروهی به گروه آزمایش ارائه و دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس مختلط تحلیل شد. یافتهها: نتایج حاکی از تأثیر آموزش مهارتهای پیش از ازدواج بر الگوهای ناکارامد ارتباطی (7/71=P=0/009,F)، الگوهای ناکارامد مدیریت رابطه (6/91=P=0/013,F)، نظام ارزشی زوجها (4/54=P=0/04,F)، ذهنیت طرحوارهای (4/94=P=0/04,F) و اثرات مخرب خانواده اصلی (10/62=P=0/003,F) و پایداری این تأثیر در مرحله پیگیری بود. نتیجهگیری: از آنجا که آموزش مدل تحکیم ازدواج پس از شروع منجر به شناسایی الگوهای ارتباطی ناکارامد و اصلاح این الگوها و افزایش مهارتهای مدیریت رابطه میشود؛ بنابراین میتوان از آن در جهت بهبود الگوها و کاهش آسیبهای ازدواج استفاده نمود.https://www.aftj.ir/article_112955_70448f59b4379eff47393a796b4c8423.pdfانجمن ایرانی مطالعات زنانخانواده درمانی کاربردی3041-87981120200420The effectiveness of short-term strategic family therapy on married conflictsاثربخشی خانواده درمانی راهبردی کوتاه مدت بر تعارضهای زناشویی546811964210.22034/aftj.2020.119642FAسیدعلی دربانیدکتری مشاوره خانواده، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران0000-0002-2109-0741پگاه فرخزاداستادیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، رودهن، ایران0000-0001-7921-0876فرح لطفی کاشانیدانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، رودهن، ایران0000-0003-0889-7652Journal Article20200830Aim: The aim of this study was to determine the effectiveness of short-term strategic family therapy on marital conflicts. Method: The present study was a semi-experimental one with experimental, control and pre- Test and follow up were two months. The statistical population of this research includes couples who come to the consulting center of oil and gas engineering company, 45 of whom were referred to this center due to marital and familial problems. After matching the subjects, the inclusion and exit criteria of the study were purposefully selected by 20 couples and randomly assigned to experimental and control groups. In this study, 10 couples (20 people) were in the experimental group and 10 couples (20 people) were in the control group. The experimental group received 90 minutes of treatment after 8 pre-tests; but the control group did not receive any treatment after the pre-test. Both groups were evaluated in three stages of pre-test, post-test and 2-month follow-up by the mentioned questionnaires. Repeated measurement analysis of variance test was used to analyze the data. Results: The results showed that short-term strategic family therapy had an effect on improving the conflicts of couples participating in post-test and follow-up (F= 5.92, P= 0.005). Conclusion: Based on the findings, it can be concluded that short-term strategic family therapy, in addition to improving the level of couple adjustment, has also led to a reduction in conflict.<strong>هدف:</strong> پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی خانواده درمانی راهبردی کوتاهمدت بر تعارضهای زناشویی انجام شد. <strong>روش:</strong> پژوهش حاضر نیمه تجربی با گروههای آزمایش، گروه گواه و طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل زوجین مراجعه کننده به مرکز مشاوره شرکت مهندسی و توسعه نفت است که از میان آنها تعداد 45 نفر که به دلیل داشتن مشکلات زناشویی و خانوادگی به این مرکز مراجعه کردند به صورت در دسترس انتخاب شدند. پس از همتاسازی آزمودنیها، ملاکهای ورود و خروج پژوهش به شیوه هدفمند 20 زوج انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایشی و گواه گمارش شدند. در این پژوهش 10 زوج (20 نفر) در گروه آزمایش و 10 زوج (20 نفر) در گروه گواه قرار گرفتند. گروه آزمایش پس از اجرای پیشآزمون به مدت 8 جلسه 90 دقیقهای درمان دریافت کردند؛ اما گروه گواه پس از انجام پیشآزمون، هیچگونه درمانی دریافت نکردند. هر دو گروه در سه مرحلهی پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری 2 ماهه به وسیلهی پرسشنامههای مذکور مورد ارزیابی قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش آزمون تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر استفاده شد. <strong>یافتهها:</strong> نتایج نشان داد که خانواده درمانی راهبردی کوتاهمدت بر بهبود تعارضات زوجین شرکت کننده در پسآزمون و پیگیری (92/5=F، 005/0=p) اثر داشته است. <strong>نتیجهگیری:</strong> بر اساس یافتهها میتوان نتیجهگیری کرد که خانواده درمانی راهبردی کوتاهمدت علاوه بر ارتقا سطح سازگاری زوجین منجر به کاهش تعارضات نیز شده است.https://www.aftj.ir/article_119642_9a2ec21edc7d9bb1a53ecf7bc2d3a9f2.pdfانجمن ایرانی مطالعات زنانخانواده درمانی کاربردی3041-87981120200420Presenting a educational model of the lived experience of successful men: Qualitative grounded theory studyارائه مدل تربیتی از تجربه زیسته مردان موفق: مطالعه کیفی مبتنی بر نظریه داده بنیاد699911141310.22034/aftj.2020.111413FAنادره سعادتیدانشجوی دکتری گروه مشاوره، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران0000-0001-6105-8378زهرا یوسفیاستادیار گروه روانشناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران0000-0001-5856-3605محسن گل پروردانشیار گروه روانشناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران0000-0002-1425-5480Journal Article20200803<strong>Aim:</strong> The purpose of the present study was to provide a model of the lived experience of successful men. <strong>Metod:</strong> This research was conducted in a qualitative manner using the data theory method. Participants were selected using a purposive sampling method and until reaching theoretical saturation, finally, 15 successful men were interviewed semi-structured and analyzed using Charms (2014) method. <strong>Results:</strong> In the first step, the educational components of successful men in six categories of family value system, cognitive flexibility, optimal functioning, authoritative parenting style, powerful parenting, and positive management of parent-child relationships were extracted as the main axis and in the second step, four components of family and individual factors, Social and educational were identified as the main axes of the root of training successful men. In the third step, two important sources of growth history and constructive lifestyle were identified as the underlying mechanisms for success.<strong> Conclusion:</strong> In order to provide the grounds for successful upbringing in children, parents need to pay attention to the principles and methods in upbringing and its requirements, and according to them, to address the important issue of raising children.<strong>هدف:</strong> هدف پژوهش حاضر ارائه مدل تربیتی از تجربه زیسته مردان موفق بود. <strong>روش:</strong> این پژوهش با شیوه کیفی و با استفاده از روش نظریه داده بنیاد انجام شد. با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند شرکتکنندگان انتخاب شدند و تا رسیدن به اشباع نظری در نهایت 15 مرد موفق مورد مصاحبه نیمه ساختار یافته قرار گرفت و با استفاده از روش چارمز (2014) مورد تحلیل قرار گرفتند. <strong>یافتهها:</strong> در گام اول مولفه های تربیتی مردان موفق در شش طبقه نظام ارزشی خانواده، انعطافپذیری شناختی، کارکرد مطلوب، سبک فرزندپروری مقتدرانه، والدگری توانمند و مدیریت مثبت روابط والد-فرزندی به عنوان محور اصلی استخراج شدند و در گام دوم چهار مولفه عوامل خانوادگی، فردی، اجتماعی و آموزشی به عنوان محورهای اصلی ریشه تربیت مردان موفق شناسایی شدند. در گام سوم دو منبع مهم سابقه رشدی و سبک زندگی سازنده به عنوان سازوکارهای زیربنایی رسیدن به موفقیت شناسایی شدند. <strong>نتیجهگیری:</strong> والدین برای فراهم کردن زمینههای تربیت موفق در فرزندان، لازم است به اصول و روشهای مورد نظر در تربیت و مقتضیات آن توجه کرده و بر طبق آنها به امر مهم تربیت فرزندان بپردازند.https://www.aftj.ir/article_111413_ccba40ed7cb36fc401c7e631aa7e0e38.pdfانجمن ایرانی مطالعات زنانخانواده درمانی کاربردی3041-87981120200420Comparison of the Effectiveness of Schema Therapy and Imago Relation Therapy on Fear of Marriage and attitudes about romance and mate selection in Girlsمقایسه اثربخشی آموزش طرحواره درمانی و ایماگوتراپی بر ترس از ازدواج و نگرش به انتخاب همسر در دختران مجرد10012411289110.22034/aftj.2020.112891FAزینب فریدون پوردانشجوی کارشناسی ارشد گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شیراز، شیراز، ایران0000-0001-5518-110Xصفورا کلهریکارشناسی ارشد گروه مشاوره خانواده، دانشکده روانشناسی و مشاوره، دانشگاه کردستان، کردستان، ایران0000-0001-8267-0929فاطمه محسنیکارشناسی ارشد گروه مشاوره خانواده، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد استهبان، استهبان، ایران0000-0003-2596-7931فرهاد نامجودکتری مشاوره، گروه مشاوره، واحد خوراسگان، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران0000-0001-6123-8176Journal Article20200807Aim: the purpose of the present study was to determine the effectiveness of schema therapy and imago relation therapy on fear of marriage and attitudes about romance and mate selection in girls. Method: The sample was purposefully selected from single female students of Tehran universities. With a public call to participate in the study, 44 single female students were asked about the attitude-choosing questionnaire of Cobb, Larson, & Watson (2003) and fear of marriage Samiei, Yousefi and Neshat Doost (2013) answered that 36 girls were selected from among them and randomly replaced in two experimental groups: schema therapy (12 girls), experimental group, immagotherapy (12 girls) and control group (12 girls). Both experimental groups underwent the intervention of Young, Klosko & Weishaar (2003) Schema Therapy for 8 90-minute sessions, and Hendrix Imagotherapy (2008), and the control group did not receive any intervention. Data were analyzed using repeated measures analysis of variance. Results: Results showed that the effect of schema therapy intervention on spouse choice (F = 29.75, P = 0.001) and fear of marriage (F = 12.14, P = 0.004) and imagotherapy intervention on spouse choice (F = 28.51, P = 0.002) and on fear of marriage (F = 14.48, P = 0.003) and this effect was sustained at follow-up. Conclusion: The results of the present study provide evidence that schema therapy and imagotherapy are appropriate methods for reducing the fear of marriage and attitude toward spouse selection.هدف: هدف پژوهش تعیین اثربخشی طرحواره درمانی و مقایسه آن با ایماگوتراپی بر نگرش به انتخاب همسر و ترس از ازدواج در دختران بود. روش: پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل و پیگیری 2 ماهه بود؛ انتخاب نمونه به صورت هدفمند از بین دانشجویان دختر مجرد دانشگاههای تهران بود که با فراخوان عمومی جهت شرکت در پژوهش، 44 دختر مجرد دانشجو به پرسشنامه نگرش به انتخاب همسر کوب، لارسون و واتسون (2003) و ترس از ازدواج سمیعی، یوسفی و نشاط دوست (1392) پاسخ دادند که از بین آنها 36 دختر انتخاب و در دو گروه آزمایش طرحواره درمانی (12 دختر)، گروه آزمایش ایماگوتراپی (12 دختر) و گروه گواه (12 دختر) به صورت تصادفی جایگزین شدند. هر دو گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 90 دقیقهای تحت مداخله طرحواره درمانی یانگ، کلوسکو و ویشار (2003) و ایماگوتراپی هندریکس (2008) قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ مداخلهای را دریافت نکردند. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس مختلط اندازههای مکرر بررسی شد. یافتهها: نتایج حاکی از تأثیر مداخله طرحواره درمانی بر نگرش به انتخاب همسر (29/75=P=0/001,F) و ترس از ازدواج (12/14=P=0/004,F) و مداخله ایماگوتراپی بر نگرش به انتخاب همسر (28/51=P=0/002,F) و بر ترس از ازدواج (14/48=P=0/003,F) و پایداری این تأثیر در مرحله پیگیری بود. نتیجهگیری: نتایج پژوهش شواهدی را پیشنهاد میکند که آموزش طرحواره درمانی و ایماگوتراپی برای کاهش ترس از ازدواج و نگرش به انتخاب همسر روش مناسبی است.https://www.aftj.ir/article_112891_b088a3ff04b2f350b72779c8ced2e8f2.pdfانجمن ایرانی مطالعات زنانخانواده درمانی کاربردی3041-87981120200420The effect of teaching mindfulness techniques on happiness, mental well-being and rumination of single girlsتاثیر آموزش تکنیک های ذهن آگاهی بر شادکامی، بهزیستی ذهنی و نشخوار فکری دختران مجرد12514711142910.22034/aftj.2020.111429FAسمیرا شریعتیکارشناسی ارشد گروه روانشناسی شخصیت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران0000-0002-2338-9253بهروز کریمیدکتری روان شناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران0000-0002-1294-0097Journal Article20200803Introduction: The aim of this study was to investigate the effect of teaching mindfulness techniques on happiness, mental well-being and rumination of single girls aged 20 to 30 years in Sanandaj. Method: The research method was quasi-experimental with pretest-posttest design with control group and two-month follow-up test. The statistical population of this study consisted of 30 single girls aged 20 to 30 years who referred to Mehrsa and Jiran counseling centers in Sanandaj in the period of October to November 2016, with high scores in the rumination questionnaire and low scores in the psychological well-being and happiness questionnaire. They were selected and randomly assigned to the experimental group (15 girls) and the control group (15 girls). For the experimental group, the intervention method of mindfulness techniques was performed for 8 sessions of 90 minutes and the results were analyzed using repeated measures analysis of variance. Results: The results showed that training in mindfulness techniques reduces rumination (F = 17.77, P = 0.001) and increases mental well-being (F = 16.12, P = 0.001) and happiness (F=16.89, P = 0.001) was in the experimental group and these results were stable at the follow-up stage. Conclusion: The mindfulness treatment approach can be used as an appropriate intervention to promote the happiness of young girls in adapting to living conditions and reducing the psychological effects of celibacy.مقدمه: هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش تکنیکهای ذهن آگاهی بر شادکامی، بهزیستی ذهنی و نشخوار فکری دختران مجرد 20 تا 30 سال شهر سنندج بود. روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل و آزمون پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری این پژوهش را 30 نفر از دختران مجرد 20 تا 30 سال مراجعه کننده به مرکز مشاوره مهرسا و ژیران شهر سنندج در بازه زمانی مهر تا آبان 1397 تشکیل دادند که در نمرات پرسشنامه نشخوار فکری نمرات بالا و در پرسشنامه بهزیستی روانی و شادکامی نمرات پایینی کسب کرده بودند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 دختر) و گروه گواه (15 دختر) جایگزین شدند. برای گروه آزمایش روش مداخلهای تکنیکهای ذهن آگاهی به مدت 8 جلسه 90 دقیقهای اجرا شد و نتایج با استفاده از تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش تکنیکهای ذهن آگاهی باعث کاهش نشخوار فکری (F=17/77,P=0/001) و افزایش بهزیستی روانی (F=16/12,P=0/001) و شادکامی (F=16/89,P=0/001) در گروه آزمایش شد و این نتایج در مرحله پیگیری پایدار بود. نتیجهگیری: میتوان رویکرد درمان ذهن آگاهی را بهعنوان یک مداخله مناسب بهمنظور ارتقای شادکامی دختران جوان در سازگاری با شرایط زندگی و کاهش عوارض روانشناختی ناشی از تجرد به کار برد.https://www.aftj.ir/article_111429_0451c20c53792f16c60c3a5285e5d8f1.pdf