TY - JOUR ID - 171018 TI - بررسی اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر رفتارهای پرخطر، اهمال‌کاری و ترس از موفقیت در نوجوان JO - خانواده درمانی کاربردی JA - AFTJ LA - fa SN - AU - جغتایی, عاطفه AU - مفاخری, عبدالله AU - بخشی پور, ابوالفضل AD - دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران AD - استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، واحد تهران، تهران، ایران AD - گروه مشاوره، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران (نویسنده مسئول) Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 4 IS - 1 SP - 64 EP - 81 KW - ذهن آگاهی KW - رفتارهای پرخطر KW - اهمال‌کاری KW - ترس از موفقیت DO - 10.22034/aftj.2023.334795.1496 N2 - هدف: هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر مداخلات ذهن آگاهی بر رفتارهای پرخطر و اهمال‌کاری و ترس از موفقیت دانش آموزان بود. روش پژوهش: روش انجام این پژوهش از نوع نیمه تجربی پیش‌آزمون و پس‌آزمون و پیگیری با گروه گواه می باشد. جامعه آماری را دانش آموزان دختر دوره متوسطه دوم شهر جغتای در سال تحصیلی 1400-1399 تشکیل می دهند. نمونه مورد مطالعه 30 نفر بود که از بین دانش آموزان 30 نفر به‌صورت نمونه‌گیری در دسترس انتخاب‌شده و سپس به‌صورت تصادفی 15 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه گواه جای گرفتند. سپس پرسشنامه‌های اهمال‌کاری تحصیلی سولومون و راث بلوم (1984)، ترس از موفقیت زاکرمن و آلیسون (۱۹۷۹) و پرسش‌نامه رفتارهای پرخطر محمدخانی (1395) در اختیار نمونه آماری قرار گرفت و بعد از برگزاری جلسات آموزش ذهن آگاهی سگال و همکاران (2002) برای گروه‌های آزمایش، پس‌آزمون انجام گرفت. داده‌های جمع‌آوری‌شده با بکارگیری آزمون تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر و نرم‌افزار spss استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که آموزش ذهن آگاهی بر رفتارهای پرخطر (35/78=F، 001/0>p)، اهمال‌کاری (65/19=F، 001/0>p) و ترس از موفقیت (23/21=F، 001/0>p) در دانش آموزان دختر دوره متوسطه دوم موثر بود. نتیجه‌گیری: نتایج تحقیق حاکی از آن است که آموزش ذهن آگاهی بر رفتارهای پرخطر و اهمال‌کاری و ترس از موفقیت در بین دانش آموزان اثربخشی معناداری دارد و می‌تواند در جهت بهبود مشکلات دانش‌آموران موثر باشد. UR - https://www.aftj.ir/article_171018.html L1 - https://www.aftj.ir/article_171018_2d7325c56b0a0f4881be52540937bd33.pdf ER -