TY - JOUR ID - 162829 TI - اثربخشی درمان پذیرش و تعهد بر مهارت‏های ارتباطی دختران نوجوان JO - خانواده درمانی کاربردی JA - AFTJ LA - fa SN - AU - فاطمی, وحیده السادات AU - شفیع آبادی, عبدالله AU - خلعتبری, جواد AU - فرهنگی, عبدالحسن AD - دانشجوی دکتری، گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران AD - استاد گروه مشاوره، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران AD - دانشیار روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران AD - گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 3 IS - 4 SP - 169 EP - 184 KW - درمان پذیرش و تعهد KW - مهارت‏های ارتباطی KW - دختران DO - 10.22034/aftj.2022.328966.1391 N2 - هدف: هدف از پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی درمان پذیرش و تعهد بر مهارت‏های ارتباطی دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه بود. روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون با گروه گواه همراه با مرحله پیگیری 2 ماهه بود. در این پژوهش جامعه آماری دانش‏آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 99-1398 بودند که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده تعداد 30 نفر از آنان در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند (هر گروه 15 نفر). گروه‌ آزمایش تحت 12 جلسه 90 دقیقه‌ای جلسات درمانی پذیرش و تعهد اقتباس از پترسون، ایفرت، فینگولد و دیویدسون (2009) قرار گرفت؛ اما گروه گواه هیچ‌گونه مداخله‏ای دریافت نکردند و در لیست انتظار باقی ماندند. از پرسشنامه تجدیدنظر شده مهارت‏های ارتباطی کوئین‏دام (2004) به منظور گردآوری اطلاعات استفاده شد. تجزیه ‌و تحلیل اطلاعات به‌دست‌آمده از اجرای پرسشنامه‌‌ها از طریق نرم‌افزار SPSS نسخه 24 در دو بخش توصیفی و استنباطی (تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر و آزمون تعقیبی بن‌فرونی) انجام پذیرفت. یافته‌ها: نتایج نشان داد درمان پذیرش و تعهد در مرحله پسآزمون و پیگیری نسبت به گروه گواه اثربخشی معناداری بر درک پیام (37/6=F، 004/0=P)، تنظیم هیجان (62/8=F، 001/0>P)، گوش دادن (57/4=F، 017/0=P)، بینش به ارتباط (04/16=F، 001/0>P)، ابراز وجود (16/9=F، 001/0>P) دختران نوجوان دارد. نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر، می‌توان گفت که درمان پذیرش و تعهد می‌-تواند به عنوان شیوه‏های درمانی برای بهبود مهارت‏های ارتباطی دختران نوجوان در محیط‌‌های آموزشی و درمانی به کار برده شود. UR - https://www.aftj.ir/article_162829.html L1 - https://www.aftj.ir/article_162829_258f6eb8f15815c4380f6b709744d62f.pdf ER -