TY - JOUR ID - 155449 TI - ارائه الگوی صلاحیت حرفه‌ای دبیران زن JO - خانواده درمانی کاربردی JA - AFTJ LA - fa SN - AU - تنها, حدیثه AU - فتحی ورنوسفادرانی, لیلا AU - احقر, قدسی AD - دانشجوی دکتری، گروه علوم تربیتی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران AD - استادیار گروه روانشناسی و علوم تربیتی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران AD - استاد گروه برنامه ریزی درسی، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، تهران، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 2 IS - 1 SP - 406 EP - 429 KW - صلاحیت حرفه‌ای KW - صلاحیت رفتاری KW - صلاحیت شناختی KW - صلاحیت معنوی DO - 10.22034/aftj.2022.265696.1049 N2 - هدف: پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی صلاحیت حرفهای دبیران انجام پذیرفت. روش پژوهش: پژوهش مذکور از نظر هدف بنیادی- کاربردی و از نظر دادههای اطلاعاتی، از نوع آمیخته بود که در دو بخش کیفی و کمی انجام شد. از نظر نحوه اجراء، نیز از الگوهای پیمایشی در این پژوهش استفاده شد. جامعۀ آماری در بخش کیفی پژوهش، شامل خبرگان آموزش و پرورش بود که با نمونه‌گیری هدفمند تعداد 20 خبره انتخاب شدند. در بخش کمی نیز جامعه آماری، شامل دبیران زن دورۀ دوم متوسط شهر تهران بودند که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 324 نفر انتخاب شدند. به منظور گردآوری داده‌ها، در بخش کیفی پژوهش حاضر از مصاحبههای نیمه ساختاریافته استفاده شد. در بخش کمی نیز از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. روایی و پایایی ابزارها مورد سنجش و تائید قرار گرفت. روش تحلیل داده‌ها در بخش کیفی کدگذاری نظری برگرفته از روش نظریه‌پردازی داده بنیاد بود. در بخش کمّی با توجه به سؤال‌های پژوهش از روش‌های آمار توصیفی و استنباطی تحلیل عاملی تأییدی، معادلات ساختاری استفاده شده است. یافته‌ها: نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که مؤلفه‌های صلاحیت حرفه‌ای شامل، صلاحیت شناختی و قابلیتی (خودشناسی، دانش موضوعی، شناخت فرایند یادگیری)، مؤلفه‌های صلاحیت رفتاری- قضاوتی (صلاحیت ارزشی، صلاحیت نگرشی، صلاحیت علایق)، مؤلفه‌های صلاحیت مدیریتی رهبری (صلاحیت مرتبط با کلاس درس، صلاحیت مربوط به محیط آموزش، صلاحیت عملکردی، صلاحیت در هدایت)، مؤلفه‌های صلاحیت معنوی- اخلاقی (صلاحیت در رهبری، صلاحیت در رفتار اخلاق مدار، صلاحیت هنجاری) است. نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که صلاحیت حرفه‌ای معلمان تأثیر معناداری بر نشاط معنوی ایشان دارد. UR - https://www.aftj.ir/article_155449.html L1 - https://www.aftj.ir/article_155449_9d8a313c29c99f531ffa21de2e298ee6.pdf ER -