TY - JOUR ID - 153204 TI - مقایسه اثربخشی واقعیت درمانی و بخشش درمانی بر کیفیت زندگی در مدرسه کودکان دارای ناتوانی یادگیری JO - خانواده درمانی کاربردی JA - AFTJ LA - fa SN - AU - دهواری, ایوب AU - عرب, علی AU - شیرازی, محمود AD - دانشجوی دکتری گروه روان شناسی، واحد زهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران AD - استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران AD - دانشیار گروه روان شناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 2 IS - 3 SP - 478 EP - 493 KW - واقعیت درمانی KW - بخشش درمانی KW - کیفیت زندگی در مدرسه KW - ناتوانی یادگیری DO - 10.22034/aftj.2022.319094.1303 N2 - هدف: هدف مطالعه حاضر تعیین اثربخشی واقعیت درمانی و بخشش درمانی بر کیفیت زندگی کودکان دارای ناتوانی یادگیری بود. روش پژوهش: پژوهش حاضر نیمه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون سه گروهی (دو گروه آزمایش همراه با گروه گواه) با مرحله پیگیری بود. جامعه آماری دانش‌آموزان پسر پایه اول تا پنجم ابتدایی با انواع ناتوانی‌های یادگیری مراجعه‌کننده به مرکز اختلال یادگیری آموزش‌وپرورش شهرستان سراوان در سال تحصیلی 1399-1398 بودند که 45 نفر از واجدین شرایط که داوطلب مشارکت در پژوهش بودند، به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک کروه گواه ( هر گروه 15 نفر) کاربندی شدند. گروه آزمایش واقعیت درمانی تحت مداخله بسته آموزشی گلاسر (2001) و گروه آزمایشی بخشش درمانی نیز تحت مداخله بسته درمانی لواف‌پور نوری (1393) قرار گرفتند. هر سه گروه با استفاده از مقیاس کیفیت زندگی در مدرسه بورک و اسمیت (1989) در سه مرحله مورد سنجش قرار گرفتند. تحلیل داده ها با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS نسخه 23 و آزمون تحلیل واریانس اندازه‌های مکرر انجام شد. یافته‌ها: نتایج آزمون نشان داد که بین گروه‌های آزمایش و گواه در مؤلفه‌های کیفیت زندگی در مدرسه تفاوت معنی‌داری وجود دارد (۰۱/0>p). همچنین تفاوت بین میانگین نمرات گروه گواه با میانگین نمرات گروه‌های واقعیت درمانی و بخشش درمانی معنی‌دار بود (۰۱/۰>P). نتیجه‌گیری: یافته‌های این پژوهش نشان داد که واقعیت درمانی و بخشش درمانی، کیفیت زندگی در مدرسه دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری را بهبود بخشید. همچنین بخشش درمانی در مقایسه با واقعیت درمانی، اثربخش‌تر بود. UR - https://www.aftj.ir/article_153204.html L1 - https://www.aftj.ir/article_153204_eff14853e0efecddcd376ef19c2afc44.pdf ER -