TY - JOUR ID - 146976 TI - اثربخشی آموزش مهارت‌های مقابله‌ای بر اثرات استرس پس از سانحه نوجوانان بهبودیافته از پاندمیک کرونا JO - خانواده درمانی کاربردی JA - AFTJ LA - fa SN - AU - جوزن, آذر AU - فردین, محمد علی AU - ثناگوی محرر, غلامرضا AD - دانشجوی دکتری گروه روانشناسی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی اسلامی، زاهدان، ایران AD - استادیار گروه روانشناسی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی اسلامی، زاهدان، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 2 IS - شماره 5 SP - 275 EP - 286 KW - مهارت‌های مقابله‌ای KW - استرس پس از سانحه KW - پاندمی کرونا DO - 10.22034/aftj.2022.329379.1399 N2 - هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش مهارت‌های مقابله‌ای بر اثرات استرس پس از سانحه دانش آموزان بهبود یافته پاندمیک کرونا بود. روش پژوهش: روش مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون و پیگیری با گروه آزمایش و گواه بود. جامعه‌ی آماری دانش‌آموزان دختر 12تا 17 ساله بهبود یافته از بیماری کرونای در مقطع متوسطه مشغول به تحصیل سال 1400-1399 شهر بم بودند که به شیوه نمونه‌گیری در دسترس، 30 دانش‌آموز بستری و بهبودیافته پاندمی کرونا انتخاب و به صورت تصادفی درگروه‌های 15 نفری آزمایش و گواه قرار گرفتند. گروه آزمایش طی دوازده جلسه 45 دقیقه‌ای بسته آموزشی الکساندر (2002) را دریافتند کردند؛ ابزار پژوهش پرسشنامه اختلال استرس پس از ضربه ویدرز و همکاران (1993) بود؛ دادههای به دست آمده با استفاده از واریانس اندازه‌های تکراری تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد آموزش مهارت‌های مقابله‌ای بر علائم و نشانه‌های تجربه مجدد حادثه آسیب‌زای تروماتیک (69/10=F، 003/0=P)، علائم و نشانه‌های کرختی عاطفی (93/5=F، 020/0=P) و علائم و نشانه‌های برانگیختگی (80/10=F، 002/0=P) در مرحله پس آزمون موثر بود و این تاثیر در مرحله پیگیری نیز پایدار بود. نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر، نیاز است مداخلات آموزشی و درمانی در راستای کاهش مشکلات روانشناختی و تقویت ویژگی‌های روانشناختی مثبت جهت مقابله با بیماری کرونا صورت گیرد؛ لذا با توجه شیوع بالای اختلالات روانی و تاب‌آوری پایین در هنگام شیوع بیماری و پیامدهای ناشی از آن، مداخلات روان‌شناختی پیشنهاد می‌شود. UR - https://www.aftj.ir/article_146976.html L1 - https://www.aftj.ir/article_146976_e52f3553b75698a534399d625076efeb.pdf ER -