TY - JOUR ID - 145355 TI - اعتبارسنجی و هنجاریابی پرسشنامه تفکر و یادگیری مفهومی سازنده نگر نوجوانان پسر JO - خانواده درمانی کاربردی JA - AFTJ LA - fa SN - AU - روشن, فرشته AU - رضوی, ویدا سادات AU - اندیشمند, ویدا AU - حاجی پور عبایی, نجمه AD - دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران AD - استادیار گروه روانشناسی تربیتی ، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران AD - استادیار گروه روانشناسی تربیتی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 2 IS - 4 SP - 407 EP - 420 KW - یادگیری سازنده نگر KW - تفکر سازنده KW - اعتبارسنجی KW - هنجاریابی DO - 10.22034/aftj.2022.314740.1258 N2 - هدف: هدف این پژوهش تعیین اعتبارسنجی و هنجاریابی پرسشنامه تفکر و یادگیری مفهومی سازنده نگر نوجوانان پسر بود. روش پژوهش: این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانش آموزان پسر مدارس دولتی متوسطه دوم شهر جیرفت در سال تحصیلی 1399-1400 بودند. حجم نمونه اولیه 210 نفر بود که به صورت خوشه ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش مقیاس تجدید نظر شده تفکر و یادگیری مفهومی سازنده نگر پوردی و هاتی (2012) و مقیاس تفکر سازنده اپستاین و مایر (1990) بود. تحلیل داده‌های با روش تحلیل عوامل تائیدی و بررسی شاخص ‌های روانسنجی در نرم افزارهای spss-19 و AMOS انجام گرفت. یافته‌ها: نتایج تحلیل عاملی تائیدیب با حذف 4 سئوال؛ وجود شش عامل کسب اطلاعات، به خاطر آوردن، وظیفه، تغییر شخصی، زمان و مکان و شایستگی اجتماعی را تائید کرد. همچنین نمره کل پرسشنامه و مولفه‌های آن با پرسشنامه تفکر سازنده اپشتاین و مایر همبستگی معناداری به دست آمد (05/0=P)؛ روایی همزمان 71/0 و ضریب آلفای کرنباخ 75/0 به دست آمد. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج بدست آمده می توان گفت پرسشنامه تفکر و یادگیری مفهومی سازنده نگر پوردی و هاتی از اعتبار و پایایی لازم برخوردار است. UR - https://www.aftj.ir/article_145355.html L1 - https://www.aftj.ir/article_145355_24683d42bf0b1fcfc99fed3977013c47.pdf ER -