TY - JOUR ID - 144844 TI - بررسی چالش‌های مادران در اجتماعی شدن کودکان دبستانی در دوران پاندمی کوید 19 JO - خانواده درمانی کاربردی JA - AFTJ LA - fa SN - AU - شریعتمدار, آسیه AU - ابراهیمی, سارگل AU - شاهین‌بنا, مهسا AU - شیخی فینی, نسیم AD - استادیار گروه مشاوره، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران AD - کارشناس ارشد رشته مشاوره خانواده، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 2 IS - شماره 5 SP - 38 EP - 55 KW - اجتماعی شدن KW - پاندمی KW - کودکان KW - کوید19 KW - مادران DO - 10.22034/aftj.2022.316230.1272 N2 - هدف: کودکی یکی از مهم‌ترین دوره‌های زندگی افراد است و مراقبت و توجه به سلامت جسمانی و روانی کودکان، کیفیت زندگی آن‌ها را در بزرگسالی تحت تاثیر قرار می‌دهد. یکی از مولفه‌های مهم و اساسی سلامت روان، کسب مهارت‌ها و رشد اجتماعی است. این پژوهش با هدف مطالعه‌ چالش‌های مادران در اجتماعی شدن کودکان دبستانی در دوران پاندمی کووید 19 انجام شد. روش: در این پژوهش 12 مادر شاغل و خانه‌دار به صورت هدفمند انتخاب شدند و تحت مصاحبه نیمه ‌ساختاریافته قرار گرفتند. یافته‌ها: یافته‌های حاصل از این پژوهش که به روش تحلیل مضمون مورد بررسی قرار گرفت، به هشت مضمون اصلی منتج شد که عبارتند از: فقدان دلبستگی اجتماعی ناشی از عدم حضور، روابط مجازی آسیب‌زا، چالش‌های خلقی و شخصیتی، اختلال در فرایند پرورش خود نظم‌بخشی، عدم یادگیری بازداری تکانه، کسب برتری از طریق رفتار غیراخلاقی، در هم‌آمیزی مادر و کودک و کاهش نقش حمایتی مادر و فرسودگی وی. نتیجه‌گیری: پژوهش حاضر نشان داد دوران پاندمی کووید 19 و اعمال محدودیت کودکان از حضور در محیط‌های اجتماعی و تعامل با دیگران، رشد اجتماعی آن‌ها را با چالش‌هایی رو ‌به ‌رو کرده است؛ بنابراین پپیشنهاد می‌شود در پژوهش‌های آتی جهت پیشگیری از آثار زیانبار چالش‌های اجتماعی ‌شدن کودکان، به مطالعات آینده پژوهانه پرداخته شود. UR - https://www.aftj.ir/article_144844.html L1 - https://www.aftj.ir/article_144844_30c0a91c9560b1d6695714ea5ac75cf9.pdf ER -