TY - JOUR ID - 129631 TI - اعتبارسنجی مقیاس خودکارآمدی پدر بین پدران دارای دختر دبستانی JO - خانواده درمانی کاربردی JA - AFTJ LA - fa SN - AU - مهدوی نیا, زهرا AU - نوحی, شهناز AU - جان بزرگی, مسعود AD - کارشناس ارشد روانشناسی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران AD - استادیار گروه روانشناسی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران. AD - استاد گروه روانشناسی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، قم، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 2 IS - 1 SP - 143 EP - 158 KW - خودکارآمدی پدر KW - تحلیل عاملی اکتشافی KW - تحلیل عاملی تاییدی KW - هنجاریابی DO - 10.22034/aftj.2021.277446.1061 N2 - هدف: در این مطالعه هنجاریابی، روایی و پایایی مقیاس خودکارآمدی پدر مورد بررسی قرار داده شده است. روش: روش این پژوهش توصیفی مقطعی و از نوع اعتبار سنجی بود.جامعه آماری پژوهش، کلیه پدران دارای دانش‌آموزان دختر ابتدایی در سال تحصیلی 1398-1399 در شهر شاهرود بودند که از بین آن‌ها به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چند مرحله‌ای 346 نفر به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند. برای بررسی روایی پرسشنامه از روش تحلیل عاملی اکتشافی به روش تجزیه به مؤلفه‌های اصلی و از روش آلفای کرانباخ برای بررسی میزان پایایی استفاده شد. سپس برای عوامل منتخب، شاخص‌های ‌تحلیل عاملی تأییدی ‌و ضرایب پایایی همسانی درونی بررسی شدند. کلیه تحلیل‌های آماری توسط نرم‌افزارهای SPSS نسخه 25 انجام پذیرفت. یافته‌ها: یافته‌های بخش تحلیل عاملی نشان داد که با تحلیل عاملی سؤالات و چرخش نتایج با روش واریماکس چهار مؤلفه آشکار می‌شود که تعداد این مؤلفه-های به دست آمده و نیز سؤالاتی که با این مؤلفه‌ها بار عاملی بالایی داشتند تا حد زیادی با یافته‌های مؤلفین پرسشنامه همخوان است. همچنین مشخص شد که هم کل پرسشنامه و هم تمام آزمون های فرعی از ضریب پایایی بالایی برخوردار هستند .نتیجه گیری: در نتیجه می‌توان گفت از این پرسشنامه جهت سنجش خودکارآمدی پدر در جامعه پدران ایرانی می‌توان استفاده نمود. UR - https://www.aftj.ir/article_129631.html L1 - https://www.aftj.ir/article_129631_daa5c0af53e65454b5ea575a01b542ad.pdf ER -