%0 Journal Article %T مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و درمان شناختی-رفتاری بر نشانگان اختلال نافرمانی مقابله‌ای کودکان %J خانواده درمانی کاربردی %I انجمن ایرانی مطالعات زنان %Z 3041-8798 %A اولادیان, سمیرا %D 2020 %\ 08/22/2020 %V 1 %N 2 %P 200-220 %! مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و درمان شناختی-رفتاری بر نشانگان اختلال نافرمانی مقابله‌ای کودکان %K پذیرش و تعهد %K شناختی-رفتاری %K نشانگان نافرمانی مقابله‌ای %R 10.22034/aftj.2020.166065 %X هدف: هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد در مقایسه با اثربخشی درمان شناختی-رفتاری بر نشانگان اختلال نافرمانی مقابله‌ای کودکان بود. روش پژوهش: پژوهش حاضر نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری با گروه آزمایش و گواه بود. در این پژوهش، جامعه آماری متشکل از کودکان 10 تا 12 سال مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر مازندران در سال تحصیلی 97-98 بود. برای نمونه گیری از روش نمونه گیری تصادفی استفاده شد و تعداد 30 کودک انتخاب و به طور تصادفی 10 کودک در گروه آزمایش درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، 10 کودک در گروه آزمایش درمان شناختی-رفتاری و 10 کودک در گروه گواه کاربندی شدند. گروه آزمایش اول پروتکل درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد هیز (2004) و گروه آزمایش دوم پروتکل درمان شناختی-رفتاری  مور و گارلند (2003) هشت جلسه 60 دقیقه­ای را دریافت کردند؛ هر سه گروه در سه مرحله پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری با استفاده از پرسشنامه علائم مرضی کودک (CSI-4) ارزیابی شدند. داده‌های آماری با با استفاده از تحلیل واریانس با اندازه‌گیری‌های مکرر انجام شد. یافته‌ها: یافته‌ها حاکی از آن است که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و درمان شناختی-رفتاری، نشانگان اختلال نافرمانی مقابله‌ای اعضای گروه‌های آزمایش را به طرز معناداری کاهش داده است (46/61=F، 001/0=P). نتایج تحلیل واریانس با اندازه‌گیری‌های مکرر نشان می‌دهد که این کاهش ناشی از مداخلات درمانی بوده است؛ همچنین تأثیرات مداخلات در مرحله پیگیری پایدار بود (05/0=P). علاوه بر این، مقایسه میزان اثربخشی دو رویکرد نشان داد که تأثیر آن‌ها بر نشانگان نافرمانی مقابله‌ای تفاوت معناداری ندارد. نتیجه‌گیری: می‌توان نتیجه گرفت که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و درمان شناختی-رفتاری می‌تواند نشانگان اختلال نافرمانی مقابله‌ای کودکان را کاهش دهد؛ لذا درمان‌گران و مشاورانی که در حوزه کودک فعالیت می‌کنند می‌توانند از این دو رویکرد درمانی جهت کاهش نشانگان اختلال نافرمانی مقابله‌ای کودکان بهره گیرند. %U https://www.aftj.ir/article_166065_e64b07fde351a52a52b1ac1ef1441fe0.pdf