@article { author = {Zarenezhad Ashkezari, Elham and Bagheri, Fariborz and Khalatbari, javad}, title = {The Codification of structural model for tendency to substance abuse with parent-child relation by mediation of communication skills}, journal = {Journal of Applied Family Therapy}, volume = {1}, number = {2}, pages = {141-161}, year = {2020}, publisher = {Iranian Association of Women's Studies}, issn = {3041-8798}, eissn = {3041-8798}, doi = {10.22034/aftj.2020.164973}, abstract = {Aim: The current research was to develop a structural model of the relationship between the tendency to abuse drugs and the patterns of parent-child interaction with the mediation of students' communication skills. Method: The research method was structural equations. The statistical population included all students of Tehran universities. Among them, 600 people were selected by multi-stage random sampling method. The measuring tools of the research included Bagheri and Ghafari's Parent-Child Relationship Model Questionnaire (2012), Zargar Addiction Readiness Scale (2004) and Queendom's Communication Skills (2004). In addition to statistical description, statistical data were analyzed with the help of correlation matrix and PLS structural modeling. Result: The results showed that the endogenous variables of addiction readiness and communication skills have a strong predictive ability of the model and the model has a good fit. The control-orientation of the father has an effect on the communication skills of the studied students. But its effect on substance abuse tendency is rejected. Mother's emotional security is effective on students' addiction readiness (β=0.89, P<0.001) and communication skill is negatively and inversely effective on students' addiction readiness (β=-0.32, P<0.001). Conclusion: t Therefore, it can be concluded that the structural model of the relationship between abuse tendency and parent-child relationship patterns with the mediation of communication skills has a favorable fit.}, keywords = {Structural Model,substance abuse tendency,Communication skills,parent-child relationships}, title_fa = {تدوین مدل ساختاری ارتباط گرایش به سوء مصرف با الگوهای رابطه والد فرزند با میانجیگری مهارت های ارتباطی}, abstract_fa = {هدف: پژوهش حاضر، تدوین مدل ساختاری ارتباط گرایش به سوء مصرف مواد مخدر با الگوهای تعامل والد- فرزند با میانجی­گری مهارت­های ارتباطی دانشجویان بوده است. روش پژوهش: روش پژوهش، از نوع معادلات ساختاری بود. جامعۀ آماری، شامل کلیه دانشجویان دانشگاه­های شهر تهران بود. از بین ایشان تعداد 600 نفر به روش نمونه­ گیری تصادفی چندمرحله­ای انتخاب شدند. ابزار اندازه­گیری پژوهش شامل پرسشنامه الگوی روابط والد و فرزند باقری و غفاری (1392)، مقیاس آمادگی به اعتیاد زرگر (1385) و مهارت­های ارتباطی کویین­دام (2004) بود. داده­های آماری علاوه بر توصیف آماری، به کمک ماتریس همبستگی و مدل‌سازی ساختاری Pls مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ­ها: نتایج نشان داد متغیرهای درون­زای آمادگی اعتیاد و مهارت ارتباطی، قابلیت پیش‌بینی قوی مدل را دارد و مدل از برازش مناسبی برخوردار است؛ کنترل­مداری پدر بر مهارت ارتباطی دانشجویان مورد مطالعه اثرگذار است. اما تأثیر آن بر گرایش به سوءمصرف مواد رد می­شود. امنیت­مداری مادر بر آمادگی اعتیاد دانشجویان مؤثر است (89/0=β، 001/0>P) و مهارت ارتباطی بر آمادگی اعتیاد دانشجویان به­صورت منفی و معکوس موثر می­باشد (32/0-=β، 001/0>P). نتیجه­ گیری: از این­رو، می­توان نتیجه گرفت مدل ساختاری ارتباط گرایش به سوءمصرف با الگوهای رابطه والد فرزند با میانجی­گری مهارت­های ارتباطی از برازش مطلوبی برخوردار است.}, keywords_fa = {مدل ساختاری,گرایش به سوءمصرف مواد,مهارت‌های ارتباطی,روابط والدفرزند}, url = {https://www.aftj.ir/article_164973.html}, eprint = {https://www.aftj.ir/article_164973_4c9e9f799da835de9b56cdcfc6cf935e.pdf} }