@article { author = {Ghafarzadeh namazi, Mojgan and Assadi davodi, Mohamadhosein and Roshanaei, Ali}, title = {A Comparison of Scientism, Religious Tendencies, and Social Capital in Two Fields (University- Seminary Students) during the COVID-19 Era}, journal = {Journal of Applied Family Therapy}, volume = {2}, number = {شماره 5}, pages = {404-415}, year = {2022}, publisher = {Iranian Association of Women's Studies}, issn = {3041-8798}, eissn = {3041-8798}, doi = {10.22034/aftj.2022.334351.1486}, abstract = {Aim: The present research aimed to compare scientism, the levels of religious tendencies, and social capital in two fields (university- seminary students) in Tehran during the COVID-19 era in 2019. Methods: The research was applied in terms of purpose and had a descriptive-comparative design. The statistical population consisted of all students at IRIB University (n=756) and the Islamic Seminary of Qom (n=350), among whom 175 university students and 110 seminary students were selected as the samples using the convenience sampling method. A researcher-made questionnaire was used to collect data, and the obtained data were analyzed based on the independent t-test, and Mann-Whitney U test. Results: There was a significant difference between the two fields (university- seminary students) in terms of scientism (t=5.41, P<0.01), social capital (t=-9.62, P<0.01), and religious tendencies (t=7.93, P<0.01) in a way that the levels of scientism and social capital were higher in university students than in seminary students and the level of religious tendencies was higher in seminary students than university students (P=0.05). Conclusion: Given the significant difference between seminary and university students in scientism, the levels of religious tendencies, and social capital in the crisis, and the constructive interaction between science and religion, it is concluded that science and religion can have an effective interaction in social crises.}, keywords = {scientism,Religious tendencies,Social Capital,COVID-19 era}, title_fa = {مقایسه علم باوری، گرایش‌های دینی و سرمایه اجتماعی در دو حوزه (دانشگاهیان – حوزویان) در دوران کرونا}, abstract_fa = {هدف: هدف پژوهش حاضر مقایسه علم باوری ، میزان گرایش‌های دینی و سرمایه اجتماعی در دو حوزه (دانشگاهیان – حوزویان) در دوران کرونا در شهر تهران در سال 1399بود. روش پژوهش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و طرح پژوهش توصیفی از نوع مقایسه ای بود. جامعه آماری شامل تمام دانشجویان دانشگاه صداوسیما (756نفر ) و حوزه علمیه (350 نفر) بودند که مجموعاً از کل دانشجویان دانشگاه تعداد 175 نفر و از حوزویان 110 نفر به عنوان نمونه با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده ‌شد؛ داده‌های به دست آمد بر اساس آزمون تی مستقل، یومن ویتنی، تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین باور به علم ، سرمایه اجتماعی و گرایشات دینی در دو حوزه (دانشگاهیان – حوزویان) تفاوت معناداری وجود دارد (05/0=P) به این صورت که میزان علم باوری و سرمایه اجتماعی در دانشگاهیان بالاتر از حوزویان و میزان گرایشات دینی در حوزویان بیشتر از دانشگاهیان بود (05/0=P). نتیجه‌گیری: با توجه تفاوت معنادار حوزویان و دانشگاهیان درعلم باوری، میزان گرایش‌های دینی و سرمایه اجتماعی در بحران و تعامل سازنده علم و دین نتیجه گیری می شود که علم و دین در بحران های اجتماعی میتوانند تعاملی موثر داشته باشند.}, keywords_fa = {علم باوری,گرایش‌های دینی,سرمایه اجتماعی,دوران کرونا}, url = {https://www.aftj.ir/article_158654.html}, eprint = {https://www.aftj.ir/article_158654_cb855980ae4d4a490b4989a03e6fe066.pdf} }