@article { author = {Karimi, Rezvan and Zeidabadi, Fatemeh}, title = {The efficacy of life skills training on social adjustment and critical thinking of adolescents}, journal = {Journal of Applied Family Therapy}, volume = {2}, number = {3}, pages = {381-402}, year = {2021}, publisher = {Iranian Association of Women's Studies}, issn = {3041-8798}, eissn = {3041-8798}, doi = {10.22034/aftj.2021.149844}, abstract = {Aim: This study aimed to determine the efficacy of life skills training on social adjustment and critical thinking in adolescent girls and boys. Method: This study was quasi-experimental with a pre-test-post-test design and follow-up stage. The statistical population included 985 adolescent girls and boys in high schools in Sirjan. According to the condition resulting from Coronavirus, 40 subjects were selected by convenience method and were randomly assigned to experimental (n = 20) and control (n = 20) groups. The experimental group was trained by the Life Skills Package of Nikpour (2004) for 10 sessions and the control group did not receive any training. Both groups completed the Singh and Sinha (2003) Social Adjustment Inventory and the California Critical Thinking skills test (1990). The data collected were analyzed using repeated measures of variance. Results: The findings of this study indicated that social skills training is effective on social adjustment (F=7.54, P=0.001) and critical thinking (F=6.84, P=0.002). And this effect was stable at the follow-up stage (P = 0.05). Conclusion: It is accordingly concluded that life skills training, as an underlying mental health skill, is an effective approach in social adjustment of adolescent girls and boys.}, keywords = {life skills,social adjustment,critical thinking,adolescents}, title_fa = {اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی بر سازگاری اجتماعی و تفکر انتقادی نوجوانان}, abstract_fa = {هدف: هدف این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش مهارت­های زندگی بر سازگاری اجتماعی و تفکر انتقادی دختران و پسران نوجوان بود. روش پژوهش: این پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون و مرحله پیگیری بود و جامعه آماری را 985 دختر و پسر نوجوان دوره دوم متوسطه شهر سیرجان تشکیل دادند که با توجه به شرایط پیش آمده کرونا و بر اساس در دسترس 40 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (20 نفر) و گواه (20 نفر) کاربندی شدند. گروه آزمایش تحت آموزش بسته مهارت زندگی نیک پور (1383) به مدت  10 جلسه قرار گرفتند و گروه گواه هیچ آموزشی دریافت نکردند. هر دو گروه به پرسشنامه‌های سازگاری اجتماعی سینگ و سینها (1393) و و پرسشنامه تفکر انتقادی کالیفرنیا (1990) پاسخ دادند. داده­های جمع­آوری شده با استفاده از واریانس اندازه‌های مکرر تحلیل شد. یافته ­ها: نتایج این پژوهش نشان داد آموزش مهارت­های اجتماعی بر سازگاری اجتماعی (54/7=F، 001/0=p) و تفکر انتقاد (84/6=F، 002/0=P) موثر بوده و این تاثیر در مرحله پیگیری پایدار بود (05/0=P). نتیجه گیری: بنابراین نتیجه گیری می شود که آموزش مهارت های زندگی به مثابه مهارت های زیربنایی سلامت روان رویکردی موثر در سازگاری اجتماعی دختر و پسر نوجوان است.}, keywords_fa = {مهارت‌های زندگی,سازگاری اجتماعی,تفکر انتقادی,نوجوانان}, url = {https://www.aftj.ir/article_149844.html}, eprint = {https://www.aftj.ir/article_149844_e134829554123d266673ae97976e313c.pdf} }