@article { author = {Maroufi, Ronak and Ghodarzi, Mahmoud and Yarahmadi, Yahya}, title = {Providing a Model for Predicting Aggression in Male Adolescents Based on Communication Patterns, Differentiation, and Family Cohesion with a Mediating Role of Resilience}, journal = {Journal of Applied Family Therapy}, volume = {2}, number = {4}, pages = {71-94}, year = {2021}, publisher = {Iranian Association of Women's Studies}, issn = {3041-8798}, eissn = {3041-8798}, doi = {10.22034/aftj.2021.290682.1117}, abstract = {Aims: The present study aimed to investigate the aggression prediction model based on communication patterns, family cohesion, and differentiation, considering the mediating role of resilience in male adolescents. Method: The research method was descriptive-correlational, and it had a structural equation modeling type. The statistical population of the present study consisted of all second-grade high school students in Tehran in the academic year of 2019-2020, and 500 students were selected by random cluster sampling. Research tools included Connor-Davidson Resilience Scale (2003), the Novaco Anger Scale (1986), Ritchie & Fitzpatrick Communication Patterns Questionnaire (1990), Scorne and Friedlander Self-Differentiation Scale (1998), and the Family Cohesion Scale By David H. Olson, Joyce Portner, and Yoav Lavee (1985). The structural equation modeling (SEM) by AMOS software was used to analyze data. Result: The results of the conceptual model test indicated that fit indices of the research model were in a good status (GFI=0.95). Communication patterns of dialogue, family cohesion, and differentiation had a direct negative effect on aggression (P=0.05). The indirect effect of the communication pattern of dialogue, family cohesion, and differentiation on adolescent aggression due to resilience was confirmed (P=0.05).  Conclusion: Understanding the underlying factors of aggression not only led to a deeper understanding of adolescents, but also provided bases for taking into account their characteristics and differences in planning and the use of educational facilities, and thus considering expectations according to their age, psychological features, and characteristics.}, keywords = {aggression,Communication Patterns,family cohesion,differentiation,Resilience}, title_fa = {ارائه مدل پیش بینی پرخاشگری در نوجوانان پسر بر اساس الگوهای ارتباطی، تمایز یافتگی و انسجام خانوادگی با نقش واسطه‌ای تاب‌آوری}, abstract_fa = {هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی مدل پیش بینی پرخاشگری بر اساس الگوهای ارتباطی، انسجام خانوادگی و تمایزیافتگی با در نظر گرفتن نقش میانجی تاب آوری در نوجوانان پسر بود. روش پژوهش: روش این پژوهش توصیفی-همبستگی و از نوع مدل سازی معادلات ساختاری بود جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانش آموزان مقطع دوم متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 99-1398 بودند که تعداد 500 دانش آموز با روش خوشه‌ای تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه تاب آوری کانر و دیویدسون (2003)، مقیاس پرخاشگری نواکو (1986)، پرسشنامه الگوهای ارتباطی ریچی و فیتزپاتریک (1990)، مقیاس تمایزیافتگی اسکورن و فریدلندر (1998) و مقیاس انسجام خانوادگی دیوید اچ. السون، جویس پورتنر و یوآو لاوی (1985) بود. برای تحلیل داده ها از روش مدل سازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزارهای Amos استفاده شد. یافته‌ها: نتایج آزمون مدل مفهومی نشان داد شاخص های برازش مدل پژوهش در وضعیت مطلوبی قرار دارد (GFI=.95). الگوی ارتباطی گفت و شنود، انسجام خانوادگی و تمایزیافتگی اثر مستقیم منفی بر پرخاشگری داشتند (05/0=P)؛ اثر غیرمستقیم الگوی ارتباطی گفت و شنود، انسجام خانوادگی و تمایزیافتگی بر پرخاشگری نوجوانان به واسطه تاب آوری مورد تایید قرار گرفت (05/0=P). نتیجه‌گیری: شناخت عوامل زیربنایی پرخاشگری نه تنها باعث درک عمیق تر نوجوانان می شود، بلکه زمینه هایی را فراهم می آورد تا در طرح و برنامه ریزی ها و به کاربردن امکانات پرورشی و آموزشی، ویژگی ها و تفاوتهای آنان مورد توجه قرار گیرد و در نتیجه انتظاراتی مطابق و متناسب با سن، ویژگی ها و خصوصیات روانشناختی در نظر گرفته شود.}, keywords_fa = {پرخاشگری,الگوهای ارتباطی,انسجام خانوادگی,تمایزیافتگی,تاب آوری}, url = {https://www.aftj.ir/article_142257.html}, eprint = {https://www.aftj.ir/article_142257_8aa795454107d19952c219d5e9c6d645.pdf} }