@article { author = {tamizi, noushin and Zargham Hajabi, Majid and MirzaHoseini, Hasan}, title = {Psychometric Properties of the Psychological Capital Questionnaire for Male and Female Gifted Adolescents}, journal = {Journal of Applied Family Therapy}, volume = {2}, number = {3}, pages = {51-72}, year = {2021}, publisher = {Iranian Association of Women's Studies}, issn = {3041-8798}, eissn = {3041-8798}, doi = {10.22034/aftj.2021.283292.1072}, abstract = {Aim: The main purpose of the present study was to investigate psychometric properties of the Farsi version of the Psychological Capital Questionnaire (PCQ, Luthans, Avolio, Avey & Norman, 2007) among male and female gifted adolescents. In this correlational study, 366 adolescents (182 male and 184 female) completed the Psychological Capital Questionnaire (PCQ), Health-oriented Academic Life-Style promoting/reducing Behaviors Questionnaire (HALSBQ, Salehzadeh, Shokri & Fathabadi, 1396), School Engagement Inventory (SEI, Salmela-Aro & Upadaya, 2012) and School Burnout Inventory (SBI, Salmela-Aro, Kiuru, Leskinen & Nurmi, 2009). The confirmatory factor analysis and multi-group methods were used to compute the PCQ's factorial validity and its gender invariance, respectively. The results of confirmatory factor analysis based AMOS software showed that the four factor model of PCQ (self-efficacy, resiliency, optimism and hope) fit well to the data across two groups. The results of multi-group confirmatory factor analysis revealed the cross-group invariance of factorial structure, factor loadings, and factor variances and covariance’s of the PCQ across male and female adolescents. Correlational analyses between psychological capacity with academic well-being and academic life style behaviors provided initial evidence for the PCQ criterion validity. Internal consistency coefficients for the self-efficacy, hope, resiliency and optimism subscales were 0/88, 0/86, 0/86 & 0/80 respectively. In sum, these findings provide evidence for the validity and reliability of the PCQ to measure of psychological capital in male and female gifted adolescents.}, keywords = {Gifted psychology,Multi-group confirmatory factor analysis,psychological capital questionnaire,Sex differences}, title_fa = {ویژگی‌های روان‌سنجی پرسشنامه سرمایه روان‌شناختی در نوجوانان تیزهوش دختر و پسر}, abstract_fa = {هدف: پژوهش حاضر با هدف آزمون روان‌سنجی نسخة فارسی پرسشنامة سرمایة روان‌شناختی (لوتانز، آولیو، آوی و نورمن، 2007) در بین نوجوانان تیزهوش دختر و پسر انجام شد. روش: در مطالعه همبستگی حاضر، 366 نوجوان (182 پسر و 186 دختر) به پرسشنامة سرمایة روان‌شناختی، پرسشنامة سبک زندگی تحصیلی سلامت‌محور (صالح‌زاده، شکری و فتح‌آبادی، 1396الف)، سیاهة مشغولیت تحصیلی (سالملاـ آرو و آپادایا، 2012) و سیاهة فرسودگی مدرسه (سالملا ـ آرو، کیورا، لسکینن و نورمی، 2009) پاسخ دادند. به منظور تعیین روایی عاملی پرسشنامة سرمایة روان‌شناختی از روش‌ آماری تحلیل عاملی تأییدی و به منظور آزمون هم‌ارزی جنسی ساختار عاملی پرسشنامة سرمایة روان‌شناختی از تحلیل عاملی تاییدی چندگروهی استفاده شد. یافته‌ها: نتایج تحلیل عاملی تاییدی بر پایة نرم‌افزار AMOS نشان داد که در دو گروه جنسی، نسخة چهار عاملی پرسشنامة سرمایة روان‌شناختی شامل خودکارآمدی، امید، تاب‌آوری و خوش‌بینی، با داده‌ها برازش مطلوبی داشت. نتایج تحلیل عاملی تاییدی چندگروهی نیز، تغییرناپذری بین‌گروهی ساختار عاملی، بارهای عاملی، مقادیر خطا و واریانس‌ها و کواریانس‌های بین‌عاملی پرسشنامة سرمایة روان‌شناختی را در نوجوانان دختر و پسر نشان داد. نتایج مربوط به همبستگی بین سرمایه روانشناختی با رفتارهای سبک زندگی تحصیلی و بهزیستی تحصیلی به طور تجربی از روایی ملاکی پرسشنامه سرمایه روان‌شناختی حمایت کرد. مقادیر ضرایب همسانی درونی عامل‌های خودکارآمدی، امید، تاب‌آوری و خوش‌بینی به ترتیب برابر با 87/0، 86/0، 86/0 و 80/0 به دست آمد. نتیجه‌گیری: در مجموع، نتایج مطالعة حاضر نشان داد که نسخة فارسی پرسشنامة سرمایة روان‌شناختی برای سنجش سازة سرمایة روان‌شناختی در نوجوانان تیزهوش دختر و پسر، ابزاری روا و پایا بود.}, keywords_fa = {تیزهوش,تحلیل عاملی,سرمایة روان‌شناختی,تفاوت‌های جنسی}, url = {https://www.aftj.ir/article_136422.html}, eprint = {https://www.aftj.ir/article_136422_b732f30cfd76aa04b569e24a91b93da9.pdf} }