پیش بینی سلامت روان بر اساس بازداری هیجانی با نقش میانجی اضطراب در کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی

نویسنده

کارشناس ارشد گروه روانشناسی عمومی، واحد تهران جنوب، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

چکیده

هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر، پیش بینی سلامت روان بر اساس بازداری هیجانی با نقش میانجی اضطراب در کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی است. روش پژوهش: این پژوهش از نوع همبستگی با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه کودکان (10 تا 12 سال) دچار نقص توجه-بیش فعالی که به مراکز توانبخشی شهر تهران مراجعه کردهاند و توانایی پاسخگویی به سوالات پرسشنامه‌‌های پژوهش را داشتند بود که 100 نفر از آنها به عنوان نمونه به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری در این پژوهش پرسشنامههای بازداری هیجانی راجر و نجاریان (1987)، سلامت روان کودکان جلینک و همکاران (1986) و اضطراب آشکار کودکان رینولدز و ریچموند (1978) بود که همگی از اعتبار و پایایی قابل قبولی برخوردار بودند. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از دو روش توصیفی (شاخصهای مرکزی و پراکندگی) و استنباطی (معادلات ساختاری) از نرم افزار SPSS-V23 و Lisrel-V8.8 استفاده گردید. یافته­ ها: نتایج نشان داد که بازداری هیجانی میتواند به صورت مستقیم و غیرمستقیم (با نقش میانجی اضطراب)، سلامت روان را پیشبینی کند (05/0=P). نتیجه ­گیری: به طور کلی نتایج پژوهش حاکی از آن بود که اضطراب در کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی، در رابطه بین سلامت روان و بازداری هیجانی، نقش میانجی دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Predicting mental health based on emotional inhibition with the mediating role of anxiety in children with attention deficit/hyperactivity disorder

نویسنده [English]

  • Zohreh Ghandomizadeh
M.A Department of General Psychology, South Tehran Branch, Payam Noor University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Aim: The purpose of this research is to predict mental health based on emotional inhibition with the mediating role of anxiety in children with attention deficit/hyperactivity disorder. Method: This research is of correlational type using structural equation modeling. The statistical population of the present study included all children (10 to 12 years old) suffering from attention deficit hyperactivity disorder who referred to the rehabilitation centers of Tehran and were able to answer the questions of the research questionnaires, 100 of them were available as a sample by sampling method. Were chosen. The measurement tools in this research were emotional inhibition questionnaires by Roger and Najarian (1987), children's mental health by Jelink et al. (1986) and children's overt anxiety by Reynolds and Richmond (1978), all of which had acceptable validity and reliability. In order to analyze the data, two descriptive (central and dispersion indices) and inferential (structural equations) methods were used using SPSS-V23 and Lisrel-V8.8 software. Results: The results showed that emotional inhibition can directly and indirectly (with the mediating role of anxiety) predict mental health (P=0.05). Conclusion: In general, the research results indicated that anxiety plays a mediating role in the relationship between mental health and emotional inhibition in children with attention deficit/hyperactivity disorder.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Emotional inhibition
  • mental health
  • anxiety
  • attention deficit/hyperactivity disorder
امیری، سهراب.، و سپهریان‌آذر، فیروزه .(1396). بررسی رابطه دشواری در تنظیم هیجان، سیستم‌های فعالساز رفتاری و بازداری رفتاری در پیش‌بینی اضطراب اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی قم، 11(5): 48-60
بابایی، فرامرز .(1398). بررسی رابطه باورهای مذهبی و سلامت روان با میزان اختلال اضطراب، سومین همایش ملی راهکارهای دستیابی به توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی ایران
تقی‌پور، بهزاد.، بشرپور، سجاد.، برزگران، رقیه.، زارع، نرجس.، و زالی‌کره‌ناب، نعمت .(1399). اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر سوگیری توجه و بازداری هیجانی زنان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی، مطالعات روانشناختی، 16(2): 14-26
حسنی، جعفر.، شیخان، ریحانه.، آریاناکیا، المیرا.، و محمودزاده، اکرم .(1392). اضطراب اجتماعی نوجوانان: نقش سبکهای دلبستگی و راهبردهای نظمجویی هیجان، روانشناسی تحولی، 36(9): 363-375
رزمی، علیرضا.، آزموده، معصومه.، رضایی، اکبر.، و هاشمی، تورج .(1399). اثربخشی آموزش کارکردهای اجرایی بر نشانه‌های اضطراب، نارسایی توجه و مهارت‌های اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال بیش‌فعالی در تبریز، آموزش و ارزشیابی، 13(52): 115-135
شاه­میر، اکرم .(1400). پیش بینی سلامت روان بر اساس اضطراب و استرس وهمبستگی اجتماعی ناشی از بیماری کرونا،هفتمین کنفرانس ملی مطالعات مدیریت در علوم انسانی، تهران
شاهی، هاجر.، صادقی‌افجه، زهره.، و مرادی عباس آبادی، فریبا .(1399). رابطه سبک‌های دلبستگی و خودکنترلی با رفتارهای پرخطر دانش‌آموزان دختر دبیرستان‌های شهر تهران، پیشرفت‌های نوین در علوم رفتاری، 5(45): 12-24
صبحی قراملکی، ناصر.، مجدی، نورالدین.، و حضرتی ساقصلو، شیوا .(1394). تبیین و پیش‌بینی علائم و نشانه‌های اختلال اضطراب اجتماعی بر اساس سیستم‌های بازداری/فعالسازی رفتاری و دشواری در تنظیم هیجان، کنفرانس بین‌المللی یافته‌های نوین پژوهشی در روانشناسی و علوم تربیتی
طاهری، عبدالمجید.، قمرانی، امیر.، عسگری، پرویز.، فرامرزی، سالار.، و حافظی، فریبا .(1400). اثربخشی کارکردهای اجرایی بر سطح تعاملات اجتماعی، خودانگی اضطراب کودکان با اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی، تعلیم و تربیت استثنائی، 21(3):114-130
عباسی، مسلم.، مومنی، افسانه.، عقیقی، آرش.، و دانشمندی، سعیده .(1400). مقایسه خودتنظیمی انگیزشی، پردازش هیجانی و حسی در دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص و دانشآموزان بهنجار، ناتوانیهای یادگیری، 10(3): 67-89
فریدونی، صمد.، مهریار، امیرهوشنگ.، جاویدی، حجت‌الله و افشاری، رامین .(1396). رابطه هیجان ابرازشده با سلامت روان و دانش از اسکیزوفرنیا در خانواده‌ی بیماران مبتلا به اختلال، مطالعات روانشناختی، 13(3): 88-103
فلاطونی، ثاره.، پیرخائفی، علیرضا.، و دودانگی، نسرین .(1395). مقایسه کارکردهای اجرایی مغز در کودکان دارای اختلال بیشفعالی و نقص توجه با کودکان دارای اختلال بیشفعالی نقص توجه همراه با اضطراب، روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، 22(3): 200-211
محمدی، الناز.، و شادبافی، محمد .(1400). مقایسه حساسیت به پاداش و تنبیه، بازداری پاسخ و توجه پایدار کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی و اختلال کندگامی شناختی، روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، 27(2): 143-167
محمدی، منیره.، و کرد، بهمن .(1398). پیش‌بینی اضطراب دانشجویان بر اساس دشواری‌های تنظیم هیجان و افکار خودآیند منفی، راهبردهای آموزش (راهبردهای آموزش در علوم پزشکی)، 12(1): 130-134
محمدی مصیری، فرهاد.، حاجلو، نادر.، و ابوالقاسمی، عباس .(1394). بررسی ارتباط بین سیستم‌های فعال‌ساز و بازداری رفتاری، دشواری در تنظیم هیجان و کمرویی با اختلال اضطراب اجتماعی در نوجوانان بهنجار، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، 17(6): 10-21
مردانی، فرزانه.، شفیع‌آبادی، عبدالله.، و جعفری، اصغر .(1399). اثربخشی نقاشی درمانی بر اضطراب کودکان دچار اختلال کاستی توجه/فزون‌کنشی، خانواده درمانی کاربردی، 1(2): 68-84
مظلوم‌زاده، محمدرضا.، اصغری ابراهیم‌آباد، محمدجواد.، شیرخانی، میلاد.، زمانی طاووسی، عالیه.، و صلایانی، فائزه .(1400). رابطه اضطراب کرونا با اضطراب سلامتی: نقش میانجی‌گری دشواری تنظیم هیجان، روانشناسی بالینی، 13(2): 113-128
مقتدری، نازفر.، رفاهی، ژاله.، و خسروی، صدراله .(1390). اثربخشی آموزش ارزش‌های زندگی به کودکان پیش‌دبستانی بر سلامت روان و رشد اجتماعی آنان، روش‌ها و مدل‌های روانشناختی، 1(3): 65-82
ناصری، ابوذر.، قاسمپور، عبداله.، و محمودیاقدم، منصور .(1394). اضطراب جدایی، تنظیم هیجانی و همجوشی فکر-عمل در نوجوانان دختر، روانشناسی معاصر، 10 (ویژهنامه): 1594-1597
نامدار، امیر.، سرابیان، سعید.، و خاتون‌ذبیحی حصاری، نرجس .(1398). رابطه کنترل هیجانی و نظم‌جویی هیجان با رضایت زناشویی در زوجین 45-20 ساله، دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، 62(7): 614-623
References
Argyriou, E., & Lee, A. (2020). The role of distress and fear trans diagnostic dimensions in emotion regulation choice. Journal of Affective Disorders, 276, 433-440
Bloore R., Jose, P., & Roseman, I. (2020). General emotion regulation measure (GERM): Individual differences in motives of trying to experience and trying to avoid experiencing positive and negative emotions. Personality and Individual Differences, 166, 110174.
Carmassi, C., Gesi, C., Massimetti, E., Shear, M., & Dell’Osso, L. (2015). Separation anxiety disorder in the DSM-5 era. Journal of Psychopathology, 21, 365-371
Dvorsky, M. R., & Langberg, J. M. (2019). Predicting Impairment in College Students with ADHD: The Role of Executive Functions. Journal of Attention Disorders, 23(13), 1624–1636
Gross, J.J. (2015). Emotion Regulation: current status and future prospects. Psychological Inquiry, 26(1): 1-26
Gupta, N. & Mohanty, S. (2016). Relationship of burden and social support with expressed emotion in spouses of persons with schizophrenia. Journal of the Indian academy of applied psychology, 42 (1): 172-178
Mogg, K., Salum, G. A., Bradley, B. P., Gadelha, A., Pan, P., Alvarenga, P., & Manfro, G. G. (2015). Attention network functioning in children with anxiety disorders, attention-deficit/hyperactivity disorder and non-clinical anxiety. Psychological medicine, 45(12): 2633-2646
Müller S., Vetsch S., Pershin I., Candrian G., Baschera G. M., Kropotov J. D., Kasper J., Rehim H. A. & Eich D. (2020) EEG/ERP-based biomarker/neuroalgorithms in adults with ADHD: Development, reliability, and application in clinical practice, The World Journal of Biological Psychiatry, 21:3, 172-182
Vanderlind, M., Millgram, Y., Baskin-Sommers, A., Clark, M., & Joormann, J. (2020). Understanding positive emotion deficits in depression: From emotion preferences to emotion regulation. Clinical Psychology Review, 76, 101826
Xuan, X., Chen, F., Yuan, Ch., Zhang, X., Luo, Y., Xue, Y., & Wang, Y. (2018). The relationship between parental conflict and preschool children's behavior problems: A moderated mediation model of parenting stress and child emotionality. Children and Youth Services Review, 95, 209-216
Zablotsky B, Black LI, Maenner MJ, et al. Prevalence and trends of developmental disabilities among children in the United States: 2009-2017. Pediatrics. 2019;144(4). doi:10.1542/peds.2019-0811