تدوین مدل ساختاری رابطه سبک شناختی و خلاقیت هیجانی با نقش میانجی شایستگی هیجانی-اجتماعی دختران نوجوان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه روان‌شناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 دانشیار، گروه روانشناسی و مشاوره، دانشگاه علوم بهزیستی توانبخشی، تهران، ایران

3 استادیار، گروه روان‌شناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

چکیده

هدف: هدف این پژوهش، تدوین مدل ساختاری رابطه سبک شناختی و خلاقیت هیجانی با نقش میانجی شایستگی هیجانی-اجتماعی در دانش‌آموزان دختر دوره دوم دبیرستانی بود. روش پژوهش: روش پژوهش حاضر توصیفی و طرح پژوهش همبستگی از نوع مدل معادلات ساختاری بود. جامعه‌آماری این پژوهش تمام دانش‌آموزان دختر پایه یازدهم دوره دوم متوسطه در سال تحصیلی 98-97 در شهر تهران بودند که از بین آن‌ها، 460 نفر به‌روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه خلاقیت هیجانی آوریل (1999)، پرسشنامه سبک‌های شناختی ویتکین و همکاران (1977)، و پرسشنامه شایستگی هیجانی-اجتماعی زو و جی (2012) جمع‌آوری شد. جهت تحلیل داده‌های پژوهش از ضریب همبستگی‌پیرسون و مدل‌معادلات ساختاری و نرم‌افزارهایSPSS.22 و AMOS.22 استفاده‌شد. سطح معناداری در این پژوهش 05/0 در نظر گرفته شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که ضریب مسیر بین شایستگی هیجانی‌اجتماعی با خلاقیت‌هیجانی (01/0>p، 55/0=(β مثبت‌و‌معنادار بود. نتایج نشان داد شایستگی هیجانی-اجتماعی، رابطه بین سبک ‌شناختی با خلاقیت هیجانی را میانجی‌گری کرد (001/0>p، 22/0=(β . نتیجه‌گیری: شایستگی هیجانی-اجتماعی در رابطه بین سبک‌های شناختی و خلاقیت هیجانی نقش میانجی ایفا می‌کنند. نتایج این پژوهش می‌تواند برای متخصصان حیطه‌های روان‌شناسی، تعلیم‌و‌تربیت و اداره آموزش‌و‌پرورش مفید باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Developing A Structural Model of The Relationship Between Cognitive Style and Emotional Creativity with The Mediating Role of Emotional-Social Competence of Adolescent Girls

نویسندگان [English]

  • Homeira Rahnajam 1
  • Seyed Jalal Younesi 2
  • Mohammad Mehdi Shariat Bagheri 3
1 PhD student, Department of Psychology, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 Associate Professor, Department of Psychology and Counseling, Rehabilitation University of Social Welfare Sciences, Tehran, Iran
3 Assistant Professor, Department of Psychology, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Aim: The aim of this study was to determine the fit of the structural model of deterministic thinking and cognitive style and students' emotional creativity with the mediating role of creativity self-efficacy and emotional-social competence. Methods: The present research method was descriptive and the correlation research design was structural equation model. The statistical population of this study was all 11th grade female students in the second year of high school in the academic year of 2018-19 in Tehran, from which 460 people were selected by cluster random sampling. 5 districts were randomly selected from the districts of Tehran. Data were collected using the April (1999) Emotional Creativity Questionnaire, and Social Emotional Competence Questionnaire Zhu and Ji (2012) were collected. Pearson correlation coefficient and structural equation model and SPSS.22 and AMOS.22 software were used to analyze the research data. Significance level in this study was considered 0.05. Results: The results showed that the path coefficient between social emotional competency and emotional creativity (β=0.55, p<0.001) was positive and significant, and the results showed that social-emotional competency mediated the relationship between cognitive style and emotional creativity (β=0.22, p<0.001). Conclusion: Socio-emotional competency plays a mediating role in the relationship between cognitive styles and emotional creativity. The results of this study can be useful for specialists in the fields of psychology, education and education department.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Emotional Creativity
  • Cognitive Styles
  • Emotional-Social Competence
دهقانی، یوسف.، افشین، سید علی.، سادات حسینی، فریده.، سعیدی، مهری. (1398). نقش میانجی خودکارآمدی تحصیلی در رابطه بین هوش هیجانی و خلاقیت با انگیزش پیشرفت. روان شناسی مدرسه و آموزشگاه. 8(2): 22-42.
امامقلی وند، فاطمه.، کدیور، پروین.، پاشاشریفی، حسن. (1398). شاخص های روان­سنجی پرسشنامه شایستگی هیجانی - اجتماعی دانش آموزان (SECQ). فصلنامه اندازه گیری تربیتی, 9(33): 79-101.
کوپایه ئیها، مریم.، حسینی، افضل السادات.، رضوی نعمت اللهی، ویدا. (1392). بررسی رابطه تفکر قطعی­نگر با خلاقیت و خلاقیت هیجانی. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی. 3(1): 175-200.
References
Abdi, B. (2010). Factor structure of Emotional Creativity Inventory (ECI-Averill, 1999) among Iranian undergraduate students in Tehran universities. Procedia-Social and Behavioral Sciences5, 1442-1446.
Adomako, S., Danso, A., Uddin, M., & Damoah, J. O. (2016). Entrepreneurs’ optimism, cognitive style and persistence. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research.
Agree, E. M., King, A. C., Castro, C. M., Wiley, A., & Borzekowski, D. L. (2015). “It’s got to be on this page”: Age and cognitive style in a study of online health information seeking. Journal of medical Internet research17(3), e3352.
Alencar, E. M. L. S. D., & Fleith, D. D. S. (2016). Relationships between motivation, cognitive styles and perception of teaching practices for creativity. Estudos de Psicologia (Campinas)33, 503-513.
Al-Moadhen, A. A., Packianather, M. S., Setchi, R., & Qiu, R. (2020). Robot task planning in deterministic and probabilistic conditions using semantic knowledge base. In Robotic Systems: Concepts, Methodologies, Tools, and Applications (pp. 1097-1120). IGI Global.
Averill, J. R. (1999). Individual differences in emotional creativity: Structure and correlates. Journal of personality67(2), 331-371.
Balzarotti, S., Biassoni, F., Villani, D., Prunas, A., & Velotti, P. (2016). Individual differences in cognitive emotion regulation: Implications for subjective and psychological well-being. Journal of Happiness Studies17(1), 125-143.
Bianchi, R., & Schonfeld, I. S. (2016). Burnout is associated with a depressive cognitive style. Personality and Individual Differences100, 1-5.
Corgnet, B., Espín, A. M., & Hernán-González, R. (2016). Creativity and cognitive skills among millennials: Thinking too much and creating too little. Frontiers in Psychology7, 1626.
Dampérat, M., Jeannot, F., Jongmans, E., & Jolibert, A. (2016). Team creativity: Creative self-efficacy, creative collective efficacy and their determinants. Recherche et Applications en Marketing (English Edition)31(3), 6-25.
Datu, J. A. D., King, R. B., & Valdez, J. P. M. (2017). The academic rewards of socially-oriented happiness: Interdependent happiness promotes academic engagement. Journal of School Psychology61, 19-31.
DeHaan, C. R., Hirai, T., & Ryan, R. M. (2016). Nussbaum’s capabilities and self-determination theory’s basic psychological needs: Relating some fundamentals of human wellness. Journal of Happiness Studies17(5), 2037-2049.
Diener, E., Seligman, M. E., Choi, H., & Oishi, S. (2018). Happiest people revisited. Perspectives on Psychological Science13(2), 176-184.
Domitrovich, C. E., Durlak, J. A., Staley, K. C., & Weissberg, R. P. (2017). Social‐emotional competence: An essential factor for promoting positive adjustment and reducing risk in school children. Child development88(2), 408-416.
Fanchini, A., Jongbloed, J., & Dirani, A. (2019). Examining the well-being and creativity of schoolchildren in France. Cambridge Journal of education49(4), 391-416.
Fatemi, A. H., Vahedi, V. S., & Seyyedrezaie, Z. S. (2014). The effects of top-down/bottom-up processing and field-dependent/field-independent cognitive style on Iranian EFL learners' reading comprehension. Theory and Practice in Language Studies4(4), 686.
Fredrickson, B. L., Cohn, M. A., Coffey, K. A., Pek, J., & Finkel, S. M. (2008). Open hearts build lives: positive emotions, induced through loving-kindness meditation, build consequential personal resources. Journal of personality and social psychology95(5), 1045.
Witkin, H. A., Moore, C. A., Oltman, P. K., Goodenough, D. R., Friedman, F., Owen, D. R., & Raskin, E. (1977). Role of the field-dependent and field-independent cognitive styles in academic evolution: a longitudinal study. Journal of educational psychology69(3), 197.
Zhou, M., & Ee, J. (2012). Development and validation of the social emotional competence questionnaire (SECQ). The International Journal of Emotional Education.4(2): 27-42.