مقایسه اثربخشی آموزش شایستگی هیجانی-اجتماعی و ذهن آگاهی بر سرزندگی تحصیلی دختران نوجوان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری گروه روانشناسی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران

2 استادیار گروه روانشناسی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران

چکیده

هدف: هدف پژوهش حاضر مقایسه اثر بخشی آموزش شایستگی هیجانی-اجتماعی و ذهن آگاهی بر سرزندگی تحصیلی دختران نوجوان بود. روش پژوهش: این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه و مرحله پیگیری بود و جامعه آماری پژوهش دختران نوجوان در حال تحصیل در مقطع متوسطه دوم ناحیه 7 شهر مشهد در سال تحصیلی 1399 بود که از بین آن‌ها 45 دختر که در سرزندگی تحصیلی دارای نمره پایین تر بودند به عنوان نمونه انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه (هر گروه 15 نفر) کاربندی شدند. گروه آزمایش اول بسته آموزشی شایستگی هیجانی-اجتماعی لارسون و سمدل (2007، 2008) و گروه آزمایش دوم بسته آموزشی ذهن آگاهی ون سون و همکاران (2011) را در هشت هفته به مدت 90 دقیقه دریافت کردند. هر سه گروه در سه مرحله پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری با استفاده از پرسشنامه سرزندگی تحصیلی حسین‌چاری و دهقانی زاده (1391) مورد ارزیابی قرار گرفتند. در این پژوهش جهت بررسی تفاوت های بین گروهی از تحلیل واریانس اندازه های مکرر چندمتغیره و تک متغیره عاملی با در نظر گرفتن عامل درون گروهی (آزمون) و بین گروهی (عضویت گروهی) استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که آموزش شایستگی هیجانی-اجتماعی و ذهن آگاهی باعث افزایش سرزندگی تحصیلی در دانش آموزان دختر شد (05/0=P)؛ همچنین نتایج نشان داد که بین اثربخشی آموزش شایستگی هیجانی-اجتماعی و ذهن آگاهی بر سرزندگی تحصیلی تفاوت معناداری وجود ندارد (05/0<P). نتیجه گیری: می توان نتیجه گرفت که آموزش شایستگی هیجانی-اجتماعی و ذهن آگاهی بر سرزندگی تحصیلی موثر است و تفاوتی بین میزان اثربخشی آنها وجود ندارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Comparison of the Effectiveness of Social-Emotional Competence and Mindfulness Training in Improving the Academic Vitality of Adolescent Girls

نویسندگان [English]

  • Hamideh Sadat Nezakati Hashemian 1
  • Hossein Mahdian 2
  • abolfazl bakhshipoor 2
1 PhD student, Department of Psychology, Bojnord Branch, Islamic Azad University, Bojnord, Iran
2 Assistant Professor, Department of Psychology, Bojnord Branch, Islamic Azad University, Bojnord, Iran
چکیده [English]

Aim: The present study aimed to compare the effectiveness of social-emotional competence and mindfulness training in improving the academic vitality of adolescent girls. Methods: The research had a semi-experimental type with a pretest-posttest design, a control group, and a follow-up phase, and its statistical population consisted of adolescent girls studying in the second-grade high schools of district 7 of Mashhad in the academic year of 2020. Among them, 45 girls with lower scores in academic vitality were selected as the samples and randomly assigned to two experimental groups and a control group (15 per group). The first experimental group received the social-emotional competence training package by Larsen and Samdal (2007, 2008) and the second experimental group received the mindfulness training package by Van San et al. (2011) in eight 90-minute weeks. All three groups were evaluated at the three stages, pre-test, post-test, and follow-up, using the academic vitality questionnaire by Hossein Chari and Dehghanizadeh (2012). In this research, the multivariate and univariate repeated-measures analyses of variance were used considering the intragroup (experimental) and intergroup (group membership) factors to investigate the inter-group differences. Results: The social-emotional competence and mindfulness training increased academic vitality in female students (P=0.05). Furthermore, there was no significant difference between the effectiveness of social-emotional competence and mindfulness training on academic vitality (P>0.05). Conclusion: social-emotional competence and mindfulness training were effective in improving academic vitality and there was no difference between their effectiveness.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Social-emotional competence
  • Mindfulness
  • Academic vitality
احمدپور ترکی، زهرا.، و حکیم جوادی، منصور .(1396). اثربخشی آموزش شایستگی هیجانی- اجتماعی بر حل مساله، پرخاشگری و خوش بینی نوجوانان دارای پایگاه اجتماعی اقتصادی پایین. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه گیلان، دانشکده ادبیات و علوم انسانی.
اسماعیل نیا شیروانی، کامبیز.، ندری، محمد.، و داورنیا، رضا. (1398). تاثر آموزش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر کاهش فرسودگی تحصیلی و افزایش بهزیستی تحصیلی دانشجویان. مجله دانشکده پزشکی زابل، 2(44): 182-173.
امامقلی وند، فاطمه.، کدیور، پروین.، و شریفی، حسن پاشا (1398). پیش بینی شادکامی و خلاقیت بر اساس جو مدرسه با میانجی گری درگیری تحصیلی و شایستگی هیجانی- اجتماعی دانش آموزان دختر دبیرستانی. فصلنامه روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی، 15(52): 181-155.
بدری گرگری، رحیمو، ادیب، یوسفو،  هاشمی نصرت آباد، تورجو، و عرفانی آداب، الهام (1397). مقایسه اثربخشی برنامه یادگیری اجتماعی-هیجانی کودکان قوی بر شایستگی اجتماعی-هیجانی، تاب‌آوری تحصیلی و احساس تعلّق به مدرسه دانش‎آموزان مقطع ابتدایی مناطق برخوردار و محروم شهر همدان. نشریه راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 12(4): 76-62. 
برقی ایرانی، زیبا.، بختی، مجتبی.، و بگیان کوله مرز، محمدجواد. (۱۳۹۴). اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی مبتنی بر پردازش شناختی بر بهزیستی اجتماعی، هیجانی،روانشناختی و کاهش نشانه های کودکان دارای اختلال سلوک. شناخت اجتماعی، ۴(۷): ۱۵۷-۱۷۶.
برهمن، مریم.، موسیوند، محبوبه (1400). رابطه شایستگی اجتماعی، آخرت نگری با بهزیستی مدرسه: نقش واسطه ای، بلوغ عاطفی و اخلاقی نوجوانان در مدارس، مجله روان شناسی تربیتی، 17(59): 212-175.
حسینی، حسین.، قدم پور، عزت الله.، غضنفری، فیروزه.، و میردریکوند، فضل الله. (۱۳۸۹). تأثیر آموزش مهارتهای اجتماعی-هیجانی بر بهزیستی ذهنی و سازگاری تحصیلی دانش آموزان. مجله علوم حرکتی و رفتاری، 2(11)، ۱-۹.
دلاور، علی (1385) مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی، تهران: انتشارات رشد.
ذبیحی حصاری، نرجس خاتون.، حویزه، زینب.، مختاری یوسف آباد، اسیده الهام.، حسینی، طیبه.، و بهادری جهرمی، ثمینه. (۱۳۹۸). تأثیر آموزش مهارتهای اجتماعی بر بهزیستی ذهنی، ناگویی هیجانی و کفایت اجتماعی کودکان با اختلال نافرمانی مقابله ای. فصلنامه سلامت روان کودک، 3(16): ۱۳۸-۱۴۸.
شیرانی بروجنی، سودابه.، شریفی، طیبه.، احمدی، رضا.، و غضنفری، احمد (1399). مقایسه اثربخشی آموزش گروهی شفقت ورزی و کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر بهزیستی ذهنی دانشجویان دختر دارای استرس تحصیلی. مجله بالینی پرستاری و مامایی، پاییر 1399، 9(3): 782-769.
عبداللهی پور، فرزانه. (۱۳۹۶). تاثیر آموزش مهارت های اجتماعی بر افزایش کفایت اجتماعی و کاهش اختلالات رفتاری دانش آموزان دارای مشکلات هیجانیو رفتاری. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان.
عطایی، فاطمه.، احمدی، عبدالجواد.، کیامنش، علیرضا.، سیف، علی اکبر (1398). اثربخشی آموزش ذهن آگاهی در افزایش انگیزش نسبت به تحصیل در دانش آموزان دختر و پسر متوسطه. مجله روان شناسی مدرسه، 8(4): 199-176.
عظیمی کامیار شهنی ییلاق منیجه.، و امیدیان مرتضی(1400). تأثیر بهترین اهداف شخصی و یادگیری اجتماعی-هیجانی بر التزام تحصیلی از طریق واسط گری سرزندگی تحصیلی: تدوین و ارائه یک مدل ساختاری در نوجوانان ایرانی. مجله اندیشه های نوین تربیتی، 17(2): 201-179.
علامه، عاطفه.، شهنی ییلاق، شهناز.، حاجی یخچالی، علیرضا.، و مهرابی زاده هنرمند، مهناز. (۱۳۹۷). تأثیر آموزش مهارتهای مطلوب اجتماعی مبتنی بر برنامه گروه بندیمهارت بر شایستگی اجتماعی دانش آموزان پسر پرخاشگر. راهبردهای شناختی در یادگیری، ۶ (۱): ۴۵-۶۵
قاسمی جوبنه، رضا.، موسوی، سید ولی الله.،  ظنی پور، آذین.، و حسینی صدیق، مریم السادات (1395). رابطه ذهن آگاهی و تنظیم هیجان با تعلل ورزی تحصیلی دانشجویان. دو ماهنامه راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 9(2): 141-134.
احسانی، ابوالفضل.، سهرابی اسمرود، فرامرز.، و  قربان جهرمی، رضا (1399) پژوهشی با عنوان مقایسه اثربخشی آموزش فرزندپروری مثبت و مدیریت استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر فرسودگی تحصیلی دانش آموزان. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، 63(5): 2666-2655.
آخوندی، مریم.، کامیابی، میترا.، صیادی، احمد رضا.، و زین الدینی میمند، زهرا .(1399). اثر بخشی آموزش ذهن آگاهی بر سخت­رویی روانشناختی و خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان دختر پرستاری. نشریه آموزش پرستاری، 9(4): 10-1.
بهراد، حمدالله.، و عبدالله زاده جدی، آیدا .(1396). پیش بینی خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان دوره دوم متوسطه مشکین شهر بر اساس نمره ذهن آگاهی و هیجانات منفی. مجله پیشرفت های نوین در علوم رفتاری، 2(12): 54-68
تجلی، فاطمه.، و اردلان، الهام .(1389).رابطه ابعاد الگو های ارتباطی خانواده با خودکارآمدی و سازگاری تحصیلی.مجله روانشناسی،14(53): 78-62.
حسین چاری، مسعود.، و دهقانی‌زاده، محمدحسین (1391). سرزندگی تحصیلی و ادراک از الگوی ارتباطی خانواده، نقش واسطه ای خودکارآمدی. مجله مطالعات آموزش و یادگیری.4(2): 22-47
رستمی، صباح.، و احمدنیا، شیرین. (۱۳۹۰). تعیین سهم مؤلفه های حمایت اجتماعی ادراک شده در پیش بینی سازگاری اجتماعی دانش آموزان دختر مقطع دبیرستان شهر جوانرود سال ۱۳۸۹. فصلنامه ی پژوهش اجتماعی، ۴( 11): ۱۴۷ - ۱۲۹.
سبزی، ندا.، و فولادچنگ، محبوبه. (۱۳۹۴). نقش واسطه ای باورهای انگیزشی در رابطه ی بین حمایت اجتماعی ادراک شده و سرزندگی تحصیلی، مجلهی آموزش پژوهی، 3(۲): ۴۹-۲۴.
قاسمی جوبنه، رضا (1394). اثربخشی آموزش ذهن آگاهی در کاهش فرسودگی زناشویی زنان دارای همسر معتاد. پایان نامه کارشناسی ارشد مشاوره خانواده. دانشگاه خوارزمی تهران.
سرشار، مریم.، و کیان ارثی، فرحناز (1399). تعیین سهم ذهن آگاهی و بهزیستی روانی در پیش‌بینی یادگیری خود تنظیم شده در دانشجویان. فصلنامه پژوهش های کاربردی روانشناختی، 3(11): 92-83.
سلطانی بناوندی، الهام.، و عسکری زاده، قاسم (1399). پیش‌بینی سرزندگی تحصیلی بر اساس انعطاف‎پذیری خانواده و ذهن‎آگاهی با واسطه‎گری تفکر انتقادی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 20(14): 126- 116.
شکوهی، محمدجعفر.، امیریان زاده، مژگان.، و کشت ورز کندازی، احسان (1400). رابطه ذهن آگاهی با رفتار غیرمولد تحصیل: نقش واسطه ای خودپنداشت تحصیلی. مجله علمی-پژوهشی پژوهش های برنامه درسی، انجمن مطالعات برنامه درسی ایران، 1(21): 208-178.
عرفانی اداب، الهام. (۱۳۹۷). مقایسه اثربخشی برنامه یادگیری اجتماعی-هیجانی کودکان قوی بر تاب آوری تحصیلی، شایستگی اجتماعی-هیجانی و احساس تعلق به مدرسه در دانش آموزان ابتدایی مناطق برخوردار و محروم شهر همدان رساله دکتری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تبریز
عطایی، فاطمه.، احمدی، عبدالجواد.، کیامنش، علیرضا.، و سیف، علی اکبر (1398). اثربخشی آموزش ذهن آگاهی در افزایش انگیزش نسبت به تحصیل در دانش آموزان دختر و پسر متوسطه. مجله روان شناسی مدرسه، 8(4): 199-176.
مرادی، مرتضی.، دهقانی زاده، محمد حسین.، و سلیمانی خشاب، عباسعلی. (۱۳۹۴). حمایت اجتماعی ادراک شده و و سرزندگی تحصیلی؛ با نقش واسطه ای باورهای خودکارآمدی تحصیلی مجله‌ی مطالعات آموزش و یادگیری، 7(۱) پیاپی1/68، ۲۴-۱
References
Al-Rawahi, N. M., & Al-Balushi, S. M. (2015). The Effect of Reflective Science Journal Writing on Students' Self-Regulated Learning Strategies. International Journal of Environmental and Science Education, 10(3), 367-379.
Arfaie K.(2005). Assessing motivating factors in choosing midwifery as a career at medical sciences universities of Tehran، [dissertation]. Nursing and midwifery faculty: Shaheed Beheshti Univ; 2005. Persian.
Baer, R.A., Smith, G. T., Hopkins, J., Krietemeyer, J., & Toney, L. (2006). Using Self- Report Assessment Methods to Explore Facets of Mindfulness. Assessment, 13(1), 27-45.
Bassi, M., Steca, -P.; Delle Faye, A., & Caprara, G. V. (2007). Academic self-efficacy beliefs and quality of experience in learning. Journal of Youth and Adolescence, 36(3), 301-312.
Bernacki, M. L., Nokes-Malach, T. J., & Aleven, V. (2015). Examining self-efficacy during learning: variability and relations to behavior, performance, and learning. Metacognition and Learning, 10(1), 99-117.
Brown, K. W., & Ryan, R. M. (2003). The benefits of being present: Mindfulness and its role in psychological well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 84(4)822-848.
Carroll, A., Houghton, S., Wood, R., Unsworth, K., Hattie, J., Gordon, L., & Bower, J. (2009). Self-efficacy and academic achievement in Australian high school students: The mediating effects of academic aspirations and delinquency. Journal of Adolescence, 32(4), 797-817.
Cejudo, J., Losada, L., Feltrero, R. (2020). Promoting Social and Emotional Learning and Subjective Well-Being: Impact of the Aislados Intervention Program in Adolescents. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17, 609-617.
Chen, X., Breslow, L., & DeBoer, J. (2018). Analyzing productive learning behaviors for students using immediate corrective feedback in a blended learning environment. Computers & Education, 117, 59-74.
Cleary, T. J., Velardi, B., & Schnaidman, B. (2017). Effects of the Self-Regulation Empowerment Program (SREP) on middle school students' strategic skills, self-efficacy, and mathematics achievement. Journal of school psychology, 64, 28-42.
Coelho, V.A., Sousa, V. & Marchante. M. (2015). Development and Validation of the Social and Emotional Competencies Evaluation Questionnaire. Journal of Educational and Developmental Psychology, 5, 139- 147.
Collie, R. J., Martin, A. J., Bottrell, D., Armstrong, D., Ungar, M., & Liebenberg, L. (2017). Social support, academic adversity and academic buoyancy: a person-centred analysis and implications for academic outcomes. Educational Psychology, 37(5), 550-564.
Collie, R. J., Martin, A. J., Malmberg, L.‐E., Hall, J., & Ginns, P. (2015). Academic buoyancy, student's achievement, and the linking role of control: A cross‐lagged analysis of high school students. British Journal of Educational Psychology, 85(1), 113–130.
Cotugno, A. J. (2009). Group interventions for children with autism spectrum disorders:A focus on social competency and social skills, Jessica Kingsley Publishers
Crosnoe, R. & Needham, B. (2004). Holism, contextual variability, and the study of
Dawson, M., & Pooley, J. A. (2013). Resilience: The role of optimism, perceived parental autonomy support and perceived social support in first year university students.
Deepika, K., & Prema, N. (2017). Peer Pressure in Relation to Academic Achievement of Deviant Students. International Journal of Environmental and Science Education.
Denault, A.S., & Déry, M. (2015). Participation in Organized Activities and Conduct Problems in Elementary School, the Mediating Effect of Social Skills. Journal of Emotional and Behavioral Disorders, 23(3), 167-179.
Denham, S. A., et al. (2012). "Early childhood teachers as socializers of young children's emotional competence." Early Childhood Education Journal 40(3): 137-143.
Dobia, B., Parada. R.H., Roffey, S., & Smith, M. (2019). Social and emotional learning: From individual skills to class cohesion. Educational and Child Psychology, 36(2), 78-85.
Duijn, M., Rosenstiel, I. V., Schats, W., Smallenbroek, C. & Dahmen, R. (2011). Vitality and health: A lifestyle programme for employees. European Journal of Integrative Medicine, 3, 97-10.
Elias, M. J. (2006). The connection between academic and social-emotional lerning. Journal of clinical child psychology. N, 4. pp, 4- 14.
Elias, S. M. and MacDonald, S. (2007). “Using past performance, proxy efficacy, and academic self-efficacy to predict college performance”. Journal of Applied Social Psychology, 37, 2518-2531.
Elmore, G. M., & Huebner, E. S. (2010). Adolescents' satisfaction with school experiences: Relationships with demographics, attachment relationships, and school engagement behavior. Psychology in the Schools, 47(6), 525-537.
Evans, S., Fernando S., Findler, M., Stowell, C., Smart, C., & Haglin, D. (2008). Mindfulness-based cognitive therapy for generalize anxiety disorder. Journal of anxiety disorders, 22, 716-721.
Fredickson, B. (2001). "The role of positive emotions in positive psychology." American psychologist 56(3): 218-226.
Fredrickson, B. L. and M. F. Losada (2005). "Positive affect and the complex dynamics of human flourishing." American psychologist 60(7): 678-686.
Fredrickson, B. L. and M. F. Losada (2013). "" Positive affect and the complex dynamics of human flourishing": Correction to Fredrickson and Losada (2005).
Frey, K. S., et al. (2000). "Second Step: Preventing aggression by promoting social competence." Journal of Emotional and Behavioral Disorders 8(2): 102-112.
Friedlander, L. J., Reid, G. J., Shupak, N., & Cribbie, R. (2007). Social support, self-esteem, and stress as predictors of adjustment to university among first-year undergraduates. Journal of college student development, 48(3), 259-274.
friendships in adolescent development. Child Development, 75, 264-279.
Galla, B. M., Wood, J J., Tsukayama, E., Har, K., Chiu, A. W., & Langer, D. A. (2014). A longitudinal multilevel model analysis of the within-person and between-person effect of effortful engagement and academic self-efficacy on academic performance. Journal of School Psychology, 52(3), 295-308.
Gerard, J. M., Landry-Meyer, L., & Roe, J. G. (2006). Grandparents raising grandchildren: The role of social support in coping with caregiving challenges. The International Journal of Aging and Human Development, 62(4), 359-383.
Ghahremani, L., Alipoor, M., Amoee, S., & Keshavarzi, S. (2017). Health Promoting Behaviors and Self-efficacy of Physical Activity During Pregnancy: An Interventional Study. International Journal of Women's Health and Reproduction Sciences, 5(3), 181-186.
Halberstadt, A. G., Denham, S. A. & Dunsmore, J. C. (2001). Affective social competence. Social Development, 10(1), 79-119.
Kabat-Zinn, J. (1982). An outpatient program in behavioral medicine for chronic pain based on the practice of mindfulness meditation. General Hospital Psychiatry, 4, 33-47.
Kabat-Zinn, J. (1990). Full Catastrophe Living: Using the Wisdom of Your Body and Mind to Face Stress, Pain and Illness. New York: Delacort.
Keng, s., Smoski, M., & Robins, C.(2011). Effects of mindfulness on sychological health: Areview of empirical studies. Clinical Psychological Review, 31(8), 1041-1056.
Khine, M. S., Fraser, B. J., Afari, E., Oo, Z., & Kyaw, T. T. (2018). Students' perceptions of the learning environment in tertiary science classrooms in Myanmar. Learning Environments Research, 21(1), 135-152.
Kim, M. J., Doh, H. S., Hong, J. S., & hoi, M. K. (2011). Social skills training and parent education programs for aggressive preschoolers and their parents in South Korea. Children and Youth Services Review, 33, 838-845.
Koerner, A. F., & Fitzpatrick, M. A. (2002). Toward a theory of family communication. Communication theory, 12(1), 70-91.
Koerner, A. F., Schrodt, P., & Anne, M. (2017). A Grand Theory of Family Communication. Engaging Theories in Family Communication: Multiple Perspectives.
Kwok, S. Y., et al. (2015). "The roles of emotional competence and social problem solving in the relationship between physical abuse and adolescent suicidal ideation in China." Child abuse & neglect 44: 117-129.
Loannis, A. & Efrosini, K. Nonverbal social interaction skills of children with learning disabilities. Research in developmental disabilities 2008, 29, 1-10
lorsbach, A., & Jinks, J. (1999). Self-efficacy theory and learning environment research. Learning environments research, 2(2), 157-167.
Martin, A. J., & Marsh, H. W. (2006). Academic resilience and its psychological and educational correlates: A construct validity approach. Psychology in the Schools, 43(3), 267-281.
Martin, A. J., & Marsh, H. W. (2008). Academic buoyancy: Towards an understanding of students’ everyday academic resilience. Journal of School Psychology, 46, 53-83.
Martin, A. J., & Marsh, H. W. (2009). Academic resilience and academic buoyancy: Multidimensional and hierarchical conceptual framing of causes, correlates and cognate constructs. Oxford Review of Education, 35(3), 353-370.
Martin, A. J., Colmar, S. H., Davey, L. A., & Marsh, H. W. (2010). Longitudinal modelling of academic buoyancy and motivation: Do the. 5Cs hold up over time?. British Journal of Educational Psychology, 80(3), 473-496.
Martin, A. J., Ginns, P., Brackett, M. A., Malmberg, L., & Hall, J. (2013). Academic buoyancy and psychological risk: Exploring reciprocal relationships. Learning and Individual Differences, 27, 128-133.
McMillan, J. H., & Reed, D. F. (1994). At-risk students and resiliency: Factors contributing to academic success. The Clearing House, 67(3), 137-140.
Mega, C., Ronconi, L., & De Beni, R. (2014). What makes a good student? How emotions, self-regulated learning, and motivation contribute to academic achievement. Journal of Educational Psychology, 106(1), 121.
Mendez, J. L., et al. (2002). "Identifying and promoting social competence with African American preschool children: Developmental and contextual considerations." Psychology in the Schools 39(1): 111-123.
Mensah, M. K., & Kuranchie, A. (2013). Influence of parenting styles on the social development of children. Academic Journal of Interdisciplinary Studies, 2(3), 123.
Mucherah, W. (2008). Classroom climate and students' goal structures in high-school biology classrooms in Kenya. Learning Environments Research, 11(1), 63-81.
Parhomenko, K. (2014). "Diagnostic Methods of Socio-Emotional Competence in Children." Procedia-Social and Behavioral Sciences 146: 329-333.
Piko, B. F. & C. Hamvai. (2010). Parent, School and Peer Related Correlates of Adolescents' Life Satisfaction. Children and Youth Services Review. 32: 1479-1482.
Poondej, C., & Lerdpornkulrat, T. (2016). Relationship between motivational goal orientations, perceptions of general education classroom learning environment, and deep approaches to learning. Kasetsart Journal of Social Sciences, 37(2), 100-103.
Putwain, D., Sander, P., & Larkin, D. (2013). Academic self- efficacy in study- related skills and behaviours: Relations with learning- related emotions and academic success. British Journal of Educational Psychology, 83(4), 633-650.
Riggs, N. R., et al. (2006). "Executive function and the promotion of social-emotional competence." Journal of Applied Developmental Psychology 27(4): 300-309
Rueter, M. A., & Koerner, A. F. (2008). The effect of family communication patterns on adopted adolescent adjustment. Journal of Marriage and Family, 70(3), 715-727.
Schonert-Reichl, K. (2017). Social and Emotional Learning and Teachers. The Future of Children, 27 (1), 136-155.
Shoji, K., Cieslak, R., Smoktunowicz, E., Rogala, A., Benight, C. C., & Luszczynska, A. (2016). Associations between job burnout and self-efficacy: a meta-analysis. Anxiety, Stress, & Coping, 29(4), 367-386.
Smit, K., de Brabander, C. J., Boekaerts, M., & Martens, R. L. (2017). The self-regulation of motivation: Motivational strategies as mediator between motivational beliefs and engagement for learning. International Journal of Educational Research, 82, 124-134.
Squires, J. (2002). The importance of early identification of social and emotional difficulties in preschool children. Center for international rehabilitation.
Tarbetsky, A. L., Martin, A. J., & Collie, R. J. (2017). Social and emotional learning,social and emotional competence, and students' academic outcomes: The roles of psychological need satisfaction, adaptability, and buoyancy. In E. Frydenberg, A. J. Martin, & R. J. Collie (eds.), Social and emotional learning in Australia and the Asia-Pacific (pp. 17-39). Singapore: Springer.
Van Dinther, M., Dochy, F., & Segers, M. (2011). Factors affecting students' self-efficacy in higher education. Educational research review, 6(2), 95-108.
Voydanoff, P., & Donnelly, B. W. (1999). Risk and protective factors for psychological adjustment and grades among adolescents. Journal of Family Issues, 20(3), 328-349.
Way, N., & Greene, M. L. (2006). Trajectories of perceived friendship quality during adolescence: The patterns and contextual predictors. Journal of Research on Adolesence, 16(2), 293-320.