هدف: هدف این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش مثبت اندیشی بر ترس از زایمان و خودکارآمدی زایمان در زنان باردار نخستزای بود. روش پژوهش: روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون_ پس آزمون با گروه گواه و مرحله پیگیری بود و جامعه آماری زنان باردار نخستزا شهر ساری در پاییز سال 1398 بود. نمونه آماری در این پژوهش شامل 30 زنان باردار (15نفر گروه گواه و15 نفر گروه آزمایش) که به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه خودکارآمدی زایمان لوئی (1993) و پرسشنامه ترس به زایمان هارمن (1988) بود. گروه آزمایش به مدت هشت جسله تحت مداخله روان درمانی مثبت گرا اوهانلون و برتولینو (2012) قرار گرفت. دادهها با استفاده از واریانس اندازههای تکراری تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد که مداخله روان درمانی مثبتگرا بر ترس از زایمان (25/109=F، 001/0=P) و خودکارآمدی زایمان (19/80=F، 001/0=P) در مرحله پس آزمون موثر است؛ این تاثیر در مرحله پیگیری نیز پایدار بود (05/0=P). نتیجهگیری: نتایج نشان میدهد که روان درمانی مثبتگرا از طریق کاهش ترس از زایمان و افزایش خودکارآمدی زایمان، سزارینهای غیرضروری را کاهش میدهد.
عمادیان, سیده علیا. (1401). اثربخشی آموزش مثبت اندیشی بر ترس از زایمان و خودکارآمدی زایمان در زنان باردار. خانواده درمانی کاربردی, 3(2), -. doi: 10.22034/aftj.2022.326439.1366
MLA
سیده علیا عمادیان. "اثربخشی آموزش مثبت اندیشی بر ترس از زایمان و خودکارآمدی زایمان در زنان باردار". خانواده درمانی کاربردی, 3, 2, 1401, -. doi: 10.22034/aftj.2022.326439.1366
HARVARD
عمادیان, سیده علیا. (1401). 'اثربخشی آموزش مثبت اندیشی بر ترس از زایمان و خودکارآمدی زایمان در زنان باردار', خانواده درمانی کاربردی, 3(2), pp. -. doi: 10.22034/aftj.2022.326439.1366
VANCOUVER
عمادیان, سیده علیا. اثربخشی آموزش مثبت اندیشی بر ترس از زایمان و خودکارآمدی زایمان در زنان باردار. خانواده درمانی کاربردی, 1401; 3(2): -. doi: 10.22034/aftj.2022.326439.1366