پیش‌بینی هراس کرونایی براساس استحکام روانی دختران: با نقش واسطه‌ای خودانتقادی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد مشاوره و راهنمایی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن،ایران

2 کارشناس ارشد مشاوره و راهنمایی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران

3 کارشناس ارشد روانشناسی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

4 کارشناسی ارشد مشاوره توانبخشی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با هدف پیش‌بینی هراس کرونایی براساس استحکام روانی بواسطه خودانتقادی در دانشجویان دختر انجام شد. روش پژوهش: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دختر دانشگاه‌ آزاد واحد تنکابن بود که از میان آن‌ها، بر طبق فرمول کوکران تعداد 200 نفر به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهشی شامل مقیاس اضطراب بیماری کرونا علیپور و همکاران (1398)، پرسشنامه استحکام روانی کلا، ارله و سویل (2002) و مقیاس سطوح خودانتقادی تامسون و ظروف (2004) بود. داده‌ها با استفاده از آزمون ضریب همبستگی و رگرسیون سلسله مراتبی همزمان بوسیله نرم‌افزار SPSS23 مورد تجزیه‌ و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج نشان داد استحکام روانی پیش‌بینی‌کننده معنا‌دار اضطراب کرونا است، همچنین خودانتقادی پیش‌بینی کننده معنادار اضطراب کرونا است و وقتی در رابطه بین استحکام روانی و اضطراب کرونا، خودانتقادی به عنوان متغیر واسطه‌ای وارد شود، این رابطه کاهش می‌یابد (01/0=P). نتیجه‌گیری: براساس نتایج حاصله، توجه به استحکام روانی بواسطه خودانتقادی در میزان تجربه هراس کرونایی در دانشجویان دختر نقش بسزایی دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Prediction of Coronavirus anxiety based on the mental strength of girls: With the mediating role of self-criticism

نویسندگان [English]

  • Fatemeh Mahmoudi 1
  • Zahra Abdian 2
  • Elham Maali Mehrabani 3
  • Marzieh sarikhani 4
1 Master of Counseling and Guidance, Faculty of Educational Sciences and Counseling, Islamic Azad University, Roodehen Branch, Iran
2 Master of Counseling and Guidance, Faculty of Educational Sciences and Counseling, Islamic Azad University, Roodehen Branch, Iran
3 Master of Psychology, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, North Tehran Branch, Iran
4 M.Sc., Rehabilitation Counseling, Psychology and Educational Sciences, Islamic Azad University, South Tehran Branch, Iran
چکیده [English]

Aim: This study aimed to predict Coronavirus anxiety based on the mental strength with the mediating role of self-criticism among girl university students. Methods: The present study was descriptive and correlational, and the statistical population included all female students of Tonekabon Azad University. And according to Cochran's formula, 200 people among this population were selected by the convenience sampling method. The research instruments included Alipour et al.'s Corona Anxiety Scale (2015), Kola, Erle, and Seville's (2002) Psychological Strength Questionnaire, and the Thompson and Zorof (2004) scale for self-critical levels. The data were analyzed using a correlation coefficient test and simultaneous hierarchical regression by SPSS23 software. Results: The results indicated that mental strength was a significant predictor of Coronavirus anxiety (P = 0.01), and self-criticism was a significant predictor of Coronavirus anxiety. Also, when self-criticism is presented as a mediating variable in the relationship between psychological strength and Coronavirus anxiety, this relationship decreases (P = 0.01). Conclusion: According to the results, paying attention to mental strength by using self-criticism plays a significant role in the level of experiencing Coronavirus anxiety among female students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Coronavirus Anxiety
  • Psychological Strength
  • Self-Criticism
آریاپوران، سعید.، و موسوی، سیدولی‌اله. (1400). اضطراب بیماری کرونا در ورزشکاران رشتۀ بدنسازی: نقش ذهن‌آگاهی ورزشی و استحکام روانی. مطالعات روانشناسی ورزشی، 11(3): 58-67
احمدراد، فرید. (1399). ابعاد روان‌شناختی بحران کرونا و شیوه‌های آموزشی کاهش آن. فصلنامه روان‌شناسی تربیتی، 16(55): 27-54.
بخشیان، حمید. (1396). رابطه اضطراب رقابتی، استحکام روانی و هوش هیجانی در دانشجویان ورزشکار و غیرورزشکار. کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه تبریز.
رحمتی، فروغ.، و نعیمی‌کیا، ملیحه. (1394). ارتباط استحکام روانی با هوش هیجانی و مقایسه آن بین دانشجویان ورزشکار و غیرورزشکار. مجله پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، 11(22): 148-141.
شریعتی، مریم.، حمید، نجمه.، هاشمی، اسماعیل.، بشیلده، کیومرث.، و مرعشی، علی. (1395). اثربخشی درمان مبتنی بر مهرورزی بر افسردگی و خودانتقادی دانشجویان دختر. دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، 17 (1): 50-43.
   علی پور، احمد.، قدمی، ابوالفضل.، علیپور، زهرا.، و عبداله زاده، حسن .(1398). اعتباریابی مقدماتی مقیاس اضطراب بیماری کرونا (CDAS) در نمونه ایرانی. فصلنامه علمی- پژوهشی روانشناسی سلامت.8(32):163-175
عینی، ساناز.، عبادی، متینه.، و ترابی، نغمه. (1399). تدوین مدل اضطراب کرونا در دانشجویان براساس حس انسجام و تاب آوری: نقش میانجی حمایت اجتماعی ادراک شده. فرهنگ مشاوره و روان درمانی، 11(43): 1-32.
موسوی، اشرف السادات.، و قربانی، نیما. (1385). خودشناسی، خودانتقادی و سـلامت روان. مطالعات روانشناختی، 2(3-4):91-75.
References
Abacizadeh, K. (2020). Banning Advertising Unhealthy Products and Services in Iran: A One- Decade Experience.” Risk. Management and Healthcare Policy, 13: 965-971
Akhteh, M., Alipor, A., & Sarifi Saki, S (2014). Effectiveness of stress management training in reducing anxiety and Met worry of Women who had abortion several times. Science Journal of Business and Management, 3(11): 120-129.
Bajema, K. L. (2020). “Persons evaluated for 2019 Novel coronavirus- United States, January 2020”. Morbidity and mortality weekly report, 69 (6): 166-172
Campbell, A. M. (2020). An increasing risk of family violence during the Covid-19 pandemic: Strengthening community collaborations to save lives. Forensic Science International: Reports, 100089, 1-3.
Carvalho, C. S. (2021). The Traumatic Impact of the COVID-19 Pandemic on the Psychological Distress of University Students and Professors: The Mediating Role of Self-Criticism and Experiential Avoidance (Doctoral dissertation, Universidade de Coimbra).
Clough P, Earle K, Sewell D. (2002). Mental toughness: The concept and its measurement. Solutions in sport psychology, 32-43.
Dorvily, M., Etchebaster, M., Forsse, J. S., Amasay, T., & Papadakis, Z. (2021). COVID-19 Adherence to Physical Activity Guidelines Moderates the Mental Health/Toughness Relationship on Black/Hispanic Females. In International Journal of Exercise Science: Conference Proceedings, 2(13): 3-12
Gomes, M. C. F. (2021). The traumatic impact of the Covid-19 pandemic on the psychological distress of Portuguese teachers: the mediating role of self-criticism and experiential avoidance (Doctoral dissertation, Universidade de Coimbra).
FORSSE, S., & STAMATIS, A. (2020). TACSM Abstract Enhancing Mental Toughness in Student-Athletes during the COVID-19 Pandemic via Educational-Based Psychological Skills Training: Preliminary Results of a Pilot Study.
Grevenstein, D., & Bluemke, M (2015). Can the Big Five explain the criterion validity of Sense of Coherence for mental health, life satisfaction, and personal distress? Personality and Individual Differences.77: 106–111.
Hutchinson, A.M.K., Suart, A.D., Pretorius, H.G (2011). The relationships between temperament, character strengths, and resilience. In The Human Pursuit of Well-Being: A Cultural Approach; Brdar, I., Ed., Springer: Dordrecht, the Netherlands, 133–144.
Huang, Y. and N. Zhao (2020). Generalized anxiety disorder, depressive symptoms and sleep quality COVID-19 outbreak in china: a web- based cross- sectional survey. Psychiatry research, 288: 112954.
Iancua, L., Bodnerb, E., & Ben-Zionc, I.Z. (2015). Self-esteem, dependency, self-efficacy and self-criticism in social anxiety disorder. Comprehensive Psychiatry, 58: 165-171.
James, K., Verplanken, B., & Rimes, K.A. (2015). Selfcriticism as a mediator in the relationship between unhealthy perfectionism and distress. Personality and Individual Differences, 79: 123-128.
Jernigan, J. A., Low, D. E., & Helfand, R. F. (2020). Combining Clinical and Epidemiologic Features for Early Recognition of SARS. Emerging Infectious Diseases, 10(2): 327- 333. https://dx.doi.org/ 10.3201/eid1002.030741.
Lindblad, C., Sandelin, K., Petersson, L. M., Rohani, C., & Langius-EKlӧf, A (2016). Stability of item sense of coherence (SOC) scale: a longitudinal prospective study in women for breast cancer. Quality of Life Research, 25(3): 753-760
Ling, C. Q. (2020). Traditional Chinese medicine is a resource for drug discovery against 2019 novel coronavirus (SARS-CoV-2). Journal of integrative medicine, 18(2): 87.
Panpakdee, C., & Limnirankul, B (2018). Indicators for assessing socialecological resilience: A case study of organic rice production in northern Thailand. Kasetsart Journal of Social Sciences, 39(3): 414- 421.
Pham, H., Torres, H., & Sharma, P. (2019, February). Mental health implications in bladder cancer patients: a review. In Urologic Oncology: Seminars and Original Investigations (Vol. 37, No. 2, pp. 97-107). Elsevier.
Poudel-Tandukar, K., Chandler, G.E., Jacelon, C.S., Gautam, B., BertoneJohnson, E.R., & Hollon, S.D (2019). Resilience and anxiety or depression among resettled Bhutanese adults in the United States. International Journal of Social Psychiatry, 65(6): 496-506.
Shanafelt, T., Ripp, J., & Trockel, M. (2020). Understanding and addressing sources of anxiety among health care professionals during the COVID-19 pandemic. Jama, 323(21): 2133-2134.
Solano, J. P. C., da Silva, A. G., Soares, I. A., Ashmawi, H. A., & Vieira, J. E (2016). Resilience and hope during advanced disease: a pilot study with metastatic colorectal cancer patients. BMC Palliative Care, 15(1): 70-78
Thompson, R. & Zuroff, D. C. (2004). The Levels of Self-Criticism Scale: Comparative self-criticism and internalized self-criticism. Personality and Individual Differences, 36(2): 419-430.
Wahyuni, E., Fitri, S., & Cahyawulan, W. (2021). Emotion regulation difficulties and self-criticism among university students during covid 19 pandemic in indonesia. in proceeding: 2nd auckland international conference on social sciences, education, entrepreneurship and technology 2021 (p. 94).
Wood, B (2019). Role of resilience in buffering the effect of work -school conflict on negative emotional responses and sleep health of college students. Journal of Occupational Health Psychology, 18(4): 384-394.
World Health Organization. (2020). Coronavirus disease 2019 (COVID-19) situation report–34. Geneva, Switzerland: World Health Organization. https://www. who.int /docs/default-source/ coronaviruse /situation-reports/20200223-sitrep34-covid-19.pdf?sfvrsn= 44ff8fd3 _ 2pdf icon