بررسی رابطه ساختاری سرمایه روان شناختی و استحکام روانی: نقش میانجی تحمل ابهام و شادکامی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روانشناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 دانشیار گروه روانشناسی، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

3 استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

4 استادیار گروه روانشناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

چکیده

هدف: هدف این پژوهش تبیین رابطه ساختاری سرمایه روان‌شناختی و استحکام روانی و نقش میانجی تحمل ابهام با شادکامی بود. روش پژوهش: پژوهش حاضر یک طرح همبستگی و جامعه آماری دانشجویان دانشگاه آزاد تهران واحد علوم تحقیقات در سال تحصیلی 1400-1399 بود که 380 دانشجوی دختر و پسر با روش تصادفی انتخاب و به پرسشنامه‌های شادکامی آکسفورد (آرگایل و دیگران، 1987)، سرمایه روان‌شناختی (لوتانز و آولیو، 2007)، استحکام روانی (کلاف و دیگران، 2002) و مقیاس تحمل ابهام (باهر و داگاس، 2002) پاسخ دادند. دادهها با استفاده از ضرایب همبستگی و تحلیل مسیر و با نرم افزار spss و Amos تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان داد بین مؤلفه‌های سرمایه روان‌شناختی (تاب‌آوری، خوش‌بینی، امیدواری و خودکارآمدی)، مؤلفه‌های استحکام روانی (تعهد، مبارزه‌جویی، مهار و اعتماد) و تحمل ابهام با شادکامی دانشجویان رابطه مثبت معنادار وجود دارد. نتایج آزمون مدل‌یابی نشان داد مدل شادکامی بر اساس سرمایه روان‌شناختی و استحکام روانی با تاکید بر نقش میانجی تحمل ابهام برازش دارد و تحمل ابهام در ارتباط بین سرمایه روان‌شناختی و استحکام روانی با شادکامی دانشجویان نقش میانجی دارد. براساس نتایج آزمون مدل‌یابی سرمایه روان‌شناختی و استحکام روانی توانایی تبیین 43 درصد از واریانس تحمل ابهام دانشجویان را دارند. افزون بر آن سرمایه روان‌شناختی، استحکام روانی و تحمل ابهام توانایی تبیین 52 درصد از واریانس شادکامی دانشجویان را دارند. نتیجه‌گیری: یافته‌های این پژوهش نشان داد به منظور افزایش سطح شادکامی دانشجویان، می‌توان بر اساس روان‌شناسی مثبت‌نگر و رگه-های شخصیتی مانند سرمایه روان‌شناختی و استحکام روانی، همچنین تقویت درک مناسب محیطی با تقویت تحمل ابهام دانشجویان، اقداماتی اثرگذار را در راستای تقویت شادکامی و کیفیت زندگی دانشجویان و افراد جامعه انجام داد که با توجه به شرایط تحمیل شده به دلیل همه‌گیری کرونا، امری ضروری است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Study on the Structural Relationship between Psychological Capital and Mental Toughness: Mediating Role of Ambiguity Tolerance with Happiness

نویسندگان [English]

  • hengameh karbalaeipour 1
  • Parenaz Banisi 2
  • Farhad Jomehri 3
  • Bita Nasrolahi 4
1 PhD Student in Psychology, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 Associate Professor, Department of Psychology, West Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
3 Associate Professor, Department of Psychology, Allameh Tabatabaei University, Tehran, Iran
4 Assistant Professor, Department of Psychology, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Aim: The present study aimed to explain the structural relationship between psychological capital and mental toughness and the mediating role of ambiguity tolerance with happiness. Methods: The study had a correlational design, and its statistical population consisted of students of Tehran Azad University, Research Sciences Branch in the academic year of 2020-2021. Among whom, 380 male and female students were randomly selected and responded to the Oxford Happiness Inventory (OHI) by Argyle et al. (1987), Psychological Capital Questionnaire  (PCQ) by Luthans and Avolio (2007), Mental Toughness Questionnaire by Clough et al. (2002), and Ambiguity Tolerance Scale by Baher and Dagas (2002). Data were analyzed using correlation coefficients, and path analysis with SPSS and AMOS. Results: The results of the Pearson correlation test indicated that there was a significant positive relationship between components of psychological capital (resilience, optimism, hope, and self-efficacy), components of mental toughness (commitment, struggle, restraint, and trust), and ambiguity tolerance with students' happiness (P=0.01). The results of the modeling test indicated that the happiness model was fitted based on psychological capital and mental toughness with an emphasis on the mediating role of ambiguity tolerance. Ambiguity tolerance played a mediating role in the relationship between psychological capital and mental toughness with students' happiness (P=0.01). Based on the modeling results, psychological capital and mental toughness (β= 0.43) could explain 43% of the variance of students' ambiguity tolerance. Furthermore, psychological capital, mental toughness, and ambiguity tolerance (β=0.52) could explain 52% of the variance of students' happiness. Conclusion: The research results indicated that the level of students' happiness can increase based on positive psychology, and personality traits such as psychological capital and mental toughness, as well as improving appropriate environmental perception by strengthening students' ambiguity tolerance, and taking effective measures towards strengthening happiness and quality of life of students and people in society that are essential due to conditions imposed by the COVID-19 epidemic.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Mental toughness
  • Ambiguity tolerance
  • Happiness
  • Psychological capital
ارشدی، نسرین.، فردوسی زاده، امیر.، و نیسی، عبدالکاظم. (1398). طراحی و آزمودن الگویی از برخی پیشایندهای شادکامی در کار. مشاوره شغلی و سازمانی، 14(56): 292-271.
بنیسی، پریناز.، شمس اسفندآباد، حسن.، و امامی­پور، سوزان. (1398). تأثیر آموزش فلسفه به کودک بر تحمل ابهام و مهارتهای اجتماعی. مجله روان شناسی اجتماعی، 13(50): 55-45.
پارسایی، سجاد.، عطایی قراچه، نسیم.، و رستمی، ربابه. (1396). ارتباط بین استحکام روانی با شادکامی در ورزشکاران جانباز و معلول شهر شیراز در سال 1395. مجله علوم پزشکی پارس، 15 (3): 23-16.
جزایری، سیدحسین.، دلاور، علی.، و درتاج، فریبرز. (1397). رابطه ویژگی‌های شخصیتی، هوش هیجانی، سبک دلبستگی و فعالیت‌های ارادی با میزان شادکامی زنان شاغل. مجله علمی پژوهشی یافته. ۲۰ (۳): ۶۷-۸۲.
جمالی، مکیه.، نوروزی، آزیتا.، و طهماسبی، رحیم. (1392). عوامل موثر بر خودکارآمدی تحصیلی و ارتباط آن با موفقیت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر سال 92-1391. مجله آموزش در علوم پزشکی، 13 (8): 629-641.
رشیدی کوچی، فریده.، نجفی، محمود.، و محمدی فر، محمدعلی. (1396). نقش سرمایه های روانشناختی مثبت و عملکرد خانواده در پیش بینی شادکامی در دانش آموزان دبیرستانی. پژوهش نامه روانشناسی مثبت، 2 (3): 95-75.
علی پور، احمد.، و آگاه هریس، مژگان. (1386). پایایی و روایی فهرست شادکامی آکسفورد در ایرانیها. فصلنامه علمی پژوهشی روان شناسی تحولی: روان شناسان ایرانی، 3 (12): 298-287.
فاتحی دهاقانی، امیرعباس.، و یوسفی، فریده. (1396). نقش واسطه ای پایداری روانی در رابطه بین شیوه های والدگری و تبلور وجودی. فصلنامه علمی پژوهشی روان شناسی تحولی: روان شناسان ایرانی، 14 (54): 120-107.
فرهادی، مهران.، محققی، حسین.، عبدالهی‌مقدم، مریم.، و حسنوند، فضل‌الله. (1395). طراحی مدلی برای تبیین شادکامی بر اساس سبک‌های مقابله با استرس و تاب‌آوری در دانشجویان دانشگاه فرهنگیان استان همدان. فصلنامه روان شناسی تربیتی، 12(41): 184-163.
قانع سنگ آتش، اسما.، میرزازاده، زهرا سادات.، عظیم زاده، سیدمرتضی.، و عبدالملکی، حسین. (1394). بررسی نقش سرمایه روانشناختی بر سرمایه اجتماعی دانشجویان تربیت بدنی دانشگاه های مشهد، مجله پژوهش های کاربردی در مدیریت ورزشی، 4 (3): 106-91.
هاشمی، نظام.، سوری، احمد.، و عاشوری، جمال. (1394). ارتباط سرمایه اجتماعی و سرسختی روانشناختی با سلامت عمومی بیماران مبتلا به دیابت نوع دو. فصلنامه علمی- پژوهشی پرستاری دیابت، 4(1): 53-43.
References
Ahmadi F, Naeinian MR, Hydarinasab L. To Study Simple and Multiple Correlation among Extroversion
and Psychological Hardiness with Happiness in Students Regarding to Sexuality. J Clin Psychol 2015 1(7):63-73. (Persian).
Avey, J. B., Luthans, F., & Jensen, S. M. (2009). Psychological capital: A positive resource for combating employee stress and turnover. Human resource management, 48(5), 677-693.‏
Avey, J. B., Luthans, F., Smith, R. M., & Palmer, N. F. (2010). Impact of positive psychological capital on employee well-being over time. Journal of Occupational Health Psychology, 15(1), 17-28.
Avey, J. B., Reichard, R. J., Luthans, F., & Mhatre, K. H. (2011). Meta-analysis of the impact of positive psychological capital on employee attitudes, behaviors, and performance. Human Resource Development Quarterly, 22(2). 127-152.
Biswas-Diener, R., & Wiese, C. W. (2018). Optimal levels of happiness. Handbook of well-being. Salt Lake City, UT: DEF Publishers.‏
Cabello, R., & Fernandez-Berrocal, P. (2015). Under which conditions can introverts achieve happiness? Mediation and moderation effects of the quality of social relationships and emotion regulation ability on happiness. PeerJ, 3, e1300.‏
Carmona–Halty, M., Salanova, M., Llorens, S., & Schaufeli, W. B. (2019). How psychological capital mediates between study–related positive emotions and academic performance. Journal of Happiness Studies, 20(2), 605-617.‏
Daniel-Gonzalez, L., Moral-de la Rubia, J., Martínez-Martí, M. L., & García-Cadena, C. H. (2021). A predictive model of happiness among medical students. Current Psychology, 1-12.‏
Diener, E., Seligman, M. E., Choi, H., & Oishi, S. (2018). Happiest people revisited. Perspectives on Psychological Science, 13(2), 176-184.‏
Dimmock, S. G., Kouwenberg, R., & Wakker, P. P. (2016). Ambiguity attitudes in a large representative sample. Management Science, 62(5), 1363-1380.‏
Doerr, C. (2018). Mental toughness, well-being, and coach-created motivational climate within collegiate athletics. Mental.
Ellsberg, D. (2015). Risk, ambiguity and decision. Routledge.‏
Etikariena, A. (2018). The effect of psychological capital as a mediator variable on the relationship between work happiness and innovative work behavior. Diversity in Unity: Perspectives from Psychology and Behavioral Sciences, 23, 379-386.‏
Fenton, M. (2019). How Tolerance for Task Ambiguity Is Influenced by Emotional Intelligence Within Organizational Settings (Doctoral dissertation, Azusa Pacific University).‏
Ford, T. E., Lappi, S. K., & Holden, C. J. (2016). Personality, humor styles and happiness: Happy people have positive humor styles. Europe's journal of psychology, 12(3), 320.‏
Freire, T., & Ferreira, G. (2019). Do I need to be positive to be happy? Considering the role of self-esteem, life satisfaction, and psychological distress in Portuguese adolescents’ subjective happiness. Psychological Reports, 0033294119846064.‏
Freire, T., & Ferreira, G. (2019). Do I need to be positive to be happy? Considering the role of self-esteem, life satisfaction, and psychological distress in Portuguese adolescents’ subjective happiness. Psychological Reports, 0033294119846064.‏
Gillett, C. B., Bilek, E. L., Hanna, G. L., & Fitzgerald, K. D. (2018). Intolerance of uncertainty in youth with obsessive-compulsive disorder and generalized anxiety disorder: A transdiagnostic construct with implications for phenomenology and treatment. Clinical psychology review, 60, 100-108.‏
Godwin, W. (2015). Enquiry concerning political justice: and its influence on morals and happiness. Penguin UK.‏
Gucciardi, D. F. (2017). Mental toughness: progress and prospects. Current Opinion in Psychology, 16, 17-23.‏
Helliwell, J. F., Layard, R., Sachs, J., & De Neve, J. E. (2020). World happiness report 2020.‏
Hirsch, C. R., Meeten, F., Krahé, C., & Reeder, C. (2016). Resolving ambiguity in emotional disorders: The nature and role of interpretation biases. Annual review of clinical psychology, 12, 281-305.‏
Hornsey, M. J., Bain, P. G., Harris, E. A., Lebedeva, N., Kashima, E. S., Guan, Y., ... & Blumen, S. (2018). How much is enough in a perfect world? Cultural variation in ideal levels of happiness
pleasure, freedom, health, self-esteem, longevity, and intelligence. Psychological science, 29(9), 1393-1404.‏
Hubscher-Davidson, S. (2020). The Psychology of Sustainability and Psychological Capital: New Lenses to Examine Well-Being in the Translation Profession. European Journal of Sustainable Development Research, 4(4), em0127.‏
Jebb, A. T., Tay, L., Diener, E., & Oishi, S. (2018). Happiness, income satiation and turning points around the world. Nature Human Behaviour, 2(1), 33-38.‏
Johnson, K. L. (2020). Exploring the Relationship Between Mental Toughness and Self-Compassion in the Context of Sport Injury: A Mixed Methods Approach (Doctoral dissertation, University of Saskatchewan.
Ko, M. S. (2019). The Influence of Nursing Professionalism and Academic Self-Efficacy on Nursing Student's Happiness. Health Communication, 14(2), 85-92.‏
Kun, A., & Gadanecz, P. (2019). Workplace happiness, well-being and their relationship with psychological capital: A study of Hungarian Teachers. Current Psychology, 1-15.‏
Kushlev, K., Heintzelman, S. J., Lutes, L. D., Wirtz, D., Kanippayoor, J. M., Leitner, D., & Diener, E. (2020). Does happiness improve health? Evidence from a randomized controlled trial. Psychological Science, 31(7), 807-821.‏
Laposa, J. M., Collimore, K. C., Hawley, L. L., & Rector, N. A. (2015). Distress tolerance in OCD and anxiety disorders, and its relationship with anxiety sensitivity and intolerance of uncertainty. Journal of anxiety disorders, 33, 8-14.‏
Lauriola, M., & Iani, L. (2017). Personality, positivity and happiness: A mediation analysis using a bifactor model. Journal of Happiness Studies, 18(6), 1659-1682.
Loton, D. J., & Waters, L. E. (2017). The mediating effect of self-efficacy in the connections between strength-based parenting, happiness and psychological distress in teens. Frontiers in Psychology, 8, 1707.‏
Loton, D. J., & Waters, L. E. (2017). The mediating effect of self-efficacy in the connections between strength-based parenting, happiness and psychological distress in teens. Frontiers in Psychology, 8, 1707.‏
McCarthy, L., & Hyland, J. (2018). An examination of emotional intelligence as a predictor of mental toughness; considerations for employee performance and subjective happiness.
McGeown, S., St. Clair-Thompson, H., & Putwain, D. W. (2018). The development and validation of a mental toughness scale for adolescents. Journal of Psychoeducational Assessment, 36(2), 148-161.‏
Mitmansgruber, H., Smrekar, U., Rabanser, B., Beck, T., Eder, J., & Ellemunter, H. (2016). Psychological resilience and intolerance of uncertainty in coping with cystic fibrosis. Journal of Cystic Fibrosis, 15(5), 689-695.‏
Ranney, R. M., Behar, E., & Bartoszek, G. (2019). Individuals intolerant of uncertainty: The maintenance of worry and distress despite reduced uncertainty. Behavior therapy, 50(3), 489-503.‏
Schultz, D. P., & Schultz, S. E. (2016). Theories of personality. Cengage Learning.‏
Sheldon, K. M., & Lyubomirsky, S. (2021). Revisiting the sustainable happiness model and pie chart: can happiness be successfully pursued?. The journal of positive psychology, 16(2), 145-154.‏
Stratta, P., Capanna, C., Dell’Osso, L., Carmassi, C., Patriarca, S., Di Emidio, G., ... & Rossi, A. (2015). Resilience and coping in trauma spectrum symptoms prediction: A structural equation modeling approach. Personality and Individual Differences, 77, 55-61.‏
Turan, M. B., Bahadir, Z., & Certel, Z. (2015). The relationship with the personal qualities of ability about conflict resolution of physical education and sport teacher candidates. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 174, 3390-3396.
Wakker, P. P. (2010). Prospect theory: For risk and ambiguity. Cambridge university press.
Zeiger, J. S., & Zeiger, R. S. (2018). Mental toughness latent profiles in endurance athletes. PLoS One, 13(2), e0193071.‏