انجمن ایرانی مطالعات زنانخانواده درمانی کاربردی3041-87981220200822Effectiveness of compassion-focused therapy in enhancing self-esteem and functional flexibility of children of divorceاثربخشی درمان مبتنی بر شفقت بر حرمت خود و انعطاف پذیری کنشی نوجوانان طلاق12211372310.22034/aftj.2020.113723FAفاطمه گرجین پورکارشناسی ارشد گروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران0000-0002-8850-913Xغلامرضا علی پورکارشناسی ارشد گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه پیام نور فارس، فارس، ایران0000-0001-6123-8176مازیار جلوهکارشناسی ارشد گروه روانشناسی بالینی، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجفآباد، ایران0000-0002-7286-0275منصور عبدیاستادیار گروه روانشناسی، دانشگاه اراک، اراک، ایران0000-0001-7987-1586Journal Article20200812<strong>Aim:</strong> The present study aimed to determine the effect of compassion-focused therapy on self-esteem and functional flexibility of children of divorce. <strong>Method:</strong> This quasi-experimental study was conducted with a pretest-posttest design with a two-month follow-up. This study's statistical population was 87 adolescent children of divorce from Shariyar Province who were referred to the educational counseling center of Karaj due to behavioral, emotional, and educational problems. Thirty students were selected based on their low scores in Cooper Smith's self-esteem (1967), the functional flexibility of Connor and Davidson (2003), Walker, and Thompson's intimacy scale (1983). Then, 20 people were randomly assigned to experimental and control groups. The experimental group received weekly treatment of Gilbert's compassion-focused group therapy (2009) in eight 90 minutes’ sessions. Data were analyzed using variance repeated measures. <strong>Results</strong><strong>:</strong> Findings indicated a significant difference between the two groups' performance in self-esteem (F=5.82, P=.03) and functional flexibility (F=11.40, P=.002) in the post-test and one month follow up. <strong>Conclusion:</strong> Since self-esteem and functional flexibility level has a high effect on interpersonal relationships, education, and adjustment of children of divorce, compassion-focused therapy, which can improve and increase interactions interpersonal, can increase self-esteem and functional flexibility of adolescents. Therefore, we suggest therapists use this approach to improve adjustment, interpersonal relationships, and adolescent educational quality.هدف: هدف پژوهش تعیین اثربخشی درمان مبتنی بر شفقت حرمت خود و انعطاف پذیری کنشی نوجوانان پسران طلاق بود. روش: پژوهش حاضر نیمه تجربی با طرح پیش آزمون، پس آزمون با گروه گواه و پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری این پژوهش 87 نوجوان پسر طلاق بود که به دلیل مشکلات رفتاری، عاطفی و تحصیلی به مرکز مشاوره آموزش و پرورش شهریار تهران ارجاع داده شده بودند. از بین 87دانش آموزی که کمترین میانگین در نمره حرمت خود کوپر اسمیت (1967) و انعطاف پذیری کنشی کانر و دیویدسون (2003) برخوردار بودند 30نفر انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه کاربندی شدند. گروه آزمایش مداخله هفتگی درمان مبتنی بر شفقت گیلبرت (2009) را به شکل گروهی در 8 جلسه 90 دقیقهای دریافت کردند. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر تحلیل شد. یافتهها: نتایج تفاوت معناداری را بین عملکرد دو گروه آزمایش و گواه در حرمت خود (5/82=P=0/03,F) و انعطاف پذیری کنشی (11/40=P=0/002,F) در مرحله پسآزمون و پس از دو ماه پیگیری نشان داد. نتیجه گیری: با توجه به اینکه میزان حرمت خود و انعطاف پذیری کنشی بهشکل گستردهای بر کیفیت روابط میان فردی، تحصیلات و سازگاری نوجوانان طلاق اثرگذار است، مداخله درمان مبتنی بر شفقت با اصلاح و افزایش تعاملها بین فردی باعث افزایش حرمت خود و انعطاف پذیری کنشی نوجوانان میشود. ازاینرو توصیه میشود درمانگران از این روش درمانی در جهت بهبود سازگاری، روابط بین فردی و ارتقاء سطح کیفی تحصیلی نوجوانان طلاق استفاده کنند.انجمن ایرانی مطالعات زنانخانواده درمانی کاربردی3041-87981220200822Predicting Mental Health Based on Identity and Parent-Child Relationships and Religious Attitudes of Adolescents Girlsپیش بینی سلامت روان بر اساس سبک های هویت، روابط والد-کودک و نگرش مذهبی نوجوانان دختر234711172010.22034/aftj.2020.111720FAصدیقه زمانیکارشناسی ارشد روانشناسی مثبتگرا، واحد خمینیشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران0000-0002-5070-7931علی هادیاناستادیار گروه روانشناسی، واحد خمینیشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران0000-0002-9897-2312یوسف گرجیاستادیار گروه روانشناسی، واحد خمینیشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران0000-0003-4456-6332Journal Article20200803<strong>Aim: </strong>This study aimed to predict mental health based on identity styles, parent-child relationships, and adolescents' religious attitudes. <strong>Method: </strong>This study's statistical population was 5800 adolescent girls aged 15 to 18 years who were studying in the second year of high school in the academic year of 2019 in Najafabad. Among these individuals, a sample of 361 students was selected by multi-stage random cluster sampling, according to the Morgan table. In this study, General Health Questionnaire (Goldberg and Hillier, 1972), Identity Style Inventory (Berzonsky, 1992), Child-Parent Relationship Scale (Pianta, 1994), and Religious Orientation Scale (Golriz and Baraheni, 1974) were used to collect data. <strong>Results</strong>: The results showed that the information identity style was negatively correlated with mental health, and normative and diffuse-avoidant identity styles were positively correlated with mental health. There is also a significant positive correlation between child-parent relationships and mental health. Also, there is a significant positive correlation between religious attitude and mental health. Information identity style with beta coefficient (β =.18), normative identity style with beta coefficient (β = .28), diffuse-avoidant identity style with beta coefficient (β = .25), child-parent relationships with coefficient Beta (β = .23) and religious attitude with beta coefficient (β = .18) were able to predict mental health. <strong>Conclusion:</strong> Identity styles, child-parent relationships, and religious attitudes affect the mental health of female students. Therefore, it is recommended to improve the quality of identity styles and religious attitudes by giving parents the necessary training.<strong>هدف:</strong> هدف پژوهش حاضر پیشبینی سلامت روان بر اساس سبکهای هویت، روابط والد-کودک و نگرش مذهبی نوجوانان بود. <strong>روش:</strong> جامعه آماری این پژوهش 5800 نوجوان دختر 15 تا 18 سال مقطع دوم متوسطه شهر نجفآباد در سال تحصیلی 97-98 بودند که به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای تصادفی و با توجه به جدول مورگان نمونهای به حجم 361 دانشآموز انتخاب شدند. در این پژوهش بهمنظور جمعآوری اطلاعات از پرسشنامههای سلامت عمومی گلدبرگ و هیلر (1972)، سبک هویتی برزونسکی (1992)، روابط والد-کودک پیانتا (1994) و نگرش سنج مذهبی گلریز و براهنی (1353) استفاده شد. <strong>یافتهها:</strong> نتایج نشان داد که سبک هویت اطلاعاتی با سلامت روانی همبستگی منفی و سبک هویتی هنجاری و سردرگم/اجتنابی با سلامت روانی همبستگی مثبت برقرار است؛ همچنین بین روابط والد-کودک با سلامت روان همبستگی مثبت معناداری وجود دارد. علاوه بر آن، بین نگرش مذهبی با سلامت روان همبستگی مثبت معناداری وجود دارد. سبک هویتی اطلاعاتی با ضریب بتای (0/18=β)، سبک هویتی هنجاری با ضریب بتای (0/28=β)، سبک هویتی سردرگم-اجتنابی با ضریب بتای (0/25=β)، روابط والد-کودک با ضریب بتای (0/23=β) و نگرش مذهبی با ضریب بتای (0/18=β) توانست سلامت روانی را پیشبینی کند. <strong>نتیجهگیری:</strong> سبکهای هویت، روابط والد-فرزندی و نگرشهای مذهبی بر سلامت روان دانش آموزان دختر تأثیرگذار است، بنابراین توصیه میشود با دادن آموزشهای لازم به والدین، موجب بهبود کیفیت سبکهای هویت و نگرشهای مذهبی شد.انجمن ایرانی مطالعات زنانخانواده درمانی کاربردی3041-87981220200822The Relationship Between Self-Differentiation and Anxiety of COVID-19 Disease in Adolescents Mediated by Parent-Child Conflictرابطه بین تمایزیافتگی خویشتن و اضطراب ابتلاء به کووید-19 در نوجوانان با میانجیگری تعارض والد- فرزند486711392510.22034/aftj.2020.113925FAمریم کاظمیدانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، پردیس علوم و تحقیقات، تهران، ایران0000-0001-6993-1549علیرضا صادقیدانشیار گروه مطالعات برنامه درسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران0000-0002-4372-9366Journal Article20200825<br /><br /><br /><br /><strong>Aim: </strong>This study aimed to determine the relationship between self-differentiation and anxiety of COVID-19 diseasein adolescents mediated by parent-child conflict. <strong>Method: </strong>The research method was descriptive-correlational and the statistical population of the study included all high school students in the spring of 2020 in Tehran. Through convenient sampling, 240 people were selected online through WhatsApp, Telegram, and Instagram. Research instruments included the Conflict Tactics Scale (Straus, 1974), Self-differentiation questionnaire (Scorn & Smith, 2003), and the Corona Disease Anxiety Scale (Alipour, Ghadami, Alipour & Abdollahzadeh, 2019). The data of the present study were analyzed using structural equation modeling. <strong>Results:</strong> In the present study, the direct path coefficient between self-differentiation and anxiety of COVID-19 disease was positive (β = 0.620, P = 0.001). The indirect pathway coefficient between self-differentiation and anxiety of COVID-19 disease mediated by mother-child conflict resolution styles was positive (β = 0.073, P = 0.001). The indirect pathway coefficient between self-differentiation and anxiety of COVID-19 disease mediated by father-child conflict resolution styles was positive (β=0.095, P= 0.001). <strong>Conclusion: </strong>Given that communication with parents during adolescence is still highly effective, paying attention to more consistent interactions can reduce adolescent anxiety, especially in the context of this disease.هدف: هدف پژوهش تعیین رابطه بین تمایزیافتگی خویشتن و اضطراب ابتلاء به کووید-19 در نوجوانان با میانجیگری تعارض والد- فرزند بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری پژوهش شامل تمام دانش آموزان دوره دوم متوسطه در بهار سال 1399 در شهر تهران بود.<br />روش: به روش نمونهگیری در دسترس 240 نفر به صورت آنلاین از طریق شبکههای مجازی واتس آپ، تلگرام و اینستاگرام انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس سبکهای حل تعارض اِستراوس (1974)، پرسشنامه تمایزیافتگی خویشتن اِسکورن و اِسمیت (2003) و مقیاس اضطراب بیماری کرونا علیپور، قدمی، علیپور و عبداله زاده (1398) بود. دادههای پژوهش حاضر با استفاده از روش مدلیابی معادلات ساختاری تحلیل شدند.<br />یافتهها: در پژوهش حاضر ضریب مسیر مستقیم بین تمایزیافتگی خویشتن و اضطراب ابتلاء به کرونا مثبت بود (620/0=β، 001/0=P). ضریب مسیر غیرمستقیم بین تمایزیافتگی خویشتن و اضطراب ابتلاء به کرونا با میانجیگری سبکهای حل تعارض مادر- فرزند مثبت بود (073/0=β، 001/0=P). ضریب مسیر غیرمستقیم بین تمایزیافتگی خویشتن و اضطراب ابتلاء به کرونا با میانجیگری سبکهای حل تعارض پدر- فرزند مثبت بود (095/0=β، 001/0=P).<br />نتیجهگیری: با توجه به اینکه ارتباط با والدین در سنین نوجوانی همچنان از اثر بخشی بالایی برخوردار است لذا توجه به تعاملات سازگارتر می تواند از اضطراب نوجوانان خصوصا در شرایط این بیماری کاهش دهد.انجمن ایرانی مطالعات زنانخانواده درمانی کاربردی3041-87981220200822The Effectiveness of Painting Therapy on Anxiety in Children with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorderاثربخشی نقاشی درمانی بر اضطراب کودکان دچار اختلال کاستی توجه/فزونکنشی688511946210.22034/aftj.2020.119462FAفرزانه مردانیدانشجوی دکتری مشاوره، واحد بین الملل قشم، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایران0000-0003-1479-123Xعبدالله شفیع آبادیاستاد گروه مشاوره، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران0000-0002-1168-9582اصغر جعفریاستادیار گروه روانشناسی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران0000-0001-6581-3246Journal Article20201111Aim: This study aimed to determine the effectiveness of painting therapy on anxiety in children with attention-deficit/hyperactivity disorder aged 7 to 10 years. Method: The research was quasi-experimental with a control group and pre-test, post-test, and one-month follow-up design. The statistical population included 60 students with attention-deficit/hyperactivity disorder identified in Islamshahr education. Using purposive sampling, 30 students were selected and randomly assigned to experimental and control groups. The experimental group received painting therapy intervention (Zadeh Mohammadi, 2010) weekly as a group in 10 sessions of 60 minutes. Both groups responded to the Children's Manifest Anxiety Scale (Reynolds and Richmond, 1978) before and after the intervention, and were re-evaluated one month later. Data were analyzed using repeated measures analysis of variance (ANOVA). Results: The results showed that painting therapy significantly reduced the level of total anxiety (F = 38.91, P = 0.001). Also painting therapy significantly reduced physical symptoms (F = 5.35, P = 0.021), anxiety (F = 10.46, P = 0.003), and extreme sensitivity/concentration (F = 12.44, P = 0.001) and these results were stable at the follow-up stage (p <0.05). Conclusion: The results of the study suggest evidence that educational intervention and the use of painting to reduce anxiety in children with attention-deficit/hyperactivity disorder are appropriate.هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی نقاشی درمانی بر اضطراب کودکان دچار اختلال کاستی توجه/فزونکنشی 7 تا 10 سال بود. روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی با گروه گواه و طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری یکماهه و جامعه آماری 60 دانشآموز دچار اختلال کاستی توجه/فزونکنشی شناسایی شده در آموزش و پرورش اسلامشهر بود که با استفاده از نمونهگیری هدفمند 30 دانشآموز انتخاب و به طور تصادفی در گروههای آزمایش و گواه کاربندی شدند. گروه آزمایشی مداخله هفتگی نقاشی درمانی زادهمحمدی (1389) را به شکل گروهی در 10 جلسه 60 دقیقهای دریافت کردند. هر دو گروه قبل و بعد از آزمایش مقیاس اضطراب آشکار کودکان رینولدز و ریچموند (1978) را پاسخ دادند و پس از گذشت یک ماه مجدداً هر دو گروه مورد ارزیابی قرار گرفتند. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس اندازههای مکرر تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش هنر نقاشی درمانی بر میزان اضطراب کل (38/91=P=0/001,F) را به طور معناداری کاهش داده است؛ همچنین نقاشی درمانی علائم جسمانی (5/35=P=0/021,F)، نگرانی (10/46=P=0/003,F) و حساسیت افراطی/تمرکز (12/44=P=0/001,F) را به طور معناداری کاهش داده است و این نتایج در مرحله پیگیری پایدار بود (0/05< p). نتیجهگیری: نتایج پژوهش شواهدی را پیشنهاد میکند که مداخله هنر نقاشی برای کاهش اضطراب در کودکان دچار اختلال کاستی توجه/فزونکنشی روش مناسبی است.انجمن ایرانی مطالعات زنانخانواده درمانی کاربردی3041-87981220200822The Mediating Role of Parent-Child Conflict in the Relationship Between Self-Differentiation and Social Anxietyنقش واسطهای تعارض والد- فرزند در ارتباط تمایزیافتگی خود با اضطراب اجتماعی8610411429310.22034/aftj.2020.114293FAمحبوبه بخشاییکارشناسی ارشد گروه روانشناسی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران0000-0003-3526-8894مهران آزادیاستادیار گروه روانشناسی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران0000-0003-0605-5582Journal Article20200811<strong>Aim: </strong>This study aimed to investigate the mediating role of parent-child conflict in the relationship between self-differentiation and social anxiety. <strong>Method:</strong> This is a descriptive correlational study. This study's statistical population was female high school students who study in the 2<sup>nd</sup> district of Tehran in the academic year of 2018-19. Sampling was performed by random multi-stage clustering. First, three high schools were selected from the girls' high schools in District 2 of Tehran. Then, two classes were selected from each high school according to their educational levels. A sample of 287 students was selected by random cluster sampling, and they answered the Differentiation Questionnaire (Scorn, 1998), Parent-Child Conflict Tactics (Straus, 1990), and Social Anxiety Questionnaire (Liebowitz, 1999). <strong>Results</strong>: The results of the correlation coefficient showed that there was a significant correlation between the total score of differentiation (r = -0.201) as well as subscales of my position (r = -0.256), emotional escape (r = -0.203), and fusion with others (r = -0.180) with social anxiety at the level of 0.01. Also, there was a significant correlation between the subscale of emotional responsiveness (r =-0.156) and social anxiety at the level of 0.05. There was also a correlation between parent-child conflict and social anxiety (r = 0.188) and between verbal aggression subscale (r = 0.186) and physical aggression subscale (r = 0.179) with social anxiety. Besides, the path coefficient model results showed a significant direct relationship between differentiation and social anxiety and between parent-child conflict and social anxiety (p = 0.01). Still, there was no significant direct effect between differentiation and parent-child conflict (p < 0.05). <strong>Conclusion: </strong>The results showed that the consequence of mothers' differentiation is to reduce the conflict between parents and children and reduce anxiety in children and adolescents because differentiated individuals differentiate between emotional and intellectual processes and are not influenced by others' thoughts and behavior.هدف: هدف این پژوهش بررسی نقش واسطهای تعارض والد- فرزند در ارتباط تمایزیافتگی خود با اضطراب اجتماعی بود. روش: این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری این پژوهش دانشآموزان دختر دبیرستانی منطقه 2 شهر تهران در سال تحصیلی 97-98 بودند. روش نمونهبرداری خوشهای چندمرحلهای تصادفی بود ابتدا از بین مدارس مقطع متوسطه دختران منطقه 2 تهران، سه دبیرستان انتخاب شدند، سپس از هر دبیرستان با توجه به مقاطع تحصیلی دو کلاس انتخاب شدند؛ نمونهای به حجم 287 دانشآموز بهصورت نمونهبرداری خوشهای تصادفی انتخاب شدند و به پرسشنامههای تمایزیافتگی اسکورون (1998)، تاکتیکهای تعارض اشترواس (1990) و اضطراب اجتماعی لایبویتز (1999) پاسخ دادند. یافته ها: نتایج ضریب همبستگی نشان داد که بین نمره کل تمایزیافتگی با اضطراب اجتماعی (0/201-=r ) و همچنین بین زیرمقیاسهای جایگاه من (0/256-=r )، گریز عاطفی (0/203-=r ) و هم آمیختگی با دیگران (0/180-=r ) در سطح 0/01 و زیرمقیاس واکنشپذیری عاطفی (0/156-=r ) با اضطراب اجتماعی در سطح 0/05 همبستگی معناداری برقرار است. همچنین بین تعارض والد-فرزندی با اضطراب اجتماعی (0/188=r ) و بین زیرمقیاس پرخاشگری کلامی (0/186= r) و زیرمقیاس پرخاشگری فیزیکی (0/179=r) با اضطراب اجتماعی نیز همبستگی برقرار است. همچنین نتایج مدل ضرایب مسیر نشان داد که بین تمایزیافتگی با اضطراب اجتماعی و همچنین بین تعارض والد-فرزند با اضطراب اجتماعی رابطه مستقیم معناداری بهدست آمد (0/01=p)؛ ولی بین تمایزیافتگی با تعارض والد-فرزندی اثر مستقیم معناداری دیده نشد (0/05<p). <strong>نتیجه گیری:</strong> نتایج نشان داد که پیامد تمایزیافتگی مادران، کاهش تعارض بین والدین و فرزندان، کاهش اضطراب در کودکان و نوجوانان است چون افراد تمایزیافته بین فرایندهای احساسی و عقلانی تفکیک قائل میشوند و تحت تأثیر افکار و رفتار دیگران قرار نمیگیرند.انجمن ایرانی مطالعات زنانخانواده درمانی کاربردی3041-87981220200822The Effectiveness of Life Skills Training on Anger Management and Resilience in Adolescentsاثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر مدیریت خشم و تابآوری نوجوانان10512411874510.22034/aftj.2020.118745FAسکینه پورسلمانکارشناسی ارشد گروه روانشناسی، واحد پیشوا ورامین، دانشگاه آزاد اسلامی، ورامین، ایران0000-0001-9407-0023علی اصغر اصغرنژاد فریداستاد دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران0000-0002-2345-5265Journal Article20200829<strong>Aim:</strong> This study aimed to determine the effectiveness of life skills training on adolescents' anger management and resilience. <strong>Method: </strong>This quasi-experimental study was performed with experimental and control groups and pre-test, post-test design with a one-month follow-up. The statistical population was female students referred to the West Tehran Education Counseling Center in the academic year of 2017-18. After screening, a sample of 30 people was randomly selected and replaced in experimental and control groups. The Life Skills Training Program provided by WHO (1998) was conducted in 10 90-minute sessions as a group for the experimental group, and the control group was placed on a waiting list. Both groups responded to the State-Trait Anger Expression Inventory (Spielberger, 1999) and the Connor-Davidson Resilience Scale (CD-RISC) (2001) before and after the experiment and were reassessed after one month. The repeated-measures ANOVA was used to analyze the obtained data. <strong>Results: </strong>The results showed that life skills training significantly reduced anger (F = 6.04, p = 0.02). This training significantly increased the resilience rate (F = 13.95, p = 0.001) in students, and these results were stable in the follow-up phase. <strong>Conclusion: </strong>Life skills training can be considered an effective way to strengthen and increase students' anger management and resilience.هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر مدیریت خشم و تابآوری نوجوانان بود. روش: این پژوهش نیمه تجربی با گروه آزمایش و گواه و طرح پیشآزمون، پسآزمون با پیگیری یکماهه بود. جامعه آماری دانشآموزان دختر مراجعهکننده به مرکز مشاوره آموزش و پرورش غرب تهران در سال تحصیلی 97-96 بود که پس از غربالگری نمونهای به حجم 30 نفر بهصورت تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. برنامه آموزشی مهارتهای دهگانه زندگی سازمان بهداشت جهانی (1998) در 10 جلسه 90 دقیقهای و بهصورت گروهی برای گروه آزمایش اجرا شد و افراد گروه گواه در لیست انتظار قرار گرفتند. هر دو گروه قبل و بعد از آزمایش، مقیاس خشم اشپیلبرگر (1999) و تابآوری کانر و دیویدسون (2001) را پاسخ دادند و پس از گذشت یکماه ماهه مجدداً مورد ارزیابی قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل دادههای بهدست آمده از تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش مهارتهای زندگی میزان خشم (0/02=F =6/04, p) را بهطور معناداری کاهش داده است؛ همچنین این آموزش میزان تابآوری (0/001=F=13/95, p) را در دانشآموزان بهطور معناداری افزایش داده است و این نتایج در مرحله پیگیری نیز پایدار بود. نتیجهگیری: آموزش مهارتهای زندگی را به عنوان روشی مؤثر برای تقویت و افزایش مدیریت خشم و تابآوری در دانشآموزان میتوان در نظر گرفت.انجمن ایرانی مطالعات زنانخانواده درمانی کاربردی3041-87981220200822The effectiveness of group play therapy on social acceptance and hope in children with cancerاثر بخشی بازی درمانی گروهی بر پذیرش اجتماعی و امید در کودکان مبتلا به سرطان12514011481410.22034/aftj.2020.114814FAرایحه صنعتگرکارشناسی ارشد گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، ایران0000-0003-0359-5460مریم اسماعیلیاستادیار گروه روانشناسی،دانشگاه اصفهان، ایران0000-0001-5331-137XJournal Article20200903<strong>Aim</strong>: The current study aimed to investigate the effectiveness of group play therapy to improve social acceptance and hope for children with cancer. <strong>Method</strong>: This study was experimental and population was 10-8-years-old children with cancer in the Sydalshohada hospital of Isfahan. 30 patients were selected for sampling and randomly divided into two groups, test group (n = 15) and control group (n = 15). Subjects Participated in 10 sessions of play therapy and 1-month follow-up after completing the research tools, social acceptance of children scale (Ford and Rubin, 1970) and Snyder hope of children scale (Snyder et al., 1997). <strong>Result</strong>: The results showed that play therapy training significantly increased the rate of social acceptance (P=0.009, F=7.71) and hope (P=0.005, F=9.53) and these results were stable in the follow-up phase. <strong>Conclusion</strong>: the results proved that we can use play therapy in improving social acceptance and hope for children with cancer. <br /><br /><br />مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی بازی درمانی گروهی بر بهبود پذیرش اجتماعی و امید در کودکان مبتلا به سرطان انجام شده است. روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی با گروه آزمایش و گروه گواه، طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری یک ماهه و جامعه آماری 30 کودک10-8 ساله مبتلا به سرطان بیمارستان سیدالشهدا شهر اصفهان سال 1393 بود که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش(15 نفر) و گروه گواه (15نفر) کاربندی شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه پذیرش اجتماعی کودکان (فورد و روبین، 1970) و امید کودکان اشنایدر و همکاران (1997) و نیز بسته آموزشی بازی درمانی گروهی مبتنی بر نظریه های راجرز و لندرث بود که در 10 جلسه 90 دقیقه ای به گروه آزمایش ارائه و دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس مختلط تحلیل شد. یافته ها: نتایج حاکی از تأثیر آموزش بازی درمانی گروهی بر پذیرش اجتماعی (7/71 =P= 0/009 ,F) و امید به زندگی (9/53 =P=0/005 ,F) و پایداری این تأثیر در مرحله پیگیری بود. نتیجهگیری: پرورش مهارت در دوران کودکی لازمهای اساسی برای برقراری ارتباط با دیگران و جهان اطراف به شمار میرود، لذا میتوان از بازی به عنوان یکی از علل ارتقاء مهارت پذیرش اجتماعی و امید به زندگی در کودکان برشمرد.انجمن ایرانی مطالعات زنانخانواده درمانی کاربردی3041-87981220200822The Codification of structural model for tendency to substance abuse with parent-child relation by mediation of communication skillsتدوین مدل ساختاری ارتباط گرایش به سوء مصرف با الگوهای رابطه والد فرزند با میانجیگری مهارت های ارتباطی14116116497310.22034/aftj.2020.164973FAالهام زارع نژاد اشکذریدانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی تهران، ایران0000-0002-1157-7740فریبرز باقریدانشیار گروه روانشناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران0000-0001-5150-264Xجواد خلعتبریدانشیار گروه روانشناسی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران0000-0001-6891-9214Journal Article20230116<strong>Aim</strong>: The current research was to develop a structural model of the relationship between the tendency to abuse drugs and the patterns of parent-child interaction with the mediation of students' communication skills. <strong>Method</strong>: The research method was structural equations. The statistical population included all students of Tehran universities. Among them, 600 people were selected by multi-stage random sampling method. The measuring tools of the research included Bagheri and Ghafari's Parent-Child Relationship Model Questionnaire (2012), Zargar Addiction Readiness Scale (2004) and Queendom's Communication Skills (2004). In addition to statistical description, statistical data were analyzed with the help of correlation matrix and PLS structural modeling.<strong> Result</strong>: The results showed that the endogenous variables of addiction readiness and communication skills have a strong predictive ability of the model and the model has a good fit. The control-orientation of the father has an effect on the communication skills of the studied students. But its effect on substance abuse tendency is rejected. Mother's emotional security is effective on students' addiction readiness (β=0.89, P<0.001) and communication skill is negatively and inversely effective on students' addiction readiness (β=-0.32, P<0.001). <strong>Conclusion</strong>: t Therefore, it can be concluded that the structural model of the relationship between abuse tendency and parent-child relationship patterns with the mediation of communication skills has a favorable fit.<strong>هدف:</strong> پژوهش حاضر، تدوین مدل ساختاری ارتباط گرایش به سوء مصرف مواد مخدر با الگوهای تعامل والد- فرزند با میانجیگری مهارتهای ارتباطی دانشجویان بوده است. <strong>روش پژوهش:</strong> روش پژوهش، از نوع معادلات ساختاری بود. جامعۀ آماری، شامل کلیه دانشجویان دانشگاههای شهر تهران بود. از بین ایشان تعداد 600 نفر به روش نمونه گیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری پژوهش شامل پرسشنامه الگوی روابط والد و فرزند باقری و غفاری (1392)، مقیاس آمادگی به اعتیاد زرگر (1385) و مهارتهای ارتباطی کوییندام (2004) بود. دادههای آماری علاوه بر توصیف آماری، به کمک ماتریس همبستگی و مدلسازی ساختاری Pls مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. <strong>یافته ها:</strong> نتایج نشان داد متغیرهای درونزای آمادگی اعتیاد و مهارت ارتباطی، قابلیت پیشبینی قوی مدل را دارد و مدل از برازش مناسبی برخوردار است؛ کنترلمداری پدر بر مهارت ارتباطی دانشجویان مورد مطالعه اثرگذار است. اما تأثیر آن بر گرایش به سوءمصرف مواد رد میشود. امنیتمداری مادر بر آمادگی اعتیاد دانشجویان مؤثر است (89/0=β، 001/0>P) و مهارت ارتباطی بر آمادگی اعتیاد دانشجویان بهصورت منفی و معکوس موثر میباشد (32/0-=β، 001/0>P). <strong>نتیجه گیری:</strong> از اینرو، میتوان نتیجه گرفت مدل ساختاری ارتباط گرایش به سوءمصرف با الگوهای رابطه والد فرزند با میانجیگری مهارتهای ارتباطی از برازش مطلوبی برخوردار است.انجمن ایرانی مطالعات زنانخانواده درمانی کاربردی3041-87981220200822The effectiveness of cognitive therapy based on mindfulness and positive thinking on improving mental health, perfectionism and cognitive emotion regulation strategies in family heads with major depressive disorderاثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی و مثبت اندیشی بر بهبود سلامت روان، کمالگرایی و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در سرپرستان خانواده دچار اختلال افسردگی اساسی16218416605410.22034/aftj.2020.166054FAسیدعلی اصغر سیدابراهیمیکارشناسی ارشد گروه روانشناسی، واحد بادرود، دانشگاه آزاد اسلامی، بادرود، ایران0000-0003-2048-8907Journal Article20230130<strong>Aim:</strong> The purpose of this research is the effectiveness of cognitive therapy based on mindfulness and positive thinking on improving mental health, perfectionism and cognitive emotion regulation strategies in family heads suffering from major depressive disorder. <strong>Method:</strong> The research method was semi-experimental with a pre-test-post-test design and follow-up with the control group. The statistical population of the present study included all heads of families suffering from major depressive disorder in Aran and Bidgol cities in 2020, of which 60 people were selected by purposive sampling and in the experimental groups of cognitive therapy based on mindfulness (20 people) and positive thinking. (20 people) and control (20 people) were placed. The data were obtained using Garnevsky et al.'s (2001), Terry-Short et al.'s (1995), and Goldenberg's (1979) mental health questionnaires. Seligman et al.'s (2005) positive thinking skills training protocol and Rebecca's (2009) mindfulness-based cognitive therapy were held weekly for eight sessions. The control group received treatment and was put on a waiting list. In line with inferential analysis, analysis of variance with repeated measurements and SPSS 22 software were used.<strong> Result:</strong> The results showed that between the two cognitive therapy groups based on mindfulness and positive thinking and the mental health evidence group (P<0.01 and F = 60.48), compromised self-regulation (P < 0.01 and F = 39.40) and uncompromising self-regulation (P < 0.01 and F = 50.99), positive perfectionism (P < 0.01 and F = 8.76) and negative perfectionism (P < 0.01 and F = 27.44), a statistically significant difference There is, and compromised self-regulation in the mindfulness-based cognitive therapy group (P < 0.01) and mental health in the positive thinking group at the end of the post-test was higher than the mindfulness-based cognitive therapy group (P < 0.05).<strong> Conclusion:</strong> It can be concluded that in terms of effectiveness, cognitive therapy training based on mindfulness had the greatest impact on compromised self-regulation and positive thinking on improving mental health.<strong>هدف:</strong> هدف پژوهش حاضر اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی و مثبت اندیشی بر بهبود سلامت روان، کمالگرایی و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در سرپرستان خانواده دچار اختلال افسردگی اساسی است. <strong>روش پژوهش:</strong> روش پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون و پیگیری همراه با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه سرپرستان خانواده دچار اختلال افسردگی اساسی شهرستان آران و بیدگل در سال 1399بودند که از بین آنها،60 نفر به صورت نمونهگیری هدفمند انتخاب شد و در گروههای آزمایش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی (20 نفر) و مثبت اندیشی (20 نفر) و کنترل (20 نفر) قرار گرفتند. دادهها با استفاده از پرسشنامههای تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی و همکاران (2001)، کمالگرایی تری – شورت و همکاران (1995)، سلامت روانی گلدنبرگ (1979) به دست آمدند. پروتکل آموزش مهارتهای مثبت اندیشی سلیگمن و همکاران (2005) و شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی ربکا (2009) به مدت هشت جلسه به صورت هفتگی برگزار شد. گروه گواه، درمان دریافت کرد و در لیست انتظار قرار گرفت. در راستای تحلیل استنباطی از روش تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و نرم افزار SPSS 22 استفاده شد. <strong>یافته ها:</strong> نتایج نشان داد بین دو گروه شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی و مثبت اندیشی و گروه گواه بر سلامت روان (01/0 P< و 48/60 F = )، خودتنظیمی سازشیافته (01/0 P< و 40/39 F = ) و خودتنظیمی سازشنیافته (01/0 P< و 99/50F = ) و کمالگرایی مثبت (01/0 P< و 76/8F = ) و کمالگرایی منفی (01/0 > P و 44/27F = ) تفاوت معناداری از نظر آماری وجود دارد و خودتنظیمی سازشیافته در گروه شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی (01/0 > P) و سلامت روان در گروه مثبتاندیشی در پایان پسآزمون بالاتر از گروه شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بوده است (05/0 > P).<strong> </strong><strong>نتیجه گیری:</strong> میتوان نتیجه گرفت از نظر تأثیرگذاری، آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر خودتنظیمی سازشیافته و مثبتاندیشی بر بهبود سلامت روان بیشترین تأثیر داشتند.انجمن ایرانی مطالعات زنانخانواده درمانی کاربردی3041-87981220200822Evaluation of the educational status of street children in Zahedanارزشیابی وضعیت تحصیلی کودکان خیابانی شهر زاهدان18519917727210.22034/aftj.2020.177272FAخدانظر شهنوازیدکتری فلسفه تعلیم و تربیت، مامور آموزش دانشگاه فرهنگیان، سیستان و بلوچستان، ایران0009-0004-0823-0633سیمین اصغری نژاددانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، مدرس حق التدریس دانشگاه فرهنگیان، سیستان و بلوچستان، ایران0009-0002-6548-3501Journal Article20200617<span class="HwtZe" lang="en"><span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">Aim: The present study was conducted with the aim of evaluating the educational status of street children in Zahedan city.</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">Method: This research is a qualitative study that uses the evaluation method of "educational expertise and criticism" provided by Eisner and includes four dimensions of description, interpretation, evaluation, and thematization.</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">The current research community consists of all the street children of Zahedan who work in the city during the day and return home at night.</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">In the present study, 20 street children were selected by convenience sampling and interviewed.</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">In addition, parents or guardians of these children, citizens and officials who were in contact with these children were interviewed about these children.</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">Findings: In this research, the next step is to describe an attempt to identify or present the qualities related to the life of street children in Zahedan city, which depicts the public environment or how to educate these children.</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">In the interpretation aspect, the educational critic has explained the problem of street children by using the conducted researches and theories of social and educational sciences.</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">In the evaluation dimension, the researcher evaluates the observed phenomena of street children as educational, non-educational and anti-educational experiences, and the critic clearly expresses the content of the narrated story in the dimension of evaluation.</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">Conclusion: The results obtained indicate that economic problems, conflict between family members, especially parents, divorce or death of parents, indifference of the relevant authorities towards this phenomenon, the misbehavior of school officials and citizens with such children in the emergence of this problem.</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">and its escalation play a fundamental role.</span></span></span>هدف: مطالعه حاضر با هدف بررسی ارزشیابی وضعیت تحصیلی کودکان خیابانی شهر زاهدان انجام گرفته است. روش: این پژوهش یک مطالعه ی کیفی است که از روش ارزشیابی«خبرگی و نقادی تربیتی» ارائه شده توسط آیزنر بهره گیری نموده و دارای چهار بعد توصیف، تفسیر، ارزشیابی و مضمون یابی را در برگرفته است. جامعه پژوهش حاضر را تمام کودکان خیابانی شهر زاهدان تشکیل می دهند که در طول روز در شهر کار کرده و شب به خانه برمی گردند. در پژوهش حاضر تعداد 20 نفر از کودکان خیابانی به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و از آنها مصاحبه به عمل آمد. در ضمن از والدین یا سرپرست این کودکان، شهروندان و مسئولینی که با این کودکان در ارتباط بودند، درباره این کودکان مصاحبه شده است. یافتهها: در این پژوهش بعد توصیف تلاشی برای شناسایی یا ارائه کیفیات مربوط به زندگی کودکان خیابانی شهر زاهدان است که محیط عمومی یا چگونگی آموزش و پرورش این کودکان را به تصویر کشیده است. در بعد تفسیر، نقاد تربیتی با استفاده از پژوهش های انجام شده و نظریات علوم اجتماعی و تربیتی، به تشریح معضل کودکان خیابانی پرداخته است. در بعد ارزشیابی پژوهشگر امور مورد مشاهده پدیده کودکان خیابانی را به عنوان تجارب تربیتی، غیر تربیتی و ضد تربیتی ارزشیابی می کند و نقاد در بعد مضمون یابی داستان روایت شده را به صراحت بیان می کند. نتیجهگیری: نتایج به دست آمده حاکی از آن است که مشکلات اقتصادی، درگیری بین اعضای خانواده بخصوص والدین، طلاق یا وفات والدین، بی توجهی مسئولین مربوطه نسبت به این پدیده، رفتار نادرست عوامل مدرسه و شهروندان با این گونه کودکان در بوجود آمدن این معضل و تشدید آن نقش اساسی دارند.انجمن ایرانی مطالعات زنانخانواده درمانی کاربردی3041-87981220200822Comparing the effectiveness of treatment based on acceptance and commitment and cognitive-behavioral therapy on the symptoms of oppositional defiant disorder in childrenمقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و درمان شناختی-رفتاری بر نشانگان اختلال نافرمانی مقابلهای کودکان20022016606510.22034/aftj.2020.166065FAسمیرا اولادیانکارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ولی آباد، تنکابن، مازندران، ایران0000-0002-0875-8989Journal Article20230130<strong>Aim: </strong>This study aimed to determine the effectiveness of acceptance and commitment-based therapy compared to the effectiveness of cognitive-behavioral therapy on the symptoms of the oppositional defiant disorder in children.<strong> Method: </strong>The present study was quasi-experimental with a pre-test, post-test, and follow-up design with an experimental and control group. In this research, the statistical population consisted of children who were referred to the education counseling center in Mazandaran in the academic year 2018-2019. A random sampling method was used for sampling, and 30 children were selected, and 10 children were randomly assigned to the experimental group of treatment based on acceptance and commitment, 10 children to the experimental group of cognitive-behavioral therapy, and 10 children to the control group. The first experimental group of Hayes' (2004) acceptance and commitment-based treatment protocol and the second experimental group of Moore and Garland's (2003) cognitive-behavioral therapy protocol received eight 60-minute sessions. All three groups were evaluated in the pre-test, post-test and follow-up stages using the Child Sickness Symptoms Questionnaire (CSI-4). Statistical data were analyzed using analysis of variance with repeated measures.<strong> Results: </strong>The findings indicate that the treatment based on acceptance and commitment and cognitive-behavioral therapy significantly reduced the symptoms of the oppositional defiant disorder in the experimental groups (F=61.46, P=0.001). The results of variance analysis with repeated measurements show that therapeutic interventions caused this reduction. Also, the effects of the interventions were stable in the follow-up phase (P=0.05). In addition, the comparison of the effectiveness of the two approaches showed no significant difference in their effect on the symptoms of oppositional disobedience. <strong>Conclusion: </strong>It can be concluded that treatment based on acceptance and commitment and cognitive-behavioral therapy can reduce children oppositional defiant disorder symptoms. Therefore, therapists and counselors who work in the field of children can use these two therapeutic approaches to reduce the symptoms of the oppositional defiant disorder in children.<strong>هدف:</strong> هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد در مقایسه با اثربخشی درمان شناختی-رفتاری بر نشانگان اختلال نافرمانی مقابلهای کودکان بود. <strong>روش پژوهش:</strong> پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه آزمایش و گواه بود. در این پژوهش، جامعه آماری متشکل از کودکان 10 تا 12 سال مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر مازندران در سال تحصیلی 97-98 بود. برای نمونه گیری از روش نمونه گیری تصادفی استفاده شد و تعداد 30 کودک انتخاب و به طور تصادفی 10 کودک در گروه آزمایش درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، 10 کودک در گروه آزمایش درمان شناختی-رفتاری و 10 کودک در گروه گواه کاربندی شدند. گروه آزمایش اول پروتکل درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد هیز (2004) و گروه آزمایش دوم پروتکل درمان شناختی-رفتاری مور و گارلند (2003) هشت جلسه 60 دقیقهای را دریافت کردند؛ هر سه گروه در سه مرحله پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری با استفاده از پرسشنامه علائم مرضی کودک (CSI-4) ارزیابی شدند. دادههای آماری با با استفاده از تحلیل واریانس با اندازهگیریهای مکرر انجام شد.<strong> یافتهها:</strong> یافتهها حاکی از آن است که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و درمان شناختی-رفتاری، نشانگان اختلال نافرمانی مقابلهای اعضای گروههای آزمایش را به طرز معناداری کاهش داده است (46/61=F، 001/0=P). نتایج تحلیل واریانس با اندازهگیریهای مکرر نشان میدهد که این کاهش ناشی از مداخلات درمانی بوده است؛ همچنین تأثیرات مداخلات در مرحله پیگیری پایدار بود (05/0=P). علاوه بر این، مقایسه میزان اثربخشی دو رویکرد نشان داد که تأثیر آنها بر نشانگان نافرمانی مقابلهای تفاوت معناداری ندارد. <strong>نتیجهگیری: </strong>میتوان نتیجه گرفت که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و درمان شناختی-رفتاری میتواند نشانگان اختلال نافرمانی مقابلهای کودکان را کاهش دهد؛ لذا درمانگران و مشاورانی که در حوزه کودک فعالیت میکنند میتوانند از این دو رویکرد درمانی جهت کاهش نشانگان اختلال نافرمانی مقابلهای کودکان بهره گیرند.