TY - JOUR ID - 166065 TI - مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و درمان شناختی-رفتاری بر نشانگان اختلال نافرمانی مقابله‌ای کودکان JO - خانواده درمانی کاربردی JA - AFTJ LA - fa SN - AU - اولادیان, سمیرا AD - کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ولی آباد، تنکابن، مازندران، ایران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 1 IS - 2 SP - 200 EP - 220 KW - پذیرش و تعهد KW - شناختی-رفتاری KW - نشانگان نافرمانی مقابله‌ای DO - 10.22034/aftj.2020.166065 N2 - هدف: هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد در مقایسه با اثربخشی درمان شناختی-رفتاری بر نشانگان اختلال نافرمانی مقابله‌ای کودکان بود. روش پژوهش: پژوهش حاضر نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری با گروه آزمایش و گواه بود. در این پژوهش، جامعه آماری متشکل از کودکان 10 تا 12 سال مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر مازندران در سال تحصیلی 97-98 بود. برای نمونه گیری از روش نمونه گیری تصادفی استفاده شد و تعداد 30 کودک انتخاب و به طور تصادفی 10 کودک در گروه آزمایش درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، 10 کودک در گروه آزمایش درمان شناختی-رفتاری و 10 کودک در گروه گواه کاربندی شدند. گروه آزمایش اول پروتکل درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد هیز (2004) و گروه آزمایش دوم پروتکل درمان شناختی-رفتاری  مور و گارلند (2003) هشت جلسه 60 دقیقه­ای را دریافت کردند؛ هر سه گروه در سه مرحله پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری با استفاده از پرسشنامه علائم مرضی کودک (CSI-4) ارزیابی شدند. داده‌های آماری با با استفاده از تحلیل واریانس با اندازه‌گیری‌های مکرر انجام شد. یافته‌ها: یافته‌ها حاکی از آن است که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و درمان شناختی-رفتاری، نشانگان اختلال نافرمانی مقابله‌ای اعضای گروه‌های آزمایش را به طرز معناداری کاهش داده است (46/61=F، 001/0=P). نتایج تحلیل واریانس با اندازه‌گیری‌های مکرر نشان می‌دهد که این کاهش ناشی از مداخلات درمانی بوده است؛ همچنین تأثیرات مداخلات در مرحله پیگیری پایدار بود (05/0=P). علاوه بر این، مقایسه میزان اثربخشی دو رویکرد نشان داد که تأثیر آن‌ها بر نشانگان نافرمانی مقابله‌ای تفاوت معناداری ندارد. نتیجه‌گیری: می‌توان نتیجه گرفت که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و درمان شناختی-رفتاری می‌تواند نشانگان اختلال نافرمانی مقابله‌ای کودکان را کاهش دهد؛ لذا درمان‌گران و مشاورانی که در حوزه کودک فعالیت می‌کنند می‌توانند از این دو رویکرد درمانی جهت کاهش نشانگان اختلال نافرمانی مقابله‌ای کودکان بهره گیرند. UR - https://www.aftj.ir/article_166065.html L1 - https://www.aftj.ir/article_166065_e64b07fde351a52a52b1ac1ef1441fe0.pdf ER -