TY - JOUR ID - 162832 TI - نقش میانجی ویژگی های شخصیتی در رابطه بین صمیمیت خانواده مبدا با اهمال کاری تحصیلی JO - خانواده درمانی کاربردی JA - AFTJ LA - fa SN - AU - ابراهیمی, سید محسن AU - محمدزاده ادملایی, رجبعلی AU - صادقی, جمال AU - عباسی اسفجی, علی اصغر AD - دانشجوی دکتری گروه روانشناسی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران AD - استادیار گروه روان شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران AD - استادیار گروه روان شناسی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران AD - دانشیار گروه جامعه شناسی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 3 IS - 4 SP - 437 EP - 463 KW - صمیمیت خانواده مبدا KW - ویؤگی های شخصیتی KW - اهمال کاری تحصیلی DO - 10.22034/aftj.2022.332626.1443 N2 - هدف پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی ویژگی های شخصیتی در رابطه بین صمیمیت خانواده مبدا با اهمال کاری تحصیلی است. بدین منظور 300 نفر از دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد بابل به صورت در دسترس پرسشنامه های خانواده مبدا (FOS)، اهمال کاری تحصیلی سولومون و راثبلوم و سنجش‌ صفات ‌پنج‌گانه شخصیتی(NEO-FFI) را تکمیل کردند. داده‌ها با استفاده از روش تحلیل مسیر از طریق آزمون بوت استرپ و مدل یابی معادلات ساختاری تحلیل شدند. براساس یافته های پژوهش همه ویژگی های شخصیتی روان آزرده خویی، برون‌گرایی، تجربه پذیری، توافق‌ جویی و وظیفه شناسی توانستند در رابطه با صمیمیت خانواده مبدا و اهمال کاری تحصیلی به عنوان متغیر میانجی ایفای نقش کنند اما ویژگی روان آزرده خویی تاثیرش به طور منفی بود. در واقع می توان گفت در خانواده سالم رشد صمیمت و اعتماد به نفس منجر به شکل گیری ویژگی های شخصیتی همچون فعال بودن، وظیفه شناسی و نیز همدلی خواهد شد که بر پیشرفت تحصیلی و کاهش اهمال کاری تاثیرگذارند. در حالی که افراد روان آزرده‌خو با حس ناامنی و اضطراب بیشتر، معمولا با درگیری و تعارض، مانع ایجاد محیطی سرشار از شادی شده و کاهش حساسیت افراد نسبت به هم، کاهش اعتماد بین آنها را نیز سبب می شود. همچنین بجای بیان احساسات به طور منطقی، با رفتار پرخاشگرانه و خصومت بیشتر، مانع پیشرفت تحصیلی و افزایش اهمال کاری می شوند. UR - https://www.aftj.ir/article_162832.html L1 - https://www.aftj.ir/article_162832_f9d9ca779e34f2457163bdbc586b6b7c.pdf ER -