TY - JOUR ID - 159288 TI - اثربخشی بازی‌ درمانی بر رفتار پرخاشگری کودکان مبتلا به اختلال بیش‌فعالی JO - خانواده درمانی کاربردی JA - AFTJ LA - fa SN - AU - پناهیان امیری, سمانه AU - اکبر نتاج, کلثوم AU - فخری, محمدکاظم AD - دانشجوی دکتری گروه روان‌شناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران AD - استادیار گروه پرستاری، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران AD - استادیار، گروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 3 IS - 3 SP - 297 EP - 312 KW - بازی‌درمانی KW - رفتار پرخاشگری KW - کودکان مبتلا به اختلال بیش‌فعالی DO - 10.22034/aftj.2022.333234.1461 N2 - هدف: هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی بازی‌درمانی بر رفتار پرخاشگری کودکان مبتلا به اختلال بیش‌فعالی ‌بود.‌ روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع طرح‌های کاربردی و نیمه‌آزمایشی از نوع پیش‌آزمون-پس‌آزمون و پیگیری همراه با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله‌جویانه شهر بابل در سال 1398 که از بین آن ها 60 نفر به صورت هدفمند انتخاب شدند و با استفاده از روش تصادفی در دو گروه بازی‌درمانی و گروه گواه، هر گروه 30 نفر گماشته شدند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه مشکلات رفتاری کودک (مرشد و همکاران، 2015) در سه دوره زمانی پیش‌آزمون، پس آزمون و پیگیری به دست آمد. بازی درمانی براساس بسته آموزشی بازی درمانی کنل (2003) در ده جلسه و به مدت 2 ساعت به صورت هفتگی برای گروه آزمایش اجرا شد. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر و نرم‌افزار SPSS.22 استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین اثر بخشی بازی ‌درمانی بر بهبود رفتار پرخاشگری (86/38=F، 001/0>p) در کودکان مبتلا به اختلال بیش‌فعالی تفاوت معناداری وجود دارد. نتیجه-گیری: مطالعه نشان داد که بازی‌درمانی موجب کاهش رفتار پرخاشگری کودکان مبتلا به اختلال بیش‌فعالی شد و می توان از این درمان در جهت بهبود رفتار پرخاشگری کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی استفاده کرد. UR - https://www.aftj.ir/article_159288.html L1 - https://www.aftj.ir/article_159288_9ab135017ad20c32435891034a3ec34c.pdf ER -