TY - JOUR ID - 150944 TI - ارائه مدل ساختاری رابطه سبک های دفاعی در اختلالات شخصیت خوشه B با نقش میانجی تنظیم شناختی هیجانی JO - خانواده درمانی کاربردی JA - AFTJ LA - fa SN - AU - طباطبایی پور, بدرالسادات AU - خسروپور, فرشید AU - زنوزیان, سعیده AD - دانشجوی دکتری گروه روانشناسی، واحد زرند، دانشگاه آزاد اسلامی، زرند، ایران AD - استادیار گروه روانشناسی، واحد زرند، دانشگاه آزاد اسلامی، زرند، ایران AD - استادیار، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم پزشکی، زنجان، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 3 IS - 1 SP - 339 EP - 362 KW - سبک های دفاعی KW - اختلالات شخصیت خوشه B KW - تنظیم شناختی هیجان DO - 10.22034/aftj.2022.283598.1359 N2 - هدف: این پژوهش با هدف، ارائه مدل ساختاری رابطه سبک های دفاعی در اختلالات شخصیت خوشه B با نقش میانجی تنظیم شناختی هیجانی انجام شد. روش پژوهش: این پژوهش مقطعی از نوع همبستگی و جامعه آماری این پژوهش را دختران و پسران جوان دانشجوی دانشگاه‌های آزاد شهر تهران در سال 1399 تشکیل دادند، که از میان آن‌ها، تعداد 395 نفر با روش نمونه‌گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. در این پژوهش از ابزارهای چند محوری بالینی میلون (1994)، تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی و کرایج (2006) و سبک های دفاعی اندرز و همکاران (1993) استفاده شد که همگی از اعتبار و پایایی قابل قبولی برخوردار بودند. به‌منظور پاسخگویی به فرضیه‌های پژوهش از مدل‌یابی معادلات ساختاری استفاده شد. یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد که مدل از برازش مناسبی برخوردار است. همچنین نتایج نشان داد که سبک های دفاعی رشد یافته اثر مستقیم منفی معنادار بر اختلالات شخصیت خوشه b داشته است. سبک های دفاعی رشد یافته اثر مستقیم مثبت بر تنظیم شناختی هیجان مثبت و اثر مستقیم منفی بر تنظیم شناختی هیجان منفی داشته است. تنظیم شناختی هیجان مثبت اثر مستقیم منفی بر اختلالات شخصیت خوشه b داشته است. همچنین تنظیم شناختی هیجان منفی اثر مستقیم مثبت بر اختلالات شخصیت خوشه b داشته است. سبک های دفاعی رشد یافته اثر غیر مستقیم بر اختلالات شخصیت خوشه b به واسطه تنظیم هیجان مثبت و منفی داشته است. نتیجه گیری: توجه به متغیرهای مذکور در پیشگیری و طراحی درمان‌های مناسب‌تر به پژوهشگران و درمانگران یاری می‌رساند. UR - https://www.aftj.ir/article_150944.html L1 - https://www.aftj.ir/article_150944_21eabfe7343b3d2bb226b73ae3d0d07d.pdf ER -