TY - JOUR ID - 145686 TI - کشف مولفه‌های مسیرتربیتی خانوادگی زنان موفق : یک نمونه پژوهش کیفی JO - خانواده درمانی کاربردی JA - AFTJ LA - fa SN - AU - صادقی دهکردی, اکرم AU - یوسفی, زهرا AU - ترکان, هاجر AD - دانشجوی دکتری مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران AD - استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 3 IS - 1 SP - 73 EP - 88 KW - سبک فرزندپروری KW - مؤلفه‌های تربیتی زنان موفق KW - تحلیل مضمون DO - 10.22034/aftj.2022.304001.1194 N2 - هدف: هدف مطالعه‌ی حاضر کشف مؤلفه‌های تربیتی زنان موفق است. این مطالعه با روش کیفی و به روش تحلیل مضمون (کلارک و بروان، 2006) انجام شد. روش: روش نمونه‌گیری هدفمند از نوع متجانس 20بود به این ترتیب که 13 نفر از زنان موفق بر اساس ملاک‌های ورود و خروج انتخاب شدند و مورد مصاحبه قرار گرفتند. ابزار پژوهش مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. یافته‌ها: داده-های گردآوری شده به کمک تحلیل مضمون  مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. پنج مقوله اصلی را نشان داد که عبارت بودند از سبک زندگی خانواده (با خرده مقولات محل سکونت، تفریحات، ارتباطات، تغذیه، الگوی خواب و پوشاک)، تجارب همشیرها (با خرده مقولات تجارب شاد و تجارب ناشاد همشیرها)، ویژگی‌های والدین (با خرده مقولات ویژگی‌های الگومند و  ویژگی‌های الگومند،  محورهای تربیتی والدین (با خرده مقولات (تأکیدات تربیتی و روش‌های تربیتی) و سبک همسالان (با خرده مقولات وضعیت روانی همسالان، وضعیت مادی همسالان و وضعیت اجتماعی همسالان). نتیجه‌گیری: با توجه به این نتایج می‌توان گفت در مسیر تربیتی زنان موفق مؤلفه‌هایی رخ داده که به آن‌ها کمک کرده است تا در جهت موفقیت حرکت کنند. UR - https://www.aftj.ir/article_145686.html L1 - https://www.aftj.ir/article_145686_5c4658a5bbe3ff6738b96deb42f58162.pdf ER -