TY - JOUR ID - 145683 TI - ارائه مدل اختلالات یادگیری بر اساس ارتباط با والدین و کمال‌گرایی JO - خانواده درمانی کاربردی JA - AFTJ LA - fa SN - AU - توسلی زاده, راحیل AU - حسینی, سعیده السادات AU - امیری, حسن AU - عارفی, مختار AD - دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی،واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی،کرمانشاه،ایران AD - استادیار گروه روانشناسی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران AD - دانشیار گروه روان شناسی و مشاوره، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 3 IS - 1 SP - 56 EP - 72 KW - اختلالات یادگیری KW - ارتباط با والدین KW - کمال‌گرایی DO - 10.22034/aftj.2022.289386.1103 N2 - هدف: هدف این پژوهش تعیین مدل اختلالات یادگیری بر اساس ارتباط با والدین و کمال‌گرایی بود. روش پژوهش: روش این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ روش گردآوری اطلاعات توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل تمامی دانش‌آموزان دختر پایه پنجم و ششم ابتدایی مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 1400-1399 شهر کرمانشاه بود که نمونه آماری پژوهش، 270 دانش‌آموز دختر همراه با والدین‌شان به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به پرسشنامه‌های مشکلات یادگیری ویلکات و همکاران (2011)، پرسشنامه کیفیت روابط والد، کودک فاین و همکاران (1983) و پرسشنامه چندگانه کمال‌گرایی هویت و فلت (1991) پاسخ دادند. یافت‌ها: نتایج پژوهش نشان داد بین عاطفه مثبت، همانند سازی با والدین، اعتماد، خشم، کمال‌گرایی خودمدار، کمال‌گرایی دیگر مدار و کمال‌گرایی جامعه مدار با اختلال یادگیری همبستگی معناداری (05/0=P) دارد؛ همچنین ضریب همبستگی چندگانه بین کمال‌گرایی و کیفیت رابطه والد-کودک با اختلال یادگیری برابر با 462/0 = R است و ضریب تعیین برابر 213/0= R2 است که 21.3 درصد از واریانس اختلال یادگیری از طریق کمال‌گرایی و کیفیت رابطه والد کودک قابل تبیین است. نتیجه‌گیری: در نهایت این نتیجه حاصل شده‌است که ارتباط با والدین در پیش بینی اختلالات یادگیری و همچنین کمال‌گرایی در پیش‌بینی اختلالات یادگیری سهم دارد. UR - https://www.aftj.ir/article_145683.html L1 - https://www.aftj.ir/article_145683_fb819ed5ddf91dbfae2ff5aa7167d609.pdf ER -