TY - JOUR ID - 143549 TI - تبیین رابطه شیوه‌های والدگری ادراک شده با نشانه‌های وسواس: نقش میانجیگری کمال‌گرایی JO - خانواده درمانی کاربردی JA - AFTJ LA - fa SN - AU - جامعی, لیلا AU - زربخش, محمدرضا AD - دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران AD - دانشیار گروه روانشناسی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 2 IS - 2 SP - 284 EP - 305 KW - شیوه‌های والدگری ادراک شده KW - وسواس KW - کمال‌گرایی DO - 10.22034/aftj.2022.321718.1323 N2 - هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه بین شیوه‌های والدگری ادراک شده با نشانه‌های وسواس با میانجیگری کمال‌گرایی بود. روش پژوهش: برای این منظور طی یک پژوهش توصیفی از نوع همبستگی از میان دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد واحد تنکابن 258 دانشجو به روش در دسترس انتخاب و به پرسشنامه‌های‌ سبک فرزندپروری بامیرند (1972)، غربالگری وسواس مادزلی (1977) و کمال‌گرایی هیل (2004) پاسخ دادند. داده‌های جمع آوری شده به روش معادلات ساختاری و با نرم افزارهای SPSS26 و AMOS24 تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد، مدل ساختاری شیوه‌های والدگری ادراک شده با نشانه‌های وسواس از طریق میانجیگری کمال‌گرایی در دانشجویان برازش داشت (01/0=P)؛ همچنین کمال‌گرایی مثبت و منفی در رابطه بین شیوه‌های والدگری آزاد منشانه و کمال‌گرایی منفی در رابطه بین شیوه ‌‌والدگری مستبدانه و وسواس و کمال‌گرایی مثبت در رابطه بین شیوه‌ والدگری مستبدانه و در نهایت کمالگرایی منفی در رابطه بین شیوه والدگری مقتدرانه نقش میانجی داشت (01/0=P). نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های پژوهش می‌توان گفت سبک‌های والدگری در شکل‌گیری الگوی شخصیتی کمال‌گرا نقش داشته که پیامدها و الگوهای بر گرفته از آنها، بر نشانگان وسواس نیز تاثیرگذار خواهد بود. UR - https://www.aftj.ir/article_143549.html L1 - https://www.aftj.ir/article_143549_3863a8cd7a9ee49ef44efcd1e5b68107.pdf ER -