TY - JOUR ID - 142265 TI - مقایسه اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی و آموزش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان بر سازگاری اجتماعی و عاطفه مثبت و منفی مردان مبتلا به اختلال خلقی دو قطبی نوع یک JO - خانواده درمانی کاربردی JA - AFTJ LA - fa SN - AU - تاری برازین, نادر AU - باباپور خیرالدین, جلیل AU - اقدسی, علی نقی AD - دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، واحد تبریز ، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران AD - استاد گروه روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران AD - استادیار گروه مشاوره و روانشناسی، دانشگاه آزاد واحد تبریز، تبریز، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 2 IS - 4 SP - 137 EP - 157 KW - مهارت های اجتماعی KW - راهبردهای تنظیم شناختی هیجان KW - سازگاری اجتماعی KW - عاطفه مثبت و منفی DO - 10.22034/aftj.2021.310245.1223 N2 - هدف: هدف از پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش مهارت‌های اجتماعی و آموزش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان بر سازگاری اجتماعی و عاطفه مثبت و منفی بیماران مبتلابه اختلال دوقطبی نوع یک بود. روش پژوهش: روش پژوهش نیمه تجربی از نوع کار آزمایی بالینی بود. جامعه آماری پژوهش شامل بیماران خلقی دوقطبی نوع یک بود که در کمیسیون تشخیص نوع و تعیین شدت معلولیت سازمان بهزیستی مورد تأیید قرارگرفته و دریکی از مراکز درمان و توان‌بخشی بیماران روانی مزمن استان آذربایجان شرقی دارای پرونده هستند، تشکیل می‌دادند. نمونه آماری 45 نفر بود که به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به‌تصادف در دو گروه آزمایشی (گروه آزمایشی اول 15 نفر و گروه آزمایشی دوم 15 نفر)  و گروه کنترل (15 نفر) گمارده شدند. ابتدا پرسشنامه‌های سازگاری اجتماعی (بل، 1961) و عاطفه مثبت و منفی (واتسون و همکاران، 1996) توسط گروه‌ها تکمیل گردید. در مرحله بعد گروه‌های آزمایشی در جلسات آموزش مهارت‌های اجتماعی و آموزش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان شرکت کردند، در حالیکه گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. پس از پایان جلسات آموزش، پرسشنامه‌های ذکرشده دوباره توسط گروه‌ها تکمیل گردید. در انتها داده‌های به‌دست‌آمده از گروه‌ها برای تحلیل آماده شد.  یافته‌ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که داد که روش آموزش مهارت‌های اجتماعی نسبت به آموزش راهبردهای تنظیم هیجان تأثیر بیشتری بر سازگاری اجتماعی و عاطفه منفی و روش آموزش راهبردهای تنظیم هیجان نسبت به آموزش مهارت‌های اجتماعی تأثیر بیشتری بر عاطفه مثبت بیماران دوقطبی نوع یک داشته است (05/0=P). نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های این پژوهش می‌توان نتیجه‌گیری کرد که بین اثربخشی آموزش مهارت‌های اجتماعی و آموزش راهبردهای تنظیم شناختی بر سازگاری اجتماعی و عاطفه مثبت و منفی بیماران مبتلابه اختلال خلقی دوقطبی نوع یک تفاوت معناداری وجود دارد. UR - https://www.aftj.ir/article_142265.html L1 - https://www.aftj.ir/article_142265_0d7ef31ddae3efe1ef48efb057555aa3.pdf ER -