TY - JOUR ID - 141447 TI - مقایسۀ اثربخشی رویکرد مبتنی بر پذیرش و تعهّد و تئوری انتخاب به شیوه گروهی بر نشانگان اضطراب نوجوانان JO - خانواده درمانی کاربردی JA - AFTJ LA - fa SN - AU - بهرامی, افسانه AU - دوکانه ای فرد, فریده AU - میرهاشمی, مالک AD - دانشجوی دکترای گروه مشاوره، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران AD - دانشیار گروه مشاوره، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران AD - دانشیار گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 1 IS - 4 SP - 148 EP - 163 KW - پذیرش و تعهّد KW - تئوری انتخاب KW - نشانگان اضطراب KW - نوجوانان DO - 10.22034/aftj.2021.242532.1006 N2 - هدف: هدف این پژوهش، مقایسۀ اثر بخشی مداخلۀ آموزشی رویکرد مبتنی بر پذیرش و تعهّد و رویکرد تئوری انتخاب به شیوۀ گروهی بر نشانگان اضطراب در نوجوانان بود. روش پژوهش: پژوهش حاضر نیمه آزمایشی، با طرح پیش آزمون-پس آزمون و با گروه گواه و پیگیری یکماهه بود. جامعۀ آماری کلیۀ دانش آموزان دختر پایۀ دوم، دورۀ دوم متوسطۀ منطقۀ پنج آموزش و پرورش استان تهران در سال تحصیلی 98-99 بودند که 30 دانش آموز به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شد و در دو گروه آزمایشی و یک گروه گواه (هر گروه 10 نفر) جایگزین شدند. گروه‌ آزمایش رویکرد مبتنی بر پذیرش و تعهد از بسته درمانی هیس و همکاران (1999) و گروه آزمایش تئوری انتخاب از بسته درمانی صاحبی (1394) به صورت هفته‌ای دو جلسه و به مدت ده جلسۀ 90 دقیقه‌ای دریافت کردند. ابزار پژوهش پرسش‌نامۀ اضطراب کتل بود. داده‌های به دست آمده با استفاده از تحلیل واریانس اندازه‌های مکرر تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج حاکی از تأثیر مداخله رویکرد مبتنی بر پذیرش و تعهد (38/6=F، 022/0 =P) و مداخله تئوری انتخاب بر نمره اضطراب (73/6=F، 019/0 =P) و پایداری این تأثیر در مرحله پیگیری بود. نتیجه گیری: با توجه به اثربخش‌تر بودن تئوری انتخاب نسبت به رویکرد مبتنی بر پذیرش و تعهّد بر نشانگان اضطراب نوجوانان، می‌توان پیشنهاد کرد از این رویکرد در کاهش نشانگان اضطراب به ویژه برای نوجوانان بیشتر استفاده شود. UR - https://www.aftj.ir/article_141447.html L1 - https://www.aftj.ir/article_141447_79f820e30a1f0370bbddab23dd871b63.pdf ER -