انجمن ایرانی مطالعات زنان
خانواده درمانی کاربردی
3041-8798
1
4
2020
12
21
اثربخشی درمان پردازش شناختی بر تنظیم شناختی هیجان و رشد فردی فرزندان خانوادههای شاهد و ایثارگر
1
17
FA
فرهاد
نامجو
0000-0001-6123-8176
دانشجوی دکتری گروه مشاوره، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
farhad.tyam71@gmail.com
ایلناز
سجادیان
0000-0003-4257-6967
دانشیار گروه روانشناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
i.sajjadian@gmail.com
محسن
گل پرور
0000-0002-1425-5480
دانشیار گروه روانشناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
gholparvar@gmail.com
10.22034/aftj.2021.264793.1043
هدف: هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی درمان پردازش شناختی بر تنظیم شناختی هیجان و رشد فردی فرزندان خانواده-های شاهد و ایثارگر بود. روش: پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با پیشآزمون- پسآزمون و گروه گواه با پیگیری یک ماهه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه فرزندان خانوادههای شاهد و ایثارگر بود که در سال تحصیلی 1399-1398 در مدارس متوسطه دوم شاهد و دانشگاه یاسوج مشغول به تحصیل بودند. 70 نفر از فرزندان شاهد و ایثارگر داوطلب مشارکت در پژوهش به پرسشنامه های تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی و همکاران (2002) و رشد فردی روبیتچک (1998) پاسخ دادند که پس از غربالگری 30 نفر انتخاب و در گروه آزمایشی پردازش شناختی (15 نفر) و گروه گواه (15 نفر) به صورت تصادفی جایگزین شدند. گروه آزمایش به مدت 12 جلسه 90 دقیقه ای تحت مداخله درمان پردازش شناختی رسیک، نیشیس، ویور، آستین و فیوئر (2007) قرار گرفت،. داده ها با استفاده از تحلیل واریانس مختلط اندازه های مکرر تحلیل شد. یافتهها: نتایج حاکی از تأثیر درمان پردازش شناختی بر تنظیم هیجانی راهبرد انطباقی (70/6 =F، 015/0=P)، تنظیم هیجان راهبرد غیرانطباقی (71/15 =F، 001/0=P) و اقدام به رشد فردی (14/5 =F، 031/0=P) در مرحله پسآزمون و پایداری این تأثیر در مرحله پیگیری بود. نتیجهگیری: از آنجا که درمان پردازش شناختی تنظیم هیجانی رشد فردی را ارتقاء میدهد؛ بنابراین برای بهبود تنظیم شناختی هیجان و رشد فردی در فرزندان خانوادههای شاهد و ایثارگر میتوان از آن استفاده کرد.
درمان پردازش شناختی,تنظیم شناختی هیجان,رشد فردی
https://www.aftj.ir/article_121778.html
https://www.aftj.ir/article_121778_0e5052f7d3338256175950bd9e921121.pdf
انجمن ایرانی مطالعات زنان
خانواده درمانی کاربردی
3041-8798
1
4
2020
12
21
اثربخشی زوج درمانی راه حل محور بر الگوهای ارتباطی و کنترل عواطف زنان آشفته
18
37
FA
مریم
بهبهانی
0000-0001-9931-9887
کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
maryam.behbahani@gmail.com
مریم
ذوالفقاری
0000-0002-2684-2359
کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
maryamzolfaghari@gmail.com
محمدباقر
حبی
0000-0002-2521-0325
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه جامع امام حسین، تهران، ایران
mohammadbagherhobbi@gmail.com
10.22034/aftj.2021.260934.1038
مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی زوجدرمانی راه حل محور بر بهبود الگوهای ارتباطی و کنترل عاطفی زوجهای آشفته بود. روش: پژوهش حاضر نیمه تجربی با گروه آزمایش، گواه و طرح پیشآزمون، پسآزمون با پیگیری دوماهه بود. جامعه آماری این پژوهش 34 زن متاهل مراجعهکننده به مراکز مشاوره مهرآور، همدلکده، همراز زندگی و گروه همراه شهر تهران در سال 1398بود که پس از غربالگری با استفاده از پرسشنامه الگوهای ارتباطی زوجین کریستنسن و سولاوای (1984) و مقیاس کنترل عواطف ویلیامز و چامبلس (1997)، 24 زن انتخاب و بهطور تصادفی در دو گروه راهحل محور (12 زن) و گروه گواه (12 زن) کاربندی شدند. گروه آزمایش مداخله هفتگی زوج درمانی راه حل محور مکدونالد (2007) را به شکل گروهی در 8 جلسه 90 دقیقهای دریافت کردند. هر دو گروه در سه مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری بهوسیله مقیاس باورهای ارتباطی زناشویی مورد ارزیابی قرار گرفتند. دادهها با استفاده از آزمون واریانس اندازههای مکرر تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد زوج درمانی راه حل محور بر الگوهای سازنده متقابل (70/9=F، 005/0=P)، توقع/کنارهگیر (70/3=F، 047/0=P)، مرد متوقع/زن کنارهگیر (51/4=F، 045/0=P)، زن متوقع/مرد کنارهگیر (06/4=F، 014/0=P) و اجتناب متقابل (44/9=F، 006/0=P) موثر است؛ همچنین زوج درمانی راه حل محور بر کنترل خشم (16/6=F، 021/0=P)، کنترل خلق افسرده (52/10=F، 004/0=P)، کنترل اضطراب (77/5=F، 025/0=P) و کنترل عاطفه مثبت (60/5=F، 027/0=P) موثر است و این تاثیر در مرحله پیگیری پایدار بود (05/0<P). نتیجهگیری: میتوان نتیجه گرفت که مداخله راه حل محور روشی فراخور برای اصلاح الگوهای ارتباطی و بهبود کنترل عواطف در هر یک از زوجهای آشفته است.
زوج درمانی,راه حل محور,الگوهای ارتباطی,کنترل عواطف
https://www.aftj.ir/article_121943.html
https://www.aftj.ir/article_121943_698b591ee9a0d9f19858e4faefba8c7a.pdf
انجمن ایرانی مطالعات زنان
خانواده درمانی کاربردی
3041-8798
1
4
2020
12
21
پیش بینی اضطراب کرونا ویروس بر اساس تحمل پریشانی و تنظیم شناختی هیجان در زنان شاغل
38
52
FA
محبوبه
سالاری
0000-0001-7302-3172
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران
mahbobeh71salari@gmail.com
سعدی
بکرایی
0000-0001-7387-9552
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، واحد تهران جنوب، پیام نور، تهران، ایران
sadie.bakraei2010@gmail.com
محمد امین
شریفی نژاد نعمت آباد
0000-0002-6971-666x
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران
aminsharifnejad@yahoo.com
نرگس
عالی زاده
0000-0001-52899896
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران
n_aalizade@yahoo.com
فاطمه
محسنی
0000-0003-2596-7931
کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، واحد استهبان، دانشگاه آزاد اسلامی، استهبان، ایران
mohsenifatemh@gmail.com
10.22034/aftj.2021.265361.1047
هدف: هدف از پژوهش حاضر پیش بینی اضطراب کرونا ویروس بر اساس تحمل پریشانی و تنظیم شناختی هیجان در زنان شاغل بود. روش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری این پژوهش را 220 نفر از زنان شاغل در مراکز بهداشتی و درمانی شهر یاسوج در سال 1399 تشکیل دادند که با استفاده از جدول مورگان تعداد 140 زن شاغل با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی انتخاب و به مقیاس اضطراب بیماری کرونا علیپور، قدمی، علیپور و عبداله زاده (1398)، پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی و همکاران (2002) و تحمل پریشانی سیمونز و گاهر (2005) پاسخ دادند؛ برای تحلیل داده ها از روش آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که بین راهبرد تنظیم هیجانی انطباقی و تحمل پریشانی با اضطراب کرونا همبستگی منفی و بین راهبرد تنظیم هیجانی غیرانطباقی با اضطراب کرونا همبستگی منفی وجود دارد (01/0P=)؛ ضرایب رگرسیون گام به گام نشان داد که تنظیم هیجانی انطباقی (28/0-= β، 001/0=P)، تنظیم هیجانی غیرانطباقی (18/0= β، 001/0=P) و تحمل پریشانی (38/0-= β، 007/0=P)، توانستند اضطراب کرونا را پیشبینی کنند. نتیجهگیری: با توجه به نتایج، برای کاهش اضطراب کرونا زنان شاغل میتوان برنامه هایی برای افزایش راهبردهای مثبت تنظیم شناختی هیجان و تحمل پریشانی آنها و کاهش راهبردهای منفی تنظیم شناختی هیجان آنان طراحی و از طریق کارگاه های آموزشی الکترونیکی و مجازی اجرا کرد.
اضطراب کرونا ویروس,تحمل پریشانی,تنظیم شناختی هیجان,زنان شاغل
https://www.aftj.ir/article_121945.html
https://www.aftj.ir/article_121945_9189e09566ae7f405a1415a8bcc80119.pdf
انجمن ایرانی مطالعات زنان
خانواده درمانی کاربردی
3041-8798
1
4
2020
12
21
اثربخشی فن رهاسازی هیجانی بر اضطراب و نشانگان استرس پس از سانحه در زنان مبتلا به سقط خود به خودی
53
71
FA
مریم
یاوری کرمانی
0000-0002-1741-7617
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
m.yavari21@gmail.com
سپیده
رضوی
0000-0002-7010-6973
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، واحد بین الملل قشم، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایران
sepidehrazavi2021@gmail.com
محمدقاسم
شبانی
0000-0001-5072-5462
دانشجوی دکتری مشاوره، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
mshabani@gmail.com
10.22034/aftj.2021.266082.1050
هدف: هدف پژوهش تعیین اثر بخشی فن رهاسازی هیجانی بر اضطراب و نشانگان استرس پس از سانحه در زنان دچار سقط خود به خودی بود. روش: پژوهش حاضر از نوع طرح آزمایشی تک موردی از نوع خط پایه چندگانه ناهمزمان بود که از بین 21 زن دچار ترومای سقط جنین بیمارستان شهید بهشتی اصفهان در بازه زمانی فروردین و اردیبهشت 1398 به صورت نمونه گیری هدفمند و پس از غربالگری با استفاده از سیاهه اضطراب اشپیل برگر (1983) و مقیاس خود گزارشدهی نشانههای اختلال استرس پس از سانحه فوآ، ریگس، دانسیو و رتبام (1993)، 6 زن انتخاب شدند. این زنان در جلسههای فن رهاسازی هیجانی چورچ (2014) به صورت فردی در دوازده جلسه چهل و پنج دقیقه ای با دو مرحله پیگیری تحت درمان قرار گرفتند. دادهها به روش ترسیم دیداری، شاخص تغییر پایا و فرمول درصد بهبودی تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد که مداخله فن رهاسازی هیجانی موجب کاهش اضطراب صفت در میان زنان شرکت کننده در مرحله درمان 75/38 درصد بهبودی و مرحله پیگیری 06/43 درصد، اضطراب حالت در مرحله درمان 14/47 درصد بهبودی و مرحله پیگیری 91/47 درصد و نشانگان استرس پس از سانحه در مرحله درمان 92/49 درصد بهبودی و مرحله پیگیری 29/50 درصد شده است. . نتیجه گیری: نتایج نشان داد که استفاده از این درمان در مواردی که فرد دچار استرس پس از سانحه با سایر اختلالات همراه از جمله اضطراب درگیر است، می تواند به بهبود همزمان هر دو مشکل در فرد کمک کند.
استرس پس از سانحه,اضطراب,سقط جنین,رهاسازی هیجانی
https://www.aftj.ir/article_122411.html
https://www.aftj.ir/article_122411_c5195bb2ed72fa34829037c467564132.pdf
انجمن ایرانی مطالعات زنان
خانواده درمانی کاربردی
3041-8798
1
4
2020
12
21
اثربخشی آموزش مثبت نگری با رویکرد اسلامی بر خود مهار گری، خوددلسوزی و دیدگاه فهمی همسر در زنان متاهل
72
88
FA
فاطمه سادات
خاتمی
0000-0002-8678-5886
کارشناسی ارشد روانشناسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران
sadat_kh84@yahoo.com
فیرزوه
زنگنه مطلق
0000-0002-0238-7320
استادیار گروه روانشناسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران
f-zanganeh@arak.ac.iu.ir
10.22034/aftj.2021.264707.1042
<strong>هدف:</strong> هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش مثبتنگری با رویکرد اسلامی بر خودمهارگری،خود دلسوزی و دیدگاه فهمی همسر بر زنان متأهل بود. <strong>روش</strong>: روش پژوهش شبه آزمایشی با گروه آزمایش و گواه، طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری تعداد 5606 نفر از زنان متأهل دانشجوی دانشگاه آزاد اراک در سال 1399 بود که 30 نفر از دانشجویان متأهل با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایشی و گواه کاربندی شدند. برنامه آموزش مثبت نگری با رویکرد اسلامی در 8 جلسه 60 دقیقهای به صورت گروهی، برای گروه آزمایش اجرا شد. دادهها با استفاده از پرسشنامه خودمهارگری تانجنی و همکاران(2004)، پرسشنامه خود دلسوزی نف (2003) و پرسشنامه دیدگاه فهمی همسر لانگ (1990) در سه مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری مورد ارزیابی قرار گرفت. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس مختلط با اندازهگیری مکرر تحلیل شدند. <strong>یافتهها</strong>: نتایج حاکی از آموزش مثبت نگری با رویکرد اسلامی بر خود مهارگری (0/038=p و 12/65=F) و خود دلسوزی (0/041=p و 6/88= F)و دیدگاه فهمی همسر(0/038=p و 14/58=F) و پایداری این تأثیر در مرحله پیگیری بود. <strong>نتیجهگیری</strong> : یافتهها نشان داد که آموزش مثبت نگری با رویکرد اسلامی بر خودمهارگری و خود دلسوزی و دیدگاه فهمی همسر در زنان متأهل تأثیر داشته است.
مثبت نگری,خودمهارگری,خوددلسوزی,دیدگاه فهمی
https://www.aftj.ir/article_122381.html
https://www.aftj.ir/article_122381_789a125f0c0e6bdf1fb8f68cdeb2bdae.pdf
انجمن ایرانی مطالعات زنان
خانواده درمانی کاربردی
3041-8798
1
4
2020
12
21
پدیدارشناسی کیفیت زندگی زنان همسر اول در خانواده های چند همسری
89
104
FA
زهرا
شجاعی
0000-0001-8425-6457
کارشناسی ارشد مشاوره، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
zahrashojaei@gmail.com
نازنین
هنرپروران
0000-0001-7232-5937
استادیار گروه مشاوره، واحد مرودشت، دانشگاه آزاداسلامی ، مرودشت، ایران
nazanin48@gmail.com
10.22034/aftj.2021.262957.1039
<strong>هدف</strong>:<br />هدف پژوهش بررسی پدیدارشناسی کیفیت زندگی زنان همسر اول در خانوادههای چندهمسری بود. روش: روش پژوهش پدیدارشناسی و جامعه آماری همسران اولی شهر شیراز که شوهرانشان تعدد زوج داشتند بود که 10 زن همسر اول با شوهر دو همسری با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند در سال ۹۹ انتخاب شدند. نمونهگیری تا حد اشباع، یعنی زمانی که در خلال مصاحبه هیچ اطلاعات جدیدی کسب نگردید، پایان یافت. در این پژوهش از مصاحبهی نیمه ساختیافته از نوع بنا به فرصت پیشآمده استفاده گردید. سؤالات مصاحبه بهصورت باز پاسخ و بر اساس اهداف و پیشینهی نظری پژوهش توسط محقق طراحی شد. دادههای بر اساس تحلیل مضمون کینگ و هاروکس (2010) تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد که در این خانوادهها، به علت اختیار کردن همسر دوم، زنان در معرض آسیبپذیری شدید فردی و اجتماعی نظیر احساس تنهایی، طلاق عاطفی، عدمحمایت خانواده، کاهش رفاه مادی، مشکلات جسمانی، حس حقارت و عدم تعلق عاطفی قرار میگیرند. نتیجهگیری: تعدد زوجات موجب ایجاد فضای روانی منفی و تنش در همسر اول میشود که موجب تنشها و تعارضات زناشویی و در نهایت ناسالم شدن فضای زندگی و بر هم خوردن نظم خانواده خواهد شد؛ بنابراین باید فرآیند کل جامعه را به سمت خانواده سالم و تکهمسری هدایت کرد.
کیفیت زندگی,ازدواج مجدد,چندهمسری
https://www.aftj.ir/article_122558.html
https://www.aftj.ir/article_122558_593c8893a8dbce30c8bdab50064e97a7.pdf
انجمن ایرانی مطالعات زنان
خانواده درمانی کاربردی
3041-8798
1
4
2020
12
21
اثربخشی رفتار درمانی دیالکتیک در مقایسه با درمان یکپارچهنگر در سبکهای دفاعی و اعتیاد به اینترنت
105
124
FA
مائده
معین الدینی
0000-0001-8376-3035
دانشجوی دکتری گروه مشاوره، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
maedehmoeinedini@yahoo.com
فرح
لطفی کاشانی
0000-0003-0889-7652
دانشیار گروه روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، رودهن، ایران
lotfi.kashani20@gmail.com
عبدالله
شفیع آبادی
0000-0002-1168-9582
استاد گروه مشاوره، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
ashafiabady@yahoo.com
10.22034/aftj.2021.256280.1023
هدف: هدف این پژوهش تعیین مقایسه اثربخشی رفتار درمانی دیالکتیک با درمان یکپارچهنگر در سبکهای دفاعی و اعتیاد به اینترنت بود. <strong>روش:</strong> روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و پیگیری یکماهه با گروه گواه و جامعه آماری همه دانشآموزان مقطع دبیرستان منطقه یک شهر تهران در سال 1397-1396 بود که 60 دانشآموز با نمره بالا در اعتیاد به اینترنت به صورت هدفمند انتخاب و در دو گروه آزمایشی و یک گروه گواه (هر گروه 20 نفر) به صورت تصادفی کاربندی شدند. ابزارهای پژوهش پرسشنامه اعتیاد به اینترنت (یانگ، 1999) و سبکهای دفاعی اندروز، سینگ و بوند (1393) بود و گروه آزمایشی اول هشت جلسه 90 دقیقهای و هفتهای یک جلسه درمان یکپارچهنگر بسته درمانی لطفیکاشانی و وزیری (1394) و گروه آزمایشی دوم رفتار درمانی دیالکتیک بسته درمانی لینهان، (1987) را دریافت کردند؛ دادهها با استفاده از تحلیل اندازههای تکراری تجزیه و تحلیل شد. <strong>یافتهها:</strong> یافتهها نشان داد مداخله رفتار درمانی دیالکتیک بر نمره اعتیاد به اینترنت (21/61=F، 001/0 =P)، مؤلفه رشد یافته (28/4=F، 046/0 =P)، مؤلفه رشد نایافته (34/6=F، 017/0 =P) و مؤلفه نوروتیک (51/4=F، 041/0 =P) و مداخله درمان یکپارچه نگر بر نمره اعتیاد به اینترنت (07/54=F، 001/0 =P)، مؤلفه رشد یافته (09/10=F، 003/0 =P)، مؤلفه رشد نایافته (80/6=F، 041/0 =P) و مؤلفه نوروتیک (44/13=F، 001/0 =P) مؤثر است و این تأثیر در مرحله پیگیری پایدار بوده است. <strong>نتیجهگیری:</strong> بر اساس این یافتهها میتوان نتیجه گرفت که هر دو درمان دیالکتیک و درمان یکپارچهنگر در سبکهای دفاعی و کاهش اعتیاد به اینترنت شرکتکنندگان پژوهش نسبت به گروه گواه اثربخش بوده ولی بین دو درمان تفاوت معناداری وجود ندارد.
درمان یکپارچهنگر,رفتار درمانی دیالکتیک,سبکهای دفاعی,اعتیاد به اینترنت
https://www.aftj.ir/article_122724.html
https://www.aftj.ir/article_122724_2a00e21df92058b816c52009f04ed08e.pdf
انجمن ایرانی مطالعات زنان
خانواده درمانی کاربردی
3041-8798
1
4
2020
12
21
تدوین مدل توانایی تحصیلی زودهنگام بر اساس سبک های فرزندپروری و سبک های دلبستگی با نقش واسطهای کارکردهای اجرایی در کودکان پیشدبستانی
125
147
FA
سمانه
دادور
0000-0003-1887-7241
دانشجوی دکتری گروه روانشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
dadvar.samaneh@gmail.com
زهره
صادقی افجه
0000-0002-2287-4388
استادیار، گروه روانشناسی، واحد ورامین، دانشگاه آزاد اسلامی، ورامین، ایران
zsadeghi540@yahoo.com
رویا
کوچک انتظار
0000-0002-6797-2862
استادیار، گروه روانشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
kochakentezar@gmail.com
10.22034/aftj.2021.292671.1129
<strong>هدف:</strong> هدف این پژوهش تدوین مدل توانایی تحصیلی زودهنگام بر اساس سبکهای فرزندپروری و دلبستگی با نقش واسطهای کارکردهای اجرایی در کودکان پیش دبستانی بود. <strong>روش پژوهش:</strong> پژوهش حاضر مقطعی از نوع همبستگی و جامعه آماری را کلیه مادران و کودکان پیش دبستانی دختر و پسر شهر یزد در سال 1398 تشکیل دادند که از میان آنها، تعداد 700 نفر (350 دختر و 350 پسر) با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای این پژوهش توانایی تحصیلی زودهنگام رایت و مارتینز (1997)، دلبستگی کودکان هالپرن و کاپنبرگ (2006)، سبکهای فرزندپروری بامریند (1997) و پرسشنامه کارکردهای اجرایی بریف (2000) بود. به منظور تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار SPSS-V23 و Lisrel-V8.8 استفاده شد. <strong>یافتهها:</strong> یافتههای پژوهش نشان داد بین کارکرد اجرایی، سبکهای فرزندپروری، توانایی تحصیلی زودهنگام و سبکهای دلبستگی رابطه معناداری وجود دارد (01/0=P)؛ همچنین مدل ساختاری نشان داد توانایی تحصیلی زودهنگام بر اساس سبکهای فرزندپروری و سبکهای دلبستگی در کودکان پیش دبستانی، دارای برازش است. <strong>نتیجهگیری:</strong> نتایج پژوهش نشان داد توجه به متغیرهای مذکور در طراحی درمانهای مناسبتر به پژوهشگران و درمانگران در کودکان پیش دبستانی یاری میرساند.
توانایی تحصیلی,سبکهای فرزندپروری,سبکهای دلبستگی,کارکردهای اجرایی
https://www.aftj.ir/article_140763.html
https://www.aftj.ir/article_140763_6dfa0727d85db36027c276be99c5d259.pdf
انجمن ایرانی مطالعات زنان
خانواده درمانی کاربردی
3041-8798
1
4
2020
12
21
مقایسۀ اثربخشی رویکرد مبتنی بر پذیرش و تعهّد و تئوری انتخاب به شیوه گروهی بر نشانگان اضطراب نوجوانان
148
163
FA
افسانه
بهرامی
0000-0002-8918-6969
دانشجوی دکترای گروه مشاوره، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
afsaneh.bahrami2013@gmail.com
فریده
دوکانه ای فرد
0000-0002-5571-8349
دانشیار گروه مشاوره، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
f.dokaneifard@riau.ac.ir
مالک
میرهاشمی
0000-0002-6110-1871
دانشیار گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
mirhashemi@riau.ac.ir
10.22034/aftj.2021.242532.1006
هدف: هدف این پژوهش، مقایسۀ اثر بخشی مداخلۀ آموزشی رویکرد مبتنی بر پذیرش و تعهّد و رویکرد تئوری انتخاب به شیوۀ گروهی بر نشانگان اضطراب در نوجوانان بود. روش پژوهش: پژوهش حاضر نیمه آزمایشی، با طرح پیش آزمون-پس آزمون و با گروه گواه و پیگیری یکماهه بود. جامعۀ آماری کلیۀ دانش آموزان دختر پایۀ دوم، دورۀ دوم متوسطۀ منطقۀ پنج آموزش و پرورش استان تهران در سال تحصیلی 98-99 بودند که 30 دانش آموز به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شد و در دو گروه آزمایشی و یک گروه گواه (هر گروه 10 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش رویکرد مبتنی بر پذیرش و تعهد از بسته درمانی هیس و همکاران (1999) و گروه آزمایش تئوری انتخاب از بسته درمانی صاحبی (1394) به صورت هفتهای دو جلسه و به مدت ده جلسۀ 90 دقیقهای دریافت کردند. ابزار پژوهش پرسشنامۀ اضطراب کتل بود. دادههای به دست آمده با استفاده از تحلیل واریانس اندازههای مکرر تحلیل شد. یافتهها: نتایج حاکی از تأثیر مداخله رویکرد مبتنی بر پذیرش و تعهد (38/6=F، 022/0 =P) و مداخله تئوری انتخاب بر نمره اضطراب (73/6=F، 019/0 =P) و پایداری این تأثیر در مرحله پیگیری بود. نتیجه گیری: با توجه به اثربخشتر بودن تئوری انتخاب نسبت به رویکرد مبتنی بر پذیرش و تعهّد بر نشانگان اضطراب نوجوانان، میتوان پیشنهاد کرد از این رویکرد در کاهش نشانگان اضطراب به ویژه برای نوجوانان بیشتر استفاده شود.
پذیرش و تعهّد,تئوری انتخاب,نشانگان اضطراب,نوجوانان
https://www.aftj.ir/article_141447.html
https://www.aftj.ir/article_141447_79f820e30a1f0370bbddab23dd871b63.pdf
انجمن ایرانی مطالعات زنان
خانواده درمانی کاربردی
3041-8798
1
4
2020
12
21
اثربخشی ازدواج خبرهمحور بر تصویر ایدهآل از همسر و کمالگرایی دختران مجرد
164
178
FA
سمیه
کاوهی سدهی
0000-0002-6946-7560
دانشجوی دکتری گروه مشاوره، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
somayehkaveh@hotmail.com
زهرا
یوسفی
0000-0001-5856-3605
استادیار گروه روانشناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
z.yousefi@khuisf.ac.ir
هاجر
ترکان
0036-0002-0000-6964
استادیار گروه روانشناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
h.torkan@khuisf.ac.ir
10.22034/aftj.2022.242570.1007
<strong>هدف:</strong> هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی مشاورهی ازدواج خبره محور بر تصویر ایدهآل از همسر آینده و کمالگرایی دختران مجرد بود. <strong>روش پژوهش: </strong>روش پژوهش نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری دختران مجرد شهر اصفهان در سال 1398 بود که پس از غربالگری 40 دختر به شکل در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در گروه آزمایش (20 دختر) و گروه گواه (20 دختر) کاربندی شدند. گروه آزمایش نه جلسه نود دقیقهای تحت مداخله آموزشهای پیش از ازدواج خبره محور محقق ساخته قرار گرفتند و در این مدت گروه گواه در لیست انتظار بود؛ در این پژوهش هر دو گروه در مراحل پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با پرسشنامههای کمالگرایی ازدواج هیل و کارن (2016) و تصویر ذهنی از همسر ایدهآل یوسفی (1390) مورد سنجش قرار گرفتند؛ دادههای جمعآوری شده با استفاده از واریانس اندازههای مکرر تحلیل شد. <strong>یافتهها: </strong>نتایج نشان داد آموزش پیش از ازدواج خبره محور بر کمالگرایی ازدواج (0.001=F= 19.15،P) و تصویر ذهنی ایدهآل از همسر ایدهآل (0.006=F=5.25،P) مؤثر است و این تأثیر در مرحله پیگیری پایدار بود. <strong>نتیجهگیری:</strong> با توجه به این نتایج میتوان گفت آموزشهای ازدواج خبره محور برای اصلاح متغیرهای کمالگرایی و تصویر ذهنی از همسر ایدهآل در بین دختران مجرد روش مناسب است.
ازدواج,مشاوره ازدواج,تصویر ایدهآل از همسر,خبره محور,کمالگرایی
https://www.aftj.ir/article_142681.html
https://www.aftj.ir/article_142681_fe14dc710f2d4fd6b1e9a271efa3ef47.pdf
انجمن ایرانی مطالعات زنان
خانواده درمانی کاربردی
3041-8798
1
4
2020
12
21
پیش بینی انگیزش تحصیلی بر اساس جو مدرسه با میانجیگری راهبردهای فراشناختی خواندن در دانش آموزان دارای اختلال یادگیری
179
197
FA
بیتا
ابراهیمی
0000-0001-5227-0465
دانشجوی دکتری گروه روانشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
bitaebrahimi@gmail.com
پروین
کدیور
0000-0001-9629-1516
استاد گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
kadivar@khu.ac.ir
کامبیز
کامکاری
0000-0003-3005-2664
دانشیار گروه روانشناسی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران
kambizkamkari@gmail.com
10.22034/aftj.2022.259519.1034
هدف: هدف پژوهش حاضر پیشبینی انگیزش تحصیلی بر اساس جو مدرسه با میانجیگری راهبردهای فراشناختی خواندن بود. روش پژوهش: این پژوهش از نوع تحقیقات بنیادی و از لحاظ شیوه گردآوری دادهها و تحلیل آنها به روش توصیفی و از نوع طرحهای همبستگی و مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری کلیه دانش آموزان دارای اختلال یادگیری در مقطع اول متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 98-99 بودند. نمونه پژوهش شامل نیز شامل 300 نفر از این دانش آموزان بود. روش نمونهگیری در این پژوهش در مرحله اول به صورت خوشهای چندمرحلهای و در مرحله دوم به صورت هدفمند بود. ابزار پژوهش پرسشنامههای مشکلات یادگیری کلورادو ویلکات و همکاران (2011)، انگیزش تحصیلی هارتر (1981) جو مدرسه اجاقی(1377) و راهبردهای فراشناختی خواندن مختاری و ریچارد (2002 ) بود. یافتهها: نتایج نشان داد شاخصهای برازش مدل در وضعیت مطلوبی قرار دارد. اثر مستقیم جو مدرسه بر انگیزش تحصیلی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری معنادار است(p<0.05). همچنین فرضیه مطرح شده در ارتباط با وجود اثر غیرمستقیم جو مدرسه بر انگیزش تحصیلی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری به واسطه راهبردهای فراشناختی خواندن مورد تائید بود (p<0.05). نتیجهگیری: این یافتهها تلویحات مهمی در زمینه انگیزش تحصیلی و جو مدرسه با نقش میانجی راهبردهای فراشناختی در دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری دارد.
انگیزش تحصیلی,جو مدرسه,راهبرد فراشناختی,اختلال یادگیری
https://www.aftj.ir/article_143984.html
https://www.aftj.ir/article_143984_bd354b615e66ae68e3eb8da661c95993.pdf
انجمن ایرانی مطالعات زنان
خانواده درمانی کاربردی
3041-8798
1
4
2020
12
21
اثربخشی آموزش درمان متمرکز بر شفقت به والدین بر کاهش پرخاشگری، مشکلات رفتاری و اضطراب فرزندان
198
214
FA
پریسا
دیناری
0000-0002-3761-2663
گروه روانشناسی، واحد نائین، دانشگاه آزاد اسلامی، نائین، ایران
parisa.dinari.1365@gmail.com
نیکو
امیدبختیاری
0000-0003-2294-6625
دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران
nik.ob.psy@gmail.com
متین
پویا
0000-0001-5203-346X
کارشناسی ارشد گروه روانشناسی، واحد ارسنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، ارسنجان، ایران
matinpouya399@gmail.com
زهرا
میرزایی
0000-0002-9733-0019
دانشجوی دکتری گروه روانشناسی، واحد ارسنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، ارسنجان، ایران
zahra.mz1360@gmail.com
زهرا
حیدری
0000-0001-5919-6333
دکتری گروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران ایران
zahraheydari88111@yahoo.com
ابوذر
فرهادی
0000-0002-5622-7365
کارشناسی ارشد گروه روانشناسی، واحد فیروزآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، فیروزآباد، ایران
abozarfarhadi2022@gmail.com
10.22034/aftj.2021.164614
<strong>هدف:</strong> هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش درمان متمرکز بر شفقت به والدین بر کاهش پرخاشگری، مشکلات رفتاری و اضطراب فرزندان بود. <strong>روش پژوهش:</strong> پژوهش حاضر از نوع طرحهای کاربردی و نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه والدین و کودکان 8 تا 10 ساله مراجعه کننده به کلینیک روانشناسی شهر اصفهان در شش ماه دوم سال 1401 بود. نمونه این پژوهش شامل 30 نفر از مراجعهکننده به مراکز مشاوره که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایشی درمان متمرکز بر شفقت به والدین و یک گروه لیست انتظار جای داده شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه پرخاشگری، مشکلات رفتاری، اضطراب به دست آمد. دادهها با استفاده از روش مانکوا و تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر استفاده شد و تحلیلهای آماری فوق با بهرهگیری از نرم افزار SPSS-26 به اجرا درآمد. <strong>یافتهها:</strong> نتایج نشان داد که درمان متمرکز بر شفقت به والدین بر کاهش پرخاشگری، مشکلات رفتاری و اضطراب فرزندان موثر بود. <strong>نتیجهگیری:</strong> بنابراین می توان نتیجه گرفت که درمان متمرکز بر شفقت به والدین میتواند به عنوان روش مداخلهای موثری برای بهبود کاهش پرخاشگری، مشکلات رفتاری و اضطراب فرزندان باشد
درمان متمرکز بر شفقت,پرخاشگری,مشکلات رفتاری,اضطراب,فرزندان
https://www.aftj.ir/article_164614.html
https://www.aftj.ir/article_164614_421e4c4ce37c983fa3ca703f3f397b60.pdf
انجمن ایرانی مطالعات زنان
خانواده درمانی کاربردی
3041-8798
1
4
2020
12
21
مقایسه اثربخشی درمان ذهن آگاهی مبتنی بر فعالسازی طرحواره های معنوی–اسلامی با درمان هیجان مدار (EFCT) بر سازگاری زناشویی زوجهای دارای فرزند معلول
215
233
FA
سیده لادن
مطلبی پور
0000-0002-6874-4044
دانشجوی دکتری گروه روانشناسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
motalebipour@gmail.com
حسن
میرزاحسینی
0000-0003-1736-1067
استادیار گروه روانشناسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
mirzahoseini.hasan@yahoo.com
مجید
ضرغام حاجبی
0000-0002-7975-0845
دانشیار گروه روانشناسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
zarghamhajebi@gmail.com
10.22034/aftj.2023.297251.1150
<strong>هدف:</strong> هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی درمان هیجان مدار و درمان ذهن آگاهی مبتنی بر فعال سازی طرحوارههای معنوی- اسلامی بر سازگاری زناشویی بود. <strong>روش پژوهش:</strong> پژوهش حاضر جزء طرح های نیمه آزمایشی با پیش آزمون -پس آزمون-پیگیری سه گروهی است. جامعه آماری پژوهش حاضر، کلیه زوجین دارای فرزند معلول ذهنی، جسمی_حرکتی یا ذهنی و جسمی - حرکتی بوده که تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار داشته و دارای پرونده در مرکز خدمات بهزیستی مثبت زندگی خوانسار بوده و در سال 1401 در شهرستان خوانسار سکونت داشتند؛ به منظور تشکیل سه گروه با استفاده از روشنمونهگیری هدفمند (با در نظر گرفتن ملاکهای ورود و خروج)، ابتدا 46 نفر انتخاب شده و سپس به صورت تصادفی 16 نفر (8 زوج) در گروه آزمایش اول و 16 نفر در گروه آزمایش دوم و 16 نفر در گروه گواه گروهبندی شدند. سه گروهی که به این ترتیب تشکیل شد مشابه هم بوده و اندازهگیری متغیرهای وابسته برای هر دو گروه آزمایش در یک زمان صورت گرفت؛ همچنین مرحله پیگیری سه ماه بعد از پس آزمون روی هر سه گروه اجرا شد. ابزار پژوهش شامل مقیاس سازگاری زناشویی اسپانیر (1976) بودند. دادههای پژوهش با استفاده از آزمون تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر تجزیه و تحلیل شدند. <strong>یافتهها:</strong> نتایج تحلیل دادهها نشان داد بین دو گروه درمان ذهن آگاهی مبتنی بر فعال سازی طرحوارههای معنوی- اسلامی و درمان هیجان مدار در سطح 05/0 برای مؤلفه رضایت زناشویی معنادار است (05/0>P)؛ در نتیجه بین میانگین نمرات پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری مؤلفه رضایت زناشویی در دو گروه تفاوت معنادار وجود دارد که درمان هیجان مدار بر سازگاری زناشویی تاثیر بیشتری داشت (05/0=P). <strong>نتیجهگیری:</strong> طبق یافتههای این مطالعه ذهن آگاهی مبتنی بر فعال سازی طرحواره های معنوی-اسلامی و درمان هیجان مدار سبب بهبود همبستگی زناشویی، توافق زناشویی، ابراز محبت و رضایت زناشویی در زوجهای دارای فرزند معلوم می شود و نمایانگر افقهای تازه در مداخلات زوج درمانی است و میتوان از آن به عنوان یک روش مداخلهای موثر سود جست؛ بنابراین، به نظر میرسد این مداخله برای زوجهای دارای فرزند معلول نیز کاربردی است
هیجان مدار,ذهن آگاهی,طرحوارههای معنوی–اسلامی,سازگاری زناشویی
https://www.aftj.ir/article_167676.html
https://www.aftj.ir/article_167676_55b1449b5e65d190d6016de4c3468ffb.pdf