%0 Journal Article %T اثربخشی توانبخشی شناختی بر مهارتهای خواندن و نوشتن در دانش آموزان مبتلا به اختلالات یادگیری %J خانواده درمانی کاربردی %I انجمن ایرانی مطالعات زنان %Z 3041-8798 %A برنجی جلالی, وحید %A غفاری, عذرا %A بیرامی, منصور %A تکلوی, سمیه %D 2021 %\ 05/22/2021 %V 2 %N 1 %P 277-291 %! اثربخشی توانبخشی شناختی بر مهارتهای خواندن و نوشتن در دانش آموزان مبتلا به اختلالات یادگیری %K اختلالات یادگیری %K اختلال خواندن %K اختلال نوشتن %K توانبخشی شناختی %R 10.22034/aftj.2022.267202.1051 %X هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی توانبخشی شناختی بر مهارت خواندن و نوشتن در دانش آموزان مبتلا به اختلالات یادگیری انجام شد. روش پژوهش: روش پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری دانشآموزان مبتلا به اختلالات یادگیری مقطع ابتدایی شهر اردبیل (98-97) بود. روش نمونهگیری در دسترس بود که با استفاده از این روش تعداد 50 نفر انتخاب و به دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند. گروه آزمایش20 جلسه مداخله توانبخشی شناختی مبتنی بر مدل سلسله مراتبی سولبرگ و مایتر (2001) دریافت کردند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه خواندن و مهارت نوشتن کرمی و همکاران (1384) استفاده شد. برای تحلیل داده از آزمون تحلیل واریانس اندازههای تکراری و نرمافزار spss استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد آموزش توانبخشی شناختی به طور معناداری موجب کاهش میانگین نمرات اختلال خواندن (99/18=F، 001/0=P) و اختلال نوشتن (41/01=F، 001/0=P) در گروه آزمایش شده است و این تأثیر در مرحله پیگیری پایدار بود (05/0