%0 Journal Article %T پیش‌بینی سلامت‌روان بر اساس سرسختی روان‌شناختی، هوش‌هیجانی و مثلث‌شناختی در مادران ‏دانش‌آموزان ‏دیرآموز %J خانواده درمانی کاربردی %I انجمن ایرانی مطالعات زنان %Z 3041-8798 %A رستمی, مریم %A ثامتی, ناهید %A مهدی نژاد گرجی, گلین %A ابرقو, سعیده %D 2020 %\ 11/21/2020 %V 1 %N 3 %P 84-101 %! پیش‌بینی سلامت‌روان بر اساس سرسختی روان‌شناختی، هوش‌هیجانی و مثلث‌شناختی در مادران ‏دانش‌آموزان ‏دیرآموز %K سرسختی روان‌شناختی %K هوش‌هیجانی %K مثلث‌شناختی %K سلامت‌روانی %K مادران ‏کودکان ‏دیرآموز.‏ %R 10.22034/aftj.2020.258515.1032 %X مقدمه: هدف پژوهش حاضر پیش‌بینی سلامت‌روان بر اساس سرسختی روان‌شناختی، هوش‌هیجانی و مثلث‌شناختی مادران ‏دانش‌آموزان ‏دیرآموز بود. روش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری این پژوهش را 132 نفر از مادران دانش‌آموزان مدارس دیرآموز شهر تهران در سال ‏تحصیلی 1397-1396 تشکیل ‏دادند که تعداد 78 مادر با استفاده از روش نمونه گیری غیر احتمالی و از نوع در دسترس انتخاب و به ‏سیاهه سرسختی روان‌شناختی ‌اهواز (1377)، مقیاس هوش‌هیجانی پترایدز و فارنهام (2001)، سیاهه مثلث‌شناختی بکهام (1986) و پرسشنامه‌ سلامت ‏عمومی گلدبرگ (1979) پاسخ دادند؛ برای تحلیل داده‌ها از روش آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه خطی استفاده گردید. یافته ها: نتایج نشان داد ‏سرسختی روانشناختی (0/01= β=-0/41,P) توانست سلامت روان مادران کودکان دیرآموز را پیش‌بینی کند؛ همچنین مولفه‌های هوش‌هیجانی (P=0/01)؛ مولفه‌های خوش بینی و کنترل عواطف (P=0/01) و از بین مولفه‌های مثلث‌شناختی، مولفه‌های بازخورد به خود و بازخورد به آینده (P=0/01) توانستند سلامت‌روان مادران را پیش‌بینی کند. نتیجه گیری: سرسختی روانشناختی و هوش هیجانی بالا و داشتن نگرش مثبت نسبت به خود، دنیا و آینده در مادران دارای کودک دیرآموز ‏می‌تواند منجر به سلامت‌روانی آن‌ها شود.‏ %U https://www.aftj.ir/article_120446_088f28a22e744599dd5f19622bbb1b34.pdf