@article { author = {Falah, Shirin and Abolmaali Alhosseini, Khadijeh and Sabet, Mehrdad}, title = {The measurement of the effectiveness of positive parenting education and social and emotional learning education for parents of preschool children on their children's adaptive behavior}, journal = {Journal of Applied Family Therapy}, volume = {2}, number = {3}, pages = {236-218}, year = {2021}, publisher = {Iranian Association of Women's Studies}, issn = {3041-8798}, eissn = {3041-8798}, doi = {10.22034/aftj.2021.303796.1189}, abstract = {Aim: This study aimed to determine the effectiveness of positive parenting education and the social and emotional learning education of parents of preschool children on their children's adaptive behavior. Methods: The method of this study is quasi-experimental with a three-group pretest-posttest design of two study groups and a control group and a one-month follow-up. The statistical population of the study consisted of parents of preschool children with their children in Tehran in 2019. Accordingly, 45 mothers were selected by convenience sampling method and randomly divided into two study groups (15 people in each group) and one control group (15 people). One of the study groups received the Saunders Positive Parenting Education, 2005, and the other study group received the Kessel Social-Emotional Learning Education, 2003, for eight 90-minute sessions, and the control group was on the waiting list. The research tool included the Vineland Adaptive Behavior Scale (1965), which was assessed in three stages of pre-test, post-test, and follow-up. The repeated measures variance method was used to analyze the data. Results: The results indicated that the positive parenting intervention and socio-emotional learning are effective on individual independence (F = 18.19 and P = 0.001), social behavior (F = 4.69 and P = 0.010) and total score of adaptive marital behavior (F = 15.39 and P = 0.001). This result was stable at the follow-up stage. Conclusion: The findings revealed that both interventions employed in this study can significantly improve adaptive behavior in children. Therefore, these educational services can be used in preschool centers to improve adaptive behavior among children.}, keywords = {positive parenting,Social and Emotional Learning,Adaptive Behavior}, title_fa = {مقایسه اثربخشی آموزش فرزندپروری مثبت و آموزش یادگیری اجتماعی-هیجانی به والدین کودکان پیش‌دبستانی بر رفتار انطباقی فرزندانشان}, abstract_fa = {هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش فرزندپروری مثبت و آموزش یادگیری اجتماعی-هیجانی به والدین کودکان پیش دبستانی بر رفتار انطباقی فرزندانشان انجام شد. روش پژوهش: روش پژوهش حاضر شبه تجربی و طرح مورد استفاده در این پژوهش طرح پیش آزمون-پس آزمون سه گروهی دو گروه آزمایش و یک گروه گواه با پیگیری یک ماهه بود. جامعه آماری پژوهش را والدین کودکان مقطع پیش دبستانی به همراه کودکانشان در شهر تهران در سال 1398 تشکیل دادند که از بین آنها، 45 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش (هر گروه 15 نفر) و یک گروه گواه (15 نفر) گمارده شدند. گروه آزمایش اول آموزش فرزندپروری مثبت ساندرز، 2005 به مدت 8 جلسه دو ساعته و گروه آزمایش دوم آموزش یادگیری اجتماعی-هیجانی کسل، 2003 نیز 8 جلسه 90 دقیقه ای دریافت کردند و گروه گواه در لیست انتظار ماندند. ابزار مورد استفاده در پژوهش حاضر شامل رفتار انطباقی (واینلند، 1965) بود که در سه مرحله پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری مورد استفاده قرار گرفت. داده‌ها با استفاده از تحلیل واریانس اندازه‌های مکرر تجزیه و تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که مداخله فرزندپروری مثبت و یادگیری اجتماعی-هیجانی بر استقلال فردی (19/18=F و 001/0=P)، رفتار اجتماعی (69/4=F و 010/0=P) و نمره کل رفتار انطباقی زناشویی (39/15=F و 001/0=P) مؤثر است؛ و این تأثیر در مرحله پیگیری پایدار بود. نتیجه‌گیری: یافته‌ها نشان داد که هر دو مداخله به کار رفته در این پژوهش می توانند به طور معناداری رفتار انطباقی در کودکان را بهبود بخشند؛ بنابراین می توان برای بهبود رفتار انطباقی در کودکان از این خدمات آموزشی در مراکز پیش دبستانی بهره جست.}, keywords_fa = {فرزندپروری مثبت,یادگیری اجتماعی هیجانی,رفتار انطباقی}, url = {https://www.aftj.ir/article_138826.html}, eprint = {https://www.aftj.ir/article_138826_f2c0ed97123d7c14411719df26f4da5d.pdf} }