@article { author = {Rostami, Maryam and sameti, nahid and Mahdinejad Gorje, Galin and Abarghoo, , Saeedeh}, title = {The ‎Predicting Mental Health Based on Psychological Hardiness, Emotional Intelligence and Cognitive Triad of Mothers who have Slow-Learner Children}, journal = {Journal of Applied Family Therapy}, volume = {1}, number = {3}, pages = {84-101}, year = {2020}, publisher = {Iranian Association of Women's Studies}, issn = {3041-8798}, eissn = {3041-8798}, doi = {10.22034/aftj.2020.258515.1032}, abstract = {This study aimed at ‎Predicting Mental Health Based on Psychological Hardiness, Emotional Intelligence and Cognitive Triad in Mothers with Slow-Learning Children.The research method was descriptive and correlational. The statistical population consisted of mothers with Slow-Learning children who were selected through non-probability and convenience sampling method during 2017-2018, in Tehran. In this study Ahvaz hardiness inventory (1998), Petrides and Furnhams emotional intelligence scale (2001), Beckham’s cognitive triad inventory (1986) and Goldberg general health questionnaire (1979) were used. The data were analyzed by multiple regression Inter method. The findings revealed that psychological hardiness of mothers with slow-learning children has a significant effect on predicting their mental health of them (p < 0.05). The results also showed that from among the components of emotional intelligence, optimism and control of emotions predicted mental health significantly (p < 0.05). On the other hand, it was found that among cognitive Triad components, view to self and view to future predicted mental health significantly (p < 0.05). As a result, it can be argued that having a cognitive personality and high emotional intelligence as well as positive perspective to self and future in mothers with slow-learning children can lead to their mental health.}, keywords = {Psychological hardiness,Emotional intelligence,Cognitive Triad,mental health,Mothers with Slow-Learning Children}, title_fa = {پیش‌بینی سلامت‌روان بر اساس سرسختی روان‌شناختی، هوش‌هیجانی و مثلث‌شناختی در مادران ‏دانش‌آموزان ‏دیرآموز}, abstract_fa = {مقدمه: هدف پژوهش حاضر پیش‌بینی سلامت‌روان بر اساس سرسختی روان‌شناختی، هوش‌هیجانی و مثلث‌شناختی مادران ‏دانش‌آموزان ‏دیرآموز بود. روش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری این پژوهش را 132 نفر از مادران دانش‌آموزان مدارس دیرآموز شهر تهران در سال ‏تحصیلی 1397-1396 تشکیل ‏دادند که تعداد 78 مادر با استفاده از روش نمونه گیری غیر احتمالی و از نوع در دسترس انتخاب و به ‏سیاهه سرسختی روان‌شناختی ‌اهواز (1377)، مقیاس هوش‌هیجانی پترایدز و فارنهام (2001)، سیاهه مثلث‌شناختی بکهام (1986) و پرسشنامه‌ سلامت ‏عمومی گلدبرگ (1979) پاسخ دادند؛ برای تحلیل داده‌ها از روش آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه خطی استفاده گردید. یافته ها: نتایج نشان داد ‏سرسختی روانشناختی (0/01= β=-0/41,P) توانست سلامت روان مادران کودکان دیرآموز را پیش‌بینی کند؛ همچنین مولفه‌های هوش‌هیجانی (P=0/01)؛ مولفه‌های خوش بینی و کنترل عواطف (P=0/01) و از بین مولفه‌های مثلث‌شناختی، مولفه‌های بازخورد به خود و بازخورد به آینده (P=0/01) توانستند سلامت‌روان مادران را پیش‌بینی کند. نتیجه گیری: سرسختی روانشناختی و هوش هیجانی بالا و داشتن نگرش مثبت نسبت به خود، دنیا و آینده در مادران دارای کودک دیرآموز ‏می‌تواند منجر به سلامت‌روانی آن‌ها شود.‏}, keywords_fa = {سرسختی روان‌شناختی,هوش‌هیجانی,مثلث‌شناختی,سلامت‌روانی,مادران ‏کودکان ‏دیرآموز.‏}, url = {https://www.aftj.ir/article_120446.html}, eprint = {https://www.aftj.ir/article_120446_088f28a22e744599dd5f19622bbb1b34.pdf} }